Saumurini vauhti pysähtyi kuin seinään

Liljali

Hei, osaisiko joku auttaa/ vahvistaa epäilykseni. Minulla on vanha Eva Knitlock M-34 saumuri, johon en omista ohjekirjaa. Kone on ollut aina silloin tällöin käytössä reilun vuoden. Ompelin sillä tänään, rukkailin neulan ja siepparien kiristysten säätöjä, jonka jälkeen kone tekikin kohtalaista tikkiä ja pääsin ompelemaan. Yht'äkkiä koneen vauhti alkoi hidastua ja pitää kamalaa ääntä, vaikka poljinta painoi pohjaan. Lopuksi vauhti hyytyi kokonaan, ihankuin moottori ei olisi jaksanut pyörittää koneistoa. Käsipyörä tuntui nykivän kaasua painettaessa, mutta pyöri kuitenkin sujuvasti, kun kädellä pyöritti.

Ostin koneen käytettynä reilu vuosi sitten, enkä ole huoltanut sitä kertaakaan. Googlettelemalla sain diagnoosivaihtoehdot rajattua kahteen: joko moottori vetelee viimeisiään (vaihtavatko huollossa?) tai sitten kyse on öljyämisen puutteesta. Voiko öljyämättömyys pysäyttää koko koneen toimimisen? Pyörittelin työn loppuun käsipelillä, mahtoivatko mahdolliset öljyä kaipaavat osat kärsiä siitä? En tiedä mitään ompelukoneiden huollosta, osaisiko joku viisaampi neuvoa?

4

3116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ompe

kuiva kone hyytyy öljyä vaan reilusti kaikkiin liikkuviin osiin ja kädellä pyöritä, niin alkaa taas pelata. Tarkista vielä ettei koneen sisälle ole kiertynyt lankaa mihinkään ja voit avata pohjalevyn ja öljytä myös sisältä.

• MadameH

Minulla on sama kone. Omani on vanha, n. 30 v. En tiedä kuinka kauan mallia on valmistettu mutta kun omasi on käytettynä ostettu niin se saattaa olla todella vanha ja huollon tarpeessa.
      Öljyä jaitetaan liikkuviin osiin ja pieniin reikiin joita on koneen päällä, ompelutasossa sekä pariin langanpään näköiseen tupsuun koneen päällä, etuseinässä ja vasemmalla pyörivässä osassa. Jos kunnon öljyäminen ei auta niin vie kone huollettavaksi.

• koemestari

Ei tässä öljyt auta. Jos kone pyörii kevyesti käsin, öljyäminen ei muuta tilannetta. Moottori siellä temppuille. Kone on avattava ja tarkistettava, mikä mättää. Voi olla, että sähkömoottori simahti.

• Anonyymi

Hammaspyörä halki, vakiovika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1914
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1266
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      53
      1145
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      852
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe