Monitehomykiön vaihto

Katuvainen

Olen käynyt linssileikkauksessa noin puoli vuotta sitten ja silmän oma mykiö korvattiin moniteholinsseillä (korjattiin sekä kauko- että lähinäkö sekä hajataitto). Tai yritettiin korjata, koska tulos ei todellakaan ole ollut halutun mukainen. Laseista oli tarkoitus päästä kokonaan eroon, mutta nyt tuntuu, että niitä tarvitsisi enemmän kuin ennen leikkausta. Ennen leikkausta tarvitsi vain yhdet lasit, mutta nyt tuntuu, että tarvitsisi useita erilaisia laseja eri tarkoituksiin. Leikanneen kirurgin mukaan aivot eivät ole vielä sopeutuneet tähän uuteen optiikkaan, mutta ei osannut antaa vastausta siihen, tulevatko ne ikinä sopeutumaankaan!! Näin jälkeenpäin olen miettinyt, että olisi pitänyt ottaa vain yksiteholinssit, niin että näkisi hyvin kauas ja käyttää lukemiseen lukulaseja. Onko kenelläkään tietoa/kokemusta tällaisen moniteholinssin poisto-operaatiosta ja vaihtamisesta yksiteholinssiin? Onko se edes mahdollista ja mitkä mahtavat olla riskit siinä?

20

3792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuuhanse

      Voi vaihtaa yksitehoiseksi. Keinomykiö lähtee yleensä kohtuullisesti pois mutta jos on hyvin kiinnittynyt mykiöpussiin niin pussi voi rikkoontua ja vaatii vähän lisätöitä ja voi joutua miettimään yksiteholinssi sijoitusta jos oma pussi rikki. Voi sen laittaa pussin eteen mutta kaikki linssityypit eivät siihen paikkaan sovellu. Paras varmaan varautua että sellainen linssi sitten valmiina jos pussi hajoaa. Näköön paikalla ei pitäisi olla väliä, kystisen silmänpohjaturvotuksen riski nousee vähän jokaisesta toimenpiteestä ja etenkin jos pussi rikki. Yleensä hoituu sekin 2-4 kk silmätipoilla.

      Paljon noita maailmalla vaihdetaan. Ihan syystäkin. Ei sovi kaikille. Toki 2/3 tosi tyytyväisiä moni- eli kaksitehoon.

    • Katuvainen

      Kiitos paljon vastauksestasi ja oli kyllä mukava kuulla, että voisi olla mahdollista tuollainen linssin vaihto. Riskejähän on joka leikkauksessa ja varmasti tällaisessa uusintaleikkauksessa vielä normaalia enemmän. Onko sinulla omakohtaista kokemusta tai tunnetko ketään, jolle olisi tämä linssin vaihto tehty? Keskusteluja asiasta en ainakaan netistä löytänyt. Silmäni leikannut kirurgi ei itse ottanut asiaa esille, kun jo aika epätoivoisena kysyin mitä tässä tilanteessa olisi mahdollista tehdä, kun en vain näe kunnolla! Kun sitten kysyin itse, voisiko tätä laitettua monitehomykiötä vaihtaa yksitehoiseen, niin sanoi, että kyllähän se mahdollista on ja on hän niitä jonkin verran joutunut tekemäänkin. Mutta ei siis itse millään lailla tuonut tällaista vaihtoehtoa esille. Miksiköhän?

    • käylääkärissä

      Käsittääkseni linssi kiinnittyy arpeutumalla kolmen kuukauden kuluessa, joten ihan loputtomiin ei kannata odottaa. Leikkauksesta voi tulla paljon haastavampi.

      Minulle vaihdettiin juuri Symfony-linssit, jotka antavat hyvän näön joka etäisyydellä. Muilla tuntuu olevan niin, että pitää valita kaksi kolmesta lähi, pääte tai kaukonäkö. Jos sinulla on ongelmia, niin voi olla, että linssi on liikkunut. kaikki monitehot ovat hyvin tarkkoja siitä, että ovat oikeassa kohdassa.

    • Katuvainen

      Kävin sitten toisella silmälääkärillä näyttämässä silmiäni ja kysyin myös mahdollisuudesta vaihtaa nämä moniteholinssit yksiteholinsseihin tässä vaiheessa, kun leikkauksesta on kulunut kohta puoli vuotta. Sanoi kyllä varsin suoraan, että ei uskaltaisi näitä enää lähteä vaihtamaan, riskit hänen mielestään ihan liian suuret. Oli kyllä toisaalta optimistinen sen suhteen, että aivot oppisivat vielä toimimaan näiden uusien linssien kanssa, mutta se nyt vain jostain syystä vie enemmän aikaa kuin normaalisti.

    • Healthy_Eyes

      Tulipa mieleen, että onko keinolisseissä vastaavasti teknisiä laaueroja kuin silmälaseissakin, eli tulisi osata jo heti kättelyssä valita ne laadukkaimmat, oikea valmistaja ja oikea linssityyppi?

      Sitten leikaavalta lääkäriltä tulisi vielä saada laskussa tarkasti eriteltynä minkä valmistajan ja mitä lissiä on käytetty.

      Hypoteesi huijauksesta (kuten naisten rintaimplanttien kanssa kuulema toisinaan, asennettu halpistuote ja laskutettu laadukkaampi). Tokihan vaikkapa huonomman linssin kalliimman hinnalla asentaneen huijausta olisi lienee käytännössä vaikea todentaa (ilman linssin pois ottamista puoluettoman tahon toimesta).

      Riski yllä olevalle on varmastikin huomattavan matala Suomen oloissa.

      Ps. Tuli vahingossa eilen tämä viesti toiseen ketjuun.

      • Toivossa

        Hei

        Usein näiden moiniteholinssien toimivuus riippuu siitä mikä on silmän jäännöstaittovirhe toimenpiteen jälkeen. Jos silmässäsi on taittovirhettä kannattaisi se korjata eximer laserilla ja tämän jälkeen moniteholinssi toimii hyvin. Ns haloilmiöitä tämäkään ei poista, ne liittyvät kaikkiin moniteholinsseihin jossain määrin.


      • ei-rillejä

        Minulle tehtiin keväällä moniteholinssilikkaus. Alusta alkaen näin hyvin lähelle, kaukonäkö oli hyvä aamuisin, sameni iltaa kohti. Pikkuhiljaa olen tehnyt havainnon, että kostutustippojen käyttö on tarkkaa puuhaa, liiasta kostutuksesta on haittaa. Ainakin itse näen paremmin kuivahkoilla silmillä. Hyvä annos tällä hetkellä on Oftagel x 4 -5/vrk. Alussa tiputtelin tunninkin välein, kun ohjeissa sanottiin, että kostutustippoja ei voi käyttää liikaa.
        Nyt olen erittäin tyytyväinen linsseihini, näen hyvin sekä lähelle että kauas.


    • Healthy_Eyes

      Tilastollisesti lopputulokset ovat olleet hyviä suurimmalla osalla leikatuista. Vaikea sanoa miksi on eroja lopputuloksissa jos lähtökohtaisesti ajatellaan, että on samalla taidolla asennettu laadultaan samanlainen / saman tasoinen linssi.

      Voiko silmien muu terveys vaikuttaa asiaan, mutta sehän on normaalisti huolella tutkittu ennen toimenpidettä?

      "Revolutionary lens restores complete vision to ageing eyes"

      "New implant improves vision for older people struggling with cataracts, astigmatism, or long and short-sightedness."

      "It is the first lens that corrects for all types of vision problems at once and can be inserted in just a simple operation. It works at any distance and in any light condition, acting more like a camera zoom than other multi-focal lenses which have three distinct points of focus."

      "Recent clinical trials of the implant showed that 81 per cent of participants reported 20/20 long-distance vision after surgery. 98 per cent said they never needed glasses for distance vision, 96 per cent for middle distance and 73 per cent for near distance."

      - http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/11304034/Revolutionary-lens-restores-complete-vision-to-ageing-eyes.html

      Simple Tips for Healthy Eyes: https://www.nei.nih.gov/healthyeyes/eyehealthtips

      "Nutrition for Healthy Eyes"

      - http://www.allaboutvision.com/nutrition/nutrition_summary.htm

      • siitymäaika

        Monitehomykiöiden pitää olla tarkalleen oikealla paikalla. Mikäli ne siirtyy, niillä ei saavuteta hyvää tulosta. Ainakin osa tyytymättömyydestä johtuu siitä.


    • binja

      Hei,olisin kiinnostunut tietämään miten sun silmäsi jaksaa ja onko linssileikkaus mennyt nyt toivotulla tavalla??,,itse kävin kans leikkaavalla lääkärillä keskustelemassa leikkauksesta,kun sankalaseilla ei tahdo pärjätä ja toimivia linssejä ei vaan saa monista linssejen vaihdoista huolimatta,,rahaa vaan pala tosi tosi paljon,,,,,vahvuutta on jo -12 ja ikänäkökin pukkaa,,linssileikkaus vain mahdollista,,,hiukan mietityttää,,missäpäin suomea leikkaus tehty ja kuka lääkäri,,mä kävin medilaser jyväskylä ja silmiä katteli Juha Lappalainen,,

      • Vinkkinä

        Kysypä vielä joltain toiselta......


      • binja

        Eikö kellään ole tietoa hyvistä kokemuksista ja lääkäristä??


      • Katuvainen

        Ei ole minulla mennyt/edennyt linssileikkaus toivotulla tavalla. Tarkastuksissa luvut näyttävät hyviltä ja näön pitäisi siis olla hyvä. Mutta kun ei ole; ulkona ihan ok ja näkö kauas hyvä, mutta heti kun tullaan sisätiloihin tai on hämärää tai pimeää, näkö on usvainen. Esim. telkkarin teksti kyllä näkyy katseluetäisyydeltä, mutta kaikki sen ympärillä oleva on epäselvää. Kirurgi sanoi edelleen, että aivot eivät vain ole tottuneet käyttäneet tätä uutta optiikkaa, vaan yrittää minun tapauksessani koko ajan käyttää sitä lähikatseluominaisuutta ja se aiheuttaa tuon sumuisuuden. Ja sanoo, että pitäisi vain olla kärsivällinen ja odottaa, että aivot tottuvat!! Lähinäköni on hyvä. Mutta jos olisin tiennyt, että tässä toipumisessa menee näin pitkään, en olisi leikkaukseen lähtenyt. Tosin ystävälleni tehtiin samanlainen linssileikkaus muutama vuosi sitten ja hän on erittäinkin tyytyväinen tulokseen. Hänellä meni puoli vuotta siihen, että silmät olivat kunnossa ja näkökyky hyvä. Nyt minulla on suunnitelmissa käydä vielä leikkauksen tehneellä klinikalla ja pyytää silmälasiresepti, että näkisi sisätiloissa paremmin, koska tämä nykyinen olotila alkaa todellakin olla sietämätön!!! Nytkin siis käytän välillä vanhoja laseja aina tarpeen mukaan.


      • Cataractia
        binja kirjoitti:

        Eikö kellään ole tietoa hyvistä kokemuksista ja lääkäristä??

        Minulla, kuten 99% muista leikkauksen läpikäyneistä, on hyvä kokemus. On kuitenkin niin, että ne, joilla ei ole ongelmia, ei ole tarvetta purkaa huoliaan tai pahaa oloaan tällaisilla palstoilla.

        Erään tutkimuksen mukaan 95% leikatuista oli tyytyväisiä lopputulokseen. Tyytymättömällä viidellä prosentilla oli joku muu silmän sairaus, johon leikkauksella ei voi vaikuttaa.

        Odotusarvo leikkauksesta on että se parantaa näköä oleelleisesti verrattuna siihen ettei leikkausta tehdä. On hyvä kuitenkin perehtyä asiaan ennen leikkausta ja tämän palstan sijaan käyttää tieteellista materiaalia ja soveltuvin osin jopa linssin valmistajien materiaalia.

        Tuossa on hieman tutkittua tietoa leikkauksista ja elämänlaadusta sen jälkeen.

        http://www.terve.fi/harmaakaihi/80301-kaihileikkauksen-jalkeiset-silmaoireet-yleisempia-kuin-on-luultu


      • hyvä_näkö
        binja kirjoitti:

        Eikö kellään ole tietoa hyvistä kokemuksista ja lääkäristä??

        On hyvät kokemukset moniteholinssileikkauksesta: Helsingin Silmäsairaala/Torsti Sihvola


      • Sirpe
        Katuvainen kirjoitti:

        Ei ole minulla mennyt/edennyt linssileikkaus toivotulla tavalla. Tarkastuksissa luvut näyttävät hyviltä ja näön pitäisi siis olla hyvä. Mutta kun ei ole; ulkona ihan ok ja näkö kauas hyvä, mutta heti kun tullaan sisätiloihin tai on hämärää tai pimeää, näkö on usvainen. Esim. telkkarin teksti kyllä näkyy katseluetäisyydeltä, mutta kaikki sen ympärillä oleva on epäselvää. Kirurgi sanoi edelleen, että aivot eivät vain ole tottuneet käyttäneet tätä uutta optiikkaa, vaan yrittää minun tapauksessani koko ajan käyttää sitä lähikatseluominaisuutta ja se aiheuttaa tuon sumuisuuden. Ja sanoo, että pitäisi vain olla kärsivällinen ja odottaa, että aivot tottuvat!! Lähinäköni on hyvä. Mutta jos olisin tiennyt, että tässä toipumisessa menee näin pitkään, en olisi leikkaukseen lähtenyt. Tosin ystävälleni tehtiin samanlainen linssileikkaus muutama vuosi sitten ja hän on erittäinkin tyytyväinen tulokseen. Hänellä meni puoli vuotta siihen, että silmät olivat kunnossa ja näkökyky hyvä. Nyt minulla on suunnitelmissa käydä vielä leikkauksen tehneellä klinikalla ja pyytää silmälasiresepti, että näkisi sisätiloissa paremmin, koska tämä nykyinen olotila alkaa todellakin olla sietämätön!!! Nytkin siis käytän välillä vanhoja laseja aina tarpeen mukaan.

        Hei mitä sinun silmille kuuluu tällä hetkellä.


    • Kiiskiläinen

      Monitehotekomykiöistä sen verran, että tällä hetkellä ei kukaan kunnon silmäkirurgi laittaisi itselleen ko tuotetta. Koska ne ei vaan toimi.

      • Vastarannankiiskeläinen

        Onneksi minulla oli sellainen silmäkirurgi, joka ei ole kiisken mielestä kunnollinen. Vaihdettiin monitehot molempiin silmiin enkä ole sen koomin tarvinnut laseja en lähelle enkä kauas. Langan näen laittaa neulaan.


    • Anonyymi

      Hei

      Alkuperäinen viesti on jo vuodelta 2015, mutta itselläni on vastaava kokemus moniteho keinomykiöleikkauksesta ja haluaisin kuulla, mikä on tilanteesi nyt? Vaihdettiinko mykiöt tai tottuivatko aivosi käyttämää linssejä ajan kuluessa?

      Itselleni tehtiin leikkaus reilu kuukausi sitten ja näkö on sisällä sumea ja epätarkka. Tietokoneen päätteellä työskentely on mahdotonta, koska sellaista etäisyyttä, jolla päätteelle näkisin ei löydy.

      Mielelläni kuulisin myös muiden kokemuksia monitehokeinomykiöistä ja menikö teillä pitkä aika ennen kuin aloitte nähdä tarkasti? Entä onko hämärässä näkeminen parantunut ajanmyötä ja valon häikäisy vähentynyt?

      • Anonyymi

        Hei
        Minulle laitettiin 4,5 vuotta sitten monitoimilinssit, vaikka pyysin normimykiöitä koska olin lukenut niihin liittyvistä ongelmista ja mykiöiden vaihtamisen vaikeudesta. Kun en heti jälkitarkastuksessa nähnyt lääkärin toivomalla tavalla, hän avas (laaseroi)i mykiökapselin niinkin pian kun kuukauden päästä leikkauksesta. Siitä sitten alkoi hankaluudet (makulakysta) ja olen nämä vuodet käynyt kortisonipiikkihoidossa (silmän sisäisesti)). Kortisonilla taas on haittavaikutuksia näkökalustoon, vaikka on tarpeen makulakystan hoidossa. Vuosi sitten löytyi lääkäri joka poisti toisesta silmästä mykiön, mutta mykiökapseli oli niin viimeisillään, ettei siihen voinut enää uutta mykiötä ripustaa, vaan se laitettiin iirikseen. Nyt silmä on jotensakin toipunut, mutta toinen ei näe yhtikäs mitään. En näe sillä peilistä edes kasvojani. Joku keinomykiössä ärsyttää silmää niin, että lasiaisesta ei tule edes valo kunnolla läpi. Huomautan, että selittävää syytä ei ole löytynyt muista sairauksista ja silmän suonitukset ovat terveet. Oireet eivät siis selity muulla sairastelulla, johon aiemmissa keskustelussa on viitattu. Olin itse varautunut siihen, että saan normikykiöt ja sitten tarvittaessa silmälasit, mutta tietääkseni monitoimimykiöiden kanssa lasit on vaikea toteuttaa. En uskalla toivoa, että näköni palautuisi kaihileikkausta edeltävälle tasolle, vaikka olenkin nyt jonossa toisenkin silmän leikkaukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      277
      3090
    2. 201
      2876
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2464
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      221
      1936
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      160
      1213
    Aihe