Paljonkohan tuollaisen vaihteistoon menee öljyä? Jos tiedätte niin sanokaa tarkat mitat, mutta älkää arvelko. Tai että onko tuossa mitään tarkistus proppua niin kuin niissä sivukoteloissa on?Alla on kummankin puolen vaihteistoa proput jotka pitää ilmeisesti kummatkin avata, että tulee kaikki öljy pihalle. Tai Tietääkö kukaan että mistä saisi käsikirjan kyseiseen laitteeseen?
Valmet 500
12
7290
Vastaukset
- Kunttajussi
Onhan siellä muistaakseni oikealla puolella öljytikkukin. Mutta originelli esite kertoo vaihteistoon menevän 12,5 litraa öljyä. Ja huom. vetopyörästöihin, siis "takareisiin", 2 x 5,5 litraa.
- kotimekaanikko
Kiitos tiedoista, vetopyörästöihin menikin reilu 5 litraa kuppeelleen kun täytti niin, että tuli jo vähän reiästä ulos. Mutta että oikein mittatikku? Eipä ole sattunut silmään, vaikka nostolaitteen tiivistysrempassa oli koko lootan päällynen irtaallaan.
Mikä on muuten niiden proppujen virka siinä vetoakselinkoteloiden päällä, joissa on sellaiset "venttiilit"?
Ovat varmaan tehtaalla unohtaneet yhden vaihteen Valmetistani, meinaan siitä kakkosen ja kolmosen välistä. Aiheuttaa noloja tilanteita kuorma päällä kepitettäessä; ) - valmethuolto
kotimekaanikko kirjoitti:
Kiitos tiedoista, vetopyörästöihin menikin reilu 5 litraa kuppeelleen kun täytti niin, että tuli jo vähän reiästä ulos. Mutta että oikein mittatikku? Eipä ole sattunut silmään, vaikka nostolaitteen tiivistysrempassa oli koko lootan päällynen irtaallaan.
Mikä on muuten niiden proppujen virka siinä vetoakselinkoteloiden päällä, joissa on sellaiset "venttiilit"?
Ovat varmaan tehtaalla unohtaneet yhden vaihteen Valmetistani, meinaan siitä kakkosen ja kolmosen välistä. Aiheuttaa noloja tilanteita kuorma päällä kepitettäessä; )Proppujen trkoitus on aluksi öljyntäyttö, jatkossa venttiili hengittää öljytilan ilmastonmuutosta, lämmin öljy laajenee , kylmä öljy vetää ilmaa ropun läpi ja kseliston tiivisteet pysyy ehyenä
- Kunttajussi
Kyllä se tikku siellä pitäisi olla ja nimenomaan oikealla puolella. Se on aika alhaalla, just astinlaudan yläpuolella. Ei siis mitenkään nostolaitekotelossa. Se on hiukan huomaamaton, mutta kuitenkin, ellei sitä reikää ole sitten tulpattu. Mutta ne proput, täytyypä taas tsekata, oikein itsekään muista vaikka tuollainen -69 mallinen kenottaa katon alla odottaen kesää ja kärpäsiä. On sen verran harvoin käytössä, ettei muista ko proppuja. Olisko joku vaihtanut näitä neliskanttisia sitten huohottaviin proppuihin? Jolloin öljy lämmetessään ei muodosta vetopyörästöön ja stefoihin ylimääräistä painetta.
- kotimekaanikko
Löytyi se tikun paikka, mutta näky olevan tulpattu. Öljyn lisäsin tuolta linkeistä löytyvien täyttömäärien mukaan.
- valmettt
Tikku on kuljettajan paikalta katsottuna oikealla puolen, se määtää 10/30 öljyn määrän, yli 20 litraa
- Käyttis500
Tuossa käsikirja.
http://www.valtra.fi/wwwresources/literature/fi/Valmet500_käsikirja_FI.pdf
Löytyy oma valtra. sivuilta.
http://www.valtra.fi/oma-valtrani.aspx?series=A Series - Vaihteet
Nopea ykkönen osuu nopeudeltaan hitaan kakkosen ja hitaan kolmosen väliin eli peltoajossa välivaihde löytyy. Viitosen ja kuutosen (nopean kakkosen ja nopean kolmosen) väli sitä vastoin on iso. Olikohan se 602 jossa sitten hieman muuttivat välityksiä 6-vaihteisessa tämän hypyn pienentämiseksi.
Vaihteet on tehty tarkoituksella juuri noin, koska jos menisivät tasaportain hidas 1 - 2 - 3 ja sitten nopea 4 - 5 - 6, niin kertojan tekemä hyppy olisi kohtuuttoman iso. Siitä taas seuraisi että peruutusvaihteet olisivat liian hidas ja liian nopea (joissain 6 tai 8 vaihteisissa Ferguissa oli niin). Noissa Valmeteissa kertojan hyppy on sellainen että voi vaihtaa vauhdissa jopa helpommin kuin pitkän kepin 2 - 3 tai 3 - 2 tai voi vaihtaa pakittaessa (Ferguissa ei voi, kertojan hyppy on liian iso).
Myös 8 vaihteisissa (700, 702,...) hitaat 4 ja nopeat 4 menevät lomittain niin että vaihtamisia voi tehdä vaihdekepillä tai kertojalla tarpeen mukaan kun ajoon oppii, ja kertojaa voi vaihtaa peruuttaessakin. Mutta jos menee pykälä pykältä, niin tulee välillä tilanne että vaihdettava sekä vaihdetta että kertojaa (onnistui sekin jos oli vielä synkrot kunnossa).
Parannus tuli sitten ainakin malliin 555, jossa on 4 vaihdetta ja suunnanvaihtajatyyppinen kertoja pakki -keppi. Siinä vaihteet pelaa vauhdissakin kuin henkilöautossa.
(Olen nuoruudessani ajanut paljon 565 (= 500 rumpujarruin), 700, 702, 602, 555, 905 ym.)- Kullervo_Kovakanki
Vaihteiston parannus tuli jo 305-405 malleihin, sittemmin tulivat 205,355,455,555 ja -65 sarjalaiset. Taisi tuosta 205-stakin tulla 255. Mutta kaikissa oli tuo 4-portainen vaihteisto ja kertoja/suunnanvaihto vipu, joka sisälsi hitaan/nopean/peruutus alueen. Lisäksi peruutuksen/hitaan jatkeeksi sai vielä ryömintalueen erillisestä kepistä, joka sitten itse pomppasi pois päältä kun survottiin nopea alue kertoja/suunnanvaihto kepistä. Tuo ryömintä alueen keppi muuttui vaihtoehdoksi muistaakseni satasarjalaisissa jolloin sai valita ryöminnän/vaihteen puolittajan vaihtoehdoista. Tämä vaihteen puolittajan sai muistaakseni myös ylentäväksi, joten se oli eräänlainen "multi-poweri" tyyppinen pikavaihde. Näin muistaisin, mutta muistaako joku paremmin?
- metaaliiiii
valymettiin määänööö ahhooooo
- auttava
Kun menet ohjaamoon niin katso sinne tasaus lukon viereiseen kiiltävän nappiin siinä on öljy tikku.
- Kotimekaanikko
On katsottu ja todettu, että reikä on tukittu jollain metallisella esineellä, ehkä kyseessä on katkennut mittatikku. Mutta öljy on jo ajat sitten vaihdettu tuolla ylempänä kerrottujen täyttömäärien mukaan. Kannattaa lukea koko ketju, niin ei tule kommentoitua turhaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803