Tarkka-ampuja koulutus

Ristikko

Minkä laiset perusteet pitää olla etää pääsee tarkka-ampujaksi armeijaan. Tiedän että hyvä kantti täytyy olla mutta minkälaiset ampuma taidot. Katotaanko se mitenkä ampuu rynkyllä ja siitä sitten valitaan vai pääseekö ampumaan kiikarikiväärillä ja valinta tehdään sen perusteella

53

36294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kimi

      Maanpuolustuskoulutuksen (www.mpkry.fi) järjestämille tarkka-ampuja 1,2,3,4,5 kursseille. Opettele matkan etäisyyden arviointi milliradiaanien avulla, luodin ballistiikka, tuulipoikkeama, luodin kiertopoikkeama jne. Tarkka-ammunnassa on melkeen enemmän matematiikkaa ku ampumista. Suosittelen lukemaan Komentajakapteeni Pauli Salon kirjat Tarkka-ampuja 1 ja 2.

    • kraftig

      Älä välitä noista pilkunnus.idiooteista!!!
      Kateellisia ovat kun itse eivät satu ladon seinään sisäpuolelta..Kattoon menee..

      Armeijassa tarkka-ampujat valikoidaan luokka-ammuntojen perusteella,muutama paras otetaan ja heidän kesken yleensä vielä pienet"karsinnat"

      Rajavartiostossa paras koulutus(valmentajat)suosittelen sinne pyrkimistä

      Siellä itskin olin..
      jos unohdin jotain välimerkkejä niin tässä-,.! ´
      saa asetaa paikoilleen!

      • Kimi

        ees jotain todella tarkka-ammunnasta, niin et haukkuís idiootiks. Ei sitä Counter-Strikea pelaamalla opi. Ota asioista oikeesti selvää ennenku alat opettaan isääs naimaan..


      • kraftig
        Kimi kirjoitti:

        ees jotain todella tarkka-ammunnasta, niin et haukkuís idiootiks. Ei sitä Counter-Strikea pelaamalla opi. Ota asioista oikeesti selvää ennenku alat opettaan isääs naimaan..

        Jos kelaat tuota viestiketjua niin huomaat etten sinua ole "haukkunut"Joku nuorukaista arvostelee kirjoitustaidosta-eihän sitä tällä näppäimistöllä ammuta..counter strike?En ikinä ole mitään tietokonepeliä pelannut-enkä pelaa


      • Kimi
        kraftig kirjoitti:

        Jos kelaat tuota viestiketjua niin huomaat etten sinua ole "haukkunut"Joku nuorukaista arvostelee kirjoitustaidosta-eihän sitä tällä näppäimistöllä ammuta..counter strike?En ikinä ole mitään tietokonepeliä pelannut-enkä pelaa

        Ne on nää yövuorot tämmösiä.. =) Nuo kirjotusvirheisiin puuttujat kyllä ottaa päähän, ku ite asia jää toissijaseks..


      • kraftig
        Kimi kirjoitti:

        Ne on nää yövuorot tämmösiä.. =) Nuo kirjotusvirheisiin puuttujat kyllä ottaa päähän, ku ite asia jää toissijaseks..

        Sitä sattuu!No problem-


      • Air-softaaja
        Kimi kirjoitti:

        ees jotain todella tarkka-ammunnasta, niin et haukkuís idiootiks. Ei sitä Counter-Strikea pelaamalla opi. Ota asioista oikeesti selvää ennenku alat opettaan isääs naimaan..

        Mutta battlefield bad company 2:sta kun pelaa niin oppii. Siinä on luoteihin vaikuttava painovoima


      • TA
        Kimi kirjoitti:

        ees jotain todella tarkka-ammunnasta, niin et haukkuís idiootiks. Ei sitä Counter-Strikea pelaamalla opi. Ota asioista oikeesti selvää ennenku alat opettaan isääs naimaan..

        kuka on sanonut että isäänsä pitäis naida=???


      • henri.lartama
        Air-softaaja kirjoitti:

        Mutta battlefield bad company 2:sta kun pelaa niin oppii. Siinä on luoteihin vaikuttava painovoima

        haha :D et opi bc2 pelaamalla ampumaan XD siinä luodin ballistiikka on ihan perseellään, ainoa peli maanpäällä millä voit saada pohjaa ampumataidoille on sniper elite. Se on ainoa peli missä luodin ballistiikka on tehty lähes realistiseksi


    • risto3

      haluaisin tietää miten pääsee tarkka-ampujaksi sillä olen harrastanut kilpa-ammuntaa 7-vuotta ja olen kiinostunut aseista ja etenkin tarkka-ammunasta

      • long ranger hunter

        Jos sinulla on korkea MOTIVAATIO ja onnistuu kaikki myöskin


      • SNIPER 1977
        long ranger hunter kirjoitti:

        Jos sinulla on korkea MOTIVAATIO ja onnistuu kaikki myöskin

        Itse olen ollut kouluttamassa tarkka-ampujia aikoinaan Hiukkavaaran kunniakkaassa varuskunnassa. (Sijaitsi Oulussa)
        Siihen aikaan valitsimme ta:t koulutusammuntojen sekä muun palveluksen esille tuomien seikkojen perusteella. Eli koulutusammunnoissa tulisi saada kiitettävä tulos (ei välttämätön) tai ainakin mahdollisimman pieni kasa (laukaukset mahdollisimman pienellä alueella ei niin väliä pisteillä), mutta se on vain 30%-35% valintaan vaikuttavista tekijöistä.
        Muita vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi etäisyyden arviointi 15%, suunnistus ja muuten 20% nuhteeton palvelus 25%, sekä vapaaehtoisuus 5%-10%. Prosenttiluvut ovat vain suuntaa antavia ja riippuu mitä kyseinen kouluttaja painottaa, mutta noin se kuta kuinkin menee.
        Yhteenvetona voidaan sanoa, että yrittää parhaansa ja katsoo kun valinnat ovat kohdalla että on ainakin tehnyt selväksi että on halukas koulutukseen niin eiköhän se siitä.


      • Man with a gun
        SNIPER 1977 kirjoitti:

        Itse olen ollut kouluttamassa tarkka-ampujia aikoinaan Hiukkavaaran kunniakkaassa varuskunnassa. (Sijaitsi Oulussa)
        Siihen aikaan valitsimme ta:t koulutusammuntojen sekä muun palveluksen esille tuomien seikkojen perusteella. Eli koulutusammunnoissa tulisi saada kiitettävä tulos (ei välttämätön) tai ainakin mahdollisimman pieni kasa (laukaukset mahdollisimman pienellä alueella ei niin väliä pisteillä), mutta se on vain 30%-35% valintaan vaikuttavista tekijöistä.
        Muita vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi etäisyyden arviointi 15%, suunnistus ja muuten 20% nuhteeton palvelus 25%, sekä vapaaehtoisuus 5%-10%. Prosenttiluvut ovat vain suuntaa antavia ja riippuu mitä kyseinen kouluttaja painottaa, mutta noin se kuta kuinkin menee.
        Yhteenvetona voidaan sanoa, että yrittää parhaansa ja katsoo kun valinnat ovat kohdalla että on ainakin tehnyt selväksi että on halukas koulutukseen niin eiköhän se siitä.

        Minä kävin hiukkavaarassa kans.Ammuin alokas aikana komppanian ennätyksen ja kaikissa ammunnoissa olin paras keskimäärin meidän komppaniasta.Yks kaveri ampui kerran paremman tuloksen radalla mutta vain kerran.Se jäi vähän harmittaan, mutta se kaveri oli oikein ''kilpa-ampuja'' enkä minä muuta kuin paljon ampunut ilma kiväärillä ja vähän ''oikeilla pistooleilla 9mm,.45acp,.44 Magnum,ym...Mutta tämä on tosi tarina.Kivääriammunta on eri asia mitä pistooliammunta mutta minä opin ampumaan pikkupojasta ilmakiväärillä ja ei siinä ampumisessa ole mitään eroa ampuuko sillä vai kaks kakkosella vai jollain vähän isommalla ,samalla lailla sillä ammutaan ja samat ominaisuudet vaaditaan hyvältä ampujalta,joku .50 BMG
        lyö hartiaan kyllä kovaa.Jos haluat olla riskissä kunnossa nostele painoja.Jos haluat olla hyvä ampuja - ammu paljon.Treenaamista ei voita mikään.


      • English not Spanish
        Man with a gun kirjoitti:

        Minä kävin hiukkavaarassa kans.Ammuin alokas aikana komppanian ennätyksen ja kaikissa ammunnoissa olin paras keskimäärin meidän komppaniasta.Yks kaveri ampui kerran paremman tuloksen radalla mutta vain kerran.Se jäi vähän harmittaan, mutta se kaveri oli oikein ''kilpa-ampuja'' enkä minä muuta kuin paljon ampunut ilma kiväärillä ja vähän ''oikeilla pistooleilla 9mm,.45acp,.44 Magnum,ym...Mutta tämä on tosi tarina.Kivääriammunta on eri asia mitä pistooliammunta mutta minä opin ampumaan pikkupojasta ilmakiväärillä ja ei siinä ampumisessa ole mitään eroa ampuuko sillä vai kaks kakkosella vai jollain vähän isommalla ,samalla lailla sillä ammutaan ja samat ominaisuudet vaaditaan hyvältä ampujalta,joku .50 BMG
        lyö hartiaan kyllä kovaa.Jos haluat olla riskissä kunnossa nostele painoja.Jos haluat olla hyvä ampuja - ammu paljon.Treenaamista ei voita mikään.

        Mun aikana Suomen armeijalla ei mitään kunnollista Sniper/Tarkka-ampuja koulutusta ollu olemassakaan ja epäilen onko vieläkään, mutta niille ketä kiinnostaa kannattaa perehtyä Ultimate Sniper(Englanniksi) kirjaan ja videoon.Pyydätte vaan jotain 12 vuotiasta imuroimaan sen netistä.Suomen armeijalla on tää homma ihan lapsenkengissä vielä ja liian aliarvostettu (ase)laji.Ei ikään uskois että maailman kaikkien aikojen paras Sniper on suomalainen Simo Häyhä.


      • Juhan-i
        English not Spanish kirjoitti:

        Mun aikana Suomen armeijalla ei mitään kunnollista Sniper/Tarkka-ampuja koulutusta ollu olemassakaan ja epäilen onko vieläkään, mutta niille ketä kiinnostaa kannattaa perehtyä Ultimate Sniper(Englanniksi) kirjaan ja videoon.Pyydätte vaan jotain 12 vuotiasta imuroimaan sen netistä.Suomen armeijalla on tää homma ihan lapsenkengissä vielä ja liian aliarvostettu (ase)laji.Ei ikään uskois että maailman kaikkien aikojen paras Sniper on suomalainen Simo Häyhä.

        yllä SA-INT:in TA-koulutus on ihan ok. Pauli Salo on asiantuntemuksensa ja kirjojensa kanssa vienyt hommaa eteenpäin varsin paljon. Tosin suurin osa Salonkin materiaalista on suoraan amerikkalaisten perustason sniper-koulutuksesta. Tuon jenkkien perusoppaan saa ihan laillisesti kokonaisena netistä, sen voi myös ostaa Paladin Pressin painama, mm. akateeminen kirjakauppa on myynyt sitä.

        Tälläinen siviilimaailman TA-harrastus, ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Riittää kun yksinkertaisesti opettelee ensin liipaisun ja hengityksen perusteet esim. jousitoimisella ilmakolla, sitten siirtyy piekkariin. Piekkariin kunnon kiikari jossa on parallaxin säätö sivupyörässä ja itse aseessa bipodi. Eli mikä tämä nyt on suomeksi, taittuva kaksijalkainen tuki siinä etutukissa. Asetta voi vähän viilata, säätää liipaisu "ilmakon kaltaiseksi" ja katsoa että piippu on vapaasti värähtelevä. Joku CZ:n pulttilukko on paras tarkkuudeltaan hintaluokassaan. Jos haluaa jotain erikoisempaa, niin esim. Sakon Quad Liljan virityspiippu ja bipodia, niin siinähän on jo peli.

        Tuolla piekkarilla sitten ampuu esim. 1 / 10 kokoa olevia maaleja 100 - 200 metrin päästä makuulta. Tuolla saa jo aivan tekniikan kohdalleen.

        Tekniseltä puolelta opettelee siinä samalla kulmaminuutin ja milliradiaanin käsitteen, kiikarin säätämisen, etäisyyden mittaamisen kiikarin milliradiaaniasteikolla ja yleisten ballististen taulukkojen tekemisen. Taulukot voi opetella tekemään esim. jollakin ilmaisella tai kaupallisella ballistiikkaohjelmalla. Tuultakin kun vielä vähän samalla opettelee arvioimaan ja tuulikelloa käyttämään (siis tätä kellon mallista tuulitaulukkoa/laskuria), niin siinä onkin sitten tarkkaa-ammunnan perusteet kasassa.

        Sitten jos oikein into jatkuu, niin sitten voi siirtyä vaikka isompaan .308 Win kaliberiin tai vastaavaan, niin voi ihan oikeasti ampua sinne kilometriin.


    • Real Sniper -63

      Ampujien valinta: - hyvä ampuja (kouluammuntatulos selvästi yli keskitason) - kuntoluokka hyvä. - erinomainen näkökyky. ( silmälasit ei este) - ei saa tupakoida. "sopivat henkiset ominaisuudet". - hyvä paineensietokyky (P2 kokeen arvo 4 tai 6) - vähintään keskitasoa älykkyydeltään (P 1 kokeen arvo vähintään 4) hieman lopuksi ampumaetäisyyksistä: PV:ssä yleensä 200-300 metriä on pitkä ampumaetäisyys ja 300-600 metriä on ylipitkä. Todelliselle Tarkka-ampujalle alle 300 metriä on LYHYT ampumaetäisyys - 300-800 metriä on KESKIPITKÄ ampumaetäisyys - 800-1000 metriä on PITKÄ ampumaetäisyys ja YLI 1000 metriä YLIPITKÄ ampumaetäisyys.

      Ja tositilanteessa vaihda tuliasema 2 laukauksen jälkeen sanokoon kouluttaja mitä tahansa, ettet tositilanteessa kuulu siihen jälkimmäiseen ryhmään, Tarkka-ampujat kun sotatilanteessa luokitellaan kahteen eri ryhmään.

      Ps: BC: 0,482

      • jodlaava math-koira

        Eihän se tarkka-ampujan tarvitsema matematiikka mitään tensorilaskentaa ole, vaan periaateessa ihan yksinkertaisia peruslaskutoimituksia jotka on aika helppo visualisoida. Osata ja ymmärtää täytyy, mutta monimutkainen matematiikka on yleensä tarpeetonta. Yksinkertaisella perusmatikalla pärjää todella hyvin kunhan snaijaa missä willakoiran ydin sijaitsee.


      • ei osu ei
        jodlaava math-koira kirjoitti:

        Eihän se tarkka-ampujan tarvitsema matematiikka mitään tensorilaskentaa ole, vaan periaateessa ihan yksinkertaisia peruslaskutoimituksia jotka on aika helppo visualisoida. Osata ja ymmärtää täytyy, mutta monimutkainen matematiikka on yleensä tarpeetonta. Yksinkertaisella perusmatikalla pärjää todella hyvin kunhan snaijaa missä willakoiran ydin sijaitsee.

        Itse kävin tiedustelia/ tarkka ampuja koulutuksen ivalossa rajavartiolaitoksessa. Tarkka ampujaksi jos halusi piti ampua mahdollisimman hyviä kasoja Rk ammunnoissa. Niillä pisteillä ei niiin suurta seksuaallista merkitystä ollu kunhan kasa oli vain mahdollisimman pieni. Lisäksi ns "pällikokeissa" piti saaada hyvät tulokset ja halukkuutta piti löytyä todella paljon, että pääsi valituksi Erinomainen palvelus oli valttia valinnoissa. Ja net jokka puhuu nuista, että etäisyyden arviointi pitää osata sun muuta Niiin aivan tyhyjän päivästä. Kaikki mitä tarvii osata koulutetaan Kyllä kursilla.


      • x
        ei osu ei kirjoitti:

        Itse kävin tiedustelia/ tarkka ampuja koulutuksen ivalossa rajavartiolaitoksessa. Tarkka ampujaksi jos halusi piti ampua mahdollisimman hyviä kasoja Rk ammunnoissa. Niillä pisteillä ei niiin suurta seksuaallista merkitystä ollu kunhan kasa oli vain mahdollisimman pieni. Lisäksi ns "pällikokeissa" piti saaada hyvät tulokset ja halukkuutta piti löytyä todella paljon, että pääsi valituksi Erinomainen palvelus oli valttia valinnoissa. Ja net jokka puhuu nuista, että etäisyyden arviointi pitää osata sun muuta Niiin aivan tyhyjän päivästä. Kaikki mitä tarvii osata koulutetaan Kyllä kursilla.

        No nyt asiaa. Se joka osaa ampua, osaa sen ilman muuta. Jolla hermot pitää, sitä ei koulutuksella pilata. Loput kyllä ammattilaiset sissikomppaniassa opettaa.


    • kiikkutuolista

      on Harakka ( Copokka, pa ruskkij) lintu, se pakenee pienimmästäkin ympäristön poikkeamasta, ääni tai näkökentässään eikä ammu takaisin. Ampumamatka pienoiskiväärillä pitää olla yli 80 metriä, harakan ja aseen koolle se vastaa kal.50bmg/km. Kannattaa kuitenkin huomioida ao.rauhoitukset.

      • Tarkka-ampujan moro

        On se sitten 1,2 tai 3 ei ole tarkka-ampuja.Armeijassa koulutetaan sellaiseksi ja se lukee myös passissa.Jos passissa lukee vaikka pioneeri olet myös se ja passiisi ei tule koskaan tarkka-ampujaa.Kursseja voitte käydä vaikka kuinka paljon mutta tarkka-ampujia ette ole.


      • Jari28.
        Tarkka-ampujan moro kirjoitti:

        On se sitten 1,2 tai 3 ei ole tarkka-ampuja.Armeijassa koulutetaan sellaiseksi ja se lukee myös passissa.Jos passissa lukee vaikka pioneeri olet myös se ja passiisi ei tule koskaan tarkka-ampujaa.Kursseja voitte käydä vaikka kuinka paljon mutta tarkka-ampujia ette ole.

        mutta virheellinen. Ainakin minun sijoitukseni on muuttunut reservissä ollessa tarkka-ampujaksi. Alkuperäinen sijoitus oli taistelulähetti. Kyllä kouluttautuminen kannattaa.


      • korppi tai naakka
        Jari28. kirjoitti:

        mutta virheellinen. Ainakin minun sijoitukseni on muuttunut reservissä ollessa tarkka-ampujaksi. Alkuperäinen sijoitus oli taistelulähetti. Kyllä kouluttautuminen kannattaa.

        Juu, kyllä se tosiaan on mahdollista että reserviläisen sodanaikainen sijoitus muuttuu jos hän kouluttautunut esim. tarkka-ampujaksi ja on aktiivisia ihmisiä jotka vievät asian eteenpäin. Minulle tosin taitaa olla jo myöhäistä.


      • Tarkka-ampujan moro
        korppi tai naakka kirjoitti:

        Juu, kyllä se tosiaan on mahdollista että reserviläisen sodanaikainen sijoitus muuttuu jos hän kouluttautunut esim. tarkka-ampujaksi ja on aktiivisia ihmisiä jotka vievät asian eteenpäin. Minulle tosin taitaa olla jo myöhäistä.

        On sijoituksesi muuttunut vaikka miksi olet silti lähetti etkä saa TA-kivääriä käyttöösi vaikka maailma repeäisi.

        Tarkka-ampujat koulutetaan tarkkaan valikoiduista hyvä silmisistä tiettyyn käytöskategoriaan kuuluvista varusmiehistä ja kursseja kulkeneet voivat unohtaa täysin heihin kuulumisensa.

        Jos lähetin passi on uusittu ja siihen on merkitty Tarkka-ampuja niin silloin hänen sijoituksensa on muuttunut.

        Onko merkintä passissa muuttunut?


      • Yhtä tietämätön
        Tarkka-ampujan moro kirjoitti:

        On sijoituksesi muuttunut vaikka miksi olet silti lähetti etkä saa TA-kivääriä käyttöösi vaikka maailma repeäisi.

        Tarkka-ampujat koulutetaan tarkkaan valikoiduista hyvä silmisistä tiettyyn käytöskategoriaan kuuluvista varusmiehistä ja kursseja kulkeneet voivat unohtaa täysin heihin kuulumisensa.

        Jos lähetin passi on uusittu ja siihen on merkitty Tarkka-ampuja niin silloin hänen sijoituksensa on muuttunut.

        Onko merkintä passissa muuttunut?

        Tapelkaa minkä kerkeette. Kysyttiin että miten pääsee tarkka-ampujaksi armeijaan. Vastaus olisi ollut silloin joskus ihan näppärä, mutta ei se vieläkää liian myöhäistä ole. Matti Meikäläiset ja miksi eivät myös Maijatkin jotka ovat uteliaita asiasta, kursseja löytyy kyllä. Ensimmäistä kertaa inttiin menevät joutuvat odottelemaan kärsivällisesti ja kyselemään josko olisi mahdollista päästä sellaiseen, mahdoton vastata voiko pakollisen palveluksen aikana moiseen mennä, koska säännöt muuttuvat koko ajan.

        p.s. Itse en ole vielä edes inttii mennyt joten en tiedä asioista yhtään sen enempää, kunhan kaivelin tietoja sieltä täältä itseäni varten.


      • MPKY:n
        Yhtä tietämätön kirjoitti:

        Tapelkaa minkä kerkeette. Kysyttiin että miten pääsee tarkka-ampujaksi armeijaan. Vastaus olisi ollut silloin joskus ihan näppärä, mutta ei se vieläkää liian myöhäistä ole. Matti Meikäläiset ja miksi eivät myös Maijatkin jotka ovat uteliaita asiasta, kursseja löytyy kyllä. Ensimmäistä kertaa inttiin menevät joutuvat odottelemaan kärsivällisesti ja kyselemään josko olisi mahdollista päästä sellaiseen, mahdoton vastata voiko pakollisen palveluksen aikana moiseen mennä, koska säännöt muuttuvat koko ajan.

        p.s. Itse en ole vielä edes inttii mennyt joten en tiedä asioista yhtään sen enempää, kunhan kaivelin tietoja sieltä täältä itseäni varten.

        kursseja enää vähän tarjolla tarkka-ampujille. TA taidot ovat hyödyllisiä vaikka olisi nappeja kauluksessa. Kun tietää, mihin TA pystyy, niin vasta sellainen johtaja osaa myös häntä hyödyntää 100 %:sesti!


      • korpsantti-kernaali
        MPKY:n kirjoitti:

        kursseja enää vähän tarjolla tarkka-ampujille. TA taidot ovat hyödyllisiä vaikka olisi nappeja kauluksessa. Kun tietää, mihin TA pystyy, niin vasta sellainen johtaja osaa myös häntä hyödyntää 100 %:sesti!

        Tuo on varmaan totta että johtajan täytyisi käytännössä perehtyä TA-toimintaan pystyäkseen hyödyntämään tarkka-ampujia. En tiedä onko se vielä komppania-tasolla mahdollista, mutta ainakin pataljoonan tasolla. Tarkoitan siis ihan oikeaa tarkka-ampujaa, en mitään tulitukiheeboa, vaan sellaista jonka yli voisi vahingossa kävellä:-)


      • sijoitettu tarkka-am
        Tarkka-ampujan moro kirjoitti:

        On se sitten 1,2 tai 3 ei ole tarkka-ampuja.Armeijassa koulutetaan sellaiseksi ja se lukee myös passissa.Jos passissa lukee vaikka pioneeri olet myös se ja passiisi ei tule koskaan tarkka-ampujaa.Kursseja voitte käydä vaikka kuinka paljon mutta tarkka-ampujia ette ole.

        Tarkka-ampujan moro on täysin oikeassa. tarkka-ampuja on erikoiskoulutettu taistelia jonka pitää osata muutakin kuin pukea hieno röllipuku päälle. Itse olen varusmies tarkka-ampuja ja sen jälkeen ollut kh:ssa kahesti tarkka-ampujana ja kahesti pv:n kutsusta mpky:n järjestämällä TA kursseilla 3 ja 3.5. Täytyy sanoa sen verran että onhan ne TA kurssit mukavaa kertausta mutta ei niissä semmoisia tarkka-ampujia tehdä jotka osaa toimia joukkon mukana itsenäisesti ja partiona. Ei tarkka-ampujat aina toimi vapaanmetsästyksen periaatteella vaan siihen kuuluu paaaljon muutakin. Ja tuolla edempänä ollaan vailla että johtajat tietäisivät mitä tarkka-ampujan pitäisi tehdä, osaava tarkka-ampuja kyllä voi sen kertoa reserviläisjohtajille kantahenkilökunta sen tietää muutenkin, mutta tiedetään hän nuo johtajat ei ne mosurilta mitään kysy ja suuttuvat jos itse kertoo mikä olisi parasta


    • xxXZnOsCoPeTriiXZXxx

      tulkaa ottaa vittu 1v1 snipaa m40 codissa

    • kutsunnat2012

      Pitääkö paikkansa että vain sinisilmäisiä valitaan tarkka-ampujiksi. Veljeni joka juuri palvelee vekaralla tarkka-ampujana kertoi että silmien värillä on jokin ratkaiseva merkitys. Asiasta ei sielläkään paljoa puhuta ettei pahoiteta tarkkiskoulutuksesta pois jäävien mieltä.

    • tarkka oli simo

      ei pida paikkaansa, venalaisilla oli talvisodassa kaikki ruskeasilmaisia ja niiden ruskeiden silmien valiin simo hayha aina tahtasi ja yli 500 kertaa osuikin..

    • HEAVEN79

      Mielenkiintoista!

      • vanhakäpy

        Puolustusvoimat muuttaa jalkaväen taistelutaktiikkaa, voi olla että esim tarkka-ampujille on enemmänkin käyttöä uuden taktiikan vuoksi, mutta nykypäivänä ei laukauksen jälkeen enää jäädä makoilemaan ja tupakoimaan vaan se on laukaus ja lipettiin ja ampumamatkat varmaankin lähelle kilometriä ja siitä kauemmas.

        Uusi taktikahan taitaa mennä enemmän sissisodan tyyppiseksi eli uuden taktiikan mukaan ei enää yritetä esim pitää jotain tiettyä "kukkulaa" hallussa vaan tehdään iskuja sinne pyrkivän vihollisen joukkoihin sekä vaikeutetaan vihollisen huoltojoukkoja...olenko ymmärtänyt asian suurinpiirtein oikein, jos en niin korjatkaa.

        Uskoisin että jonkinmoinen puolustustaistelu jää vielä käyttöön että ei vihollinen ihan laulaen marssi kohteeseen.


    • juokse toiseen suunt

      juu mutta ison kenun mielesta -evp- 2 viikkoa voisisuomiparka korkeintaan pyristella jos isoveli alkaisi tulemaan..

    • tosijuttuja

      PV:ssä ei ole tarkka-ampujia vaan tulittajia. Rajak/Sissik löytyy oikeat tarkka-ampujat.
      PV:n ampujat eivät pärjänneet minulle ammunnoissa alkuunkaan..... :D

      • elämää nähnyt

        Ne oikeat on kyllä ihan siviilissä....


    • minä se vain olin

      Kyllähän ammunnan ensiksikin pitää kiinnostaa ja olla halu kehittyä heti alusta alkaen.Kaikista tulee koulimalla ampujia mutta ta-koulutukseen otetaan parhaat päältä.Tästä ressu kursseilla saavutettuun ta-arvosanaan sanon että oikeat kehityskelpoiset ta-at tulevat jo varusmieskoulutuksesta.Ei niiden tarvi lähteä kertaamalla oppimaan.Eihän tositilanteessakaan ole välttämättä kuin yksi mahdollisuus osua.

    • rk pamahti

      Mitä tarkoittaa passissa merkintä A1 RK 3-6 TA? Ei aukea, ampusin kyllä hyvin, kaik 4 valioa hyvin tuloksin.

    • Näinon

      No joo. 2/04 ammuin erittäin huonosti rk-ammunnoissa. Kolhittu rynkky ja pakko myöntää ettei siinä vaiheessa paljon kiinnostanut.(AUK/RUK valinnat haastateltuna, ilmaisin että on muuta, opiskelua yms(TOD. EI OLLUT MITÄÄN) Sitten ilmestyi seinälle lista mihin halukkaat taistelijat voivat ilmoittaa halukkuutensa erikoiskoulutuksiin. Haastattelun perusteella luti varasi kurssille.. Motivaatio ratkaisee paljon, jos aseet/ammunta tuttua ehdoton hyöty sanotaan täällä mitä sanotaan. KaiPr II/04 TiedK T-a

    • ?

      Lueskelin tästä näitä teidän viestiketjuja, ja haluaisin kysyä paria kysymystä.

      -Mitä hyötyy tarkka-ammunta koulutuksella / siitä, että kouluttautuu tarkka-ampujaksi?
      -Tarkka-ampujan työt?

      • !

        Olisiko harrastys ehkäpä se syy eikä niinkään työ?
        Tuo tarkka-ammunnan osaaminen tukee metsästystä 100% ja varmistaa aina paremman riistalaukauksen.

        Tarkka-ampujan työtä sitten tekee esim. Poliisin Karhu-ryhmän jäseniä...


    • kalashnikov

      Tämän päivän sodankäynnissä tarkka-ampujasta ja muista jalkaväen miehistä jää vain varjo tantereeseen kun viholainen painaa nappia.tuuli 500 metriä sekunnissa ja lämpötila 3000 astetta.laseretäisyysmittaria jos erehdyt käyttämään niin kymmenen sekunnin sisällä olet kuollut tarkka-ampuja.ja mitä kylmempi ilma niin sitä nopeammin paljastut.

      • ressut

        TA toiminta on korostunut nykyaikaisessa sodankäynnissä, joka käydään pääasiassa rakennetussa ympäristössä. Muutama tarkka-ampuja pystyy pysäyttämään suurenkin joukon etenemisen. Mitään kohdetta ei pystytä ottamaan haltuun ilman jalkaväen toimintaa.


    • olipa paska viestiketju(!)

      Välillä kyllä huvitti jotkut kommentit.

      • 31102015040

        Olipa hyvä ja informatiivinen kommentti.


    • Osumiavaatii

      Jouduin intissä tarkka-ampujaksi kun ammuin rk:lla tauluun sata. Kaik män keskelle. Muistaakseni ammuin kolme kertaa ja tuli vain pari ysiä. Ei se muuta tarttenut. Ennen inttiä olin ampunut vain ilmakiväärillä, aika pirusti kylläkin.
      Tarkka-ampujana olo ei ole kivaa, ainakaan kertausharjoituksissa. Joutuu kököttämään viikon samassa poterossa yksinään.

    • leopoika

      osaan ampua, mutta olen joskus miettynyt, voisinko ampua ihmisen. hirven ja pupun kyllä, syötäväksi. karhu ja susi saa miun puolesta kulekkee omia teittään.

      • r4de2

        Kyllä sen ihmisenkin ampuu jos on kyse omasta/ryhmän/joukkueen hengestä ja maanpuolustuksesta.

        Kuljen metsällä joka päivä vähintään 5 kilometriä ja täällä korpea riittää ja se alkaa heti pihapiirin jälkeen, koko ajan saa olla "varpaillaan" ettei susi vie koiraa, karhut lie jo untenmailla, jos susi tappaa tai on tappamassa koiraani en epäröi ampua sutta tai kahta, seuraamukset on sitten oma asiansa.


    • T-ampuja

      Tarkka-ampujaksi valitaan komppanjan parhaat ampujat. Eli ketkä ampuu parhaat pisteet tauluun. Ihan sama kuinka hyvä ampuja on jos noissa ammunnoissa mokaa, ei pääse. Tuurilla kukaan ei ammu niin hyvin että pääsee. Kannattaa ampua ennen inttiä ilmakiväärillä tauluun mahdollisimman paljon, sillä saa pohjaa ammuntoihin. Ruutaseisiin ei tarvitse olla minkäänlaista kosketusta, rynkky on niin helppo ampua että se on lähellä ilmakivääriä. Matkat on tietysti eri, mutta se ei haittaa.

    • jeesuksenserkku

      Jaa, entäpäs jos komppaniaan osuu kaikki sellaisia jotka ei osu edes 150 metriltä yhtään laukausta tauluun..tai vaikkapa kaksi ampuukin niin että saavat yhdenosuman tauluun niin hekö lähtee tarkka-ampujakoulutukseen? Hehän ovat yhdellä osumalla komppanian parhaat ampujat!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      207
      8351
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4718
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      30
      2275
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2168
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1468
    Aihe