Malien linjoista

Bege1

Olen lähivuosina seurannut rodun vaihdon tulleksi ajankohtaiseksi maleja. Erääseen belgialaiseen linjaan olen tykästynyt. En tässä vaiheessa halua mainita edes kasvattajaa, koska olen kuullut tämän palstan maineen. Odotan siis aikuisten ihmisten asiallisia keskusteluita! Olen pentua suunnitellessa hakenut yhdistelmältä vahvaa hermorakennetta ja kaksiviettisyyttä, pitkän etsinnän jälkeen semmoisen löysin, mutta juuri tässä linjassa on esiintynyt erityisen paljon autoimmuunisairauksia useilla jälkeläisillä. Ranskalaiset linjat eivät minua tällähetkellä kiinnosta edes ranskassa, vinkata toki voi jos jonkin hyvän tietää.

7

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkittukoettu

Totta. Mali on paras ottaa ns. belgialaisista linjoista. Silloin suunnilleen voi tietää/toivoa mitä saa. Kaikista suurista malinois-maista voi saada huippukoiria, myös Ranskasta. Mutta hyvä huomata, että jokaisessa maassa omat paljon käytetyt linjansa. Saksassa Klemm löytyy nykyisin melkein jokaisen koiran takaa, vaikka itse Klemm oli ominausuuksiltaan aika keskinkertainen koira, liian pieni ja puruotteissa ja - voimassa ja nopeudessa suuria puutteita. Nykysin ei pärjäisi missään lajissa. Klemm periyttää myös sairauksia. Haimavikaisia löytyy. Belgiassa ihmeen suosittuja olleet Elgos ja Stoned. Stoned oli oikeasti hermostunt ja arka ja epävarma koira mutta suuri ja komea. Stonedia käytetty koon ja ulkonäön vuoksi, ei rehellisesti sanottuna pelkkien käyttöominaisuuksien vuoksi. Nykyisin kunnon kasvattajat välttävät Stonedia juuri siitä syystä, että oikeasti kovaa luonnetta ja rajua nopeutta ei oikein tahdo niistä linjoista löytyä..
      Jäljelle jää belgialaiset ring-linjat. Niistä voi vielä löytää oikean työkoiratyyppisen puhtaahkon belgin. Knpv on ihan mitä sattuu. Useimmiten pelkkiä piraattibelgeja väärillä papereilla ja täynnä sairauksia. Hollannin eli Hasis-Landian KNPV on todellinen hujareiden paratiisi ja konnien tarpeita varten luotu organisaatio.

• 1120

Tiukkaa kommenttia, eikä varmasti ihan väärää. Pitää kuitenkin muistaa että kaikki on suhteellista. Belgian linjat eivät ole onni ja autuus ja 2. polvessa voivat osoittautua virheinvestoinniksi. Jollekin ohjaajalle voi sopia ranskalainen käteen kuin hansikas. Turhaa on myös puhua Elgos/Stoned linjoista pelkän ulkomuodon takia suosituksi. Kyllä sen sanoo normijärki ettei epävarmaa ja arkaa käytettäisi kuin ehkä sen ensimmäisen sukupolven verran. Tyypiltään toki ei varmasti rajua nopeutta löydy jota nykyään ihannoidaan.

Totuus (!) on kuitenkin että oli linja ja tyyppi ranskista, hollantia, saksaa tai belgiaa, niin parhaimmat kouluttajat vie ne MM-kisoihin vuodesta toiseen.

Onneksi on variaatiota.

• sanosonni

Maleilla jo niin paljon sairauksia, että tarvitaan tiukkaa analyysiä. Muutoin paskalla lotraaminen eli rahanteko jatkuu kritiikittä.

• Aika tietävää analyysiä? Toisin kuitenkin asiat on. MM kilpailujen tuloslistaa kun lukee niin sieltä ei löydy belgialaisia linjoja ollenkaan....eikä hollantilaisia... ainoastaan saksalais linjat pärjää. Palkintopallilla tietenkin seisoo osaavat ohjaajat mutta sekin vaihtelee vuosittain mutta linjat pysyy samana. Kannattaa katsoa ettei tule mutujuttuja.

• noutajako

Arvostelu suosii tänä päivänä tiettyä koiratyyppiä. Sakemannitkin alkavat muistuttaa sitä. Välillä joutuu toisenkin kerran katsomaan onko joku koira käyttölinjan belggari vai sakemanni. Onneksi löytyy toisenlaisiakin linjoja sekä belggareista että sakuista.

• MM-kisat

Montako sukupolvea ovat saksalaiset luoneet omaa belgilinjaansa? Onko yli vai alle kolme polvea pelkkää saksalaista?

• tottahanhitoki

Tottakait Saksa on paras. Siellä tehdään parhaat autot(Golf) ja Malit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      66
      2231
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      6
      1856
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      238
      1380
    4. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      216
      997
    5. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      990
    6. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      94
      983
    7. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      22
      957
    8. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      20
      794
    9. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      71
      775
    10. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      760
    Aihe