Tjänstepension Ruotsissa

Ällitälli

Olen asunut ja työskennellyt Ruotsissa ja ollut kunnan ja landstingenin työntekijänä 12 vuotta kokopäivätoimisesti hoitajana ja esikouluopettajana. Selvitin netitse www.minpension.se kautta omaa tulevaa eläkettäni ja ihmeekseni sain todeta, että olen oikeutettu saamaan allmän pension 350 e kuussa 65 -vuotiaana enkä mitään tjänstepension.Minusta ei ole tietoja tjänstepension kohdalla. Mikä tuo tjänstepension oikein on? Pitääkö sitä hakea ja jos niin mistä? Entä sisältääkö allmänpension mahdollisesti työeläkkeen? Onko ajalla merkitystä - olin töissä ja kirjoilla Ruotsissa vuosina 1978-1990.
Ihmettelen tulevaa pientä eläkekertymääni 12 vuodelta, 350 euroa 65 -vuotiaana.

3

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahajuttu

Jos aloittaja vielä katselee sivustolle, niin kerron:
      Tjänstepension on siis se eläke, mikä kertyy työnantajalta ja se ei voi kovin suuri
      olla noilta vuosilta.Itsekin ihmettelen miten pieni se minulla tulee olemaan kun ensi kuussa
      pääsen ikäeläkkeelle, vain 80 euroissa ja olen työskennellyt 27 v erään kaupungin palveluksessa täällä Ruotsissa.
      Eläkesysteemi on paljon huonompi täällä kuin Suomessa.

• Ällitälli

Kiitos kovasti tiedosta. Vastauksenne palvelee varmasti monia muitakin meitä suomalaisia, jotka olemme aikoinaan työskennelleet Ruotsissa. On totta, että eläkesysteemi on heikompi Ruotsissa. Suomessa kun omia tulevia eläkkeitään haluaa tarkastella netissä, niin saa todeta, että viranomaisilla on päivän tarkasti selvillä kaikki työsuhteet, joiden perusteella tuleva eläke lasketaan. Teillä on kuulemma joku oranssi kuvert, ehkäpä siellä on merkattuna vastaavat tiedot. Kiitos vastauksestanne vielä kerran, oli valaiseva.

• RuotsiAuttaa

Allitalli; saat ehka parhaan elakkeen kun anot Takuuelakketta. Se on noin 7800kr/kk. Siihen lasketaan kaikki vuodet EU maassa sen jalkeen kun taytit 16 vuotta. Siis Ruotsin aika kaikki muu EU maissa vietetty aika. Tays elake on kun vuosia tulee 40 yhteensa. Jos jaa alle saat sen osan eli esim 20 v on 50% elakkeesta. Jos on alle 40v odota kunnes olet 66 v, elake on suurempi ja verot pienemmat.
      Kay Tukholmassa (Kungsholmen konttori) Pensionmyndigheten'issa. Ystavalliset tytot laskee ja kertoo Suomeksi kaiken. Hyva palvelu!
      PS. Jos elake jaa alle 7800kr muuta Ruotsiin. Saat paljon apua. Mm asuntotukea, koyhyysapua, elamisapua ym. Minun elake- ja avustustulot ovat 3x suuremmat kuin jos olisin Suomessa. Siis paperilla olet Ruotsissa, muuten missa vaan.
      Lycka till!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe