50-60 luvulla heiteltiin kolikoita seinän tai tik

eläkeukko

Penskana heiteltiin kolikoita tikun tai seinän viereen. Pelattiin ns. ressiä. En tiedä mistä nimi on peräisin , mutta jokainen ymmärsi kun sanottiin pelataanko ressiä.
Ennakolta sovittiin minkä arvoisilla kolikoilla pelattiin.
Useimmiten ne oli meillä nuoremmilla pennejä,tai 5 pennisiä.
Se joka sai rahan lähimmäksi tikkua tai seinää sovitulla kierrosmäärällä sai kerätä rahat itselleen.
Ei taida nykyisin olla peli edes kovinkaan tunnettu. Ehkä eniten peliä muistuttaa tuo petangue. Siinä vaan taitaa voitot jäädä enemmän kunnian puolelle.
Noin sivusta peliä seuranneena ,totista hommaa tuntuu olevan sekin.

2

2939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pennonen55

Kyllä muistan. Natiaisena seurasin kun " isomat lapset sitä pelasivat " asuttiin ja vietin parempaa lapsuutta , asutus alueela. No kyllä siinä mullakin heräs pelihimo. No ei muuta kun kotio hakemaan pennin kolikoita , no äitihän huomas minun pennien etsimisen ja esti moisen puuhan ! mistähän tiesi, että mulla oli aikomus lähtee " tikkiä pelaamaan " .

• Anonyymi

Muistan....tikkiä pelattiin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      147
      1939
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      290
      1080
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      81
      909
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      868
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      789
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      736
    7. 73
      732
    8. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      48
      703
    9. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      691
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      676
    Aihe