Penskana heiteltiin kolikoita tikun tai seinän viereen. Pelattiin ns. ressiä. En tiedä mistä nimi on peräisin , mutta jokainen ymmärsi kun sanottiin pelataanko ressiä.
Ennakolta sovittiin minkä arvoisilla kolikoilla pelattiin.
Useimmiten ne oli meillä nuoremmilla pennejä,tai 5 pennisiä.
Se joka sai rahan lähimmäksi tikkua tai seinää sovitulla kierrosmäärällä sai kerätä rahat itselleen.
Ei taida nykyisin olla peli edes kovinkaan tunnettu. Ehkä eniten peliä muistuttaa tuo petangue. Siinä vaan taitaa voitot jäädä enemmän kunnian puolelle.
Noin sivusta peliä seuranneena ,totista hommaa tuntuu olevan sekin.
50-60 luvulla heiteltiin kolikoita seinän tai tik
eläkeukko
2
3121
Vastaukset
- pennonen55
Kyllä muistan. Natiaisena seurasin kun " isomat lapset sitä pelasivat " asuttiin ja vietin parempaa lapsuutta , asutus alueela. No kyllä siinä mullakin heräs pelihimo. No ei muuta kun kotio hakemaan pennin kolikoita , no äitihän huomas minun pennien etsimisen ja esti moisen puuhan ! mistähän tiesi, että mulla oli aikomus lähtee " tikkiä pelaamaan " .
- Anonyymi
Muistan....tikkiä pelattiin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197