Olen kiinnostunut matemaattis-luonnontieteellisistä aineista kaikkein eniten ja haaveenani olisi päästä opiskelemaan joskus fysiikkaa tai tähtitiedettä yliopistoon.
Niin, olisi haaveena... ongelma on vain se, etten tajua mm. kemiasta enkä fysiikasta yhtään mitään vaikka kuinka yritän lukea, tehdä tehtäviä ja kuunnella tunnilla. En vain ymmärrä. Kemia on täyttä hepreää, siis ihan ensimmäisen kurssin kirjan ensimmäisillä luvuilla. Sama juttu fysiikan kanssa. Peruskoulun päättötodistuksessa kumpikin aine 5.
Ja nyt, älkää ihmiset tulko sanomaan että vaihda unelmaa, koska en halua. Mikään muu ei ole koskaan kiinnostanut kuin juuri tämän alan ammatit.
Mitä siis teen? mitä teen väärin, etten ymmärrä? opettajat ovat yrittäneet auttaa mutta silti mitään ei mene kaaliin. En ymmärrä esim. sitä, että miksi jossain atomissa ylipäätään on niitä elektroneja ja mitä ne elektronit ovat ja minkä takia niitä on se tietty määrä tietyissä atomeissa? miksi sinne ei mukamas voisi laittaa niitä lisää ja mitä sitten tapahtuisi?
On niin turhautunut olo, osaako joku auttaa?
Liian vaikeaa...
18
3716
Vastaukset
- fyssaa
No sullahan on noi kysymykset ihan jotain filosofia ainesta tai sitten joku skeptinen tutkija joka haluaa muuttaa Kemian peruslait :D
Mun mielestä, saatan olla ihan totaalisen väärässä, fysiikkaa lukemaan riittää myös se jos osaa kemian sijasta pitkää matikkaa. Toki sitä kemiaakin täytyis kohtuullisesti osata.
En tiedä ittelläni ollu kanssa fysiikka aine joka on aina saanut mut raivonpartaalle mutta mä haluisin lääkkikseen ja son yksi vaadituista aineista. Mulla on vaan huono se että tartten motivaattorin että jaksan lukea, koska en usko että meillä kuitenkaan on mitään hokkuspokkuskeinoa oppia tota ainetta, mutta jokainen meen koulun fysiikan opettaja on vaan suoraan sanoen paska eikä sitä sitten jaksa... - Kandidaatti...fysiikasta
Itse olen nyt lukenut fysiikkaa melkein neljä vuotta yliopistossa ja täytyy tunnustaa, että kemian opintoni ovat todella retuperällä. Itse keskityin aikoinaan vain matematiikkan ja fysiikan opiskeluun jolloin kemia jäi pieneen sivurooliin. Tietenkin kemian perusteet joten kuten on lukiosta vielä muistissa, mutta ei minusta olisi niitä neuvomaan muita.
Onko nuo ongelmasi fysiikassa ainoastaan atomifysiikassa. Se mikä saattaa hämmentää, niin kaikki on loppujen lopuksi malleja. Fysiikka pyrkii mallintamaan maailmaa ja aineen rakenteesta on monia malleja. Ihminen ei pysty omin silmin näkemään miltä atomit näyttävät ja kaikki perustuu siihen, että kyseisellä mallilla voidaan selittää erilaiset tapaukset. Elektroniakin on vaikea tyhjetävästi selittää ilman menemistä kvanttifysiikan aihealueisiin, mutta ajatellaan, että aineen rakenteesta ydin on positiivisesti varautunut (koska siellä on niitä protoneita), joten ne vetävät puoleensa elektroneja (jotka ovat siis negatiivisia). Koska atomilla ei ole sähkövarausta (eli ei liikkaa elektroneja tai protoneita) on näitä oltava yhtä monta. Eli tietyllä aineella on aina saman verran elektroneja ja protoneja. Jos sinne lisää elektroneja syntyy tuloksena atomiin liikaa negatiivista varausta, joten atomi yrittää etsiä protonin (positiivinen varaus) kumoamaan varauksen. Tällöin atomi on jo muuttunut toiseksi aineeksi.
Netistä löytää nykyisin paljon (ehkä liikaakin) hämmentäviä ja ihmetyttäviä kirjoituksia sisältäen kvanttifysiikan yhtälöitä ja vaikeaa matematiikkaa. Yksi erinomainen konkreettinen sivusto on https://phet.colorado.edu/fi/simulations/category/physics, jossa on fysiikan (ja monen muunkin aiheen) java/html5 appletteja. Esimerkiksi kysymyksesi miksi atomissa ei voi olla enempää elektroneja voi kokeilla apletilla https://phet.colorado.edu/sims/html/build-an-atom/latest/build-an-atom_en.html, jossa voi itse muokata atomin rakennetta (vähetämällä tai lisäämällä elektroneja, neutroneita tai protoneita).
Eikä näin loppujen lopuksi kannata välittää vaikka kaikki ei itselle avautuisikaan. Fysiikan kenttä on laaja, joka kattaa atomit, liikkeen lait, sähkön, magnetismin, gravitaation, väriopin ja monet muut asiat. Itsekkään en ole mestari kaikilla osa-alueilla ja tietyt asiat esimerkiksi kvanttifysiikassa aiheuttavat itselleni vielä ihmettelyä.- vaikeusvaikeus
Nuo antamasi linkit vaikuttavat aika selkeiltä. Pitääpä kokeilla sitten kun vähän rauhoitun XD
- 358
Itsekin ihmettelen miten tulisit jaksamaan tulevaisuudessa fysiikan tai kemian opiskelua, kun se sinulle noin vaikeaa on nyt. Yliopistotasolla aineet muuttuvat vielä hankalemmiksi ja opiskelisit niitä täyspäiväisesti.
Mitä kirjasarjaa käytätte koulussa? Itsellä on välillä helpompi lukea fysiikkaa eri kirjoista kun asiat on esitetty eri tavoin. Oletko sitä kokeillut? Entäpä osaisivatko ystäväsi, jotka opiskelevat fysiikkaa/kemiaa auttaa?
Elektronista taas (vaikkei ehkä tähän ketjuun niin suuresti kuulukaan):
Atomilla on ydi joka koostuu neutroneista ja protoneista. Neutroni on varaukseton "neutraali" hiukkanen ja protoni on positiivisesti varautunut hiukkanen. Täten ydin on positiivisesti varautunut.
Koska alkuaineatomit luonnossa esiintyvät varauksettomina, tulee niissä olla negatiivisesti varattuja hiukkasia, elektroneja, jotka kiertävät ydintä. Elektroneja on YHTÄ MONTA kuin protoneja atomeissa. Elekrtonien negatiiviset varaukset kumoavat protonien positiiviset varaukset (yksi protoni siis kumoaa yhden elekrtonin varauksen).
Elektronit ovat siis negatiivisen sähkövarauksen omaavia hiukkasia, joita on atomissa, sillä atomin tulee olla ullospäin varaukseton. Elektroneja on ATOMISSA yhtä monta kuin protoneja.
Mikäli atomiin "lisää" elekrtoneja tulee siitä NEGATIIVISESTI varautunut IONI. Tällöin siis elektroneja on enemmän kuin protoneja, ja atomin varaus on ulospäin negatiivinen. Protonien positiiviset varaukset eivät siis kumoa elektronien negatiivisia varauksia. Mikäli ionin varaus (kirjoitetaa oikeaan yläkulmaan) on -1, on elektroneja 1 enemmän kuin protoneja. Mikäli varaus on -2, elektroneja on 2 enemmän jne. Ionit muodostavat ioniyhdisteitä eli suoloja, kuten ruokasuola.
Mikäli atomiin lisätään siis elekrtoneja, tulee siitä negatiivisesti varautunit IONI. Protonien ja neutronien määrä ytimessä ei tällöin siis muutu.
Oliko tämäkin täyttä hepreaa?- vaikeusvaikeus
Tuon ymmärsin nyt jotenkuten, eli esim. mainitsemassasi ruokasuolassa on enemmän protoneja kuin elektroneja, vai? ja jos atomiin lisättäisiin elektroneja niin siitä tulisi jokin toinen aine? tarkoittaako se sitten sitä että kaikki alkuaineet perustuvat ainoastaan elektronien määrään mitkä pyörivät atomien ympärillä?
Ymmärsinkö mitään oikein? - 358
vaikeusvaikeus kirjoitti:
Tuon ymmärsin nyt jotenkuten, eli esim. mainitsemassasi ruokasuolassa on enemmän protoneja kuin elektroneja, vai? ja jos atomiin lisättäisiin elektroneja niin siitä tulisi jokin toinen aine? tarkoittaako se sitten sitä että kaikki alkuaineet perustuvat ainoastaan elektronien määrään mitkä pyörivät atomien ympärillä?
Ymmärsinkö mitään oikein?Eh..vähän hataraksi jäi. Anteeksi nyt, mutta tuntuu kun olisit käsittänyt asian aivan toisin päin kun selitin. En tarkoita tätä millään pahalla, mutta voisiko sinulla olla jokin oppimishäiriö? Itselläni oli pienempänä lukihäiriö (ja edelleen), ja opiskelu oli vaikeaa kun en tajunnut yhtään mitä luin. Koulunne erityisopettaja voi tehdä sinulle lukitestejä, jos uskot vaivan johtuvan lukiongelmasta. Onko sinun vaikea opiskella kaikkia aineita vai vain fy/ke? Mitä kursseja olet tähänmennessä jo käynyt?
Yritetään ioneja vielä kerran. Btw, pahoittelen jos caps välissä ärsyttää, yritän vain saaha vähän eroa tekstiin.
Ruokasuola NaCl koostuu kahdenlaisista ioneista, jotka ovat liittyneet yhteen.
Na-ATOMI luovuttaa Cl-ATOMILLE elektronin (helpotettu versio). Tällöin Na-ATOMISTA syntyvällä Na-IONILLA (siis sama "aine" natrium edelleen) on yksi elektroni _vähemmän_ kuin Na-atomilla, ja siitä tulee POSITIIVISESTI varattu ioni.
Cl _vastaanottaa_ yhden elektronin ja siitä tulee NEGATIIVISESTI varattu IONI.
Eli siis se atomi joka luovuttaa elektronin muuttuu saman aineen positiivisesti varatuksi ioniksi. Positiivisesti varatulla ionilla on siis enemmän protoneja kuin elektroneja. (Enemmän varausta kuin - varausta)
Se atomi, joka vastaanottaa elektronin muuttuu negatiivisesti varatuksi ioniksi. Tällöin ionissa on siis enemmän elektroneja kuin protoneja. (Enemmän - varausta kuin )
Periaatteessa esim. elektronisieppauksella (ydinfysiikkaa) atomi voi muuttua toiseksi atomiksi (eli eri aineeksi), mutta jos pyritään ensin ymmärtämään ionin ja atomin ero. Elektroneja luovuttaessa atomi ei siis muutu toiseksi aineeksi. - 358
vaikeusvaikeus kirjoitti:
Tuon ymmärsin nyt jotenkuten, eli esim. mainitsemassasi ruokasuolassa on enemmän protoneja kuin elektroneja, vai? ja jos atomiin lisättäisiin elektroneja niin siitä tulisi jokin toinen aine? tarkoittaako se sitten sitä että kaikki alkuaineet perustuvat ainoastaan elektronien määrään mitkä pyörivät atomien ympärillä?
Ymmärsinkö mitään oikein?Lisättäköön vielä, että eri alkuaineet poikkeavat toisistaan siis protonien määrän perusteella. Samalla aineella, olipa se sitten ionimuodossa tai aineen isotooppi ,on aina yhtä monta protonia. Neutronien ja elektronien määrä voi vaihdella, mutta atomissa elektroneja on aina yhtä monta kuin protoneja.
- vaikeusvaikeus
Kun luin selostuksesi niin huomasin, että sillä hetkellä kun luin, tunsin että se olisi selkeää mutta melkein heti sen jälkeen, en muista paljoa mitään mitä kirjoitit. Luulenpa että minulle voisi olla toimivaa sellainen juttu, että joku ihan näyttäisi joillakin mallikappaleilla miten mikäkin toimii, tai piirtäisi minulle selkeästi paperille. Saattaisin muistaa ja ymmärtää sen paljon helpommin.
- fenoliftaleiini
Ehkä youtubesta voisi löytyä opetusvideoita, joissa on mallikappaleita/piirroksia. Toistaalta kielenä melkein aina englanti, mutta kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :) ja jos kielitaitoa on niin ehkä niistä voisi olla apua?
- Unelmiakohti
Nostan hatun korkealle, kun pyrit kaikista vaikeuksista huolimatta kohti unelmaasi:) Vaikeudet ovat voitettavissa ja unelmat toteutettavissa! Mikäli sinulla on mahdollista, suosittelisin yksityistuntien ottamista fysiikassa ja kemiassa. Itselläni oli aikanaan vaikeuksia matematiikassa sekä fysiikassa ja sain niihin yksityistunteja. Silloin oli enemmän aikaa ns."vääntää asioita rautalangasta" ja se kannatti:saavutin unelmani...pääsin lääkikseen ja olen ollut alalla liki 20 vuotta:) Joten tsemppiä!!
- Abi2014
No jopas on. Itse en yrittäisi edes tavoitella tieteenalaa jossa olisin huono, mutta nostan hattua jos onnistut. Minusta vaikuttaisi kertomasi perusteella siltä että sinulta puuttuu tietynlainen avaruudellinen hahmottaminen jota alalla tarvitaan. Tosin, kuuluisa fyysikko Faradaykin taisteli aina matematiikan kanssa, joten ei tuo nyt mahdotonta ole.
Kysynpä kuitenkin, pidätkö tosissaan kemiasta ja fysiikasta tieteenä vai haluatko pelkästään saavuttaa ammatin jota pidät "siistinä"? Tähtitiedehän on nimittäin mielenkiintoista näin asiaan perehtymättömän silmissä, mutta mielikuva voi johtaa harhaan pahan kerran. Siksi onkin tärkeää että on mielenkiintoa luonnontiedettä eikä pelkästään alaa kohtaan. Mieti vaikka kynän ja paperin kanssa syitä miksi loppujenlopuksi mikä siinä niin kiinnostaa.
Itsellänikin oli nimittäin unelmana oikeustieteellinen, vaikka en juurikaan laista pidä. Lopulta kuitenkin hylkäsin idean kun kävin oikeudenkäynneissä ja huomasin kuinka tyhmää koko juttu minusta oli.- vaikeusvaikeus
Pidän fysiikasta ja kemiasta tieteenä. Olen tainnut pitää jo ihan lapsesta asti. Olen aina halunnut tietää miten maailma toimii ja miksi.
Tuossa aiemmin joku kysyi että onko minulla jonkinlainen hahmotukseen liittyvä vaikeus ja lukihäiriö niin vastaan siihen: lukihäiriötä minulla ei ole koskaan todettu, joka on mielestäni outoa sillä kun luen, en pysty keskittymään siihen yhtään, siksi minä kuuntelenkin ihan kaiken äänikirjana tuolta Celian palvelusta. Ostan siis kaikki oppikirjat myös äänikirjana, samoin romaanit ja novellit ja sillä tavalla se "lukeminen" onnistuu.
Tulipahan sitten mieleeni että noin kuukausi sitten aloin kuuntelemaan Stephen Hawkingin Ajan Lyhyt Historiaa ja ymmärsin siitä lähes kaiken, miksi sitten en ymmärrä kemian ja fysiikan oppikirjoja? vai voiko näistä puhua edes samassa lauseessa? Onko se Ajan Lyhyt Historia kirjoitettu niin selkokielellä että kuka tahansa voi sen ymmärtää?
Niin ja hahmotukseen voin sanoa että saattaa olla jotain ongelmia mutta sitä ei ole koskaan testattu. - 358
vaikeusvaikeus kirjoitti:
Pidän fysiikasta ja kemiasta tieteenä. Olen tainnut pitää jo ihan lapsesta asti. Olen aina halunnut tietää miten maailma toimii ja miksi.
Tuossa aiemmin joku kysyi että onko minulla jonkinlainen hahmotukseen liittyvä vaikeus ja lukihäiriö niin vastaan siihen: lukihäiriötä minulla ei ole koskaan todettu, joka on mielestäni outoa sillä kun luen, en pysty keskittymään siihen yhtään, siksi minä kuuntelenkin ihan kaiken äänikirjana tuolta Celian palvelusta. Ostan siis kaikki oppikirjat myös äänikirjana, samoin romaanit ja novellit ja sillä tavalla se "lukeminen" onnistuu.
Tulipahan sitten mieleeni että noin kuukausi sitten aloin kuuntelemaan Stephen Hawkingin Ajan Lyhyt Historiaa ja ymmärsin siitä lähes kaiken, miksi sitten en ymmärrä kemian ja fysiikan oppikirjoja? vai voiko näistä puhua edes samassa lauseessa? Onko se Ajan Lyhyt Historia kirjoitettu niin selkokielellä että kuka tahansa voi sen ymmärtää?
Niin ja hahmotukseen voin sanoa että saattaa olla jotain ongelmia mutta sitä ei ole koskaan testattu.Pakko todeta ettei Celiaa saisi käyttää kuin ne, joilla oppimishäiriö on todettu... :D
Kertomasi perusteella sinulla kyllä tuntuu jokin oppimishäiriö olevan. Kannattaa tosiaan oikesti käydän opon/terkkarin/rehtorin/erityisopettajan juttusilla, ketä nyt on sinusta helpointa lähestyä. Valtaväestölle tehtävät testit eivät aina paljasta kaikkea. Itse pääsin niukinnaukin läpi, mutta jatkotutkimuksissa todettiinkin keskivaikea lukihäiriö. Eli normaalista keskivaikeaan lukihäiriöön :D
Kun testeihin menet, voisit pyytää, jos niihin testiteksteihin saisi juuri fysiikan tai kemian asioita _luetun ymmärtämisenä_. Tietysti on mahdollista, ettei sinulla ole lukihäiriötä vaan esim. joku keskittymis/hahmotushäiriö, mutta niistä en mitään osaa kertoa kun ei ole itselleni tullut vastaan. Erityisopettajasi varmasti tietää kuitenkin niistäkin. :) - 358
Opetus.tv:llä on muuten videoita, joissa selitetään fy/ke kurssien asioita. Oletko kokeillut katsoa niitä. Niissä joku tosiaan selittäisi sinulle asiaa, ja usein piirtelyäkin on.
- znakfa
358 kirjoitti:
Opetus.tv:llä on muuten videoita, joissa selitetään fy/ke kurssien asioita. Oletko kokeillut katsoa niitä. Niissä joku tosiaan selittäisi sinulle asiaa, ja usein piirtelyäkin on.
Itselläni oli matematiikka aivan retuperällä vielä lukion toisen vuoden alussa. Jos haluaa kehittyä tai saavuttaa edes se perustaso, on aloitettava perusasioista. Opetus.tv on siitä hyvä, että saat virtuaalista opetusta omien aikataulujesi ja halujesi puitteissa ja lisäksi niin monen toiston kera kuin haluat.
Kemiaa en itse opiskele, mutta tarjonta vaikutti todella kattavalta. Sisällöntuottajat ovat mukavia persoonia. Matematiikan sisältöä tuottaa Janne Cederberg ja fysiikkaa ainakin ennen Vesa Maanselkä. Kummatkin tasokkaita lukio- tai yliopistotason lehtoreita.
Onnistumisen eteen on tehtävä säännöllisesti töitä, ei tosin liikaa muttei liian vähääkään. 4-6h päivässä on hyvä tapa aloittaa. Lisää tunteja jos kiinnostusta löytyy. Suosittelen lukemaan, kuuntelemaan aiheita ja sitten tekemään 10-15 tehtävää ajatuksella. Nettiä voi käyttää todella tehokkaasti esim. käsitteiden hakuun jne. Luonnontieteissä laskurutiini on suuressa roolissa. Kun se on kunnossa, niin laskutehtävät alkavat taittua tehokkaammin ja tehokkaammin. Fysiikassa ilmiöiden selittäminen ja kaavojen suora johtaminen on yleisempää kuin matematiikassa, mutta kyllä sielläkin laskurutiiniakin tarvitsee. WSOY:n Pitkä matematiikka -sarja ja Otavan Physica-sarja ovat mielestäni varsin onnistuneesti väsättyjä opuksia erilaisten lähtötason omaaville opiskelijoille. Nykyisin nämä kirjat taitavat olla Sanoma Pron nimen alla.
Kyllä se siitä. Tuli minustakin vitosen-kutosen oppilaasta kympin veroinen abivuoteen mennessä säännöllisellä ja aktiivisella työskentelyllä. Kevään yhteishaussa olen hakemassa Teknilliseen korkeakouluun. Tsemppiä sulle!
- Anonyymi
ihan liian lälllyyyy
- Anonyymi
kaverillani on sama tilanne, puhu sen kanssa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029