Tiili vai pelti

tiilipelti

Kumpikohan olisi parempi uuteen ok taloon? Hinta melkein sama.

11

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isoja_puita_paljon

      Tiili on parempi. "Ikuinen" muovipinnoite ei kuori kun sitä ei ole. Kuitenkin jos lähellä on isoja puita niin neulasten ja lehtien putsaus katolta teettää työtä.

    • 0lli

      Tiili on myös hyvä vaimentamaan ääntä jos asuu vaikka lentomelualueella.

    • Tiili ei kolise tuulella, eikä sitä tarvitse maalata.

    • rak.mies3

      Arkkitehdit suosii nykyään tiiltä. Onhan se ihan huvän näköinen mutta vaatii hyvän aluskatteen. Talvella tuiskuttaa vähän lunta tiilien alle ja tiiliä välillä halkeilee joten saattaa vähän vuotaa. Sisäjiirit on vähän hankalat tehdä, vaatii ammattimiehen. Jos päätylistat tiilestä, on raskaan näkäöiset. Kun kattokaltevuus on 1:3 niin lumi tulee uutena katolta mutta vuosien päästä ei enää liuu. Hyvä vai huono ? Peltikatolla ei lumi pysy kuin lumiesteillä. Konesauma peltikatoille antavat jo 50-vuoden takuut esim. Ruukki. Kumpikin on hyviä, riippuu siitä mikä enemmän mielyttää silmää.

    • repa228

      pellikatto rämisee ja on luikas - muuten ok

    • läkkäri

      Konesaumakatto ammattilaisen tekemänä.Toimii ja kestää.Eikä kolise jos on oikeanlainen kermi alla.Katosta ei kannata lähteä tinkimään.

    • kaikkihuollettavia

      Peltikatto pitää huoltomaalata noin 15-20 vuoden välein, tiilikatolle taas pestä.

    • hanes15

      peltikatto ilman muuta.Katseleppa yli15v.tiilikattoja sivusta linjaamalla ei yhtään suoraa suomessa. Liikaa painoa ja lumikuorma lisää sitä.Puurakenteet väsyy ja alkaa antaa periksi.

    • Rakentaja

      Peltikatto on parempi.Ruukki tai Weckman. Nopea asentaa,lumet lähtee keposasti. Tiilikatto on kauniimpi, mutta kerää sammalta ym . Vääntää puutaloa, kun lumet lähtee, heilahtaa koko mökki. Tiilikatto ei pidä vettä,pitää olla hyvä alustate.Tiilikatto on vain koriste. Tiilikuvioinen peltikatto on kävelyarka,painuu. Näitä kaikkia olen laitellut.

    • BauHerr

      Itse suosin peltikattoja, koska ne pitävät vettä ja ne voi maadoittaa sellaisissa paikoissa, joissa ukkonen tuppaa häiritsemään.

      Minulla oli ulkomailla tiilikattoinen talo paikassa, jossa läheinen teleliikennemasto keräsi salamia. Kodin sähkölaitteet kärähtivät tuon tuostakin, eikä ylijännitesuojista ollut juurikaan apua. Salama indusoi valtavat jännitteet esimerkiksi murtohälyyttimen johtoihin. Maadoitettu peltikatto olisi ratkaissut ongelman, mutta tiilikatosta ei ollut siihen.

      Tiilikatto ei myöskään kestänyt myrskyä. Tuuli heitti muutaman tiilen katosta, minkä vakuutus korvasi.

      Kaikissa suomalaisissa taloissani on peltikatto, joko konesaumattuna tai profiilipeltinä. Jos huoltomaalaa peltikaton, niin se kestää käytännössä ikuisesti. Tiilikatto kestää tiilisenä ja hoidettuna noin 40 - 50 vuotta ja lasitettuna 70 - 80 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe