cpu taipuneet pinnit

cpuongelma

4v käytössä ollut kone, puhdistin pölyt ja päätin vaihtaa myös tahnat
kämmäsin ja pari cpu pinniä taipui
taitin ne suoriksi pankkikortin ja neulan avulla
cpu meni takas paikoilleen ja pistin koneen kasaan
nyt kun paiban virtanappia, kone saa virtaa, tuulettimet pyörii. Ruudulle ei tule mitään, usbit ei toimi. Piipparia ei ole.
onko cpu rikki?

25

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsafdsa

      Miksi irroitit CPU:n istukasta? Tahnan saa muutenkin poistettua.

      Ilmeisesti se sitten rikki on jos ei käynnisty. Voit yrittää korjata uudestaan jos jokin pinni on vähän vino, mutta muuten menee sitten uuden ostamiseksi. Taipuneiden pinnien lisäksi voi olla että ESD kärventänyt prosessorin.

      • pcmuseo

        Prossu lähtee helposti mukaan jos ei pyöräytä cooleria ensin irti. Ainakin AMD:n prossuja(939 & AM2) on vakiocoolerilla tullut mukana...
        t:p


      • mkodsamok
        pcmuseo kirjoitti:

        Prossu lähtee helposti mukaan jos ei pyöräytä cooleria ensin irti. Ainakin AMD:n prossuja(939 & AM2) on vakiocoolerilla tullut mukana...
        t:p

        Mulla lähti X6 1055T siilen mukana kannasta, vaikka oli se lukitusvipu kiinni ja kaikki. Oli arctic silverit kivettyneet sen verran tukevasti prossun ja siilen väliin, aika homma saada ne irti toisistaan.


      • fdsafdsa
        mkodsamok kirjoitti:

        Mulla lähti X6 1055T siilen mukana kannasta, vaikka oli se lukitusvipu kiinni ja kaikki. Oli arctic silverit kivettyneet sen verran tukevasti prossun ja siilen väliin, aika homma saada ne irti toisistaan.

        Yrititkö pientä pyörittävää liikettä molempiin suuntiin ennen repäisyä?

        Voisikohan tuonne suihkauttaa jotain haihtuvaa, sähköä johtamatonta alkoholia väliin ennen irroitusta. Isopropanolia tai vastaavaa, jos se pehmentäisi tahnaa.


      • kaikkea_sitä_kuulee

        Ja mitähän varten se tahna sieltä pitäisi vaihtaa? Siinä aiheuttaa vaan itselleen kiusaa. Kiinteänä se johtaa paremmin lämpöä, kuin juoksevana..
        Toisekseen, se prossun lämpöjen nousu johtuu elektronimigraatiosta, eli sähkövirran johdosta siellä ne johtavat ainekset pikkuhiljaa siirtyy, jolloin johtavuus putoaa(resistanssi kasvaa). Eikä sille mitään oikein voi. Paitsi ehkä pitämällä prossun käyttöjännitteet minimissä.
        Eli: prossun lämpötilat ei riipu tahnan juoksevuudesta!


      • fdsafdsa
        kaikkea_sitä_kuulee kirjoitti:

        Ja mitähän varten se tahna sieltä pitäisi vaihtaa? Siinä aiheuttaa vaan itselleen kiusaa. Kiinteänä se johtaa paremmin lämpöä, kuin juoksevana..
        Toisekseen, se prossun lämpöjen nousu johtuu elektronimigraatiosta, eli sähkövirran johdosta siellä ne johtavat ainekset pikkuhiljaa siirtyy, jolloin johtavuus putoaa(resistanssi kasvaa). Eikä sille mitään oikein voi. Paitsi ehkä pitämällä prossun käyttöjännitteet minimissä.
        Eli: prossun lämpötilat ei riipu tahnan juoksevuudesta!

        Tahnat voivat yleisen käsityksen mukaan kuivahtaa ja niiden lämmönsiirtokyky heiketä.


      • Anonyymi
        fdsafdsa kirjoitti:

        Tahnat voivat yleisen käsityksen mukaan kuivahtaa ja niiden lämmönsiirtokyky heiketä.

        Pitää paikkansa. Asuksen läppäreissä alkuperäiset tahnat kovettuu lähes kivikoviksi. Tahnan vaihto ja idlauslämmöt laski 10 astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Asuksen läppäreissä alkuperäiset tahnat kovettuu lähes kivikoviksi. Tahnan vaihto ja idlauslämmöt laski 10 astetta.

        Mitä järkeä vastata 9v vanhaan viestiin????


      • Anonyymi

    • Vanha_kalkkis

      Prosujen pinnit on helppo taivuttaa suoraksi tyhjällä lyijytäytekynällä. Ja lopuksi silmämääräinen tarkistus pinnariviä pitkin kumpaankin suuntaan.

    • ghöh

      AMD prossut...

      • fdsafdsa

        Ovat hyviä, kuten Intelitkin. Väärällä tekniikalla saa minkä tahansa rikki.


    • Intel on siirtänyt vastuun emolevyn valmistajille tai paremminkin sen kanssa tunaroimisen.
      Aikoinani ostin 775 kantasen emon jossa oli jo uutena yksi socketin pohjalla oleva "pinnijousi" taipunut oudosti, palautin sen takaisin verkkokauppa.com mutta väittivät että itte olen sählännyt asennusvaiheesa eikä laittanut sitä takuupalautukseen, sen jäkeen k.o puljun kanssa ole asioinnut.
      No varovasti painoin pinnin alas ja toimihan se emolevy ja toimii edelleen.

      • Anonyymi

        Mulla kävi juuri samoin.. emolevyn poisto suojapussista, CPU:N suojalevy pois ja havaitsin kannassa 1 pinnin taipuneen.. verkkokauppa ei suostunut takuupalautukseen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla kävi juuri samoin.. emolevyn poisto suojapussista, CPU:N suojalevy pois ja havaitsin kannassa 1 pinnin taipuneen.. verkkokauppa ei suostunut takuupalautukseen..

        Aina olisi tarkistettava onko antistaattinen suoja pussi avattu. Tai se koko paketin avaaminen kannattaisi videoita jotta saisi jonkilaiset todisteet verkkokauppaa vastaan.


    • hyviä_prossuja

      Hyvissä prossuissa ei ole pinnejä, vaan ne ovat LGA.

    • cpuongelma

      CPUssa ei ollut vikaa :D olin irrottanut jostain syystä 4pin virtapiuhan prosessorilta enkä laittanut sitä paikoilleen :D case closed :D
      Kaveri ajoi 80km päästä kattomaan ja totesi että piuha irti :D no säästyy 100-150e uudesta prosessorista.

      • cpujohto

        tuo tuli mieleen täällä, ajattelin että sen verran järki pelaa siellä mutta sattuhan noita mokia itesellekin. Periaatteesa pitäsi ainakin biosiin päästä vaikka cpu-piuha ei ole paikoillaan, biosissa on joku säätö jonka disabloimalla ei valita käynnistäessä piuhan puuttumista.


    • etyvwe4rtv2344rtv22

      Ihminen joka taivuttaa prossun pinnit, ei saisi avata koppaa ollenkaan.

    • Anonyymi

      Itse kämmäsin silleen että päätin vaihtaa koteloa sitten kun otin sen emolevyn irti ja sitte se prossu lähti nii tietwnkin käytin liikaa voimaa mutta tilasin uuden emoleveyn ettei se mene vaan enemmän paskaks

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe