Kiinnostaa miten te muut oman toimeentulotukenne käytätte? Itse saan 485,50e perusosaa "käteen" pakollisten asumismenojen jälkeen. Tuo summa on melko sopiva minulle, enemmänkin voisi olla mutta pärjäilee tuollakin kun ei töissä ole ja on aikaa tarjoukset katella. Aikaa arvostan myös melkeimp yhtä paljon kuin rahaa.
Itsellä menee seuraavasti... Suurin menoerä on ruoka... 150 euroa, syön mielestäni hyvin ja terveellisesti, laitan paljon itse... vaatteisiin... 30 euroa, en osta joka kuukausi, mutta noin keskimäärin... pesuaineet... 15 euroa, netti... 13 euroa, puhelinliittymä... 18 euroa, netflix ja kanavapaketit 38 euroa, veikkauksiin ja peleihin 30 euroa, joskus tulee voittojakin... säästöönkin vielä jää 100-200 euroa kuukaudessa matkusteluun, viihde elekroniikkaan ja muuhun humputuksiin.
Mihin teillä menee toimeentulotuki
69
733
Vastaukset
- ahkeraliisa
Aika samalla tavalla menee. Paitsi veikkauksiin, peleihin ja kanavapaketteihin en viitsi sijoittaa yhtään. Se sijaan panostan opiskeluun työväenopistossa.
- rai-rai-rai
Tämä onkin hyvä aihe, miettinyt juuri ja sitä miten elämäntilanteen muutos vaikuttaa rahankäyttöön. Koen samoin että tuo 485,50 riittää kyllä. Itsekin arvostan aikaa ja tingin sitten muusta. Ruokaan menee sellainen 180 euroa, puhelin- ja nettikuluihin menee käytännön syistä paljon (sinänsä on oma valintani, lähin ystäväni asuu ulkomailla, miten paljon hänen kanssaan soitan tai en soita), n. 70 e/kk. Astmalääkkeisiin menee n. 30 e/kk (no, pois tupakasta kun en voi sitä kärryytellä :) Kodinhoitoon (siivous, pesuaineet jne) keskimäärin 5-10 e/kk. Sähköön keskimäärin 20 e/kk. Naisena hygieniatuotteisiin n. 10 e/kk (sisältäen myös turhamaisuudet). Elämäntilanteen muututtua matkustamiseen 80 e/kk. Loput noin 80 euroa menee mahdollisiin pieniin laskuihin (terveyskeskus, hammaslääkäri tms.) tai sitten sitä pitää venyttää jotenkin vaatteiden hankintaan.
Haluan kuitenkin korostaa, että tiukkaa on, kitsasta ja rahojen riittävyyskin on hyvin subjektiivinen kokemus. Paljosta joudun kieltäytymään: ei kampaajaa (kaveri leikkelee hiuksiani jotenkuten), ei todellakaan impulsiivisia vaateostoksia, vaan harkiten ja säästäen, ei uusia meikkejä, ei lehtiä, ei leffoja (ehkä kerran kolmessa kuukaudesa), liikuntaharrastukset ovat lenkkeilyä, ehkä uintia. Toisella paikkakunnalla käyminen, kummilasten, ystävien yms. luona vierailut harvinaisia (15 euron junamatkakin on aina harkittava). Bilettämässä en enää jaksaisi edes käydä, rafloihin ei uppoa rahaa. Kirjastosta saan luettavaksi kirjoja, musiikkia voin kuunnella netistäkin, dvd-leffoja on kertynyt elämän varrella naurettavan isot määrät katsottaviksi (ostettu silloin kun vielä tienasin).
Koomista on, että joiden ystävien on vaikea tätä elämääni kestää, minua ei esim. kutsuta joka paikkaan, osittain varmaankin siksi, ettei minulle haluta aiheuttaa hankalaa oloa joutuessani rahattomana kieltäytymään, osalla taas elämä ja muu kaveripiiri sellaista luksusta ja pintaliitoa, etten oikein sovellu siihen kuvaan : ) Heh, itseäni se vähän naurattaa.
Olen siitä onnekas, että lapsettomana huolehdin vain itsestäni. Yksin asuminen ja eläminen tosin tulee kalliimmaksi, valitettavasti. Mutta kuitenkin mielestäni helpompaa.
Suurin vaara tällaisessa elämässä on se, jos ihminen esim. sairastuu vakavammin, tai jokin muu odottamattomampi elämäntapahtuma heittää arjen hetkeksikään pois raiteiltaan. Äkillisessä rahanpuutteessa yhä useampi sortuu virheratkaisuun ja ottaa esim. pikavipin, ja sen tien kaikki tietävät.
Ja juu, tiedoksi jokaiselle sossun tuen varassa eläviä, työtä vieroksuvia ja "ei edes yritetä" - ällöäville: kyllä, olen 20 vuotta, eli suurimman osan elämästäni painanut niska limassa töitä, ja ihan kaikenlaisia töitä, akateemisella koulutuksella myös siivonnut ihmisten paskoja, koska kaikki työ on tärkeää. Maksanut veroni, maksanut lainani. Nyt olen jumissa, töitä ei löydy kun ei löydy, koulutusta vastaavaa ei ole tarjolla, siivoojaksikaan en enää pääse "ylikoulutettuna" koska he palkkaavat mieluummin vielä epätoivoisempina pitämiään ihmisiä, joiden irtisanoutumisesta ei ole vaaraa.
"Kokoomuslaisten" ja muiden lässytys laiskuudesta ja yritteliäisyyden puutteesta taitaa juontua loppujen lopuksi siitä, ettei heitä itseään kauheasti nappaisi työnteko. Osa porukasta haluaa aina ottaa löysin rantein ja mennä sieltä mistä aita on matalin. Mielestäni jos ihminen on terve, hänellä on halu tehdä töitä ja tuntea itsensä edes jollain tavalla tarpeelliseksi.- kai99
hyvä kirjoitus!
- eimullamuuta
Missä helevetissä te asutte kun vuokraan ja sähköihin ei mene mitään? Onko teillä metsässä armeijjan teltta?
Mulla menee näin:
0 euroa ruokaan.0 eroa vaatteisiin.0 euroa puh.liittymään. 485:50 euroa viinaan ja se kestää mulla viikon.Sitten olen krapulassa 3 viikkoa. - bvfgtry
Kuka muka saa toimeentulotukea noin paljon. täytyy asua todella halvassa asunnossa jos jää noin paljon käyttörahaa.
- perusjäbä29992
Vuokraan 20e/kk (toimeentulotuen perusosasta)
Ruokaan 200-250e/kk
Salikorttiin 20e/kk
Netti- ja puhelinliittymään yht. 35e/kk
Hygieniatarpeet, muut pikkurihkamat marketista 30-50e/kk
Vaatteet ehkä keskimäärin 30-40e/kk (pari kertaa vuodessa joutuu jotain ostaa, paidoista kenkiin tai farkkuihin. Mitään hirmu kallista ei pysty)
Bussiliput 30-40e/kk
Opintolainan takaisinmaksuun n.50e/kk
= säästöön jää karkeasti noin 0e/kk.
Ruoka kustantaa eniten, ja siitä en ihan harrastuksenikaan puitteissa (bodaus) tingi. Se on aikalailla minimissä sen suhteen, millä pystyy järkevästi syödä ja salia harrastaa, niinkun näin muuten. Enpä ole sisäfilettä tai mitään lohta ostanut miesmuistiin. Ostan halvalla, hyödynnän tarjouksia, mutta pyrin syömään kuitenkin pääosin järkevää halpaa ruokaa ja tarpeeksi suuren määrän.
Baareihin ei mene kun satunnaisesti pari kertaa vuodessa jotain, ja näin juomisiinkaan ei mene kuin samanlailla pari yksittäistä kertaa vuodessa. En juo oikeastaan yhtään, kun harrastan saleilua, eikä sillä, että olisi varaakaan baareissa ravata. En myöskään tupakoi.
Jos jotain isompaa menee rikki kuten PC tai muuta kodinkonetta tai elektroniikkaa, joka ei vuokranantajan korvattavaksi kuulu, niin on aina IHAN KUSESSA. Eipä noista jää minkään yksittäisen ison hankinnan ostoon varoja, ja niitäkin tulee pakosta aina joskus, toki harvakseltaan.
Tuo riittää aikalailla juurikin -0 järkevän tasoiseen elämiseen, kun miettii vähän mitä ostaa ja mitä harrastaa. Höntsäysvaraa ei juurikaan ole, ainakaan, jos meinaa syödä kuin normaali ihminen.
Tässä toki pitää ottaa huomioon se, että mulla on täysi oikeus toimeentulotukeen, eli en ole leikatulla toimeentulotuella tällä hetkellä. En voisi kuvitellakaan eläväni millään tapaa ihmisarvoista normaalia elämää, jos toimeentulotuestani leikattaisi perusosasta 20% (noin 100e pois) tai maksimi 40% (noin 200e pois). Sillon kyllä kaatuisi seinät päälle ja ahdinko olisi kova.
Aika normaalit setit joskin tiukat setit itselläni, sanoisin. Mielestäni jos joku aktiivisesti liikkuva mies sanoo pärjäävänsä hyvin alle 200euron ruokabudjetilla, niin puhuu joko paskaa tai elää melkoisen epäterveellisesti. Mulla toki on se, että vaikka ruokaan menee sen vähäisen sijasta parikymppiä enemmän, niin juurikin paheisiin kuten baareihin ja viinaan ei sitten menekkään mitään. Sijoitan ne rahat mielummin ruokaan. Se on mulle kaiken A ja O. - perusjäbä29992
Niin, ehkä tohon ylle vois lisätä, että noilla valinnoilla mulla ei hirveesti kyllä ole varaa sosialisoida, ei ainakaan kovin usein. On siinä toki omaakin valintaa jonkun kympin edestä, ettei oo varaa baareilla tai matkustella näkemään kavereita, jotka ei asu ihan naapuritalossa.
- perusjäbä29992
perusjäbä29992 kirjoitti:
Niin, ehkä tohon ylle vois lisätä, että noilla valinnoilla mulla ei hirveesti kyllä ole varaa sosialisoida, ei ainakaan kovin usein. On siinä toki omaakin valintaa jonkun kympin edestä, ettei oo varaa baareilla tai matkustella näkemään kavereita, jotka ei asu ihan naapuritalossa.
Ja lisätään nyt vielä kun vauhtiin päästiin, että koko perusosan laissa määrittämää pakettia toimeentulotuella ei oikein ole varaa saada. Kuten itsellä, pitää valita joko se sosialisoiminen johon ehkä kahvilla sillon tällöin baarissakin kavereiden kanssa käyminen kuuluu - tai harrastukset. Jos tekee valintoja, niin toimeentulotuki (ilman 20/40% sanktiota) riittää.
Mutta, kaikkea "normaaliksi" laskettavaa elämistä ei voi valita kerralla. Semmonen normaali sosialisoiminen ja esim. saliharrastaminen (tai moni muu harrastus) silleen kunnolla, molempiin ei riitä varat kerralla. Se on joko tai. Tai sitten toista pitää tehdä aikalailla minimaalisesti, ei tosissaan, ja sitä rataa.
Kun lukasee toimeentulotukilakia ja mitä perusosan pitäisi kattaa, niin voisi kyllä sanoa, että koko pakettiin se ei oikeastaan riitä, mutta jos valitsee vain osan, niin kyllä sillä sitten pärjäilee. Kaipa sitä vois sanoa että sillä ihmisarvoisesti voi elää, joskin tiukasti. Sitten, jos iskee sanktiot päälle, ja lähtee perusosasta vaikka 200e kävelemään, niin se luo kyllä jo täysin kohtuuttoman taloudellisen tilanteen. Väittävät toki virastossa päätöksestä valitettaessa, että tllä "ihmisarvoinen eläminen" pykälän vaatimalla tavalla toteutuu. Olen täysin eri mieltä. - perusjäbä29992
Oikeastaan hallituksen ei ole mitään järkeä muutenkaan rajoittaa suuren työttömien joukon etuuksia niin pieniksi, että heillä hädintuskin riittää rahat ostaa ruokaa ja joskus kuluttaa muuhunkin pieneen, kuten johonki harrastustoimintaan. Se raha mikä jätetään tukena jakamatta työttömien kulutukseen on suoraan pois yrittäjiltä, koska esim. työttömät kuitenkin ostavat ruokaa ihan merkityksellisen määrän Suomessa.
Tietysti hallitus voisi rajoittaa toimeentulotuen johonkin niin, ettei työtön voisi tehdä mitään muuta kuin istua kotona päivästä toiseen, eikä syödä kuin hernekeittoa ja halvinta puuroa ruoaksi (sekä pian meillä olisi järkyttävän iso ryhmä mielenterveyspotilaita). Mutta mikä järki tässä olisi? Laman alla ei ole mitään järkeä lähteä supistamaan kulutusta entisestään, jos kauppa ei muutenkaan vedä parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Eikä siitä ole ikinä historiassa mitään hyvää seurannut, jos varallisuuden totaalinen kahtiajako tapahtuu siten, että yhdellä osapuolella ei ole mitään, ja toisella on kaikki varannot.
Toki jotkut hyvävelijärjestelmät voisivat hyötyä siitä jos toimeentulotuki säädettäisiin nälkäkuolematasolle, ja ne rahat siitä sijoitettaisiin toimeentulotuen sijasta erilaisiin Sipilän hyväveliverkoston tekemiin huuhaa miljoonatutkimuksiin, joita varten hänen kaverinsa voisivat perustaa työryhmiä näitä tekemään, tai kierrätettäisi ne kaverin yritysten tai orjapajojen kautta jonnekin veroparatiisiin siten, siten, että verovarat jäisi Suomelta saamatta, toisin kuin työttömien toimeentulotuen kulutuksen kautta.
- 485e_kuussa_on_ok
Minulla menee rahaa kuukaudessa lähinnä ruokaan 100-150e, matkalippuun 50e, puhelinlaskuun 20e ja muihin sekalaisiin menoihin kuten viihteellä käymiseen yms. n. 0-100e, loput jäävät minulle sitten säästöön. Kerran vuodessa käyn talvella jossain lämpimässä 2 viikon äkkilähdöllä, tänä vuonna mennään thaikkuihin (lennot ja hotelli 2vk yht. 590e), viime vuonna olin Tunisiassa 3 viikkoa.
Serkkuni joka myös elää toimeentulotuella ei oikein edes ruokaa saa aina ostettua sillä hänellä on useita "muita menoja", kuten osamaksuja, luottoja, lehti- ja kanavatilauksia yms. ja hän on aina valittamassa ettei sossun rahat riitä.- vilo
vai thaikkuihin,590 eu lennot paikanpäällä olo,ja pikkuisen käyttörahaa.tuolla rahalla saa lennot,yhdeltä,riippuu pojoista.ei sitten muuta.
- PerusElämiseen
Mulla menee 485€/kk perusosasta iso siivu asumiskuluihin, vuokra ja vesimaksu ylittää kaupungin maksimin 525€ ja 18€/hlö. Loput menee ruokakauppaan, nettilaskuun, puhelinlaskuun, liikennevakuutukseen, autoveroon, bensaan, kirppiksille (tarvittaessa) ja muuhun vastaavaan pieneen arkiseen menoon. Tuo budjetti kattaa siis kahden aikuisen menot, yksin tietysti olisi helpompaa, mutta pakkohan mun on huolehtia täysi-ikäisestä lukiota suorittavasta lapsestani.
- äljkölkmölkm
Ei ole pakko. Poika voi itse hakea toimeentulotukea sossusta.
- RiippuuKunnasta
äljkölkmölkm kirjoitti:
Ei ole pakko. Poika voi itse hakea toimeentulotukea sossusta.
Joissain kunnissa velvotetaan ottamaan se laina ja se lasketaan otti tai ei, lainahan on jotain 400€/kk ja sillon ei toimeentulotukea tarvi
- datthatass
RiippuuKunnasta kirjoitti:
Joissain kunnissa velvotetaan ottamaan se laina ja se lasketaan otti tai ei, lainahan on jotain 400€/kk ja sillon ei toimeentulotukea tarvi
No se lainan ottaminen on täysi-ikäisen pojan oma asia eikä vanhemmalle enää kuulu
- oaöldködksldk
datthatass kirjoitti:
No se lainan ottaminen on täysi-ikäisen pojan oma asia eikä vanhemmalle enää kuulu
Tiesitkö että täysi-ikäisenkin opiskelijan kohdalla vanhempi on elatusvastuussa?
- clpfkpcjö
oaöldködksldk kirjoitti:
Tiesitkö että täysi-ikäisenkin opiskelijan kohdalla vanhempi on elatusvastuussa?
Kyllä mutta vain opiskelukustannuksien osalta ja siinäkin tapauksessa vain jos vamhempion siihen taloudellisesti kykenevä. Jos vanhempi itse on pitkäaikainen sossun asiakas niin silloin hän ei ole siihen kykenevä. Ja lapsen ei todennäköisesti tarvitse ottaa lainaa jos vanhempi käy ensin sossussa varatulla ajalla juttelemassa perheen kokonaistinalteesta.
- napaliisis
datthatass kirjoitti:
Jos vanhempi elättää täysi-ikäistä lastaan, niin ei ole yksin lapsen asia se lainan otto.
- fhlbgjllr
napaliisis kirjoitti:
Jos vanhempi elättää täysi-ikäistä lastaan, niin ei ole yksin lapsen asia se lainan otto.
No se on sitten järjen köyhyyttä jos sossun asiakkaana oleva vanhempi joka saa sen 485e perusosan päättää alkaa sillä tätsi-ikäistä lastaan elättämään.
- TaiSitteSatsausTulevaan
fhlbgjllr kirjoitti:
No se on sitten järjen köyhyyttä jos sossun asiakkaana oleva vanhempi joka saa sen 485e perusosan päättää alkaa sillä tätsi-ikäistä lastaan elättämään.
Mitenkä niin? Yksiselitteisesti täysi-ikäinenkin opiskelija on vanhemman elätettävä, näin se mainitaan yhdessä jos soitessa suuressa kirjassa. Toisekseen miksi kukaan vanhempi antaisi elämänsä alkutaipaleella olevan jälkikasvunsa ottaa henkilökohtaista velkarahaa myös vanhempansa elatukseen? Jos tämä aikuinen lapsi ottaa tuon lainan, se on tietysti tuloa koko ruokakunnalle (vaikkakin on siis henkilökohtainen velka) ja näin ollen täysi-ikäinen lapsi elättää vanhempaansa henkilökohtaisella velalla.
- nytotuusesiin
TaiSitteSatsausTulevaan kirjoitti:
Mitenkä niin? Yksiselitteisesti täysi-ikäinenkin opiskelija on vanhemman elätettävä, näin se mainitaan yhdessä jos soitessa suuressa kirjassa. Toisekseen miksi kukaan vanhempi antaisi elämänsä alkutaipaleella olevan jälkikasvunsa ottaa henkilökohtaista velkarahaa myös vanhempansa elatukseen? Jos tämä aikuinen lapsi ottaa tuon lainan, se on tietysti tuloa koko ruokakunnalle (vaikkakin on siis henkilökohtainen velka) ja näin ollen täysi-ikäinen lapsi elättää vanhempaansa henkilökohtaisella velalla.
Eiköhän se lapsen laina mene sen omaan käyttöön. Ei asuminen, ruoka, vaatteet, huvit ja opiskelu sillekään ilmaisia ole. En minä näe mitään vanhemman elättämistä siinä, että lapsi osallistuu omiin ruoka- ja muihin kuluihinsa. Se opintolaina ei niihin edes riitä, joten joka tapauksessa lapsi on myös vanhempansa varassa.
- lskdködkösakd
nytotuusesiin kirjoitti:
Eiköhän se lapsen laina mene sen omaan käyttöön. Ei asuminen, ruoka, vaatteet, huvit ja opiskelu sillekään ilmaisia ole. En minä näe mitään vanhemman elättämistä siinä, että lapsi osallistuu omiin ruoka- ja muihin kuluihinsa. Se opintolaina ei niihin edes riitä, joten joka tapauksessa lapsi on myös vanhempansa varassa.
Asuu vanhemman kanssa samassa taloudessa, on samaa ruokakuntaa = ei erillisiä asumiskuluja jne. Vaatteet ja opiskelukulut huolehtii itse opintotuesta, joka on vanhemman luona asuvalle alle 100€/kk. Toimeentulotukea tuntuu olevan suunnilleen mahdotonta saada, vaikka lukiolaisen kohdalla sitä lainan ottamista ei pitäisi vaatia. Jos se lasketaan tuloksi, vanhempi saa tt-tukea normaalisti n.135€, täysi-ikäisen lapsen kohdalla tt-tuki ilman opintolainaa on noin 200€ ja lainan kuukausimäärä noin 400€ = tuossa tilanteessa lainatuloa 400€/kk syö sekä täysi-ikäisen lapsen, että vanhemman mahdollisuuden toimeentulotukeen...
- fdbbfdabfdbdf
lskdködkösakd kirjoitti:
Asuu vanhemman kanssa samassa taloudessa, on samaa ruokakuntaa = ei erillisiä asumiskuluja jne. Vaatteet ja opiskelukulut huolehtii itse opintotuesta, joka on vanhemman luona asuvalle alle 100€/kk. Toimeentulotukea tuntuu olevan suunnilleen mahdotonta saada, vaikka lukiolaisen kohdalla sitä lainan ottamista ei pitäisi vaatia. Jos se lasketaan tuloksi, vanhempi saa tt-tukea normaalisti n.135€, täysi-ikäisen lapsen kohdalla tt-tuki ilman opintolainaa on noin 200€ ja lainan kuukausimäärä noin 400€ = tuossa tilanteessa lainatuloa 400€/kk syö sekä täysi-ikäisen lapsen, että vanhemman mahdollisuuden toimeentulotukeen...
Täysi-ikäisen pojan ottama opintolaina ei vaikuta yhtään mitenkään hänen vanhempansa toimeentulotukeen.
- TreTre71
Minulla menee perusosasta rahaa kuukausittain:
- bussilippuihin n. 30-40€
- ruokaan, juomiin, pesuaineisiin yms. n. 150€
- telkkarin osamaksulaskuun 49.95€ (loppuu onneksi 2kk päästä)
- koiranruokaan 50€
- säästöön tulevia sekalaisia menoja varten 100€
- internet- ja puhelinlaskuun 30€
Loppuja rahoja en oikein osaa lokeroida, mutta jonnekin ne vain "katoavat", ehkä ruokaan tai muuhun vastaavaan arkipäiväiseen. En tupakoi enkä kauheasti alkoholiakaan kuluta, joten eipä minulla oikein paljoa menoja ole kun sossu maksaa sähköt, vakuutukset, lääkkeet ja aina silloin tällöin saan sossusta ylimääräistäkin tukea erääseen harrastukseeni ja viimeksi sain tukea myös pesukoneeseenkin kun kävin siellä juttelemassa. Äitini hautajaisvaatteisiin ja hautajasimatkoihin sain myös tukea kun tarvitsin, joten eipä ole ollut valittamista.- ihmettelen
Mitä ostelet ruoaksi kun saat 150 riittämään. Vai asutko jossain maalla missä saa naapurista perunat ja porkkanat, maitoa ja lihaa puoli ilmaiseksi? Itsellä ei kyllä alle 200 e riitä ruokaan kuukaudessa. Asun Helsingissä, onkohan täällä ruokakin kalliimpaa kuin muualla sen asumisen lisäksi.
- Pilvee
Mulla menee aika iso osa pilveen.
- näivetys
Ruokaan ja lisäravinteisiin suurinosa.
- TianaR
En saa työttömyyskorvauksia karenssin ja muiden epäselvyyksien vuoksi. Ainoa tulomme on pojan perhe-eläke, yhteensä noin 600 euroa, hänen opintotukensa ja toisen pojan päiväraha armeijasta eli yhteensä noin 900 euroa. Äiti ja kaksi melkein aikuista poikaa.
Yhtiövastike (ei lainaa asunnosta) 400. Asumistukea emme saa, koska Kela maksoi liikaa viime vuonna. Perinnässä Kelalta 2.200. Sähkölasku ja kahden henkilön puhelinlaskut netti noin 200. Muihin laskuihin ja ruokaa kolmelle hengelle noin 300 euroa ne rahat jotka saan kavereilta lainaksi. Asumme pääkaupunkiseudulla. En mene enää kunnan sossuun, koska esim. joustoluottoani ei hyväksytä velaksi ja esim. pojan lainaama 70 euroa (vaikka samasta perheestä) katsotaan tuloksi. Lisäksi lainasin 500 euroa, joka siis luetaan tuloksi minulle. Pidän peukkuja etten sairastu tämän enempää. Lääkekulut itselläni noin 35 euroa/kk, joka siis pois ruokaan jäävän rahan osuudesta. Armeijassa oleva poika maksaa noin 150 euroa minulle asumisestaan ja ruuastaan, silloin kun lomalla käy.
Menee kurjasti. Onneksi osaa itse tehdä ruokaa ja toinen poika syö pääasiassa armeijassa ja toisellekin koulu tarjoaa lounaan. Pakastimesta löytyy vielä jotain.Jos itse tarvitsen ylimääräistä pureskeltavaa, niin sormen kynnet ovat tarjolla.
Töitä en saa ikäni vuoksi. - Mr.Vinkki
TianaR kirjoitti:
En saa työttömyyskorvauksia karenssin ja muiden epäselvyyksien vuoksi. Ainoa tulomme on pojan perhe-eläke, yhteensä noin 600 euroa, hänen opintotukensa ja toisen pojan päiväraha armeijasta eli yhteensä noin 900 euroa. Äiti ja kaksi melkein aikuista poikaa.
Yhtiövastike (ei lainaa asunnosta) 400. Asumistukea emme saa, koska Kela maksoi liikaa viime vuonna. Perinnässä Kelalta 2.200. Sähkölasku ja kahden henkilön puhelinlaskut netti noin 200. Muihin laskuihin ja ruokaa kolmelle hengelle noin 300 euroa ne rahat jotka saan kavereilta lainaksi. Asumme pääkaupunkiseudulla. En mene enää kunnan sossuun, koska esim. joustoluottoani ei hyväksytä velaksi ja esim. pojan lainaama 70 euroa (vaikka samasta perheestä) katsotaan tuloksi. Lisäksi lainasin 500 euroa, joka siis luetaan tuloksi minulle. Pidän peukkuja etten sairastu tämän enempää. Lääkekulut itselläni noin 35 euroa/kk, joka siis pois ruokaan jäävän rahan osuudesta. Armeijassa oleva poika maksaa noin 150 euroa minulle asumisestaan ja ruuastaan, silloin kun lomalla käy.
Menee kurjasti. Onneksi osaa itse tehdä ruokaa ja toinen poika syö pääasiassa armeijassa ja toisellekin koulu tarjoaa lounaan. Pakastimesta löytyy vielä jotain.Jos itse tarvitsen ylimääräistä pureskeltavaa, niin sormen kynnet ovat tarjolla.
Töitä en saa ikäni vuoksi.No tuossakin pitää vähän itseä ottaa niskasta kiinni ja asioita hoitaa että saat sen toimeentulotuen rullaamaan sujuvasti.
1. Eläkkeellä/opiskeleva poika kirjoille "poste restanteen"
2. Lopetat sen lainarahoilla ja lastesi tuella elämisen
3. Kun olet asunnossa kirjoilla vain armeijassa olevan poikasi kanssa, niin asumistukikin lähtee taas rullaamaan, tosin siitä on vähän perintää tuon aiemmin töpeksimäsi liikamaksun takia
4. Haet sossusta tukea yksin asuvana ja saat sieltä sen 485e vastikkeeseen, sähköön ja julkisen puolen reseptilääkkeisiisi
Mutta toki tämä kaikki edellyttää sitä että kykenet itse asioitasi hoitamaan ja ottamaan vastuuta itsestäsi etkä vain valita ja elä lapsiesi kustannuksella. Mutta toki voit edelleen jatkaa tuota netissä valittamista siitä kuinka kurjaa on...
Ja jos edelleen haluat elää lastesi kustannuksella, niin älä vie heiltä rahaa tilisiirtoina vaan ota se käteisenä tai maksa nuo juostoluotto yms. lainalaskusi suoraan lapsiesi tililtä, siten varastamisesi ei tule sossun tietoon eikä he voi katsoa sitä sinulle tuloksi.
- Dhd
Perusosasta 485,50e
120e ruokaan
12e hygienia
20e vaatteet
10e puhelin
13e 3g netti
Säästöön jää noin 300e - miinusneljäkymmentä
..ruoka, hygienia, pesuaineet.
Puhelinta en omista, netistä en maksa, viimeksi olen ostanut alushousuja kun sormet rupesivat menemään läpi, vaikka kuinka hellästi yritti nostaa housut ylös. Töitä on turhaa hakea kun ainoat työnhaku vaatteet ovat vuosikymmeniä vanha lenkkipuku ja hieman uudemmat 20 euron lenkkikengät.
...pitäisi osaa uusi kahvinkeitin, tietokone, digiboksi ja pakastinarkku.- eitaaskaanmuuta
"pakastinarkku"?
Mun pitäis kyllä jo ruveta kattelemaan ruumisarkkua,mutta kun en ole sellaista ennen ostanut niin en tiiä mistä sasiin halavimman.
Osaisko kukaan neuvvoo? - hehhehhehhh
Pakastinarkku on usean syyn vuoksi köyhälle tarpeellinen:
1. koskaan ei tiedä koska seuraavan kerran saa rahaa. Pakastin tasaa epämääräisesti tulevien tuloja siten, että on mahdollista syödä suhteellisen terveellisesti myös rahattomana aikana.
2. ruokatarjoukset on syytä hyödyntää.
3. ruokaa kannattaa tehdä isommissa erissä ja pakastaa, jolloin annoksen hinta pysyy kohtuullisena.
4. kesän marjasatoa kannattaa säilöä pakastimeen.
Päättäjien mielestä köyhän pitäisikin joutua mahdollisimman nopeasti ruumisarkkuun, mutta viimeistään eläkeläisenä kalikka osuu omaan nilkkaan. - 765
hehhehhehhh kirjoitti:
Pakastinarkku on usean syyn vuoksi köyhälle tarpeellinen:
1. koskaan ei tiedä koska seuraavan kerran saa rahaa. Pakastin tasaa epämääräisesti tulevien tuloja siten, että on mahdollista syödä suhteellisen terveellisesti myös rahattomana aikana.
2. ruokatarjoukset on syytä hyödyntää.
3. ruokaa kannattaa tehdä isommissa erissä ja pakastaa, jolloin annoksen hinta pysyy kohtuullisena.
4. kesän marjasatoa kannattaa säilöä pakastimeen.
Päättäjien mielestä köyhän pitäisikin joutua mahdollisimman nopeasti ruumisarkkuun, mutta viimeistään eläkeläisenä kalikka osuu omaan nilkkaan.Mä tykkään myös pakastimesta. Odottelen sitä päivää, jolloin sinne kö
mmin lämmittelemään itseäni!
- Kaikkimenee
Minulla menee suurin osa tukirahoista pornoon ja seksivälineisiin.
- 915
Mihin laitatte nuo säästetyt rahat? Jos ne jää pankkitilille, eikö sossu voi silloin jossain vaiheessa katsoa, että toimeentulotukia ei enää heru, kun tilillä on muutenkin riittävästi rahaa? Ajattelin lähinnä esim tuota 300 euron kuukausittaista säästöä, sehän on vuodessa joku 3000 euroa vaikka sitä ei joka kuukausi tulisikaan. Kyllähän tuollainen summa nyt varmasti vaikuttaa tukiin?
- saadisaad
300e/kk säästäminen 485e/kk tuloista on kyllä aika mahdoton homma ellei sitten ole jotain pimeitä tuloja
mutta joo, eihän sitä ole täydelle toimeentulotuelle tarvetta jos kerta siitä pystyy säästämään 300e/kk. mutta en kyllä usko että sossu tuosta alkaa kyseleen muuta kuin sen että millä tuloilla asiakas oikein elää kun noin paljon jää säästöön. ja miksi oikein säästää noin paljon tilille? laskut voi maksaa ärrälläkin - 456ghfjhggjkghds
Luonnollisesti sossu ei salli yhtään säästöjä tilillä. Siksi onkin aina nostettava tilit tyhjiksi ja rahat nostetaan käteiseksi ja säilötään varmaan paikkaan. Tuossahan oli uutisissa juttua, että nyt eläkkeellä oleva säästi 200 euroa kuukaudessa 45 vuoden aikana eli toimeentulotuella 108 000 euroa. Osti asunnon 50 000 eurolla ja rahaa jäis 58 000 pankkitilillä vielä. Kansaneläkkeellä kun asunto jossa asuu jos omistaa sen ei lasketa tuloksi. Ja tuet eivät paljoa pienene vaikka tilillä 30000- 60000 euroa
- kultakasa
Eihän se auta ostaa muuta kuin kultaa ylimääräisillä rahoilla. Kultaa sitten kertyy vuosien varrella pikkuhiljaa kilokaupalla. Sossusta saa kaiken mitä ihminen tarvitsee. Myös oman kultavarannon pahan päivän varalle. Ei päivääkään töitä koskaan.
- TuostaTuliMieleeni
456ghfjhggjkghds kirjoitti:
Luonnollisesti sossu ei salli yhtään säästöjä tilillä. Siksi onkin aina nostettava tilit tyhjiksi ja rahat nostetaan käteiseksi ja säilötään varmaan paikkaan. Tuossahan oli uutisissa juttua, että nyt eläkkeellä oleva säästi 200 euroa kuukaudessa 45 vuoden aikana eli toimeentulotuella 108 000 euroa. Osti asunnon 50 000 eurolla ja rahaa jäis 58 000 pankkitilillä vielä. Kansaneläkkeellä kun asunto jossa asuu jos omistaa sen ei lasketa tuloksi. Ja tuet eivät paljoa pienene vaikka tilillä 30000- 60000 euroa
Tästä tuli mieleen menneisyyden sossureissut... sillon sinne piti viedä tiliotteen lisäksi myös pikapankin kuitti viimeisimmistä tilitapahtumista. Jos tilillä oli rahaa, vaikkapa 100mk edellisen kuun työttömyyskorvausta & toimeentulotukea, niin sehän satamarkkanen tuli tietysti laskelmaan "käytettävissä olevina varoina"! Näin kätevästi sossu sai aikaan olemattomia kuluja.. samoten käyttämällä 21,5 kerrointa aina, jne jne jne. Terveydenhoitokuluissa oli "omavastuu", joka oli euroaikaan noin 17€/kk, eli tuon alle jääviä kuluja ei huomioitu ollenkaan. Myös asumisessa oli omavastuu, eli vuokrasta hyväksyttiin ensinnäkin vain kuntakohtainen maksimi, ja sitten siitä hyväksytystäkin vuokrasta oli vielä 7% omavastuuta, jota siis ei laskettu toimeentulotukeen ollenkaan. Mene ja tiedä miten laittomia nämä käytännöt oli, mutta tuolla systeemillä ei juurikaan ikinä sossusta apua herunut...
- 765
kultakasa kirjoitti:
Eihän se auta ostaa muuta kuin kultaa ylimääräisillä rahoilla. Kultaa sitten kertyy vuosien varrella pikkuhiljaa kilokaupalla. Sossusta saa kaiken mitä ihminen tarvitsee. Myös oman kultavarannon pahan päivän varalle. Ei päivääkään töitä koskaan.
Miksi ei platinaa?
- ulkomaat
Eniten säästää kun ostaa lidlistä ja saksan nettimarketeista on 3-4 kertaa halvemmat kaikki elintarvikkeet yms. Lisäksi yli 70 euron ostokset saa ilman postikuluja. Ostamalla mahdollisimman vähän Suomesta ja kaikki ei pakolliset pois kuten kaikki maksulliset tv kanavat, sanomalehdet, tupakka, alkoholi. Ostamalla mahdollisimman paljon ulkomailta. Pitää muistaa kilpailuttaa kaikki pakolliset asiat.
http://www.allyouneedfresh.de yli 70 euron ostokset ilman postikuluja muuten pk 7.90€
Sivu Suomeksi https://translate.google.fi/translate?sl=de&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=https://www.allyouneedfresh.de/&edit-text=
käytä https://translate.google.com/ ja käännä alla olevat sivut Suomeksi.
http://www.gourmondo.de
http://www.lebensmittel.de
http://www.edeka-lebensmittel.de
http://www.lieferello.de
http://www.americanfood4u.de/
https://suomimedia.wordpress.com/2015/02/02/ruokaa-ulkomailta-paljon-suomea-halvemmalla-30-50-70-90/
Myös kaikki apteekkilääkkeet reseptillä tai ilman saa 10-30 kertaa halvemmalla englannista.
https://suomimedia.wordpress.com/2015/06/10/laakkeiden-tilaaminen-eusta-on-laillista-95-halvemmalla-kuin-suomessa/ - ulkomaatfff
Eniten säästää kun ostaa lidlistä ja saksan nettimarketeista on 3-4 kertaa halvemmat kaikki elintarvikkeet yms. Lisäksi yli 70 euron ostokset saa ilman postikuluja. Ostamalla mahdollisimman vähän Suomesta ja kaikki ei pakolliset pois kuten kaikki maksulliset tv kanavat, sanomalehdet, tupakka, alkoholi. Ostamalla mahdollisimman paljon ulkomailta. Pitää muistaa kilpailuttaa kaikki pakolliset asiat.
http://www.allyouneedfresh.de yli 70 euron ostokset ilman postikuluja muuten pk 7.90€
Sivu Suomeksi https://translate.google.fi/translate?sl=de&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=https://www.allyouneedfresh.de/&edit-text=
Myös kaikki apteekkilääkkeet reseptillä tai ilman saa 10-30 kertaa halvemmalla englannista.
http://www.farmaline.co.uk/health/
http://www.clearchemist.co.uk
http://www.expresschemist.co.uk
https://www.pharmacy2u.co.uk
http://new.chemistdirect.co.uk - ulkomaatfff
http://www.farmaline.co.uk/health/
http://www.clearchemist.co.uk
http://www.expresschemist.co.uk
https://www.pharmacy2u.co.uk
http://new.chemistdirect.co.uk- väärät.linkit
Olino nuo linkit joku vitsi? Ihan sairaan kalliita hintoja. Kahvipaketti 12 e/kg jne. Jotain edullisia ??!!
- sdf54ghfgb
Noissa Saksan hinnoissahan on useita hintoja. Edullisimmat hinnat noin 3-4 kertaa K/S-ryhmän kauppoja halvempia. Keskihintaiset vastaavat K/S-ryhmän omia merkkejä ja kalliit hinnat yhtä kalliita kuin Suomessa.
- ulkomaatfff
Myös kaikki apteekkilääkkeet reseptillä tai ilman saa 10-30 kertaa halvemmalla englannista. - elämäonihanaaaa
Minä olen saanut ylimääräisiä tuloja tyhjien pullojen ja tölkkien keräämisestä.Nytkin, viime viikonloppuna noin 20 euron edestä.
Niillä ostin 4 purkkia hernekeittoa(a 1 euro.)Kanamunia 6kpl (1,30 euroa) Maitoa litra.Lauantaimakkaraa 2 pakettia (0,89 euroa)Maitoa.Perunoita,nakkeja ja lenkkimakkaraa.3 euroa ja 20 senttiä laitoin kaupan pelikoneisiin joista voitin 12 euroa 30 senttiä.Sillä rahalla menen kauppaan taas keskiviikkona.
Näin menee tämä viikko ja uskon löytäväni vielä lisää tyhjiä pulloja ja tölkkejä.
Ensiviikolla torstaina tuleekin sitten taas päivärahat.Noin 300 euroa,joka jää laskujen maksun jälkeen.Menen kauppaan ja ostan ruokaa noin satasen edestä y.m.
Sitten pidänkin juhlat ja menen täyspottiin pelaamaan.Hyvällä tuurilla voitan tuplaten.Jos en ja kaikki menee ja alkaa taas tyhjien pullojen kerääminen.
Näin on mennyt jo kolme vuotta.vajaan kahden vuoden päästä eläkkeelle ja muuttokuorma Pärnuun. - EhkäAlkoholisti
mä ostan safkaa 150 eurolla.annan akalle 20-40 kuussa bensaan rahaa ja sitten kaikki loput rahat menee viinaan ja tupakkaan.akka maksaa netit ja puhelimet.
- skorppioni
Toimeentulotuki menee vuokran antajalle
- Sossupummi-
Minulla menee ruokaan 180 euroa, hygienia 20 egee, netti 30 euroa, puheaika 0 euroa, kuntosali 47 euroaa, vaatteet n 40 egee, bensaan 15 euroa koska käyn veneilemässä ja kalassa, säästöön 50 euroa, lottoon 10 euroa. lopuilla teen jotain tuhlaan huvikseni. On mulla säästössä 6000 euroa kotona vaatekaapissa.
- taloudeton
49e bussikorttii, 25e netti ja puhelin, 3kk välein sähkölasku n. 81e. Lopuista ei hajuakaan mihin menee. Ruokaan, kaljaan ja huumeisiin kai.
- kysynvaan
Missä ihmeessä te ihmiset asutte kun teillä ei ole asumiskuluja lainkaan ????????
- tyhmäkysymys
Veneen alla.
- Kiljukalle
Mulla menee ruokaan n 100e, netti 11e, puhelin 15e, auton vakuutusmaksut n 20e, bensaan n 50e ja kiljun tekemiseen sitten oikeastaan loput, minulla on periaatteessa jatkuvasti käymässä kiljua ja valmista kiljua on kahdessa 30litran astiassa aina. Myönnän että on tullut otettua normaalia enemmän alkoholia, mutta minkäs teet kun masentaa ja on liikaa tylsää arkea ympärillä ilman järkevää tekemistä. Jotkin kaverit moittivat kämppääni että siellää haisee aina raaka mäski ja tottahan se tietysti onkin.
- onnetontapaus
Mulla menee perusosasta vuokran maksuun 36€, ruokaan ja päivittäiskauppaan menee helposti 280-300 euroa, mikä on ihan liikaa ja on pakko ihmetellä miten jotkut pääsevät satasella tai 150:llä eurolla. En edes osta mitään erikoista.
Lisäksi lyhentelen opintolainaa 80 € kuukaudessa ja muita velkoja 30-50 euroa. Netti ja puhelin vievät tällä hetkellä 10-20 euroa kuukaudessa.
Joo'o. Siinä se siitten onkin, ei jää mitään ylimääräistä.
Vaatteet hajoo päälle, mutta väliäkös tuon, kyllä köyhä saa köyhältä näyttääkin.- hyvääjahalpaa
Kaikki ylimääräinen menee viinaan.Ilmaista ruokaa haen eri avustusjärjestöiltä,roskiksista ja seurakunnalta.Nettiin menee muutamakymppi.
Mulle tulee tilille noin 300 euroa ja sillä saa noin 40 pulloa punkkua.Eli siis punkkupullo päivässä menee kurkusta alas.Viikonloppuisin kaks.
Tätä menoa on jatkunut jo 5 vuotta. - kippisjakulaus
Niin mullakin.
Nyt on kiire.Viinakauppa aukeaa 5 min.kuluttua. - oikeudenmukainentuki
Kyllä se runsas parisataa ruokaan kuussa humpsahtaa helposti normaalisti syövälle liikkuvalle ihmiselle. Ei tarvii ostaa mitään kovin kalliita ruoka-aineksia edes. Että sikäli se noin 470e/kk on aika oikeudenmukainen määrä "elämisen kuluihin", kun niitä pakollisia menoja on muitakin (vaatteet, muut laskut, bussiliput tai bensa), ja lisäksi jotain harrastusta, mihin ne loput 200 euroa kuussa menee.
Jos ryypätä meinaa, niin sitten ei jää varaa syödä ruokaa kunnolla. Valinta on jokaisen oma. Minä syön mielummin, ja jätän baarissa istumiset muille. Toki välillä olisi kiva päästä istumaan iltaa baariin kavereiden kanssa, mutta ainakaan itselläni siihen ei jää varaa kuin pari kertaa vuodessa. Mutta onpahan ainakin rahaa ruokaan. Ainakin jos siis tukeani ei leikata.
- vionkit
Säästän käteisenä noin 300 euroa kuukaudessa työttömyyskorvauksesta. Vinkit kaikille
1. Ruokaan ei mene yhtään, koska ruoka aina leipäjonoista.
2. Mitään lehtiä en tilaa, enkä maksukanavia.
3. En juo alkoholia, enkä polta.
4. Ei ole autoa, eikä muita ajoneuvoja, vaan polkupyörä.
5. Asun sellaisella alueella, joka ns. muuttotappiokunta korkea työttömyys ja asuntojen hinnat eli vuokrat tosi edullisia.
6. Käytän alypuhelimen 4g nettiä eli jaan sen tabletin ja kannettavan kanssa, en siis tarvitse erikseen nettiliittymää. Vaan pelkkä puhelinliittymä 4g yhteydellä riittää.
7. Mitään vakuutuksia ei ole, enkä ota mitään.
8. Ostan niin vähän kuin mahdollista Suomesta ja suosin ulkomaalaisia verkkokauppoja, joista saa noin 20-30% halvemmalla postikuluineen, kuin Suomesta.
9. Osta mahdollisimman vähän mitään. Osta vain pakolliset. Elämme maailmassa missä kulutus ja materiaalinen elämäntapa on muotia. Pitää elää päinvastoin ja kuluttaa niin vähän kuin mahdollista.
10. Pimeä työ maksu käteisenä ja marjojen kerääminen metsästä ja niiden myynti. Luonnosta saa myös ilmaista ruokaa metsästämällä taljajousella ja kalastamalla. Luonnollisesti mitään lupia en osta, enkä maksa.
11. Suunnitelmissa muuttaa viroon mutta en ilmoita siitä kela/sossulle ja laittaa kaikki kirjeen vastanottaminen sähköiseksi ja poste restante osoite Suomeen. Virossa 85% kaikki halvempaa, kuin Suomessa joten siellä elää herroiksi työttömyyskorvauksella tai toimeentulotuella tai kansaneläkkeellä.
12. Tarkoitus on siirtää rahoja pikkuhiljaa virolaiseen pankkiin, joten Suomen viranomaiset eivät tiedä, eivätkä saa tietää, kuinka paljon rahaa on. Tämän voi tehdä monella tavalla ulkomaisten bitcoinien, virtuaalilompakkojen kautta. Näiden avulla voi myös pimittää rahaa viranomaisilta ja viranomaiset eivät saa tietoa, eivätkä tiedä mitään. Ulkomaalaisen nettipankkitilin saa todella helposti ja siihen voi siirtää rahaa pikkuhiljaa joka kuukausi tai sitten kiertotienkautta.
13. Juon vain vettä en mitään muuta, ei maitoa, eikä mitään muutakaan juomaa
14. En käytä voita ollenkaan vaan pelkkä leipä.
15. Pankkina on s-pankki eli kuukausimaksut 0 euroa.
16. Ruokaa saa myös luonnosta ilmaiseksi metsästys ja kalastus ja marjastus.
17. Keräämällä hilloa, mustikoita ja puolukoita luonnosta ja myymälle ne voit saada rahaa verottomana käteisenä.
18. Älä kuluta rahaa eli käytä niin vähän rahaa, kuin mahdollista.
19. Säästä raha aina käteisenä ja suosi käteistä.
20. Tee itse ruokasi ja jos et osaa osta edullisia valmisruokia.
21. En juo kahvia, enkä käytä kahvia.
Jos ei ole mahdollisuutta hakea ruoka leipäjonoista, eikä luonnosta niin kannattaa ostaa Lidlistä. Jos ei ole mahdollista ostaa lidlistä voi kuivamuonat ostaa netistä Saksasta noin 30-50% halvemmalla postikuluineen.
https://www.allyouneedfresh.de/
http://www.ostaulkomailta.com/blog/ruokaa-ulkomailta/
Lääkkeiden tilaaminen EU:sta on laillista 300% halvemmalla, kuin Suomessa
https://suomimedia.wordpress.com/2015/06/10/laakkeiden-tilaaminen-eusta-on-laillista-95-halvemmalla-kuin-suomessa/
https://suomimedia.wordpress.com/2015/02/02/ruokaa-ulkomailta-paljon-suomea-halvemmalla-30-50-70-90/
Jos jollain on hyviä säästö vinkkejä niin laittakaa lisää.- tahlari
Mihin sulla menee yli 200 e kuussa kun et mitään osta, edes ruokaa?
- 765
Toinen henkilö rahoittaa.
- Pikkukaupunkilainen
Mulla ei mene toimeentulotuki mihinkään ainakaan tässä(kään) kuussa, koska Kela panttaa päätöksen virheiden oikaisua. Reilut 96 euroa oli jätetty maksupuolen menoista pois ja sitä tässä yritetään oikaista. Laskuissa tietysti eräpäivät menneet.Onko kukaan soittanut sinne hätänumeroon, jossa luvataan päätös 1-2 päivässä? Onneksi saa eläkkeen 1.6. - eihän tässä ole tätä kuuta jäljellä paljoakaan.En kalasta/sienestä enkä viljele yksiössä mitään. Täällä ei ole ruoka-apua eikä muutakaan paikkaa, mistä voisi saada apuja.
- Budjetti
Mulla menee ruokaan ja juomaan 100-150 kuussa. Pakolliset laskut: netti, kännykkä, sähkö ja vesilaskut n. 100 / kk. Asumisen vuokran omavastuu isoin kuluerä n. 200 e / kk. Melkeinhän tuolla omavastuu summalla omaakin asuntolainaa lyhentelisi. Kannattaa tilata Saksasta nettikauposta. Suomihinnat kolminkertaiset. Itse en osta kuin ruoan ja lääkkeet Suomesta.
- Tuskinpa
toimeentulotuesta menee 200 eur asumiseen?
- 765
Näin kamalan luonto-kohtauksen ollessani tupakalla ulkona. Räkättirastaat hyökkäsivät parvena yksinäisen avuttoman variksen kimppuun, joka ei siitä nokkoisesta enää pystynyt maasta ylös . Räkättirastas on julma lintu, kun se sille päälle sattuu.. Sulat vaan pöllysivät variksella, kun ne työkkäsivät air force hävittäjien tavoin sen kimppuun.
Varis oli luultavasti mennyt liian lähelle niiden pesiä ja rastaat puolustautuivat porukalla.
Räkättirastas https://fi.wikipedia.org/wiki/Räkättirastas - 765
https://fi.wikipedia.org/wiki/Räkättirastas
Tuli väärä linkki, anteeksi!- xouheduhqf
Oikea linkki tuli, mutta Suomi24:n järjestelmä ei hyväksy ääkkösiä URL:eihin, vaikka ne ovat nykyisin täysin laillisia.
- laitonvokaali
xouheduhqf kirjoitti:
Oikea linkki tuli, mutta Suomi24:n järjestelmä ei hyväksy ääkkösiä URL:eihin, vaikka ne ovat nykyisin täysin laillisia.
Mitä ihmetta. Onko olleet joskus laittomia? Paljonko on ollut tuomio? Lusiiko joku ääkkösten käytöstä kakkua? mikä vankila ja kuinka pitkä tuomio ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809