Viiltelyn halu!

ehkämasentunu

Mitä mun pitäis tehdä? Mulle on tullu hirvee halu viillellä itteeni vaikka en varsinaisesti itteeni piä masentuneen... Se halu kasvaa vaan joka päivä ja se turhauttaa! En oo uskaltanu viiltää ku yhen pienen haavan ja se sattu niin perkuleesti. Silti tekis vaan mieli ihan kauheesti!

5

371

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro asiasta sun vanhemmille. Viiltely on vakava asia, ja sun on saatava apua nopeasti. Jos et uskalla kertoa vanhemmillesi niin kerro edes jollekkin tuosta. Tuosta viiltelyn halusta voi päästä eroon. Sinun on vain ajoissa hankittava apua itsellesi.

Toivottavasti saat kerrottua vanhemmillesi. Rohkeutta!

• Moikka ehkämasentunu,

hyvä, että kirjoitit asiasta – olisiko sinulla ihminen, jonka kanssa voisit puhua lisää?

Onneksi meidän ei tarvitse tehdä kaikkia asioita, mitä tekisi mieli. Olisiko sinulla jotain hyviä ja rakentavia kanavoita purkaa oloasi? Mistä tykkäät? Urheilu, musiikki, ystävien seura… Jos keskittyisi sellaisiin asioihin?

Me toivotaan sulle kaikkea hyvää!

Aurinkoista kevättä!

Terkuin
      NettiSaapas Jyväskylästä

• Viilteliä

Täällä kirjoittaa 11–12v tyttö.en oikeestaan ole viillellyt mutta olen käyttänyt terävää esinettä saadakseni viillon käsivarteen.ensimmäinen viilto sattui mutta toinen ei niin paljon ja nyt päässä pyörii ajatus viiltelyn jatkamisesta.en ole kertonut kenellekkään siitä mitä olen tehnyt enkä kyllä uskallakkaan.

• Viilteliä kirjoitti:

Täällä kirjoittaa 11–12v tyttö.en oikeestaan ole viillellyt mutta olen käyttänyt terävää esinettä saadakseni viillon käsivarteen.ensimmäinen viilto sattui mutta toinen ei niin paljon ja nyt päässä pyörii ajatus viiltelyn jatkamisesta.en ole kertonut kenellekkään siitä mitä olen tehnyt enkä kyllä uskallakkaan.

Hei Viilteliä!

Hienoa, että uskaltaudut kertomaan asiasta, se merkitsee suurta rohkeutta ja vahvuutta. Jos puhuminen tuntuu haastavalta, on myös mahdollista esimerkiksi kirjoittaa ajatuksiaan paperille, jonka antaa luettavaksi turvalliselle ja luotettavalle aikuiselle. Tärkeää on se, että asioiden kanssa ei jää yksin.

Paljon tsemppiä!

Terveisin NettiSaapas Sotkamo Joni

• Viiltelijä

Heippa!
      Kuulostaa siltä, että sinulla on paha olla ja viiltelystä olet kuullut/lukenut jostain. Luultavasti samassa paikassa on mainittu sen auttavan. Ja sanoit yhden pienen haavan sattuneen aivan hirveästi. Tämän perusteella ajattelisin, että epäröit tehdä sen uudestaan ja se on hyvä! Jos vain voit, niin älä tee sitä uudestaan. Loppujen lopuksi se ei ole sen arvoista.
      Etsi joku, vaikka vanhempi, jolle voit puhua pahasta olosta tai muista sinua vaivaavista tunteista. Jos viiltely ei tunnu hyvältä, etkä ole tehnyt sitä tuon enempää, puhuminen on hyvä ratkaisu. Koitappas vaikka täyttää masennustesti, joka löytyy hakusanalla BDI. Ainakin mielenterveystalon sivuilta löytyy se testi ja se antaa suuntaa antavaa kuvaa asiasta. Sen perusteella voi sitten päätellä meneekö lääkärillä käymään. Se saa usein myös ajattelemaan, mitä oikeasti tuntee.
      Itse olen viillellyt useamman vuoden ja se helpottaa oloa, mutta minulle se oli viimeinen vaihtoehto. Puhuminen auttaa asiaa ja sinun vaiheessasi kuulostaa siltä, että se voi jopa poistaa viiltelynhalun. Suosittelen lämpimästi aiemminmainitsemani testin täyttämistä ja asian pohtimista. Miksi haluat viillellä? Onko sinulla paha olo vai haluatko vain kokeilla miltä se tuntuu? Äläkä toki tuomitse kysymystä heti, vaan mieti se kunnolla ja perinpohjaisesti lävitse. Ehkä olet uskotellut itsellesi jotain, mikä ei oikeasti olekaan niin kuin luulet. Mieti asia itseksesi ja puhu tuntemuksistasi jollekin luotettavalle henkilölle, vaikka sitten ystävälle.
      Todellakin kerron kaiken tämän omasta ja ystäväpiirin kokemuksista. Tunnen ihmisen joka jäi viiltelyyn koukkuun vain koska se oli muotia ja hän halusi kokeilla. Häpeä arvista, joihin on uponnut paljon tarpeetonta, fyysistä kipua voi olla hyvinkin vahvaa.
      Onnea jatkoon ja pysy vahvana! :)

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      59
      1511
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      26
      1134
    3. 82
      992
    4. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      65
      806
    5. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      36
      800
    6. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      69
      774
    7. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      90
      723
    8. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      722
    9. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      13
      710
    10. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      705
    11. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      685
    12. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      115
      666
    13. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      605
    14. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      601
    15. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      592
    16. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      581
    17. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      570
    18. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      523
    19. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      18
      522
    20. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      41