windowsin uudelleenasennus

jallu-

kuinka usein joudutte tuon tekemään? mulla yleensä alle vuoden ja hidastiumisen takia ton joutuu tekee. joskus aiemminkin jos tulee viruksia.
vähän kyllästyttää kun menee pari päivää, että saa kaikki toimii.

66

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-6 vuoden välein riippuen siitä mitä koneella on tehnyt. Jos epäilee että haittaohjelmia niin silloin uudelleenasennukseen.

      • klert

        ihan sama asentaako sen uusiksi että nopeutuisi. käyttis toimii tietty alussa nopeammin mutta kun otat ne yli 200 päivitystä ja asennat kaikki softat takaisin niin se on siinä taas.
        uudella raudalla kone nopeutetaan.


      • Päihdelääkäri2

        Pistä koneeseen vaikkapa Unix, Slackware Linux tai Ubuntu Linux, niin ei ole uudelleenasennuksen tarvetta koskaan, ellei itse möhli.

        64-bittnen Unix ja Linux ovat hyvin nopeita 8 ytimisisllä AMD FX 5031 MHz ylikellotetussa vesijähtytyksessä ja kun taustalla ei tarvitse rullata mitään Windowsin masssiivista Internet Security turvapakettia F-Secure, Norton jne), niin tämäkin kasvattaa niiden nopeuseroa huomattavasti.

        Lisäksi uLinuxin uusin tiedostojärjestelmä ext4 NTFS Windows 7, 8 tai 8,1, itse asiassa NTFS on lekkä lelu jos sitäkään) on hyvin edistykselliisiä ominaisuuksia suuren nopeuden ohella.

        NTFS tarvitsee fragmentoitumisen (eli tiejostojen hajaannuttua ympäri ämpäri kiintolevyjä) jatkuvasti defragment ohjelmaa eheyttäen tiedostot..

        Linux ei tätä tarvitse, koska järjestelmä on rakennettu niin, että fragmentoitumista ei tapahtu lainkaan ja taas tämäkin lisää nopeutta Linuxin hyväksi verrattuna Windows-leluun.

        Itse olen Linuksiin ja Unixiin täysin tyytyväinen ja kun vielä on 64 GB, RAM muistia 2100 GHz ja kahdeksan 2 terabitin kiintolevyä SATA3 eli yhteensä 16 terabittiä ) RAID 10 moodissa, niin nopeudesta en voi valittaa, Vasteaika hiiren liikautuksen tai näppäimen painalluksen tapahtuu HETI eikä viidestoista päivä.


      • tohtorit_tunkiolle
        Päihdelääkäri2 kirjoitti:

        Pistä koneeseen vaikkapa Unix, Slackware Linux tai Ubuntu Linux, niin ei ole uudelleenasennuksen tarvetta koskaan, ellei itse möhli.

        64-bittnen Unix ja Linux ovat hyvin nopeita 8 ytimisisllä AMD FX 5031 MHz ylikellotetussa vesijähtytyksessä ja kun taustalla ei tarvitse rullata mitään Windowsin masssiivista Internet Security turvapakettia F-Secure, Norton jne), niin tämäkin kasvattaa niiden nopeuseroa huomattavasti.

        Lisäksi uLinuxin uusin tiedostojärjestelmä ext4 NTFS Windows 7, 8 tai 8,1, itse asiassa NTFS on lekkä lelu jos sitäkään) on hyvin edistykselliisiä ominaisuuksia suuren nopeuden ohella.

        NTFS tarvitsee fragmentoitumisen (eli tiejostojen hajaannuttua ympäri ämpäri kiintolevyjä) jatkuvasti defragment ohjelmaa eheyttäen tiedostot..

        Linux ei tätä tarvitse, koska järjestelmä on rakennettu niin, että fragmentoitumista ei tapahtu lainkaan ja taas tämäkin lisää nopeutta Linuxin hyväksi verrattuna Windows-leluun.

        Itse olen Linuksiin ja Unixiin täysin tyytyväinen ja kun vielä on 64 GB, RAM muistia 2100 GHz ja kahdeksan 2 terabitin kiintolevyä SATA3 eli yhteensä 16 terabittiä ) RAID 10 moodissa, niin nopeudesta en voi valittaa, Vasteaika hiiren liikautuksen tai näppäimen painalluksen tapahtuu HETI eikä viidestoista päivä.

        Fragmentoituminen? Osta SSD, ne ovat muutenkin paljon parempia. Mistä saa ostettua 2 terabitin levyjä? Minun koneellani taustalla ei pyöri mitään massiivista Internet Security -turvapakettia, teenkö jotain väärin? Luulin, etten tee, kun ylläpidän muiden järjestelmiä työkseni.

        Valitettavasti epäilen sinun(kin) olevan linuxtrolli.

        PS: ei minullakaan hiiri tai näppis lagaa.


      • Hehehe
        tohtorit_tunkiolle kirjoitti:

        Fragmentoituminen? Osta SSD, ne ovat muutenkin paljon parempia. Mistä saa ostettua 2 terabitin levyjä? Minun koneellani taustalla ei pyöri mitään massiivista Internet Security -turvapakettia, teenkö jotain väärin? Luulin, etten tee, kun ylläpidän muiden järjestelmiä työkseni.

        Valitettavasti epäilen sinun(kin) olevan linuxtrolli.

        PS: ei minullakaan hiiri tai näppis lagaa.

        2 terabittiä (2Tb) on tosiaan aivan eri asia kuin kaksi teratavua (2TB).


      • fdsafdsa
        Päihdelääkäri2 kirjoitti:

        Pistä koneeseen vaikkapa Unix, Slackware Linux tai Ubuntu Linux, niin ei ole uudelleenasennuksen tarvetta koskaan, ellei itse möhli.

        64-bittnen Unix ja Linux ovat hyvin nopeita 8 ytimisisllä AMD FX 5031 MHz ylikellotetussa vesijähtytyksessä ja kun taustalla ei tarvitse rullata mitään Windowsin masssiivista Internet Security turvapakettia F-Secure, Norton jne), niin tämäkin kasvattaa niiden nopeuseroa huomattavasti.

        Lisäksi uLinuxin uusin tiedostojärjestelmä ext4 NTFS Windows 7, 8 tai 8,1, itse asiassa NTFS on lekkä lelu jos sitäkään) on hyvin edistykselliisiä ominaisuuksia suuren nopeuden ohella.

        NTFS tarvitsee fragmentoitumisen (eli tiejostojen hajaannuttua ympäri ämpäri kiintolevyjä) jatkuvasti defragment ohjelmaa eheyttäen tiedostot..

        Linux ei tätä tarvitse, koska järjestelmä on rakennettu niin, että fragmentoitumista ei tapahtu lainkaan ja taas tämäkin lisää nopeutta Linuxin hyväksi verrattuna Windows-leluun.

        Itse olen Linuksiin ja Unixiin täysin tyytyväinen ja kun vielä on 64 GB, RAM muistia 2100 GHz ja kahdeksan 2 terabitin kiintolevyä SATA3 eli yhteensä 16 terabittiä ) RAID 10 moodissa, niin nopeudesta en voi valittaa, Vasteaika hiiren liikautuksen tai näppäimen painalluksen tapahtuu HETI eikä viidestoista päivä.

        "Pistä koneeseen vaikkapa Unix, Slackware Linux tai Ubuntu Linux, niin ei ole uudelleenasennuksen tarvetta koskaan, ellei itse möhli."

        Ellei itse möhli, ei tarvitse ole tarvinnut Windowsejakaan asentaa uudelleen Win95 jälkeen. (no Win Me:tä en käyttänyt koskaan, joten siitä en tiedä)

        "64-bittnen Unix ja Linux ovat hyvin nopeita 8 ytimisisllä AMD FX 5031 MHz ylikellotetussa vesijähtytyksessä ja kun taustalla ei tarvitse rullata mitään Windowsin masssiivista Internet Security turvapakettia F-Secure, Norton jne), niin tämäkin kasvattaa niiden nopeuseroa huomattavasti."

        Windowskin on hyvin nopea tuollaisella. Sen lisäksi Windowsilla voi myös pelata ja fps on testien mukaan korkeampi kuin Linuxilla, jossa pelejä joutuu pelaamaan winen kautta.

        "Lisäksi uLinuxin uusin tiedostojärjestelmä ext4 NTFS Windows 7, 8 tai 8,1, itse asiassa NTFS on lekkä lelu jos sitäkään) on hyvin edistykselliisiä ominaisuuksia suuren nopeuden ohella. "

        NTFS ei ole maailman paras tiedostojärjestelmä, mutta niin hyvä kuitenkin, ettei se aiheuta mitään ongelmia käyttäjilleen.

        "NTFS tarvitsee fragmentoitumisen (eli tiejostojen hajaannuttua ympäri ämpäri kiintolevyjä) jatkuvasti defragment ohjelmaa eheyttäen tiedostot.."

        SSD:llä ei tarvitse ollenkaan ja mekaanisella levyllä Windows huolehtii asiasta itse. Ei vaadi käyttäjältä mitään.

        "Itse olen Linuksiin ja Unixiin täysin tyytyväinen ja kun vielä on 64 GB, RAM muistia 2100 GHz ja kahdeksan 2 terabitin kiintolevyä SATA3 eli yhteensä 16 terabittiä ) RAID 10 moodissa, niin nopeudesta en voi valittaa"

        Hieno juttu että olet tyytyväinen, enkä väitä että ne huonoja olisivatkaan. Tosin hyvin tuntuvat Windowsitkin toimivan, ellei itse kädetä. Viimeksi kun kädetin käyttöjärjestelmän kanssa (tai oikeastaan katkova nettiyhteys sen todennäköisesti aiheutti päivitysten yhteydessä) Virtuaalikoneessa pyörinyt Ubuntu meni solmuun ja vaikka ajoin läpi sen jonkun paketinhallinnan korjaushomman, niin se jäi melko tukkoiseksi. Huonolla tuurilla mikä tahansa voi mennä sekaisin, mutta todennäköisyys on varsin pieni, onpa kyse sitten Win/Lin tai Unix -käyttöjärjestelmästä.


    • lkjhg

      Tämä on taas näitä aloituksia?

      Ei vielä kertaakaan yli 10-vuoteen.

      • tuoolitaasnoitapaskoja

        Vista, 7 ja 8/8.1 ovat nuorempia.
        3.11, 95, 98, ME, 2000 ja XP tuki loppunut.


      • joo.o

        "Ei vielä kertaakaan yli 10-vuoteen."

        Harvinainen tuollainen yli 10 vuotias kiintolevy.


    • alahiippanstein

      Muistitikku 5 e.Sinne ottaa levykuvan järjestelmäosiosta ja palautus 10-15 minuuttia. UUdlleenasennus on mennyttä aikaa.

      • ergtyhy5t

        Ei se levyltäkään sen kauempaa kestä. Yhtä lailla sitä vanhaa levykuvaa saa päivittää vuoden päästä ja jos ottaa useammin uuden levykuvan niin parhaimmassa tapauksessa saa ongelmat siinä levykuvan mukana. Jos kerran vuodessa joutuu asentamaan käyttöjärjestelmän samalle koneelle uudestaan niin vika on tuolin ja ruudun välissä.


      • ergtyhy5t kirjoitti:

        Ei se levyltäkään sen kauempaa kestä. Yhtä lailla sitä vanhaa levykuvaa saa päivittää vuoden päästä ja jos ottaa useammin uuden levykuvan niin parhaimmassa tapauksessa saa ongelmat siinä levykuvan mukana. Jos kerran vuodessa joutuu asentamaan käyttöjärjestelmän samalle koneelle uudestaan niin vika on tuolin ja ruudun välissä.

        Juurikin näin jos haluaa että levykuvassa on mahdollisimman tuoreet päivitykset mukana. Itsekin teen toiseen koneeseen levykuvan muutaman kuukauden välein niin on helppo ja nopea palauttaa jos on tarvis kun kaikki levykuvanteko hetken päivitykset on asennettuna.


    • xp:eeta parin vuoden välein. Vistaa sain asentaa uusiksi kerran ja sekin johtui kun vaihdoin isompaan kiintolevyyn, no siitäkin olisi selvinnyt helpomallakin. Kasia ei viellä kertaakaan mutta mieli tekeepi isompaa ssd-levyä joten ehkä siinä vaiheessa, mutta katsotaan millanen windows 10 on jos siihen päivittää niin ostampa sitten kaikki uusiksi emolevyä ja prossaa myöten.

    • Ei tarvitse ikinä asentaa uusiksi.

      • jo_on_kumma

        Eikö silloinkaan kun kiintolevy hajoaa.


      • ha-jo-si-ko

        No m-kar ostaa aina uuden koneen kun vaikkapa kiintolevy hajoaa


      • jo_on_kumma kirjoitti:

        Eikö silloinkaan kun kiintolevy hajoaa.

        Riippuu vähän onko varmistukset missä kunnossa. Jos on koko kiintolevy varmistettu niin ei tarvitse. Muuten kyllä.


      • AsusDeluxe
        ha-jo-si-ko kirjoitti:

        No m-kar ostaa aina uuden koneen kun vaikkapa kiintolevy hajoaa

        Heh, juuri näin. Poor M-kar.


      • AsusDeluxe

        "Ei tarvitse ikinä asentaa uusiksi." (M-Kar)

        Jos lähdetään vaikka siitä, että sulla on ollut joskus Windows 3.11, niin oletko sen jälkeen aina vain päivittänyt sitä, et koskaan asentanut uutta Windowsia? Tai 95, tai jotaan.
        Nomut, trollaushan tuo vastaus oli tietenkin.


      • AsusDeluxe kirjoitti:

        "Ei tarvitse ikinä asentaa uusiksi." (M-Kar)

        Jos lähdetään vaikka siitä, että sulla on ollut joskus Windows 3.11, niin oletko sen jälkeen aina vain päivittänyt sitä, et koskaan asentanut uutta Windowsia? Tai 95, tai jotaan.
        Nomut, trollaushan tuo vastaus oli tietenkin.

        Windows uusitaan normaalisti uuden tietokoneen hankinnan yhteydessä. Sitä ei tarvitse asentaa uusiksi siitä.


      • AsusDeluxe
        M-Kar kirjoitti:

        Windows uusitaan normaalisti uuden tietokoneen hankinnan yhteydessä. Sitä ei tarvitse asentaa uusiksi siitä.

        Eli tyydyt valmiskoneisiin tehtyihin asennuksiin? Kun joku alkaa koneessa vähän tauhkaamaan, niin hyppäät turboatoosi, suuntaat Giganttiin ja pyydät koneen joka toimii sähköllä ja jossa on turbo. Muusta tekniikastahan et ole kiinnostunut.


      • AsusDeluxe kirjoitti:

        Eli tyydyt valmiskoneisiin tehtyihin asennuksiin? Kun joku alkaa koneessa vähän tauhkaamaan, niin hyppäät turboatoosi, suuntaat Giganttiin ja pyydät koneen joka toimii sähköllä ja jossa on turbo. Muusta tekniikastahan et ole kiinnostunut.

        Ei koneessa ala mikään "tauhkaamaan". Tietokone ostetaan tarpeiden mukaan ja sen pitää toimia kuten on luvattu.

        Tietokoneen ohjelmistojen ei tarvitse välttämättä olla esiasennettuja. Esim. asensin käyttöjärjestelmät itse palvelimiini.

        Windowsia jos ostaa päätelaitteissa niin lisensointisyistä kuin myös työlään asennuksen takia, se kannattaa ostaa laitteen mukana esiasennettuna. Marketin vehkeissä sitten on yleensä trial ohjelmia jotka tarvitsee poistaa mutta työkoneissa ei välttämättä ole esiasennuksen jäljiltä Windowsin lisäksi juuri muuta kuin Adobe Reader ja valmistajan päivitystyökalu että saa ajureita. Mahdollinen trial antiviruskin on valittavissa ensikäynnistyksen yhteydessä, että laitetaanko.

        Ihan vaan siksi, että laitteen mukana tuleva OEM-lisenssi on hyvin edullinen ja kaikki ajurinysvä on valmiiksi sitten hoidettu ja on päivitystyökalu seurantaan, ja laitevalmistaja on testannut että kokoonpano toimii.


      • AsusDeluxe
        M-Kar kirjoitti:

        Ei koneessa ala mikään "tauhkaamaan". Tietokone ostetaan tarpeiden mukaan ja sen pitää toimia kuten on luvattu.

        Tietokoneen ohjelmistojen ei tarvitse välttämättä olla esiasennettuja. Esim. asensin käyttöjärjestelmät itse palvelimiini.

        Windowsia jos ostaa päätelaitteissa niin lisensointisyistä kuin myös työlään asennuksen takia, se kannattaa ostaa laitteen mukana esiasennettuna. Marketin vehkeissä sitten on yleensä trial ohjelmia jotka tarvitsee poistaa mutta työkoneissa ei välttämättä ole esiasennuksen jäljiltä Windowsin lisäksi juuri muuta kuin Adobe Reader ja valmistajan päivitystyökalu että saa ajureita. Mahdollinen trial antiviruskin on valittavissa ensikäynnistyksen yhteydessä, että laitetaanko.

        Ihan vaan siksi, että laitteen mukana tuleva OEM-lisenssi on hyvin edullinen ja kaikki ajurinysvä on valmiiksi sitten hoidettu ja on päivitystyökalu seurantaan, ja laitevalmistaja on testannut että kokoonpano toimii.

        Kyllä mä mielelläni asennan itse sen Windowsini, niin ei tarvitse turhia poistella kun niitä ei alunperinkään ole asennettuna. Tosin en ole koskaan ostanut valmiskonetta (paitsi kerran yhden käytetyn, johon kyllä asensin käyttiksen uusiks. Vanhaan koneeseen sain sen huutonetistä muutamalla eurolla. Lisenssitarrahan olikin jo koneessa).
        Emon mukana tulee sit ajurit ja päivitystyökalut.


      • Päihdelääkäri2

        Yleisenä kommenttina edellisiin kirjoituksiin sanon sen, että rakentakaa kopponenteista itse tietokoneenne. Silloin saatte haluamanne yksilön ja se voi pelittää varsin hyvin! Nuo Windows markettimikrot (700-900 euroa) ovat onnettomia tekeleitä.Yleens niissä niissä ei ole edes järeimpien AMD (ATI) Crossfire siltausta identtisille tuplanäytönohjaimelle ja tämä aiheuttaa sen, että elokuvan katsominen muuttuu diakuvaesityksesi.

        Minä olen rakentanut Unix / Linux - tietokoneita kotikäyttöön vuodesta 1998 vuosesta lähtien harrastuskäyttöön sekä ammattikäyttöön.

        Valittamista ei ole ollut.


      • AsusDeluxe kirjoitti:

        Kyllä mä mielelläni asennan itse sen Windowsini, niin ei tarvitse turhia poistella kun niitä ei alunperinkään ole asennettuna. Tosin en ole koskaan ostanut valmiskonetta (paitsi kerran yhden käytetyn, johon kyllä asensin käyttiksen uusiks. Vanhaan koneeseen sain sen huutonetistä muutamalla eurolla. Lisenssitarrahan olikin jo koneessa).
        Emon mukana tulee sit ajurit ja päivitystyökalut.

        Helpompihan se on poistaa kuin asentaa ja säätää.


      • Päihdelääkäri2 kirjoitti:

        Yleisenä kommenttina edellisiin kirjoituksiin sanon sen, että rakentakaa kopponenteista itse tietokoneenne. Silloin saatte haluamanne yksilön ja se voi pelittää varsin hyvin! Nuo Windows markettimikrot (700-900 euroa) ovat onnettomia tekeleitä.Yleens niissä niissä ei ole edes järeimpien AMD (ATI) Crossfire siltausta identtisille tuplanäytönohjaimelle ja tämä aiheuttaa sen, että elokuvan katsominen muuttuu diakuvaesityksesi.

        Minä olen rakentanut Unix / Linux - tietokoneita kotikäyttöön vuodesta 1998 vuosesta lähtien harrastuskäyttöön sekä ammattikäyttöön.

        Valittamista ei ole ollut.

        Kumma juttu kun minulla ei ole mikään videomateriaali nykinyt vaikka ei olisi mitään tuplaohjaimia.


      • AsusDeluxe
        M-Kar kirjoitti:

        Helpompihan se on poistaa kuin asentaa ja säätää.

        Ei se sen kummempia säätöjä vaadi kun asenta käyttiksen ja ajurit. Joka tapauksessa pakettikoneissakin on usein jo vanhentuneet ajurit.
        Jos säätää tarvii, niin ihan samalla tavalla niitä pakettikoneiden asennuksiakin täytyy säätää.


      • fdsafdsa
        AsusDeluxe kirjoitti:

        Ei se sen kummempia säätöjä vaadi kun asenta käyttiksen ja ajurit. Joka tapauksessa pakettikoneissakin on usein jo vanhentuneet ajurit.
        Jos säätää tarvii, niin ihan samalla tavalla niitä pakettikoneiden asennuksiakin täytyy säätää.

        Ja varsinkin markettikoneiden ongelmana on se, että ei tule asennusmediaa jossa puhdas Windows, vaan palautusosio (josta voinee tehdä asennuslevyn) jossa joka tapauksessa valmistajan trial-versiot, mainostauhka ja kaikki muu ikävä mukana, joten markettikoneen käyttöönotto on jopa työläämpää kuin itsekasatun tai liikkeessä kasautetun, jossa riittää että tyrkkää levyn asemaan ja alkaa asentaa (ja saahan senkin palvelun ostettua liikkeestä jos haluaa. Peruskasaus yhdessä liikkeessä 45€ ja jos haluaa että käyttis ja ajurit on valmiiksi asennettuna koneen kasauksen lisäksi, niin yhteishinta 70€). Markettikoneessa taas pitää ensin hankkia erikseen puhdas Windows, sitten vetää levy sileäksi ja ihmetellä mitä tekisi palautusosion kanssa, sitten vasta pääsee asentamaan. Lisäksi valmiskoneiden osien arpominen voi olla hankalaa, että onkohan tässä mallissa nyt se vai tämä näytönohjain tai muu osa, niitä kun ei suoraan lue missään. Olo on kuin sokealla bordellissa, sokkona mennään tuntemattomaan.


      • AsusDeluxe
        fdsafdsa kirjoitti:

        Ja varsinkin markettikoneiden ongelmana on se, että ei tule asennusmediaa jossa puhdas Windows, vaan palautusosio (josta voinee tehdä asennuslevyn) jossa joka tapauksessa valmistajan trial-versiot, mainostauhka ja kaikki muu ikävä mukana, joten markettikoneen käyttöönotto on jopa työläämpää kuin itsekasatun tai liikkeessä kasautetun, jossa riittää että tyrkkää levyn asemaan ja alkaa asentaa (ja saahan senkin palvelun ostettua liikkeestä jos haluaa. Peruskasaus yhdessä liikkeessä 45€ ja jos haluaa että käyttis ja ajurit on valmiiksi asennettuna koneen kasauksen lisäksi, niin yhteishinta 70€). Markettikoneessa taas pitää ensin hankkia erikseen puhdas Windows, sitten vetää levy sileäksi ja ihmetellä mitä tekisi palautusosion kanssa, sitten vasta pääsee asentamaan. Lisäksi valmiskoneiden osien arpominen voi olla hankalaa, että onkohan tässä mallissa nyt se vai tämä näytönohjain tai muu osa, niitä kun ei suoraan lue missään. Olo on kuin sokealla bordellissa, sokkona mennään tuntemattomaan.

        Pitää selvittää myös emon malli, jotta saa emolle sopivat ajurit. Ei nekään ihan automaattisesti aina merkkikoneeseen löydy. Emon kun ostaa erikseen, saa siihen oikeat ajurit ja varmasti päivitetyt emovalmistajan sivuilta.


    • välillä kuukaudenkin välein johonkin koneeseen

      • vaalien_jälkeen

        Mistä noin tiheä asennustahti johtuu?


      • atk-asentaja

        Jospa on töissä atk-liikkeessä. Siellä noita jumiutuneita vinukoita saa asentaa liukuhuhnahommana.


      • biisivalinta

        Onko toni siis trolli?


      • just tässä asensin toiseen koneeseen win 7 pro uusiksi, johan sillä jo mentiin kuukaus


      • Fdsafdsa
        toni kirjoitti:

        just tässä asensin toiseen koneeseen win 7 pro uusiksi, johan sillä jo mentiin kuukaus

        Trolleja ei kannata ruokkia...


    • tuntematon_suuruus

      Tuossa marras-joulukuussa päivittäin 8.1:tä kloonasin kun niitä urakalla "haitoitin".

    • sillä_siisti

      Puolen vuoden välein puhdas asennus. Puoli vuotta on kumminkin aika pitkä aika, siinä tulee jo kaikenlaista tauhkaa koneelle, ei ole iso vaiva kumminkaan.

      • Mistä sitä tauhkaa muka tulisi?


      • kehkehkeh43
        M-Kar kirjoitti:

        Mistä sitä tauhkaa muka tulisi?

        Varmaan korvien välistä.


      • sillä_siisti
        M-Kar kirjoitti:

        Mistä sitä tauhkaa muka tulisi?

        Vanhat ohjelmat, jotka paisuttaa rekisteriä ja mitä ei käytä saa pois.


      • et_ole_siisti
        sillä_siisti kirjoitti:

        Vanhat ohjelmat, jotka paisuttaa rekisteriä ja mitä ei käytä saa pois.

        Ihmeellistä tämä koneenkäyttösi jos pitää koko ajan ohjelmia vaihtaa.

        "Rekisterin paisuminen" on taas tätä perus huuhaahöttöä mitä ihmiset lammasmaisesti toistelevat ja minkä vuoksi he asentavat koneelleen "rekisterinkorjausohjelmia", mitkä sotkevat kaiken.


      • sillä_siisti

        Miksei ohjelmia saisi asentaa??? Rekisterinputsausohjelmia en käytä, ne ei toimi. Mitään eroa ei huomaa, toisinkuin puhtaan asennuksen jälkeen, on paljon nopeampi taas vähän aikaa.


      • sillä_siisti kirjoitti:

        Vanhat ohjelmat, jotka paisuttaa rekisteriä ja mitä ei käytä saa pois.

        Ohjelman päivittäminen uudempaan ei jätä rekisteriin mitään. Ja sen lisäksi rekisterissä oleva tiedon määrä ei olennaisesti vaikuta yhtään mihinkään.


      • et_ole_siisti
        sillä_siisti kirjoitti:

        Miksei ohjelmia saisi asentaa??? Rekisterinputsausohjelmia en käytä, ne ei toimi. Mitään eroa ei huomaa, toisinkuin puhtaan asennuksen jälkeen, on paljon nopeampi taas vähän aikaa.

        Totta kai niitä saa asentaa. Mutta mikset asenna vain niitä ohjelmia mitkä ovat hyviä ja mitä tarvitset? Kuulostaa siltä, että jatkuvasti asentelet koneellesi jotain ilmaissontaa ja poistat sen seuraavan ilmaissonnan edeltä kun se ei toiminutkaan kuten tahdoit.

        Ja kuten M-Kar sanoi, rekisterissä olevan tiedon määrä ei vaikuta oikeastaan yhtään mitenkään.


    • hoopee_kestää

      Tämä mylly, win7, täyttää syksyllä 6 vee(ehkä), ei ole tarvinnut uudellenasennusta.
      Eikä juuri edellisetkään, win98 pari kertaa.

    • hmhmhm

      Ei ole ollut tapana uudelleen asennella.

      Mutta ne muutamat kerrat kun on tullut asennettua, niin kyllä se on koneen toimintaa hetkellisesti parantanut.

      XP:n 5 vuotta vanhalla asennuksella koneen käynnistymisaika oli venynyt jo 25 minuuttiin.

      • Mikä siellä venyttää käynnistymisaikaa? Kaikellehan pitää olla jokin syy, ei käynnistymisaika itsestään muutu.


      • hmhmhm
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä siellä venyttää käynnistymisaikaa? Kaikellehan pitää olla jokin syy, ei käynnistymisaika itsestään muutu.

        On tottakai sillä syy tässä kausaalisessa maailmassa, mutta en ole riittävä hyvin perillä windowsin ja tietokoneen toiminasta, että osaisin sen täysin tarkasti osoittaa.


      • hmhmhm
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä siellä venyttää käynnistymisaikaa? Kaikellehan pitää olla jokin syy, ei käynnistymisaika itsestään muutu.

        Voi johtua aika paljon kiintolevyn täyttymisestä/kulumisesta/fragmentoitumisesta myös, etten toki pistä kaikkea windowsin piikkiin.

        Levy kuitenkin tyhjenee aika paljon puhtaassa asennuksessa ja samalla pääsee fragmentoitumisesta eroon. Windows söi sitä pientä kiintolevytilaa kun tuli päivityksiä, kun asensi ja poisti ohjelmia. Sinne jäi kaikenlaisia temp tiedostoja, joihin windowsissa ei ollut omia poistotyökaluja.

        Levyn olen joskus windowsissa saanut siihenkin kuntoon, ettei winukan oma eheytysohjelma enää sitä suostu ehetyttmään, koska siinä oli jokin virhe, mitä se ei osannut korjata.

        Käyttäjästähän useimmat näistä ongelmista johtuu, mutta myös järjestelmästä sikäli, että sitä on niin helppoa käyttää "väärin".


    • ei_kovin_usein

      Yleensä sitten kun käynnistysaika on venähtänyt pariin minuuttiin, sillloin normaalisa käytössäkin voi havaita pientä tahmailua. Reilu vuosi tuohon mennee.

    • 3Timo

      Nii harvoin kuin mahdollista! :/
      Jos en saa mitenkään seonnutta winkkua enää järkiinsä, niin sit on pikkupakko?! Mut nykynen on varmaan jos reilu 5 vuotta vanha? Eikä mielestäni mitenkä erityisen hidaskaan.Mut toisaalta osaan kyl kohtalaisen hyvin ylläpitääkin noita ettei ne tu täyteen kaikkea "kivaa" winkku-töhnää!

    • Midori

      Ei koskaan. Jos joku kaverini on saanut käyttöjärjestelmänsä niin solmuun, että se pitäisi asentaa uudestaan, niin asennan Ubuntun.

    • Fdsafdsa

      Vain silloin kun vaihdan konetta. Jos kone menee tukkoon tai hidastuu tuntuvasti, on vika käyttäjässä. Koneet eivät mene itsestään tukkoon, eivät ainakaan nykyään. Jossain win95 saattoi hidastumista vielä tapahtua.

      • joo.o

        "Jos kone menee tukkoon tai hidastuu tuntuvasti, on vika käyttäjässä."

        Jos ei konetta käytä ja asenna uusia ohjelmia niin ei, muuten paskapuhetta.


      • fdsafdsa
        joo.o kirjoitti:

        "Jos kone menee tukkoon tai hidastuu tuntuvasti, on vika käyttäjässä."

        Jos ei konetta käytä ja asenna uusia ohjelmia niin ei, muuten paskapuhetta.

        Käytän konetta päivittäin, pelaan kausittain. Asennan uusia ohjelmia jos esiintyy tarvetta, eli toisinaan peli, toisinaan joku apuohjelma.

        Ei kyllä ole hidastunut mitenkään mainittavasti, ehkä terävin terä hioutunut pois, mutta ei haittaa yhtään. Tämänhetkinen asennus tehty 2012 vuoden jälkimmäisellä puoliskolla kun ostin nämä sisuskalut ja nyt eletään 2015.

        Tiedän että jotkut saavat koneensa kyykkäämään, mutta en osaa antaa sille oikein mitään selitystä. Aika usein taustalla on kuitenkin joku tai jotkin seuraavista muuttujista:

        1) kone on sarjavalmisteinen merkkikone - niiden mukana tulee aina bloatwarea joka syystä tai toisesta tuntuisi aiheuttavan koneiden hidastumista ja jumittelua aikaa myöten
        2) koneessa paljon viruksia, selainlisäosia, päällekkäisiä ohjelmia, lähes aina oikeassa alareunassa kellon vieressä on jumalaton lista erilaisia ohjelmia jotka käynnistyvät - siis yrittävät käynnistyä tietokoneen startatessa. Toisinaan ongelma on niinkin pieni, että kun liian moni ohjelma yrittää käynnistyä yhtä aikaa, niille alkaa tulla time-outteja oikein sarjassa, mutta ilmeisesti yrittävät silti käynnistyä uudelleen ekan failaamisen jälkeen, jolloin prosessoriajan syövä "ikiliikkuja" on syntynyt, eikä lähde kuin ronskisti poistamalla kaikki tarpeettomat sonnat siitä alanurkasta. Usein myös virustorjunta surkea tai mennyt vanhaksi.
        3) kone on usein hyvin pienitehoinen
        4) konetta käynnistellään ja sammutellaan usein - automaattisest päivitykset eivät ehdi koskaan asentua loppuun asti, eikä Windowsin automaattinen levynoptimointi (vain mekaanisissa kovalevyissä) pääse järjestämään levyä.
        5) jos kone hidastelee tai tekee jotain erikoista, käyttäjä katkaisee heti virrat koneesta, jopa toistuvia kertoja, eikä varmasti anna chkdsk:n käydä käynnistyksen yhteydessä levyä läpi. Käyttäytymisenä tuo on yhtä idioottimaista kuin jos vetäisi jeesusteippiä syylärin ympäri ja ihmettelisi että miksi moottori ylikuumenee.

        Toisin kuin usein luullaan, Windowsin rekisterin "paisuminen" ei ole itsessään suorituskykyä ainakaan mainittavalla tavalla heikentävä asia, kunhan rekisteri on ehjä (jos ohjelmia on poistettu väärin tai jokin kolmannen osapuolen softa on päästetty valloilleen "parantelemaan" windowsia, tuloksena rekisterissä voi olla viittauksia ohjelmiin joita ei enää ole tai joista puuttuu puolet tiedostoista, voi olla ristiriitaisuuksia ja ties mitä.)

        Itse annan koneen olla päällä kun olen kotona, vaikka en sillä mitään tekisikään. Tuolloin päivitykset ja optimoinnit hoituvat omia aikojaan. Ohjelmat poistan AINA sieltä mistä se pitää tehdä, eli control panel - programs/features -paikasta. En asenna mitään sontaohjelmia, vaan yleisesti tunnettuja ja hyviksi havaittuja. En myöskään yritä asentaa mitään 90-luvun pelejä jotka haluavat väkisin asentaa päälle jotain directX9-versiota. En aja mitään ccleanereita enkä vastaavia.

        Minä vain käytän konetta ja se vain toimii.


    • pienenpienikukka

      Takkuavan winkun korjailu on kuin parisuhde pettävän puolison kanssa. Voi yrittää ymmärtää, antaa anteeksi ja elvyttää terapiassa, mutta helpointa on hommata uusi ja nakata vanha kiertoon. Peruskannetavat on nykyisin niin halpoja, ettei kannata vaivautua uudistamaan, jollei sitten mielenkiinnon vuoksi, joka sekin on omansalainen harrastus :)

      • AsusDeluxe

        Halpa peruskannettava on kyllä siinä määrin paska, et jos lähdetään tuohon parisuhdevertailuun, niin vaihdat sitten aina paskan akan (tai ukon, enhän tiedä sukupuoltasi tai suuntautumistasi) uudempaan paskaan.
        No kai silloin kiinnostus säilyy, mutta hyvästä et mitään tiedä.


      • AsusDeluxe
        AsusDeluxe kirjoitti:

        Halpa peruskannettava on kyllä siinä määrin paska, et jos lähdetään tuohon parisuhdevertailuun, niin vaihdat sitten aina paskan akan (tai ukon, enhän tiedä sukupuoltasi tai suuntautumistasi) uudempaan paskaan.
        No kai silloin kiinnostus säilyy, mutta hyvästä et mitään tiedä.

        M-Kar tosin varmaan suosittelee seuraavaksi – etenkin aloittelijalle – haaremia (tietokonepuolella klusteria), jolloin oppii paremmin naisen sielunelämää ja jolloin voi vaihtaa aina yhden paskan uuteen.
        Tai sitten rasvaimua ja silikonikorjausta (rikkoontuneiden komponenttien vaihtoa) tarvittaessa.
        Opettavaista ja ekologista.


    • 2kk

      Vajaa kaks kuukautta sitten asensin vistan uusiksi, nyt yhtäkkiä käynnistysaika tuplaantui, kestää liki 2 minuuttia käynnistyä, pitää kai ottaaa taas uusiksi.

      • Ei ihme kun kyse on Vistasta.


    • kierukkamiehillekki

      2009 kone. ei kertaakaa. ky l se on omaa jännää sorminäppäryyttä, jos tarttee. ei sitä vaan tartte, kun viittii vähä nähdä vaivaa, eikä tosiaa paljo! jos joku sanoo et tarttee, nii älä ny ihmees ainakaa sitä urveloo kuuntele!

    • kierukkamiehillekki

      juu. ja sitte tääl o aina näit neroi linkkie kans. taas kerra... anna olla. ei paljo tartte vaivaa nährä ja kaikki toimii moitteetta, vuodesta toisee ja joka koneella!

    • 2x_vuodessa_riittää

      Jos paljon pelaa uusimpia pc-pelejä, niistä jää myös uskomaton määrä tauhkaa windowsiin ja sekalaisia rekisteriavaimia ympäri rekisteriä, jotka eivät uninstalloinnissa lähde pois. Sen sijaan windowsin käynnistyksenjälkeinen ram-muistinkulutus vain kasvaa kasvamistaan.
      Puolessakin vuodessa julkaistaan aika paljon pelejä, ja jos niitä suurinta osaa kokeilee ja osan pelaa läpikin, niin kyllä n. puolen vuoden välein kannatta myös Windows asentaa kokonaan uudelleen puhtaalta pöydältä. Näin se pysyy hyvin toimivana, ja kaikki pc-peleistä tuleva tauhka siivoutuu pois.

      • fdsafdsa

        Tuo nyt vaan ei ole totta...

        Rekisteriin jäävät merkinnät eivät haittaa tai hidasta Windowsin toimintaa jos ohjelmat joko jättää koneeseen tai poistaa ne kuten ohjelmat yleensä poistetaan. Rekisterin koon kasvu ei vaikuta suorituskykyyn mainittavasti.


      • ime_lekaasi

        Trololololololol.

        Kumma kun minulla ei ole tuollaisia ongelmia, vaikka pelaan pelejä. Ehkä vika onkin siinä, että minä ostan pelaamani pelit, enkä sotke konettani piraateilla.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      40
      3124
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      97
      2303
    3. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      120
      1752
    4. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      11
      1484
    5. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      107
      1412
    6. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1289
    7. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      80
      1269
    8. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      15
      1236
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      42
      1084
    10. Taas yksi persuämmä sekosi

      Kun lapsilla oli korona-aikana kirkossa hengityssuojaiet käytössä. Persuämmä piti asiaa lasten pahoinpitelynä. https://
      Maailman menoa
      229
      969
    Aihe