Jarrut eivät toimi sadekelillä

Polo_kuljettaja

Olen Volkswagen Polo Comfortline 1,2 TSI 66kW BlueMotion Technology omistaja joka ajaa Poloa lähes joka päivä.
Käyttöönottovuosi 2013, ja nyt matkamittarissa on jo 50 000km.

Olen havainnut sellaisen huolestuttavan seikan kun autoa jarruttaa sateella niin jarrun painamisen ja jarrujen toimimisen välinen aika on jopa 2-3 sekuntia.
Sadekelillä ja 80km/h nopeudella se on jo aiheuttanut vaaratilanteita, mutta riittävä turvaväli on pelastanut tilanteet.

Kuvaus jarrujen toiminnasta:
Jarrut toimivat pääosin todella hyvin, mutta kun ajaa jonkin matkaa jarruttamatta sateella, ehkä 10-20km, niin silloin, ensimmäisellä jarrutuskerralla, jarrut ei toimi silloin kun painaa jarrupoljinta, vaan muutaman sekunnin jälkeen. Sitten toisella jarrutuskerralla, vaikka sataakin, niin jarrut toimivat taas kunnolla.
Näin tämän auton jarrut ovat toimineen koko ajan, mutta nyt olen saanut niin paljon "tuntumaa" että kerron tästä eteenpäin ennen kuin sattuu jotain vakavampaa.

Onko kyseessä materiaalivalinnoista jarrulevyissä tai jarrupaloissa vai ABS jarrujärjestelmässä en osaa sanoa.
Mutta kokemuksia on tuolta moottoripyörä puolelta sen verran että kun ostaa "halvat" jarrupalat niin jarrut ei vain toimi, kunnes vaihtaa "kalliimmat" jarrupalat niin jarrut taas toimivat koin pitääkin.
En usko että olen ainoa joka hengenvaarallisista jarruista valittaa.

Maahantuoja vastasi tällaiseen kyselyyn että ei jarrut sateella toimikkaan ja antoi mukaan jarrutusohjeen.

20

2419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yerppy

      Todennäköisin syy on jarrulevyjen uraisuus. Uriin kerääntyy vettä, joka toimii ikään kuin voiteluaineena levyn ja palan välissä. Vasta pitkä jarrutus tuottaa niin paljon lämpöä, että vesi haihtuu ja jarruvoima palaa. Urien ei tarvitse olla edes mitenkään syviä, ei edes silmin nähtäviä, jotta tämä ilmiö tapahtuu. Paljaalla sormella tunnustelemalla levyn pinta tuntuu hieman epätasaiselta. Suosittelen pikaisesti vaihtamaan jarrulevyt.

    • kukaOnNoinPässi

      Hehee, mikä rölli. Vai 2-3 sekunttia polkimen painamisen ja jarrujen toiminnan välissä, mieti poika hieman mitä tuossa ajassa tapahtuisi oikeassa elämässä. Märässä voi korkeitaan olla niin, että tarvitsee painaa hieman lujempaa jarru, mutta jarrujen teho ja nopeus ei muutu mihinkään.

    • niinhyvinmenee

      Ja takuu aika umpeutunut just kun pukkaa vikaa koneeseen, mutta jarruttelet sillä moottorilla pienempää pykälää aina silmään ennen risteystä!!!!

    • tiguan2013

      Hei) Minulla 2013 ostettu Tiguan, sadekeliilä tapahtunu kymmenkunta vaaratilannetta tähän mennessä. Menny luottamus tän auton jarruihin! Olen huollossa kertonu asiasta ei ole mitään tehty asian eteen!! ekalla painannuksella ei löydy jarruja sadekelillä!!

    • kenkäkastuu

      Sama vika jokaisessa automerkissä,jos peset auton ja lähdet heti ajamaan niin jarrulevyt ovat märkiä ei jarrut heti tomi.

      • 1a2b3c

        Ei muuten ole. Mä pesetän konepesussa autoni kerran viikossa suurien ajomäärien vuoksi ja näin olen tehnyt 30 vuotta. Automerkkejä tuolle ajalle on osunut ja monta. Nyt kolmas Passatti, Missään autossa ei pesun jälkeen ole ollut jarruongelmia.


    • Juun671

      Sama ongelma seatissa oli ja se oli ominaisuus uudesta pitäen.
      Piti vaan muistaa vähän jarrua painella välillä jos oli pidempiä välejä ettei niitä tarvinnut.

    • grosslockner

      Luonnollinen asia jos jarrut sateella kastuvat.Omassa Audissani 2005-malli A4 2.0TFSI jarrut kuivaavat sateella automaattisesti jos pitää pyyhkimiä päällä.Auto käyttää paloja hienokseltaan levyissä kiinni jolloin ne kuivavat!On ainakin samanikäisissä Passateissa sama toiminto.

      • ajatuksenvoimalla

        Tuo oli ehkä epätoivoisin trolli aikoihin, vai jarrut kuivataan pyyhkimien toiminnan perusteella.
        Ei toimi edes vitsinä.


      • teknistä_haaveilua

        Eihän tuo ollutkaan mikään trolli, eikä vitsi. Audistit ovat nääs uskovaista autoilijakuntaa siinä mielessä, että jos jotain kuviteltavissa olevaa tekniikkaa voi päässä keksiä, niin se onkin sitten totta kyseisen tollo pelottoman Audissa. Vain me muut tiedämme totuuden.......


    • Polo-Kuljettaja

      Akluperäisen viestin kirjoittaja kertoo, miten on edetty jarrujen kanssa.
      Sain vihdoin Polon huoltoon, jossa todettiin, kuten arvelinkin, että jarrumateriaali on syynä tällaiseen suola/sadekeli ongelmaan. Viesti lähti maahantuojalle ja siitä autotehtaalle. Tämän hetkinen tilanne on, että ei ole toimintaohjeita tehtaalta, joten odotellaan ja jarrutellaan.

      • Jarruttelija

        Vai vielä odotellaan toimintaohjeita. On niitä sitten odotettu jo ainakin 14 vuotta. -97 Passattiin vaihdettiin 2000-2001 paikkeilla jarrulevyt kampanjakorjauksena samasta syystä kun luistivat suola/loskakelillä. 2004 merkkiliikkeessä myytiin ja asennettiin luistavat levyt uudestaan. Ei se viive sekunteja ollut, ehkä vajaan sekunnin, mutta kyllä siinä rupesi pumpusta ottamaan kun jarruttamisella ei ollut minkäänlaista hidastavaa vaikutusta sen ensimmäisen sekunnin osan aikana.

        Ihme kumma minkään muun merkkisessä autossa jarrut eivät luista sade/loska-kelillä vaika olisi teitä suolattu. Ässämersussa on jarrujen kuivaamistoiminto.


    • sdfdasgadgssfd

      Vaikea uskoa aloittajaa kun autoalan kokemusta minulla on noin 15v ja en ole vastaavaa koskaan kuullut jos jarrut ovat kuitenkin ehjät esim. ei ole jarrupalat rauta rautaa vasten. Ja jos etupää vaikka olisi pois pelistä niin kyllä takapää sitten jarruttaisi edes vaimeasti samantien ilman viivettä. Jotenkin haiskahtaa koko aloitus kusetukselta.

    • neetas

      Taas yksi trolli kirjoitti ihan itsensä keksimän sadun.Jokaisessa automerkissä sama ongelma sateen aikan,kun levyt kastuvat eikä vain vw polossa.

      • T-mies

        Koville ottaa. Ymmärrän.


    • voiMikäYritys

      Jos tuo olisi totta, niin kyseiset autot olisivat ajokiellossa.

    • VW-kauppias

      Uudessa Polossa ei ole tätä ongelmaa, joten vaihda uuteen.

    • ihanpaskavekotin

      Vitun liukkaat polkimet on poloissa ja transu potterissa, iliman kortsua välis!

    • Joss aijat edessä olevan auton perseessä kiinni niin pakoputki imee veden pois. Ja vilkun käyttäminen lisää vettä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7420
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5578
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3122
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1433
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1077
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe