Belkinin ääkköset hukassa

Ostin Lenovo Yogaan Belkin-näppäimistön.
Sen piti olla Nordic layout, siis ääkkösin varustettu, ja kyllä ne näppäimet siinä ovatkin, vieläpä melkein oikeilla paikoillaankin, mutta todellisuudessa siinä on kuitenkin ihan tuiki tavallinen Amerikanenglantilainen layout, siitä päätellen että kaikki erikoismerkitki ovat päin takapuolta suomalaisen vinkkelistä katsottuna.

Tietokoneessahan tällainen hoituu vaihtamalla asianomaisen codepagen käyttööön, mutta mitä tässä on tehtävissä. Ei näyttäisi olevan sellaisia valintoja tarjolla ollenkaan tuolla setupissa.
Onko se käytävä myyjän luona kyselemässä neuvoja tai purkamassa kauppa, vai oliskiko kellään mitään noitatemppua neuvoa jota voisi vielä kokeilla?

P.S. iPadiin tilasin vuosia sitten Honkongista vastaavan klaviatuurin, ja siinä ainakin oli valmiina suomalainen layout ihan niinkuin oli luvattukin !

14

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kblayout

      Vaihda näppislayouttia käyttöjärjestelmän puolelta.

      • Jos tiedät, että sellainen on mahdollista, niin tiedät varmasti neuvoa minulle myös osoitteen tai polun, missä tuollaisen vaihdon pääsee tekemään.
        Kiit.... Ja paskat, ei tässä etukäteen mitäänkiitetä, sananlaskukin sanoo että "lopussa kiitos seisoo" .


      • kblayout
        xjuippi kirjoitti:

        Jos tiedät, että sellainen on mahdollista, niin tiedät varmasti neuvoa minulle myös osoitteen tai polun, missä tuollaisen vaihdon pääsee tekemään.
        Kiit.... Ja paskat, ei tässä etukäteen mitäänkiitetä, sananlaskukin sanoo että "lopussa kiitos seisoo" .

        Riippuu käyttöjärjestelmästä. Et kertonut, mikä se on.


      • Katsotaan_neuvotaanko
        xjuippi kirjoitti:

        Jos tiedät, että sellainen on mahdollista, niin tiedät varmasti neuvoa minulle myös osoitteen tai polun, missä tuollaisen vaihdon pääsee tekemään.
        Kiit.... Ja paskat, ei tässä etukäteen mitäänkiitetä, sananlaskukin sanoo että "lopussa kiitos seisoo" .

        Saat neuvon sitten kun muutat vähän käytöstäsi. Kahdesta mahdollisesta neuvosta jommankumman riippuen mikä Yoga on kyseessä, niitä kun on useampi malli eri käyttöjärjestelmillä. Taidan kyllä kommenttiesi perusteella arvata mikä versio on kyseessä ja siihen on hyvin helppo vaihtaa näppislayout asetuksista, asetus on vieläpä hyvin loogisessa paikassa.


    • Vastaan itse itselleni, kun ei kukaan muukaan siihen pystynyt.

      Siis kuten implisiittisesti kysymyksestäni ilmeni, mistään ei löytynyt mitään näppäimistöasetuksen muuttamismahdollisuutta.
      Tarkempi tutkimus osoitti, että koneen softassa ei todellakaan ollut kuin yksi vaihtoehto: englanti.
      Niinpä siis päivitin koko softan, ja nyt löytyi säätöjä jokalähtöön, ja asia on kunnossa :)

      Tässä sitten minun neuvoni niille, joille sama ongelma tulee vastaan (sillä se tulee takuuvarmasti jollekin):
      Kannattaa päivittää käyttöjärjestelmä heti kun hakee koneen kaupasta. Ja tämä koskee justiinki Lenovo tabletteja. Kukaan ei tiedä miten kauan vekonin on virunut kaupan hyllyllä ja miten vanha softa siinä on.
      Tämä päivitys korjasi muitakin ongelmia, ensimmäisenä huomasin, että Ylen Areenan lähetykset alkoivat olla katsottavissa :)
      Eiköhän muitakin vielä paljastu kunhan vuoronsa tulee.

      Out of topic: Tähän ongelmaan en ole törmännyt tietokoneiden kohdalla koska olen aina ensimmäisenä vaihtanut Ubuntun sisään.
      Myöskään iPadin kanssa sitä ei ilmennyt, koska Macin taustayhteisö muistuttaa softan päivityksestä aina kun uusi tulee saataville.

      • Palikalle

        Vaikeahan se on ohjeita antaa kun kysyjä on niin palikka ettei osaa edes kertoa mikä Yoga-malleista on kyseessä ja mikä on käyttäjärjestelmä, niitä kun löytyy Windows ja Android järjestelmillä ja näppisasettelun asetukset riippuvat siitä kumpi on kyseessä. Ongelmana siis oli liian tyhmä kysyjä.


      • Palikalle kirjoitti:

        Vaikeahan se on ohjeita antaa kun kysyjä on niin palikka ettei osaa edes kertoa mikä Yoga-malleista on kyseessä ja mikä on käyttäjärjestelmä, niitä kun löytyy Windows ja Android järjestelmillä ja näppisasettelun asetukset riippuvat siitä kumpi on kyseessä. Ongelmana siis oli liian tyhmä kysyjä.

        Ironia taitaa olla sulle tuntematon tyylilaji ?

        Siis tossa oli (rivien välissä) juuri sinulle viesti, että seuraavan kerran kun tekee mielesi antaa tämän alan neuvoja niin älä ala jeesustelemaan merkki- malli- softa yms-kohtaisilla lisäkysymyksillä, vaan sano kysyjälle, että "päivitä käyttöjärjestelmä ensiksi".
        Siis päivittäminen on ihan yhtä relevantti juttu riippumatta merkistä, mallista tai käyttöjärjestelmästä.
        Ehkä ymmärrä tämän rautalangasta väännetyn mallin paremmin kuin ironian (suomeksi salaiva) ?


      • huits_habel
        xjuippi kirjoitti:

        Ironia taitaa olla sulle tuntematon tyylilaji ?

        Siis tossa oli (rivien välissä) juuri sinulle viesti, että seuraavan kerran kun tekee mielesi antaa tämän alan neuvoja niin älä ala jeesustelemaan merkki- malli- softa yms-kohtaisilla lisäkysymyksillä, vaan sano kysyjälle, että "päivitä käyttöjärjestelmä ensiksi".
        Siis päivittäminen on ihan yhtä relevantti juttu riippumatta merkistä, mallista tai käyttöjärjestelmästä.
        Ehkä ymmärrä tämän rautalangasta väännetyn mallin paremmin kuin ironian (suomeksi salaiva) ?

        Hullut ei näköjään lopu vaikka hakijat väsyvät.

        Jk. Muista päivittää käyttöjärjestelmä jos ostat nakkarilta nakin.


      • perseellä_puuhun
        xjuippi kirjoitti:

        Ironia taitaa olla sulle tuntematon tyylilaji ?

        Siis tossa oli (rivien välissä) juuri sinulle viesti, että seuraavan kerran kun tekee mielesi antaa tämän alan neuvoja niin älä ala jeesustelemaan merkki- malli- softa yms-kohtaisilla lisäkysymyksillä, vaan sano kysyjälle, että "päivitä käyttöjärjestelmä ensiksi".
        Siis päivittäminen on ihan yhtä relevantti juttu riippumatta merkistä, mallista tai käyttöjärjestelmästä.
        Ehkä ymmärrä tämän rautalangasta väännetyn mallin paremmin kuin ironian (suomeksi salaiva) ?

        Kaikki päivitykset ajetaan laitteelle heti ensimmäisenä käyttöönoton yhteydessä, oli se tabletti tai läppäri tai hybridi tai pöytäkone. Eli olet toiminut tyhmästi, jos se tuosta oli kiinni, et ollut suorittanut edes alkeellisinta vaihetta laitteen käyttöönotossa ennen kuin aloit kitisemään toimimattomuuksista.


      • Palikalle
        xjuippi kirjoitti:

        Ironia taitaa olla sulle tuntematon tyylilaji ?

        Siis tossa oli (rivien välissä) juuri sinulle viesti, että seuraavan kerran kun tekee mielesi antaa tämän alan neuvoja niin älä ala jeesustelemaan merkki- malli- softa yms-kohtaisilla lisäkysymyksillä, vaan sano kysyjälle, että "päivitä käyttöjärjestelmä ensiksi".
        Siis päivittäminen on ihan yhtä relevantti juttu riippumatta merkistä, mallista tai käyttöjärjestelmästä.
        Ehkä ymmärrä tämän rautalangasta väännetyn mallin paremmin kuin ironian (suomeksi salaiva) ?

        Minkäs sille voi että olet niin tyhmä ettet osaa edes alkeellisimpia asioita hoitaa. Oletin että kysyjänä olisi ollut joku edes suunnilleen normaaliälyinen joka olisi hoitanut ne alkeellisimmat perusasiat (järjestelmän päivitys ajantasalle ja monta muuta rutiiniasiaa) kuntoon ennenkuin alkaa edes kyselemään tyhmiä. Ihan turhaan koitat peitellä tyhmyyttäsi "ironian" alle, ei mene läpi vaikka kaltaisesi idiootti voi niin toivoakin.


      • perseellä_puuhun kirjoitti:

        Kaikki päivitykset ajetaan laitteelle heti ensimmäisenä käyttöönoton yhteydessä, oli se tabletti tai läppäri tai hybridi tai pöytäkone. Eli olet toiminut tyhmästi, jos se tuosta oli kiinni, et ollut suorittanut edes alkeellisinta vaihetta laitteen käyttöönotossa ennen kuin aloit kitisemään toimimattomuuksista.

        Ostin ensimmäisen tietokoneeni (IBM PC 1) 1980 luvun lopulla. Sen käyttöjärjestelmä sopi kahdelle lerpulle, ja se päivitettiin luonnollisesti ostamalla uudet lerput.
        Sen jälkeen käyttöjärjestelmät alkoivat kasvamaan, ja ostin suunnilleen 10 konetta, ja lopulta käyttöjärjestelmä (itseasiassa käyttis environment, ympäristö) käsitti yli 20 korppua, ennenkuin siirryttiin CD-romppuihin.
        Jossain vaiheessa sitten tuli internet mukaan (muistatko, punaposkinen poika, ollenkaan aikaa ennen internetiä? ), ja sen jälkeen en muista ensimmäistäkään konetta ja käyttöjärjestelmää joka ei olisi kohta ensimmäisellä nettiyhteydellä alkanut ehdottelemaan päivityksiä.
        Niin, itse asiassa tämä nyt käsillä oleva Yoga on ensimmäinen, joka sitä ei tehnyt.
        Mitä tyhmyyteeni tulee, niin myönnän, että olen sen moneen kertaan saanut havaita näiden vuosien varrella.
        Mutta jos luulet voivasi neuvoa minulle mitä tehdään aina ensimmäisenä niin menistit mieluummin opettamaan isällesi sen.
        Käytä kuitenkin siinäkin tilanteessa jotain tilapäisnimimerkkiä, hän voi suuttua jos tunnistaa sinut.


      • Palikalle
        xjuippi kirjoitti:

        Ostin ensimmäisen tietokoneeni (IBM PC 1) 1980 luvun lopulla. Sen käyttöjärjestelmä sopi kahdelle lerpulle, ja se päivitettiin luonnollisesti ostamalla uudet lerput.
        Sen jälkeen käyttöjärjestelmät alkoivat kasvamaan, ja ostin suunnilleen 10 konetta, ja lopulta käyttöjärjestelmä (itseasiassa käyttis environment, ympäristö) käsitti yli 20 korppua, ennenkuin siirryttiin CD-romppuihin.
        Jossain vaiheessa sitten tuli internet mukaan (muistatko, punaposkinen poika, ollenkaan aikaa ennen internetiä? ), ja sen jälkeen en muista ensimmäistäkään konetta ja käyttöjärjestelmää joka ei olisi kohta ensimmäisellä nettiyhteydellä alkanut ehdottelemaan päivityksiä.
        Niin, itse asiassa tämä nyt käsillä oleva Yoga on ensimmäinen, joka sitä ei tehnyt.
        Mitä tyhmyyteeni tulee, niin myönnän, että olen sen moneen kertaan saanut havaita näiden vuosien varrella.
        Mutta jos luulet voivasi neuvoa minulle mitä tehdään aina ensimmäisenä niin menistit mieluummin opettamaan isällesi sen.
        Käytä kuitenkin siinäkin tilanteessa jotain tilapäisnimimerkkiä, hän voi suuttua jos tunnistaa sinut.

        Noin 30 vuotta "kokemusta" tietotekniikasta etkä silti ole oppinut edes alkeellisimpia perusasioita hoitamaan ?

        "ja sen jälkeen en muista ensimmäistäkään konetta ja käyttöjärjestelmää joka ei olisi kohta ensimmäisellä nettiyhteydellä alkanut ehdottelemaan päivityksiä"

        Noinhan se YLEENSÄ meneekin.

        "Niin, itse asiassa tämä nyt käsillä oleva Yoga on ensimmäinen, joka sitä ei tehnyt."

        Ja äly ei riittänyt tarkistaa itse heti päivitysten saatavuutta ? Tyypillinen avuton pullamössöluuseri jolle pitäisi kädestäpitäen opastaa jokakerta alkeellisimpienkin rutiiniasioiden hoitaminen.

        Aika myöhään kakara on tietotekniikkaan tutustunut jos vasta 80-luvun lopulla ensimmäisen koneesi hankit.


      • Ok, ok, ok, ylivertaisuutesi on todistettu, nyt esitit niin vahvoja argumenttejä etten osaa enää sanoa mitään LOL


      • Palikalle
        xjuippi kirjoitti:

        Ok, ok, ok, ylivertaisuutesi on todistettu, nyt esitit niin vahvoja argumenttejä etten osaa enää sanoa mitään LOL

        Väärin, en ole mitenkään ylivertainen vaan ihan normaali keskiverto tietokonetta ja joitain muita tietoteknisiä laitteita käyttävä henkilö. Sinun tasosi taas.... No sanotaanko kohteliaasti lastentarhasta voi löytyä parempaa osaamista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe