Koulussa englanti sujui keskinkertaisesti. Peruskoulussa opettajat tuntuivat pakottamalla opettavan BBC-englantia ja mitään vivahteita ei sallittu esim ääneen lukiessa vaan heti tuli sanomista. Täti korjasi koko ajan edestä miten mikäkin kohta kuuluu sanoa.
Lukiossa meillä oli englannin opettajana aito australialainen, joka tietenkin käytti kotialueensa dialektia ja teki selväksi heti alkuun, että hän ei puutu lausumiseen, ellei nyt ihan rallikuskia puhuttu. Harva puhui. Siihen mennessä pääasiassa amerikkalaista viihdettä oli tullut kulutettua ja sitä kuuntelemalla opittu sellaista yleistä maailman englantia.
No kyllä on sillä kielitaidolla pärjätty se mihin on tarvittu, mutta se oma lausuminen on noussut ongelmaksi.
Tällä hetkellä itse kuvailisin lausuntaani jonkinlaiseksi mockney/southern/eastcoast -seka melskaksi lähinnä heijastellen miten on medioista kuultuja reploja toistelemalla kielitaitoa omaksuttu.
Nyt olisi kova hinku oppia mahdollisimman lähelle oikeaa etelä-englannin alueella puhuttua tyyliä. Tarkoitus ei nyt ole saada aikaan täydellisen poshia ulosantia, mutta en tahtoisi kuulostaa ihan idiootilta, miltä ainakin omasta mielestä kuulostan.
Olisko palstalaisilla vinkata hyviä sarjoja ja leffoja, mistä voi kuunnella?
Youtuben asialliset videot kiinnostaa myös.
Englannin lausumisen opiskelu
1
55
Vastaukset
- austerism1
Eipä tuo valitettavasti taida oikein onnistua, ellet sitten ole sattumalta hyvin lahjakas matkimaan ja saa yksityisopettajaksi brittinatiivin, joka on mielellään vieläpä erikoistunut opettamaan ääntämistä. Eikä onnistu välttämättä silloinkaan -- siis suht. kova urakka, koska ääntäminen on osin lihasmuistissa.
Sivuhuomiona tuli mieleeni, että katselin taannoin lyhyen dokkarin, joka käsitteli newyorkilaisaksentteja. Ohjelmassa oli mm. näyttelijänainen, joka käy puheopettajalla, jotta pääsisi aksentistaan eroon. Mikäli kiinnostaa, niin tuosta voi katsella:
http://www.imdb.com/video/withoutabox/vi4062158361?ref_=tt_pv_vi_aiv_1
Olen siis itse englannin opettaja AMK:ssa, ja hieman ihmettelen kyllä opettajaa, joka ei hyväksy erilaisia aksentteja -- tuollainen asenne on jostain täysin eri maailmasta kuin millainen nykymaailma on. Sitä paitsi tuskin kyseisellä opettajalla (kun ei siis nähtävästi ollut natiivi) itselläkään oli missään mielessä täydellinen BBC-aksentti. Ehkä jotain sinnepäin. Aussiopettajasi sen sijaan on ollut täysin oikeilla jäljillä.
Tosin jonkin verran voit treenata itseksesi esim. niin, että katsot vaikkapa niitä Youtube-videoita, nauhoitat omaa puhettasi, kuuntelet ja yrität korjata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097062Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662106- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151317- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541106Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992