Esmya- hoito, kokemuksia?

surukelta

Mun pitäis just alottaa myooman takia. Pelottaa painonnousu! Kuulemma rankkahoito. Ketään hoidon läpikäynnyttä?

95

6148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eioletietoaa

      Tästä asiasta minulla ei ole mitään kerrottavaa. Yritä syödä vähemmän, ni ei nouse paino.

      t:Rosvoroope(varastettu)

    • myoomaongelma

      Miten on rankka hoito? Aloitan itse Esmyan huomenna myooman takia. En tiedä yhtään miten tulee menemään mutta kirjoittelen tänne kuulumisiani. Te joilla on kokemusta kyseisestä lääkkeestä niin kertokaa ihmeessä. Niin uusi lääke että vaikea löytää ihmisten kokemuksia.

      • myoomaongelma

        Olen syönyt Esmyaa kohta kuukauden ja mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut. Joskus ehkä pientä "kuumotusta" vatsanpohjassa. Tosin en tiedä onko mitään hyötyäkään. Mulla on myös Mirena kierukka koska kaikki tehdään että vuodot pysyisivät kurissa. Sain keuhkoveritulpan tammikuussa ja käytän Klexanea verenohennukseen. Eli leikkauspöydälle mulla ei ole asiaa muuta kuin akuutissa tilanteessa eli jos vuodan kuin seula ja leikkaus on ainoa vaihtoehto. Silloinkin riskit ovat suuret. Esmya ei ole auttanut vuoto ongelmaan. Välillä aina lorottaa enemmän kuin laki sallii ja hemoglobiini vaan tippuu entisestään.

        Onko kellään kokemusta embolisaatio hoidosta myooman hoidossa?


      • Kohtuus

        Hormonikierukka ja Esmya-kuuri yhtä aikaa? Onpa erikoista, minulla on Esmya-kuuri käynnissä ja minulta poistettiin hormonikierukka kuurin alkaessa, sillä hormonikierukka kuulemma heikentää Esmyan tehoa.


    • narzizzi

      Söin Esmyaa 3 kk viime marraskuusta helmikuuhun. Mitään sivuoireita en huomannut, kaikki sujui oikein hyvin. Helmikuussa todettiin, että myooma oli pienentynyt aiemmasta 6x8cm -> 5x5cm:iin. Huhtikuussa kävin uudestaan tarkastuksessa ja mitat olivat samat. Lääkäri oli sitä mieltä, että hoito on tehonnut hienosti ja myooma on tuntuvasti pienentynyt ja ehdottamasti kannattaa syödä vielä toinenkin kuuri Esmyaa. Nyt olen siis aloittamassa ensi viikolla toista 3 kk:n kuuria.

    • paakku

      Aloittamassa noin viikon sisällä, lueskelemassa tutkimuksia aiheesta. Yleisimmät sivuvaikutukset näytti olevan päänsärky, huimaus, kuumat aallot, pahoinvointi, rintojen aristus. Nämä helpotti useimmilla tutkittavilla ajan mittaan, ja hyvin harvat keskeytti lääkitystä. Ilmeisesti myoomaoireitten helpottaminen merkitsi enemmän kuin noin sivuoireet.

      • paakku

        Haa, löysin jotain kiinnostavaa. Euroopan komissio hyväksyi Esmyan käytön myoomien pitkäaikaiseen, jaksottaiseen hoitoon. Päätös tuli 28.5., siis reilut 2 viikkoa sitten. Kuinkahan monet lääkärit seuraa näitä asioita? Minulle ainakin tyrkytettiin parilta taholta leikkausta ilman mitään mainintaa tuosta, vaikka kuinka yritin kysellä onko mitään keinoa pienentää myoomia ensin tai viivästyttää leikkausta, kun elämäntilanne ei sitä juuri nyt sallisi. Vasta kolmas lääkäri kirjoitti reseptin. Eli onkohan lääkärit tietämättömiä vai vaan haluttomia määräämään jotain uutta? Lääkettä on kuitenkin tutkittu jo monta vuotta ja tulokset on olleet todella lupaavia.


      • myoomaongelma

        Mitenköhän Esmya vaikuttaa hormonijärjestelmään pitkällä aikajuoksulla? Kuulin että myoomat voivat pienentyä hoidon aikana mutta kasvavat taas hoidon loputtua. Ikuisesti Esmyakaan ei voi syödä.


      • paakku

        Niissä tutkimuksissa, joita luin, myoomat pysyivär pieninä lääkkeen lopettamisen jälkeenkin, toisin kuin vahempia lääkkeitä käytettäessä. Jotkut tutkimuksiin osallistuneista ottivat useampia 3 kk kuureja, joissa aina taikoa välissä, ilman merkittäviä sivuvaikutuksia. Useampien vuosien tai vuosikymmenien käytöstä ei tietenkään ole haviantoja, kun on kyseessä uusi lääke.


    • Kirsunenä
    • VaihtareitaOdottaen

      Minä aloitun Esmya-kuurin myoomien hoitioon 17. kesäkuuta eli siis toinen pakkaus juuri aluillaan.
      Minulta poistettiin Mirena-kierukka ennen kuurin aloittamista, koska runsaat vuodot eivät laantuneet kierukan laiton myötä kuten oli tarkoitus.
      Sain kuuden kuukauden kuurin Esmyaa, mutta pakkauksesta luin, että sitä ei pitäisi käyttää kolmea kuukauttaa kauempaa ...?
      leikkaukseen en ole menossa, vaan odottelen kuukautisten loppumista (olen 55v).
      Minulla ei ole ollut mitään haittavaikutuksia, paitsi ehkä vähän turvotusta vatsan seudulla. Ihmettelenkin, mistä aloittaja on kuullut, että se on "rankka hoito"??

      • myoomongelma

        Niin minäkin ymmärsin että Esmyaa saa syödä max 3kk kerrallaan, sen jälkeen kahdet vuodot eli noin 6-8 viikon tauko. Tarvittaessa seuraava 3 kk jakso. Aika uusi lääke ja kaikki lääkkeet ovat myrkkyjä, annos on ratkaiseva tekijä. Minulla taas Mirena kierukka sai olla vaikka aloitin Esmyan. Niin monta hoitokäytäntöä kuin lääkäriäkin....


      • myoomaongelma

        Aloitan uuden Esmyan kolmen kuukauden jakson. Tässä välissä oli siis reilu kahden kk tauko. Isoin myooma joka painaa ja aiheuttaa vuoto ongelmaa ei ollut pienentynyt. Saa nähdä auttaako. Mua vaan kiinnostaisi tietää voiko Esmyasta olla jotain haittaa pitkällä aikavälillä.


    • Minunkokemuksia

      Olen syönyt nyt 6,5 viikkoa Esmyaa ja välillä meinaa taju lähteä. Nytkin on supistelujen kaltaista kipua koko alakroppa täynnä, hädin tuskin pystyn kivusta kävelemään. Alavatsa on kipeänä, enkä pysty kunnolla aina istumaan. Viikon olen syönyt buranaa lihas- ja luustokipuihin (on yleinen sivuoire) ja sitä ennen söin päänsärkyyn. Nyt on ollut maha kipeänä sitten ilmeisesti buranan syömisestä. Vuodan koko ajan keltaista vuotoa, yhdellä siteellä pärjää kuitenkin päivän. Viikon päästä menen kontrolliin. Työkuntoinen en tosiaankaan ole, vaikka töitä olen tehnyt sen minkä olen pystynyt, en tiedä voiko tähän saada sairaslomaa.

      • myoomaongelma

        Onpa ikävää! Syötkö Esmyaa myoomien takia?

        Itsellä toinen 3 kk satsi puolissa välin ja ainoa tuntuva sivuoire on jatkuva kuumotus, kuumat aallot. Mietin vain että auttaakohan yhtään isoon myoomaan, ainakaan ensimmäinen 3 kk satsi ei pienentänyt myoomaa ollenkaan.

        Kannattaa hakea sairauslomaa jos olet noin kipeä:) Zemppiä!


      • Tiinamariat

        Itse aloitin huhtikuussa Esmyan syömisen myomien ja niistä johtuvien runsaiden vuotojen takia ja ainoat sivuoireet ovat olleet noi kuumataallot. Nyt 3 kk takana ja menkat alkas ja todella runsaasti taas :( MInun on käytettävä Esmyaa menopaussiin saakka. Nyt olen 47-v.


    • Myonainen

      Kirjoitan jatkoksi kanssa omaa tarinaani. Olen 46v. ja ekan kerran myoma todettiin jo 2003 ja sen kanssa elellyt sitten yli kymmenen vuotta. Vuodot on aina olleet runsaamman puoleiset nuoresta asti.Cyclocapron on ollut lääkityksenä. Sitten n. vuosi sitten myomat alkoi kasvamaan ja vaivaamaan. Vasta kun pääsin kätilöopistolle erikoislääkärille, hän ehdotti esmyaa. Suurin myoma siis oli n.8cm ja pienempi n.5cm. Nyt menossa siis toinen paketti esmyaa, muita haittavaikutuksia en ole huomannut kuin turvonnutta vatsaa (siis välillä näytin siltä kuin olisin4kk raskaana) työssäkin jo noteerattiin tämä .. nyt tällä vkolla alkoi rinnat tai toinen niistä aristamaan aivan kauheesti. Ruokahalu on kanssa ehkä ollut suurempi. NYt sitten jännätään joulukuussa gyne ja myomat mitataan, onko tästä apua sen sitten näkee ultrassa. Raportoin sitten lisää.

      • kohduton

        Eikö jo kannattasi luopua kohdusta tuossa iässä kuin syödä ko lääkettä? Myomat kun kasvaa takaisin-aivan turhaa touhua.


      • Anonyymi
        kohduton kirjoitti:

        Eikö jo kannattasi luopua kohdusta tuossa iässä kuin syödä ko lääkettä? Myomat kun kasvaa takaisin-aivan turhaa touhua.

        Tiedätkö että kohdun poisto ei ole pikku juttu. Monet menettävät kyvyn syviin vagina orgasmeihin, johtuen mm katkenneista hermoista ja huonontuneesta veren kierrosta. Ja tämä luki myös Bostonin yliopiston seksuaalilääketieteen sivuilla artikkelissa.

        Onneksi en suostunut kohdun poistoon vaikka sitä tyrkytettiin oikein urakalla...

        Aion hankkia Esmya reseptin. Voin kuulemma jatkaa samaan aikaan systeemistä, kattavaa hormonikorvaushoitoani. Olen 45 ja esivaihdevuosi oireet oli eikä muu auta kuin systeeminen hormonikorvaus. Enkä lopeta sitä ikinä!!! Hyvin epäterveellistä olla ilman hormoneita, tulee verisuoni, sydän yms sairaudet kuvioihin jos hormonit laskevat, siksi tulen aina korvaamaan ne.

        45-v nainen


    • Jemma87

      Moi, myoomaa takia syönyt puoli vuotta ks lääkettä. Turvonnut oon ja maha pömpöttää, painoa vajaa 7kg tullut lisää :/ leikataan parin vko päästä, toivotaan et helpottaa. Kallis lääke, hyvää se ettei ole ollut kuukautisia

    • Janopupu

      Hei,

      Minulla juuri lopuillaan toinen paketillinen esmyaa. Omat sivuoireeni ovat runsas hiustenlähtö, kuumotus/kuumat aallot, jatkuva väsymys, vatsakipu ja nyt on alkanut omituista verenvuotoa. Ei ole kuukautisten kaltaista vaan semmoista pientä tuhruvuotoa. Varsinkin seksin yhteydessä/jälkeen tuntuisi vuotavan.

      Oma myoomani on kohdussa ja työntyy sieltä ulospäin painaen rakkoa. Olikohan se nyt 7 cm halkaisijaltaan. Toiveena olisi että pienenisi lääkkeellä, mutta olen vähän hämmentynyt sen puolesta etten ymmärtänyt mitä tapahtuu kun lääkitys lakkaa. Leikkaus olisi huono vaihtoehto koska joutuisi leikkaamaan myös kohtua ja tämä vaikeuttaa mahdollisia raskauksia. Jos oikein ymmärsin, jokainen kohtua leikkaava operaatio vähentää lapsilukumäärää. Itseltäni on jo poistettu kaksi myoomaa, toinen leikattiin mahan läpi kohtu avaamalla ja toinen alateitse. Kuulemma voisin vielä saada kaksi lasta (hyvällä onnella). Jos toinen leikkaus niin enää korkeintaan yhden. Jos sitäkään.

      Fiilikset ei siis ole kauhean korkealla.

      Kertokaahan kuulumisia, onko tapahtunut pienentymisiä ja millaista oloa on ollut?

      • myoomaongelma

        Mulla loppui toinen 3 kk satsi eli yhteensä tänä vuonna olen syönyt 6 kk Esmyaa. Lääkäri käynti vasta ensi vuoden puolella eli en tiedä onko myooma pienentynyt. Ensimmäisellä kerralla ei ollut. Tutkin Esmyan tutkimustuloksia ja ymmärsin että Esmya on väliaikainen ratkaisu. Ei pienennä myoomia pysyvästi vaan antaa lisäaikaa ennen kirurgista toimenpidettä jos vuodot ovat liian runsaat. Itselläni saatiin Hg normaaliksi pitkästä aikaan kun vuodot loppuivat kokonaan Esmyan ansiosta Esmyan käytön ajaksi.

        Mulla oli tällä toisella kertaa aikamoiset sivuvaikutukset vaikka alkuun en ottanut niitä tosissaan. Voi olla että oli ensimmäiselläkin kertaa mutta en huomannut niitä kun olin niin tyytyväinen Hg nousuun. Outo olo koko ajan (epätodellinen olo), jatkuva kuumotus, en pystynyt nukkumaan kunnolla, pinna tosi kireällä kun jatkuvasti väsynyt, liikasyöntiä tähän huonoon oloon, ihan hirveää...Reilu viikko sitten loppui kuuri ja olen nukkunut tosi hyvin, olo on normaali ja hyvä. Tuntuu että olen saanut elämäni takaisin ja on normaalit voimavarat käytössä. Nyt tietysti seuraava jännitysmomentti on vuotojen alkaminen ja miten niiden kanssa pärjään...


    • Janopupu

      Viimeinen pilleri mennyt 5 päivää sitten.
      Aikaisempi vuoto oli vain väliaikaista ja katosi sitten. Ehkä joku ihmeellinen oire menkkojen puuttumiseen. Nyt jännityksellä odotan tarkastusta että mitä seuraavaksi tehdään. Toiseen Esmya-satsiin ei ole varaa, sen verran kallis lääke ja pieni liksa on että jos ei nyt ole toiminut niin sitten tuskin toimiikaan. Vähän päälle viikko jälkitarkastukseen. Kiva huomata että pillerien lopettamisen jälkeen olo on aika euforinen. Halutkin ovat eri luokkaa kuin viimeisen 3 kk aikana..

      • Myonainen

        Haluista tulikin tosiaan mieleen, että niille voi sanoa byet sen kuurin aikana. MInulla oli mittaukset ja myomat eivät olleet pienentyneet. Mutta koska muita sivuoireita ei ollut tuon kuumotuksen lisäksi, lääkärin mielestä voin nyt syödä toiset 3 pakettia esmyaa, koska vuodotkin jäi pois koko kuurin ajaksi, ja näin hb nousi 125, jossa se ei ole vuosiin ollut. Joten katsotaan nyt taas sitten tuonne syksymmälle siten taas kontrolliin.


    • Kättärillä

      Kiitos kaikille teille kirjoittaneille!
      Sain tänään Esmya-reseptin ja vähän miettimisaikaa - yritänkö lääkityksellä vai menenkö leikkaukseen. Tämä keskusteluketju on yhtenä apuna päätöksen teossa.

      Esmyassa arveluttavat haittavaikutukset ja se, onko hoidosta sitten kuitenkaan hyötyä. Leikkauksessa arveluttavat komplikaatiot ja mahdolliset vaivat kohdunpoiston jälkeen.

      Jos teille kirjoittajille on tässä välissä kertynyt lisää kokemuksia, kuulisin niistä mieluusti. Ja toivon myös kommentteja uusilta kohtalotovereilta.

      (kohtu, kohdunpoisto, myooma, myoma, Esmya)

    • Oikeeenkeli78

      Itselläni on samansuuntaiset kokemukset Esmyasta kuin nimimerkillä "Minunkokemuksia". Aivan hirvittäviä vatsakramppeja, verivuotoa edelleen "tulvimalla" ettei mikään suoja riitä edes tuplana, kummallista vaaleaa vuotoa koko ajan, Burana ja Panadol kuuluu lähes jokapäiväiseen ruokavalioon :( Tänään jätin soittopyynnön hoitavalle taholle, en halua kärsiä enää. Olen 37v ja ihan valmis kohdunpoistoon jos vain saisin elämäni takaisin. Vaikka viedä yhden lapsen saaminen olisi ollut mukavaa, olen valmis luopumaan ajatuksesta jos vain saisin vielä elää normaalia elämää.

    • Kättärillä

      Viikko sitten kirjoittanut nimimerkki "Kättärillä" jatkaa vielä... Päädyin valitsemaan kohdunpoistoleikkauksen enkä aloita Esmyaa lainkaan. Toki voisin syödä sitä leikkausta odottaessa, jolloin myoomat voisivat pienentyä ja leikkaus kenties sujuisi helpommin. Sitä ei kuitenkaan ehdotettu, ja koska mahdolliset haittavaikutukset mietityttävät aika paljon, jätän Esmyan kokonaan väliin. Leikkaukseen asti syön kuukautisten ajan Cyklocapronia tai Caprilonia sekä Panadolia ja/tai Litalginia.
      Leikkaus on oletettavasti loppukeväällä tai alkukesällä. Jonotusajan sanottiin olevan 6 kk Kättärillä. Se lienee vakiovastaus. HUSin sivulta löysin tosin taulukon, jonka mukaan vuoden 2015 elokuussa potilaat olivat odottaneet kohdunpoistoleikkausta keskimäärin 62 vuorokautta.

      • Myonainen

        Hei nimim 'kättärillä'. Minulla harkinnassa kanssa leikkaus. Mites sulla tuleeko avoleikkaus vai tähystyksellä. Itse lopetin esmyat, koska tyhjennysvuodon jälkeen kun aloin syödä niitä ei vuoto lakannutkaan. söin 10kpl ja lopetin. Vuoto kestänyt sen jälkeen kolmatta viikkoa, väliin tosin vain tiputtelemalla. NYt näyttää siltä että loppuisi, enpä enää valita siitä viikon vuodosta tämän jälkeen. Kerrohan miten leikkauksesi sitten sujuu ja onnea matkaan :)


      • Kättärillä

        Hei Myonainen ja pahoittelut, etten ole vastannut aiemmin.

        Eipä sinänsä ole vielä mitään kerrottavaakaan, koska jonotan edelleen leikkaukseen. Tässä välissä on tapahtunut muita elämän käänteitä, jotka ovat vieneet voimia niin, että olen vain tyynesti odottanut jonossa ja syönyt vuotoa vähentäviä lääkkeitä ja kipulääkkeitä vuotopäivinä.

        Suunnitteilla on tähystys ja poisto alakautta. Ilmeisesti tapana on kuitenkin aina varoittaa, että tilanteen niin vaatiessa joudutaan avoleikkaukseen. Ja "tilanteenhan" näkee vasta sitten, kun katsovat tähystimellä sisään.

        Kohta olen ollut kaksi kuukautta jonossa. Olen itse asiassa tänään ajatellut, että voisin soittaa ns. peruutusjonoon ja kysyä, miltä näyttää.

        Kiitos onnentoivotuksesta! Palaan sitten aikanaan kertomaan, miten leikkaus sujui.


    • fdddd

      Pieni myooma todettiin jo joitakin vuosia sitten. En halunnut leikkauksiin. Myöhemmin tullut paineen tunnetta, takuulla on kasvua. Kiinnostaisi kokeilla po. lääkettä, josta luin vasta äsken Hesarista. Voiko siis käyttää, kun vaihdevuodet jo ohi? Minulle leikkaus olisi viimeinen vaihtoehto, vaikka en siis kohtua enää tarvitsekaan lisääntymiseen.

    • narzizzi

      Söin viime kesänä toisen 3 kk kuurin Esmya. Myooma ei enää juurikaan pienentynyt kuten ekan 3 kk kuuurin aikana. Lokakuussa kävin kontrollissa ja myooman mitat oli silloin 4,7 x 4,7 cm. Nyt kävin helmikuussa kontrollissa eli 4 kk myöhemmin ja myooma oli kasvanut kaksinkertaiseksi eli 8 x 9 cm. Esmya ei siis käytännössä vaikuta pitkäaikaisesti vaan ainoastaan silloin, kun sitä syö... Nyt aloitan syömään vielä 1 x 3 kk kuurin ja mietin sitten syksyllä, mitä myoomalle tehdään. Lääkäri ehdotti myös embolisaatiohoitoa, onko siitä kenelläkään kokemusta?

    • häränkurkku

      Minulle gyne määräsi ko. Lääkkeen. Hinta 180 €/kk. Kallis lääke, ei varaa ostaa. EI auta kun kärsiä ja odottaa menkkojen loppumista. Ikää nyt 52 v.

    • lumituuli64

      Aloitin Esmya koidon 2kuukautta sitten useiden myomie ja niistä aiheutuvien voimakkaiden kipujen vuoksi. Sitä ennen kokeiltiin kipuhin kaikki hormoonipillerit ja sivuoireiden vuoksi lopetin ne kun en niitä kestänyt. Leikkaukseen menen kunhan työ kuviot selviävä. Olen herkkä lääkkeidevaikutuksille eikä paljon mikään särkylääkekään sovi. Onneksi on korke kipukynnys. Ennen kuuria alavatsa oli turvoksissa nyt ei ole turvotusta vatsassa eikä muuallakaan. Olen hoikka mutta painoni on pudonnut nyt 2kg oisiko sen tähden kun turvotus on hävinnyt.
      Toki sivuoireitakin on minä olin ensimmäisen kuukauden todella uupunut töiden jälkeen otin parin tunnin unet ja yöllä 9tuntia niin jotenkin jaksoin viikonloppuna oli helpompaa kun voi ottaa päiväunet milloin vain. Nyt 2kuukauden jälkeen on vähän helpottanut mutta väsynyt olen vieläkin eikä illalla jaksa valvoa. Päänsärkyä on ollut alussa enemmän nykyään vähemmän. Yö hikoilua on ollut alussa todella paljon nyt hieman vähemmän.Pahimpana oireena minulla on unet ja unessa tuleva ahdistus. Ennen tunnelma unessa oli vain ahdistava nyt unist on tullut painajaisi. Olen herännyt hysteeriseen itkuuni ja unesta on vaikeata herätä. Mikään ei elämässäni ole muuttunut joka voisi aiheuttaa näitä ja tiedän olevani herkkä lääkkeille kokemuksia on leikkauksen ennen ja jälkeen annetuista lääkkeistä. Minulle tämä on väliaikainen ratkaisu toivottavasti myomayt ovat pienentyneet ja pysyvät siihen asti kurissa kun pääsen leikkaukseen. Minulla on ihana gynegologi joka kuuntelee ja ymmärtä eikä ole tarvinnut tk:ssa juosta ja jonottaa.

    • NP_

      Vuotohäiriöitäni on hoidettu jo useampi vuosi ilman näennäistä tulosta. Lääkärit ovat olleet tylyjä, eivät ole kertoneet vaihtoehdoista, mieluusti ajaisivat vain kohdunpoisto jonoon. Itse hain tietoa tuosta kohdun embolisaatio hoidosta, mutta kysyessäni sitä lääkäriltä hän ilmoitti että ei se myoomiin auta ja heillä sitä ei tehdä ja siihen tarvitaan radiologikin, =O että sellainen vastaus. Nyt olen löytänyt netistä tietoa myös hifu menetelmästä joka on korkeaintensiteettistä ultraääni hoitomenetelmää jota käyttäen tuhotaan kasvaimia (kuten myooma) kuumentamalla. Suora lainaus netistä: "Tällä hetkellä menetelmää käytetään kohdun hyvänlaatuisten sidekudoskasvaimien eli myoomien hoidossa ja sen käyttöä eturauhase- ja maksasyövän hoidossa tutkitaan". Olisin kiitollinen mikäli löytyisi joku joka on tuossa hoidossa ollut ja kertoisi miten meni ja miten hän siihen pääsi. Kätilöopiston lääkärit tuskin minua sellaiseen ohjaa, eihän sitä heillä tehdä ja siihenkin tarvitaan erikoislääkäri ja Mri kuvaus. Kiitos jos joku asiasta tietävä pystyy vastaamaan.

    • menksu

      Kuuria ei saisi aloittaa jos on esim. rintasyöpä joten kuinka moni kävi mammografiassa ennen sitä..?! Mitä jos onkin alkava syöpä niin esmya varmaankin avittaa sitä? Vai mietinkö liikaa näitä... Papa ja kohtunäyte varmaan kaikilta otettu? En tiedä aloitanko kuuria ennenkuin varmistan asiat.. Kuuluuko esmya kelan ns.lääkekattoon vai jokainen paketti 180e..? Onko kellään esmyan ansiosta saatu myooma lannistettua? Vai kaikilla kasvanut myöhemmin kuurien jälkeen?

    • esmyavaikohtupois

      Pitikö teiltä Esmyaa käyttäviltä ottaa ennen lääkitystä näyte kohdun limakalvosta? Mun gyne sanoi, että on mentävä ensin polille otattaan semmoinen.

    • menksu

      Kyllä minulta ainakin mutta ihmettelen miksei lääkäri vaadi myös mammografiaa koska esmya on kielletty jos on rintasyöpä..!

    • fibroids

      Eipä ole kukaan tuota rintasyöpäasiaa maininnutkaan. Muutenkin gynen polilla ollaan oltu todella tylyjä. Viimeisen vuoden ollut pari vkoa menkkojen väli, menkat kestäneet puolitoista viikkoa, kivut ihan käsittämättömät ja vuotoa ollut niin paljon ettei pari isoa inkontinessivaippaakaan ole riittäneet. Tämän takia tietty hb pysyy rautalääkkeilläkin hädin tuskin sadassa.

      En olisi halunnut alkaa syömään tuota Esmyaa, mutta myoomaani ei voi kuulemma poistaa ilman että se saadaan ensin pienenemään - siis muuten kun poistamalla koko kohtu. Tosin sen voisi ainakin kokeilla poistaa useammalla skopialla/höyläyksellä, mutta sitä ei julkisella puolella haluta tehdä. Oli siis pakko alkaa syömään ko lääkettä. Viimeinen paketti aloitettu ja lasken päiviä sen loppumiseen. Mulla on ollut todella huono olo koko ajan, ensimmäiset kuukautiset yhden paketin jälkeen olivat runsaimmat mitä minulla on ikinä ollut, parista isosta lasten vaipasta meni veret läpi puolessa tunnissa jne, onneksi olin kesälomalla että sai olla kotona! Unettomuutta, masennusta, huippausta, väsymystä, päänsärkyä, lihaskipuja, heikotusta, iho on rutkuiva, vatsa sekaisin... Onneksi en ole lihonnut kun ruokahalukin on pienentynyt kun on niin kaikipuolin kurja olo koko ajan. Ihan turha kuvitella että jaksaisi urheilla muuten kun kävelemällä. Toivottavasti myooma pienentyy sen verran että sen voi operoida kohtua säästäen. Olen 38 eikä ole lapsia, mutta toista 3kk kuuria en todellakaan syö, en ole muutenkaan välttämättä haluamassa lapsia, eikä aikaakaan oikein enää ole iän takia, eli sitten saa kohtu mennä. Ei kaikille tietenkään tule mitään sivuvaikutuksia. Tuo on kuitenkin uusi lääke joten kaikkia sivuvaikutuksia ei vielä edes tunneta.

      Hinnasta vielä, Kela korvauksen jälkeen siitä jää joku 115e maksettavaksi ja 610e kohdalla tulee lääkekatto vastaan, minkä jälkeen paketti on vain 2,50. Tuo siis siinä tapauksessa että syötte usemman paketin ja/tai syötte muuten paljon lääkkeitä.

    • menksu

      Kiitos tiedoista.. Kerro sitten oliko pienentynyt.. hope so!

    • Esmyatulossa

      Kuinka nopeasti vuodot loppuivat/vähentyivät ensimmäisen kuukauden aikana? Eli kun hoito aloitetaan ensimmäisenä vuotopäivänä, niin monta vuotopäivää teillä oli alussa? Loppuivatko vuodot sitten kokonaan hoidon ajaksi?

      • Esmyaa

        Mulla loppui heti.


      • Tympääntynyt

        Vuodot eivät loppuneet, yhtä runsaat kuin ennenkin, ei kipuilua yms vaikutusta lääkkeestä. Välivuotoa viikko kuukautisten loputtua. Ei ilmeisesti vaikuta minuun kyseinen lääke, mutta kokeilen 3kk:n kuurin loppuun. Sitten saavat varata kohdunpoiston.


    • Esmyaa

      Eka 3 kk satsi kohta syöty asentaa. Myooma pienentynyt huomattavasti. Menkat loppui heti kuin seinään, mahtavaa! Huonoa turvotus ajoittain, päänsärky. Nyt tosin onneksi leikkaukseen parin viikon päästä. Liian kalliita lääkkeitä syötäväksi jatkuvasti ja lapsetkin olen jo tehnyt. 😊

    • Tietoa100

      Esmyaa ensimmäinen satsi syöty melkein. Alussa oli päänsärkyä hivenen muutama tunti lääkkeen ottamisen jälkeen, mutta ne helpottivat Kohdussa seinämänsisäisiä myoomia etu- ja takaseinämässä 2 kl max. koko jotakin noin 5 cm halkaisijaltaan. Toinen myoma painoi ikävähkösti vitsarakkoa ja nyt tuntuisi, että se ei enää paina samalla lailla tai joka tapauksessa olo helpottunut. Ikää 47-vuotta ja tarkoituksena oli helpottaa oloa ja rajoittaa, ettei tulisi lisää näitä, jotta pääsisi leikkelemättä vaihdevuosiin asti. Kuukautiset myös viimeaikoina olleet aika rankat. Miten tuon ensimmäisen paketin syömisen jälkeen ellei kuukautisia näy; jossakin vaiheessahan se seuraava paketti pitää aloittaa? Käsittääkseni ohjeissa oli, että aloitetaan aina kuukautisten alettua eka pv... Vai olenko metsässä? Kiitos infoista?

      • juuriohjeetsaanut

        Ainakin minulle tuli ohjeeksi syödä 3 kk yhteen jaksoon, eli jos tarkoitat paketilla 30 kpl pakettia, niin sen jälkeen ei minun saamieni ohjeiden perusteella tulisi pitää taukoa. 3 kk jälkeen on kontrolli ja sitten ehkä tulee uusi 3 kk kuuri jos katsotaan aiheelliseksi. Yhdet tai parit kuukautiset 3kk kuurin välissä ennen seuraavaa mahdollista kuuria.
        Pakkauksia on myös 3kk olemassa ja sellaisen jälkeen tauko pidetään, mutta käydään lääkärissä siinä välissä.

        Katso oma reseptisi ohjeet, jos siinä ei muuta lue, niin seuraa pakkauksen ohjeita. Soita lääkärille, jos olet vielä epävarma.


    • Tiinamariat

      Huhtikuusa 2016 aloitin syömisen ja edelleen on kuumia aaltoja oireina. ekan 3kkn jälkeen oli tarkistus ja myomat eivät olleet ainakaan kasvaneet, joskaan ei pientyneetkään.
      Nyt mulla tuli lääkekatto täyteen tälle vuotta.
      Uusi lääke, jolla ei kilpailijoita, siksi se on toistaiseksi niin kallis.

    • Esseä

      Kuinka nopeasti kuukautiset tulivat takaisin Esmya hoidon jälkeen?

      • Maijaleena73

        Samaa mietin täällä kuin Esseä eli onko kokemuksia kuinka pian kuukautiset alkavat esmyan jälkeen? Olen syönyt lääkettä kolme kk putkeen ja n. viikko sitten lopetin. Kuukauden sisällä sanotaan ohjeissa tuosta kk alkamisesta mutta aika pitkä aikahaarukka..


      • VEP66

        Minulla kuukautiset alkoivat kahden ja puolen viikon päästä viimeisestä tabletista.


    • Maijaleena73

      Ok, saapa nähdä miten itsellä käy. Nyt viikko vikan pillerin syönnistä. Vähän jännittää, että millä rytinällä tulee mutta sen näkee sitten. Aika outo tilanne tällanen odottelu, aiemmin mulla Yasmin useamman kuukauden putkeen ja sen kanssa pystyi pelaamaan tuon kk-aloituksen kanssa, ajoittamaan pahimmat vuotopäivät tiettyyn ajankohtaan.

    • Vuosijomennyt

      Olen käyttänyt Esmyaa jo yli vuoden kolmen kuukauden jaksoissa, sitten tauko. Kuukautiset alkoi viimeksi 44 päivää viimeisen pillerin ottamisen jälkeen. Liekkö vaikuttaa se, kun on jo niin kauan syönyt lääkettä.? Yli kaksi kuukautta siis tulee taukoa jos ohjeen mukaan ottaa, että vasta toisista kuukautisista aloittaa uuden kuurin. Sinä aikana tuntuu, että myooma kasvaa taas, ainakin kauhee turvotus vatsassa... minulla ei voida siis poistaa myoomaa ilman kohdunpoistoa ja koitettu lääkkeellä pienentää / pitää aisoissa...

      • dontknow

        Mikä teillä oli myooman koko alussa ja kuurin jälkeen? Pitääkö kallis myrkky syödä vaikka myooma kasvaa takaisin...? Itse mietin asiaa koska pärjään toistaiseksi raudalla ja buranalla menkkojen aikana..


      • Vuosijomennyt

        Mulla näkyi kolme isoa myomaa aluksi. 10 cm halkaisijaltaan oli kaksi ja yksi isompi 14 cm. Vuoden lääkkeen jälkeen 10 cm myomat oli pienentyneet, ultrassa näytti että olisi 7cm. Isoin edelleen 14 cm. Kyllä lääkkeestä varmaan jotain hyötyäkin ollut, mutta leikkaus alkaa houkuttelemaan. Olen alle 40 v. ei lapsia ja ei mitään mahdollisuuksia edes saada, kohtu lähtee jos leikataan, ja myomat taas täyttää kohdun niin , että ei mahdollista mitenkään. 😣 seuraava kontrolli vasta syksyllä...


    • Fuckmyperiods

      Voisin kirjoittaa oman tarinani tähän, lievittääkseni omaa tuskaa.
      Olen 26-vuotias, monimyoomainen kohtu todettiin alkusyksystä 2016. Suurin myooma on 5cm, sitten muutama 2 cm. Näin olen ymmärtänyt, tuntuu että tiedonsaanti on ollut heikkoa tai en ole ymmärtänyt riittävästi mistä on kyse. Runsaita vuotoja ollut yli vuoden. Kokeiltiin eri yhdistelmäehkäisypillereitä, joilla ei mitään helpotusta. Cyklocapron lääkityksenä myös, ei auta vaan tulee senkin läpi. Kivut välillä aika hurjat, mikään kipulääke kotona ei auta (Burana, Miranax). Aloitin Esmyan 5 päivää sitten heti Zoelyn lopettamisen jälkeen, vuodot ovat aivan kamalat, jouduin pahimmillaan tunnin aikana vaihtamaan 4 tamponia. Koskaan eivät ole vielä olleet näin hurjat vuodot saati kovat kivut. Sunnuntaina menin päivystykseen koska en pärjännyt kotona, niin jäätävät vuodot ja kivut ja tietysti aivan valtava ahdistus. Olen nyt ollut 5 päivää neljän seinän sisällä kun oikeastaan mihinkään ei uskalla lähteä, vessan pitää olla lähellä tai sitten pitää tarkkaan suunnitella lähtönsä. Helmikuun alussa on aika naistentaudeille, jotenki ihmeellä pitäis sinne asti pärjätä.. Naistentautien päivystyksessä sanoivat ettei mun myoomaa voida leikata sen sijainnin vuoksi, muuten saattaisi aiheuttaa lapsettomuutta koska kohtu voisi arpeutua pahasti. Toivoisin lähinnä vaan saavani elämäni takaisin. Toivon pääseväni siihen suhteellisen uuteen ultraäänihoitoon mikäy vsshp:lla on. Alkaa olemaan tilanteesta huumori kaukana. Älytöntä toimintaa jos 26-vuotiasta ei hoideta, mulla on tässä kuitenkin aika monta menkkavuotta edessä. Pahinta on varmaan sietää tätä valtavaa ahdistusta.

    • Zemiä

      Viikko sitten lopettelin ekan kolmen kuukauden satsin. Nyt sitten olotilassa "kuukautisia odotellessa". Kuurin aikana paino nousi ja turvotus myöskin. Minulle tämä lääkitys aiheutti sivuoireina hivenen päänsärkyä sekä loppuvaiheessa väsymystä. Nyt kuurin lopettamisen jälkeen olo on energisempi, joskin "elimistö" ei ole kohdillaan (vilutusta ja vatsassa nipistelee tämän tämän, jopa ihan sattuu).Kuurin suurin plussa oli olla ilman kuukautisia, jotka minulla myoomien vuoksi varsin runsaat. Luulen, että ainakin hemoglobiini on noussut eli ainakin se plussaa. Myoomien osalta mutu-tuntuma (ennenkuin lääkäriin menee) on, etteivät ole kasvaneet, mutta eivät varmaan pienentyneetkään (ellei yksi, joka painaa virtsarakkoa, koska WC:ssä ei ole tarvinnut juosta ihan samalla lailla kuin ennen kuuria). Toivotaan, että tästä mahdollisimman paljon meille naisille olisi apua, koska niin ikäviä vaivoja :-(...

      • fuckmyperiods

        Mua kiinnostais juurikin tietää millasena ne menkat sitten oikeasti palaavat.


      • Vuosijomennyt

        Kyllä mulla ainakin tauon jälkeen ihan samanlaiset menkat ollu. Runsaasti vuotoa pari päivää. Muutenkin nyt ollu kipuilua kokoajan kuurinkin ajan, välillä päiviä että ei kipua, mutta useimmiten ainakin pientä kipristelyä ollut ja vatsa on kuin kivi. Myoomat 7 cm, 7cm ja 14 cm viimeksi kun ultrattu. Pienemmät oli vuosi sitten 10 cm, eli jotain pienentymistä oli.


    • Omen4

      Minulla todettiin myooma kohdussa loppukesästä 2016 ihan rutiinitarkastuksen yhteydessä. Olin aiemmin tuntenut pientä painon tunnetta vatsassa, mutta mitään muita oireita en ollut huomannut. Sain kolmen kuukauden Esmyan-kuurin. Kuukautiset loppuivat samantien kuurin aloitettuani ja palasivat noin viikon kuluttua kuurin loputtua. Minulla on aina olleet hyvin niukat ja ns. helpot kuukautiset, toisin oli nyt. Kuukautiset olivat ihan valtaisat ja kipu myös. Söin 500 mg Panadolia jatkuvasti kuukautisten aikana, jotka kestivät nyt vähintään viikon entisen kolmen päivän sijaan. Tamponeita piti vaihtaa alussa melkein tunnin välein ja pitää vielä sidettä sen lisäksi. Erittäin epämiellyttävää. Nyt on menossa toiset kuukautiset (jotka kyllä tulivat ihan ajallaan 29 päivää edellisistä). Ja sama homma: valtaisa vuoto ja vatsakivut. Onneksi Panadol on auttanut kipuihin. Se vaan harmittaa, kun aiemmin kuukautisista ei ole koskaan ollut mitään haittaa, ne on menneet siinä sivussa, kuin huomaamatta. Nyt tuntuu, että kaikki pyörii viikon verran kuukautisten ympärillä.

      Tarkastuksessa myooma oli pienentynyt puolella eli oli 8x8 cm. Seuraava kontrolli on kesällä. Gynekologin mukaan myooma saattaa hävitä lopulta jopa itsestään. Taustaksi: olen 45-vuotias ja minulla on yksi lapsi.

      Myooman poistoa leikkauksella lääkäri ei suositellut. Kuulemma leikkauksessa on aina riskinsä ja jos hoituu tätä kautta, niin ei olisi tarvetta operointiin. Itsekään en halua leikkausta, vaan haluan katsoa Esmyan vaikutukset. Kuurista ei tullut minulle mitään haittavaikutuksia, vaikka tarkkailin itseäni jatkuvasti. Ainoa, mikä kirpaisi, oli lääkkeen kallis hinta. :)

    • fuckmyperiods

      Mulla lääkäri päätyi myooman poistoon leikkauksella. Leikkaus todennäköisesti kesäkuun alussa. Vähän jännittää, mutta uskon ja luotan tohtoriin. Lääkäri oli sitä mieltä että jos ei leikata en voi omia lapsia saada, koska myooma vie niin paljon kohdusta tilaa eikä alkiolle ole varaa kiinnittyä, jos ja kun lapsia alan hankkimaan. Esmyaa syön nyt kolmen kuukauden satsin ja sitten katsotaan onko myooma pienentynyt. Jos on pienentynyt niin tähystetään, muuten sitten avoleikkaus. Jos ei pienene niin ei ole mahdollista tähystys, liian suuri tähystettäväksi. Mulla siis ikää se 26 v.

    • womenslifeishard

      Olen nyt pari viikkoa syönyt Esmyaa sivuoireina minulla ollut päänsärkyä ja korvissa semmoinen jännä humina. En sitten tiedä johtuuko tuosta lääkkeestä vaiko muusta. Minulla löydettiin 2015 submukoottinen myoma joka on kohdun takaseinässä. Sattumalta löytyi, kun hb oli laskenut 145 -> 105 ja mietittiin anemiaan syytä.
      2015 sain vain cyklokapronin vuotoihin ja lääkäri ei suositellut lainkaan leikkausta, kohdun arpeutumisen vuoksi, koska ei ole vielä lapsia. Hän silloin puhui tästä tyksissä tekemästä uudesta ultraäänihoidosta, ja josko sinne pääsisin. Tyksissä sitte kyllä sanottiin ei, juurikin sen vuoksi, kun ei ole omia lapsia. Toivomuksena olisi edes se yksi saada tulevaisuudessa. Hoidon tarkoituksena nyt siis saada se hieman pienemmäksi, puolen vuoden päästä seuraava kontrolli, kun on syöty satsia 6kk verran. Saa nähdä mitä tästä tulee..

      • fuckmyperiods

        Mua hoidetaan myös tyksissä ja koska esmya ei mun kohdalla toiminut, hirveät vuodot esmyasta huolimatta niin päädyttiin leikkaukseen. Mulle sanottiin ensin myös tosta arpeutumisesta mutt toinen lääkäri sanoi sen olevan täyttä paskapuhetta. Sanoi että leikkauksen jälkeen mulla on ihan hyvät mahkut saada omia lapsia, jos myoomaa ei leikata niin en tule lapsia saamaan koska alkiolla ei olisi tilaa kiinnittyä. Näin mun hoitava lääkäri sanoi (Kirsi Joronen).


      • 12334555
        fuckmyperiods kirjoitti:

        Mua hoidetaan myös tyksissä ja koska esmya ei mun kohdalla toiminut, hirveät vuodot esmyasta huolimatta niin päädyttiin leikkaukseen. Mulle sanottiin ensin myös tosta arpeutumisesta mutt toinen lääkäri sanoi sen olevan täyttä paskapuhetta. Sanoi että leikkauksen jälkeen mulla on ihan hyvät mahkut saada omia lapsia, jos myoomaa ei leikata niin en tule lapsia saamaan koska alkiolla ei olisi tilaa kiinnittyä. Näin mun hoitava lääkäri sanoi (Kirsi Joronen).

        Mulla leikattiin iso myoma (6x8) ja pienempiä myomia poltettiin. Kuulema ei estä mun kohal raskautta mutta alatiesynnytys on kielletty kun kohtu ei kestäis synnytyksen supisteluja. Ny siis käytän esmya ettei tuu myomat isommaks mitö aiemmin.


    • Kypsänä

      Onko kellään kokemusta esmyasta ja verisestä välivuodosta? Käsitin että lääke estää ovulaation, nyt kuitenkin ajankohta sopisi ovikseen samoin niukka verinen vuoto.

      • myooma69

        Olen syönyt Esmyaa nyt ensimmäiset kolme kuukautta ja ekat menkat nyt meneillään. On ollut myös ajoittaista välivuotoa. Painon tunne alavatsalta hävisi kuurin aikana, mutta nyt tuntuu taas, että saa ravata pissalla. Melkoiset megamenkat jo toista päivää. Ei ole ollut aikaisemmin näin runsasta vuotoa.Minulla on myös Mirena kierukka, joka aluksi oli "kateissa", mutta löytyi kuitenkin myooman takaa .Lääkäri ei nähnyt aihetta poistaa kierukkaa hoidon ajaksi. Aikaisemmin olen ollut täysin vuodoton kierukan kanssa. Olen 47-vuotias ja myoomani on 7cm. Minulle määrättiin Esmya hoito vuodeksi.Puolen vuoden kuluttua aloituksesta lääkärin tarkastus. Nyt tympii koko "värkki" tän vaipparumban takia !


      • eivuoda
        myooma69 kirjoitti:

        Olen syönyt Esmyaa nyt ensimmäiset kolme kuukautta ja ekat menkat nyt meneillään. On ollut myös ajoittaista välivuotoa. Painon tunne alavatsalta hävisi kuurin aikana, mutta nyt tuntuu taas, että saa ravata pissalla. Melkoiset megamenkat jo toista päivää. Ei ole ollut aikaisemmin näin runsasta vuotoa.Minulla on myös Mirena kierukka, joka aluksi oli "kateissa", mutta löytyi kuitenkin myooman takaa .Lääkäri ei nähnyt aihetta poistaa kierukkaa hoidon ajaksi. Aikaisemmin olen ollut täysin vuodoton kierukan kanssa. Olen 47-vuotias ja myoomani on 7cm. Minulle määrättiin Esmya hoito vuodeksi.Puolen vuoden kuluttua aloituksesta lääkärin tarkastus. Nyt tympii koko "värkki" tän vaipparumban takia !

        Hei edellinen kirjoittaja.. Ole hyvä ja mene kohdunpoistoon. Kuulostaa pahalta että syöt vuoden jotain myrkkyä ja silti vuodat.. Itse arvoin vaihtoehtoja ison myooman suhteen ja oli rajut vuodot. Hb tippu rajusti. Jatkuva anemia. Nyt kohduton ja ylpeä itsestäni.


      • myooma69

        Puolen vuoden Esmya kuurin jälkeen kävin lääkärintarkastuksessa. Myoomani on suurentunut 10 cm:iin. Painon tunnetta alavatsalla ja pissalla saa ravata useasti. Nyt olen jonossa kohdunpoistoon.


      • eivuoda
        myooma69 kirjoitti:

        Puolen vuoden Esmya kuurin jälkeen kävin lääkärintarkastuksessa. Myoomani on suurentunut 10 cm:iin. Painon tunnetta alavatsalla ja pissalla saa ravata useasti. Nyt olen jonossa kohdunpoistoon.

        Ikävää ettei tehonnut. Hyvä kun meet leikkaukseen. Kerro sit miten meni! Tsemppiä! Kohta ne vaivat loppuu.


      • myooma69

        Minulta poistettiin kohtu ja munajohtimet perjantaina 3.11. Toimenpide aloitettiin tähystyksellä, mutta jouduttiin leikkaamaan lopulta avoleikkauksena, koska myoomani oli 11 cm. Ensimmäisen kerran olin jalkeilla seuraavana päivänä.Kipuja minulla ei juurikaan ollut leikkauksen jälkeen, sillä minulla oli kipupumppu 3 vrk.Sunnuntain jälkeen ei ole ollut minkäänlasta vuotoa.Leikkaushaava on noin 20 cm. Hakaset pois 10 pvää leikkauksesta puolet ja 11 pvää toiset puolet. Saikkua 5 viikkoa ja 4 viikkoa pistetään napapiikki. Päivä päivältä kunto kohenee !


    • Nytonhyvin

      Olen jo vaihdevuosi-ikäinen nainen, mutta kaksi vuotta sitten hemoglobiini oli 95 runsaiden vuotojen takia. Mitään ei voinut suunnitella tai luvata lähteä minnekkään runsaiden menkkojen pelossa. Onneksi on työ, jossa pystyin välillä olemaan etäpäivillä pahimpaan aikaan. Joka tapauksessa vuoto yhtä helvettiä. Kaikki tuli läpi. Ei edes vauvojen vaipat riittäneet.
      Sain aluksi vuotoihin hormonikierukan. Se auttoi, mutta tuli viimeistään parissa kuukaudessa vuotojen mukana pois. Näin tehtiin muutaman kerran, kunnes sain esmya-kuurin. Esmyasta tuli erilainen olo, mutta aiempiin oireisiin eli runsaisiin vuotohin verrattuna sen kesti kyllä hyvin. Esmya pienensi jo ensimmäisellä kuurilla myoomia. Ei merkittävästi (sentteinä mitattuna), mutta vuodot rauhottuivat väliaikoinakin siedettäviksi. Söin vain kaksi 3 kk kuuria väliaikoineen ja sitten sovittiin, että pidän taukoa ja kuullostelen selviänkö ilmankin. Ostin varalle yhden kuurin, mutta menkat mitä on tullut, niin on olleet siedettävät, joten en ole sitä viimeisintä vielä tarvinnut.
      Lääke on kallis, mutta minulle se tehosi hyvin ja on ehdottomasti ollut hintansa väärti. Olen saanut "elämäni" takaisin ja voin taas mennä ja tulla kuten ennen näitä myoomia! Ikä tekee tietysti jo tehtävänsä ja myoomat pienenee senkin vuoksi yms, mutta on lohdullista tietää, että saan vuodot loppumaan, jos ne taas yltyy. Kannattaa kokeilla ainakin. Sivuoireet on pienempi vaiva, massiiviset vuodot.

    • 12345566

      Mulla on toiminut Esmyaja kontrollissa todettiin myomien pienentyneen merkittävästi. Sivuoireena on sillon tällön ollut kuumat aallot ja viiltokivut myomissa. Mun kohdalla lääkitystö jatketaan kunhan piän ne pakolliset paussit!

    • Sessy

      Ajattelin tänne nyt kertoa oman tilanteeni. Menin alkukesästä lääkäriin jatkuvien toispuoleisten vihlovien selkä- ja vatsakipujen vuoksi niin myoomahan sieltä löytyi. Muita ehkä tähän liittyviä oireita on ollut kovat kuukautiskivut sekä jatkuva ummetus (eka lääkäri oli kyllä sitä mieltä että ei voi johtua myoomasta) ja pissaamisongelmat. Gynekologi jolla kävin sanoi, että se pitää saada pienenemään tuolla esmya lääkkeellä tai leikata ennen kuin voin lapsia hankkia. Lapsi on siis haaveissa ja tosissaan oli tarkoitus alkaa syksyllä lasta yrittämään, mutta se nyt sitten siirtyikin. No pähkäilin asian niin, että menen suoraan leikkaukseen, että siitä pääsee mahdollisimman nopeasti eroon, kun lääkkeistäkään ei mitään varmaa apua ole. No sain lähetteen naistentautien polille ja siellä sainkin kuulla aivan eri asiat. Lääkäri oli tutkittuaan sitä mieltä, että sitä seurataan vain ja laittaa lähetteen jonnekki lapsettomuuslääkärille. Olin ihan ymmälläni tästä asiasta, kun ei lasta ollut edes vielä oikein yritettykään hankkia vaan oli vasta suunnitteilla ja halusin vain päästä noista kivuista eroon ennen sitä. No tämä lääkäri sanoi, että ei suosittele leikkausta juurikin näiden lapsitoiveiden vuoksi ja kirjoitti esmyaa ja sitä on nyt toinen paketti menossa. Sivuvaikutuksina oli alussa joka päivä pientä päänsärkyä ja nyt myöhemmin noita kuumia aaltoja ja väsymystä. Kipukin on jonkun verran helpottanut. Jos lääkkeistä ei ole ollut apua niin sitten en kyllä tiedä mitä tekisi, kun se aiheuttaa noita kipuja ja ongelmia jo nyt niin mitenköhän jos raskaaksi tulee niin sitten kun siellä pitäisi vielä vauvanki kasvaa. Ja voi vieläpä kasvaakin ilmeisesti raskauden aikana. Vielä lisäys tänne loppuun, että vuotohäiriöitä/ongelmia ei onneksi ole kuitenkaan ollut ja olen siis 30-vuotias.

      • LeenaMiet

        Hei, en ehkä suosittelisi sinulle sitä esmyaa enää. Lääke voi ehkä aiheuttaa jotain epätoivottua jos lasta suunnittelet, en itse söisi sitä. JOs kerran olet vielä noin nuorikin. Itse syön sitä ehkä vielä toisenkin kerran (olen 50v) ja menossa kohdunpoistoon. Neuvottele vielä lääkälrisi kanssa ja jos myomat ovat suht pieniä, voi raskaus hyvinkin onnistua. MOnet joilla ollut alle 6cm myomia ovat saaneet vauvan ihan normaalisti. Onnea siis lapsen saamiseen !


      • Sessy

        No niin nyt on syöty 3 kuukautta esmyaa. Ja tuloksena oli, että vuodot katosivat melkein kokonaan tuona aikana. Ainoastaan yhdessä kierrossa tuli päivän kestävät menkat (toki itsellä ollu aina ihan normaalit vuodot) ja vähän vajaa 3 viikkoa lopettamisesta meni niin alkoi menkat. Ja sitten siihen myoomaan. Ei ollut pienentynyt eikä kyllä onneksi suurentunutkaan. Ei siis ollut mulle tästä apua. Ja olin siis alunperinkin ajatellut, että en aio lääkettä enempää syödä, vaikka apua olisi ollutkin. Juurikin näiden lapsihaaveiden takia. Ja nyt oli eri lääkäri joka oli samoilla linjoilla edellisen kanssa, että ei kannata leikata, kun ei sen suurempi ole (5x4cm). Kipujen kanssa tässä nyt siis täytyy vaan pärjätä ja kuulemma voi raskausaikana joko pienentyä tai kasvaa ja jos oikein paljon kasvaa niin voi mennä kuolioon ja aiheuttaa kovat kivut, mutta näillä mennään. Ja vuoden verran tässä nyt kannattaa lääkärin mukaan tosissaan yrittää lasta ja jos ei ala kuulumaan niin sitte tutkimuksiin. Lisäksi on epäilys endometrioosista, että saa nyt nähdä tärppääkö.


    • Vanhusko

      Minulta löytyi myooma viime toukokuussa.
      Vuodot runsastuivat noin 1,5 vuotta sitten, joiden takia menin tutkimuksiin, ja niissä löytyi yksi 5x5 cm myooma.
      Söin ensimmäisen 3 kk:n jakson Esmyaa, ja elämä oli taivaallista, koko kesä ilman ylitsevuotavia menkkoja! Ei ollut tiputteluakaan yhtään.
      Ensimmäisen jakson jälkeen ensimmäiset menkat olivat niukat. Olin tosi tyytyväinen, vuosin niukasti kuten nuorempana, mahtavaa.
      Toiset menkat olivatkin sitten ihan samanlaiset kuin viimeisen vuoden aikana. Mikään tampooni ei pitänyt ja yöside oli päivälläkin käytössä, ja se oli kahdessa tunnissa ihan täynnä. Aloitin toisen Esmyakuurin vuodon ensimmäisenä päivänä, mutta vuosin siitä huolimatta kolme päivää aivan valtaisasti. Viidentenä päivänä onneksi vuoto loppui kokonaan.
      Mitään ihmeellisiä oireita en huomannut kuurin aikana. Hieman huimausta aamulla, mutta eipä juurikaan muuta.
      Ikää on 50 ja gyne meinasi että jos tällä vuoden Esmya-kuurilla päästäisiin vaihdevuosiin saakka.
      Käytännössähän tauko kestää noin kaksi kuukautta (kuurin loputtua ensimmäiset menkat 3-4 viikon sisällä, ja niistä 3-4 viikkoa toiset menkat jolloin aloitetaan seuraava kuuri), joten laskeskelin että lääkkeet riittävät ensi vuoden lokakuulle (noin).
      Mutta kaiken kaikkiaan, tähän mennessä on ollut siis yhdet niukat menkat, yhdet isot menkat. Jos tällainen jatkuu, kestän kyllä yhdet isot ylivuotavat menkat neljän kuukauden välein.
      Syön mielummin vuoden verran lääkettä, kuin että joka ikinen kuukausi vuodan itseni kuiviin.

      • Jonainpvana

        Moikka sulle 'vahusko'
        Itsekin 50 ja viimeisin vuoto kesti lähes koko elokuun. Sitä ennen vuosii ollut aika helppo välissä oli jopa yksi 68vrk kierto. Nyt aionkin aloittaa esmyan uudelleen, olen leikkausjonossa mutta en tiedä vieläkään uskallanko mennä avoleikkaukseen. Tämän viimeisen pitkän vuodon jälkeen myomat (9cm ja 5cm) ovat kutistuneet sormintuntuvasti, maatessa vatsa on aivan lattana kun se ennen pitkää vuotoa oli kuin appelisiini olisi ollut ihon alla. Kuumia aaltoja on jo ollut itseasiassa koko syyskuun, joten jospa tämä estrogeenin väheneminen ois kutistanut myomia. Aion silti käyttää esmyat pois komerosta, jospa ne avittaisi vielä vaihtareita lisää, ja leikkaukselta voi välttyä siis. Koitetaan jaksaa myomasiskot,,,voimia kaikille vertaisihmisille, jotka tietää mitä h,,,,vettiä tämä on ollut jatkuva vuoto ja menojen peruminen...Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu =)


      • Mama42

        Tänään aloitin esmyan. Minulla on runsaat menkat, myooma ja nyt jonossa kohdunpoistoon. Esmyan ohjeessa lukee: "1 tabl kerran PV:ssä 3 kk:n ajan kerrallaan. Välissä viikon tauko." Eli pidänkö viikon tauon sitten kun olen syönyt näitä joka päivä 3kk? Ja jos edelleen siis jonotan leikkaukseen? Näistä teidän viesteistä saa sen käsityksen, että kolmen kuukauden jälkeen on pidetty enemmän kuin viikko taukoa.


      • Vanhusko
        Mama42 kirjoitti:

        Tänään aloitin esmyan. Minulla on runsaat menkat, myooma ja nyt jonossa kohdunpoistoon. Esmyan ohjeessa lukee: "1 tabl kerran PV:ssä 3 kk:n ajan kerrallaan. Välissä viikon tauko." Eli pidänkö viikon tauon sitten kun olen syönyt näitä joka päivä 3kk? Ja jos edelleen siis jonotan leikkaukseen? Näistä teidän viesteistä saa sen käsityksen, että kolmen kuukauden jälkeen on pidetty enemmän kuin viikko taukoa.

        Kannattaisiko Maman kilauttaa lääkärille, olisikohan sulle kirjoitettu vääränlainen ohje?
        Itse sain lääkärikäynnillä Esmyasta vihkosen, ja siinä selvästi kerrotaan, että kolmen kuukauden kuurin jälkeen pidetään taukoa ja odotellaan kuukautisia. Sitten odotellaan toiset kuukautiset joiden alussa aloitetaan toinen kolmen kuukauden kuuri.
        Eli kuurien välissä on kahdet kuukautiset, ja niiden toisien kuukautisten ensimmäisenä päivänä aloitetaan seuraava kuuri.
        Ei tauko voi olla noin lyhyt.
        Netistäkin löytyy Esmyan pakkausseloste, jossa on tuo lääkkeiden ottamisen rytmi.


      • Vanhusko
        Jonainpvana kirjoitti:

        Moikka sulle 'vahusko'
        Itsekin 50 ja viimeisin vuoto kesti lähes koko elokuun. Sitä ennen vuosii ollut aika helppo välissä oli jopa yksi 68vrk kierto. Nyt aionkin aloittaa esmyan uudelleen, olen leikkausjonossa mutta en tiedä vieläkään uskallanko mennä avoleikkaukseen. Tämän viimeisen pitkän vuodon jälkeen myomat (9cm ja 5cm) ovat kutistuneet sormintuntuvasti, maatessa vatsa on aivan lattana kun se ennen pitkää vuotoa oli kuin appelisiini olisi ollut ihon alla. Kuumia aaltoja on jo ollut itseasiassa koko syyskuun, joten jospa tämä estrogeenin väheneminen ois kutistanut myomia. Aion silti käyttää esmyat pois komerosta, jospa ne avittaisi vielä vaihtareita lisää, ja leikkaukselta voi välttyä siis. Koitetaan jaksaa myomasiskot,,,voimia kaikille vertaisihmisille, jotka tietää mitä h,,,,vettiä tämä on ollut jatkuva vuoto ja menojen peruminen...Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu =)

        Jonainpvanalle:
        Minulla on sellainen käsitys, että menopaussissa voi olla pitkä tauko ennen viimeisiä kuukautisia.
        Jopa niin, että ensin on vuodotonta aikaa puoli vuotta, ja sitten onkin megamenkat.
        Kropan yksi hormoni (enpä muista minkä niminen) piiskaa elimistöä ylikierroksilla, jonka seurauksena pitkän tauon jälkeen on ne jättiniagarat. Jotkut joutuvat jopa hakemaan lääkityksen että ne viimeiset saadaan loppumaan, kun oma kroppa ei siihen enää kykene.
        Sulla voi olla juuri tuo vaihe menossa, kun on niitä kuumia aaltojakin.
        Itse tosiaan toivon, että pääsen tällä Esmyalla sinne vaihdevuosiin saakka, ei ole naisen elämä helppoa, huoh...


    • Haikaranhaikailija

      Hei kaikki!
      Näyttäisi siltä että tässä on kaksi kuppikuntaa: kipuilevat, lapset jo saaneet sekä kivuttomat tai kipuiset, lasta vielä toivovat. Itse kuulun jälkimmäisiin ja tästä syystä kohdunpoisto ei ole vaihtoehto.
      Myoomani oli 2 v sitten noin 1 x 4 cm ja se kasvaa poispäin kohdusta hieman siitä erillään n, 1cm päässä. Sanottiin ettei ole vaikutusta lasten saantiin.
      Koska nyt olen kuitenkin 34-vuotias, hakeuduin hedelmällisyysklinikalle tutkituttamaan kaikki hedelmöittymiseen vaikuttavat tekijät ennen raskauden yrittämistä, että olisi kaikki hoidossa sitten valmiiksi :) Aina on kuukautiset olleet runsaat mutta olen niihin ja kipuihin niin tottunut että ei väliä. Itselleni on väliä vain sillä ettei myooma haittaa lasten saantia.
      No hedel.klinikalla asia sitten tutkittiin munanjohtimien aukiolotutkimuksen yhteydessä ja myooma nyt n. 5,6 x 4,7 cm ja gyneni totesi sen kasvavan edelleen ulospäin kohdusta n. 1 cm päässä, eli myoomanpoistoleikkaus tähystämällä on mahdollinen ja luultavasti tarpeenkin. Sain tänään lähetteen kotiin OYSsta, jossa marraskuun 7.pv konsultointi poistoa varten. Esmyan voisin kuulemma aloittaa ennen poistoa juuri pienenemistoivossa ja näin poiston helpottumisen vuoksi. Käyn ensin sairaalassa juttelemassa asiasta ja tiedän sitten enemmän mitä teen. Gyneni on ollut aivan ihana ja tukeva ja kertoo ja selvittää minulle mielellään asioita! <3
      Niin ja se oli oleellinen asia vielä että myooma ei tuon kokoisena haittaisi raskautumista tällä hetkellä, mutta jos kuulemma olisin raskaana vasta ensi vuonna ja myooma olisi sillä välin kasvanut, se esim. 10-senttisenä voisi haitata raskauden kulkua, vaikka kasvaakin kohdusta poispäin.
      Voin laittaa kuulumisia että kuinka asia etenee ja jos Esmyan aloitan, että mitkä omat kokemukseni siitä ovat.
      Toiveikasta ja kaunista syksyä kaikille!

      • Myooma

        Onko teille Esmya 3 kk:n kuurin jo syöneille kertynyt turvotuksia, painonnousua? Miten nopeasti kuukautiset loppuivat kuurin aloittamisesta. Minulla vasta 3pv kuuria takana, menkat todella runsaat ja kivuliaat. Kohdunpoistoleikkaukseen jonossa, arvioitu aika jonossa n puoli vuotta. Minulta otettiin kohdunlimakalvo näyte, ja olettamani näytteenottopaikka edelleen kivulias. Kauan kestää näytteenottokohta parantua?


      • Syysnainen--67
        Myooma kirjoitti:

        Onko teille Esmya 3 kk:n kuurin jo syöneille kertynyt turvotuksia, painonnousua? Miten nopeasti kuukautiset loppuivat kuurin aloittamisesta. Minulla vasta 3pv kuuria takana, menkat todella runsaat ja kivuliaat. Kohdunpoistoleikkaukseen jonossa, arvioitu aika jonossa n puoli vuotta. Minulta otettiin kohdunlimakalvo näyte, ja olettamani näytteenottopaikka edelleen kivulias. Kauan kestää näytteenottokohta parantua?

        Hei, ensimmäisen kuurin kun aloitin , muistaakseni vuodot loppuivat kokonaan n. 3-4 pv kuurin aloituksesta. Tuosta kohdun limakalvonäytteestä, ei kai sen pitäisi montaa päivää aristaa, ellei ole sitten otettu isompaa näytepalaa. Kannattaa tankata esim obsidania, se kohottaa nopeasti rautatasoja, koska mitä ohuempaa se veri on jos anemiaa on sen enempi sitä vuotaa. K-vitamiinia kannattaa myös tankata, joko purkista tai sitten sitä saa esim lehtikaalista ja kukkakaalista, se hyydyttää jonkin verran vuotoa. Tsemppiä sinne sinulle sateiseen lauantaihin =)


    • Myoomanainen

      Viides päivä esmya menossa ja tänään vuoto tosi runsas. Odotin, että loppuvat jo.. Mitään oireita en vielä ole havainnut, kireyttä ehkä mielialassa. Olen 49 enkä halua leikkaukseen, koska siinä on aina riskit. Myoma n. 6 cm ja löytyi rutiinitarkastuksessa pari vuotta sitten kun menkat muuttui valtaviksi. Kierukka myooman takana ja pitäs saada sieltä jotenkin pois kun ollut jo 6v ehkä vielä uusi hillitsemään vuotoja en tiedä. Toivottavasti lääke auttaa, että sen saa pois, huolettaa. Jospa vaihdevuodet tulisi pian...

    • kipa49

      Olipa helpottavaa löytää tällainen viesti ketju. Mulla todettiin myooma reilu vuosi sitten kooltaan n.3,5x4cm. Reilu kuukausi sitten oli jo yli 6x6cm. Mun gyne ei suositellut ollenkaan leikkausta vaan oli kovasti Esmyan kannalla. Pelkästä myoman poistosta ei puhunut ollenkaan, vaan vaihtoehdot olivat kohtu pois tai Esmya. Sanoi, että kohdun poiston jälkeen on suuri vaara laskeumaan ja silloin taas uusi leikkaus edessä. Lähipiirissä parasta aikaa 59v hlö, jolta kohtu leikattu vuosia sitten ja nyt menossa jo toiseen laskeuman korjaus leikkaukseen. Itselle ei ole koskaan sopinut mitkään e-pillerit eikä myöskään hormonikierukka, olen myös tosi herkkä lääkkeiden sivuvaikutuksille. Mietityttää todella Esmyan käyttö. Eilen tuli kutsu polille 22.12 toivottavasti sieltä saisin lisäinfoa asioista.

      • Myoomanainen

        Mulla on vuotanut joka päivä esmyan aloituksen jälkeen 17 pv ja läpi tulee milloin sattuu, ihan kauheeta. Tilasin leikkausjonoon ajan vaikken haluaisi sitä mutta ei tätäkään jaksa. Sain lisälääkitystä hillitsemään vuotoa mutta vuotaa ja tiputtelee joka päivä, hirvittää se leikkaus ei oikein nukuta ja voiko enää sitten koskaan tehdä samoja asioita esim rankka salilla käynti ettei aiheuta mitään laskeumaa ym. Apua


      • MielikkiM

        Olen ymmärtänyt, että kohdunpoiston jälkeen laskeumia tulisi helpommin niille, joiden kohtukin on alun perin poistettu laskeuman takia.


    • Kohtaleikkaukseen

      Hei! Minulla loppuu 3 kk Esmya. Miten pian vuodot on teillä alkanu kuurin loputtua?

      • Sessy

        Hei! Itsellä meni vähän vajaa 3 viikkoa niin alkoivat.


      • Kohtaleikkaukseen

        Kiitos paljon tiedosta! Ehkä pärjään sitten 3 pv... Kuuri loppuu 3 pv ennen leikkausta, ja mietin, että olisinko vielä tarvinnut ne 2-3 tablettia ettei vain vuodot ala, oli nimittäin ennen kuuria niin voimakkaat, että melkein taju lähti ja meni muutama päivä sairaalassa. Kuuri loppuu juuri, kun normisti ois kuukautiset, ja siksi aprikoin. Toisaalta ei huvittas laittaa 100 euroa parin tabletin takia... no, näin mennään.


      • Myoomanainen

        Minä söin toisesta paketista vain 4 tablettia ja lopetin kun vuoto hirveetä koko ajan. Toivon ettei myoma kasva, leikkaus keväällä. Nyt on helpompi olla ei mielikään ole niin outo ja herkkä kun kuurin aikana.


      • keväälläleikkaukseen

        Huomenna viimeinen 3kk Esmya-tabletti. Koska muilla on seuraava vuoto alkanut? Lääkäri sanoi että kuukauden sisällä alkaa, mutta on aika pitkä aika olla koko ajan varuillaan... Mulla 3kk ilman vuotoja (tosin pari päivää sitten tuli kunnon purskahdus siteellisen verran, onkohan tuo normaalia...?). Onko vuoto ollut 3kk jälkeen samanlaista kuin aiemminkin vai runsaampaa? Koskas sitten seuraava vuoto on tullut? Silloinhan sitten saa aloittaa uuden 3kk Esmya-jakson


    • Pok
    • nonni

      Nonni. Onneksi en aloittanut syömään vaan menin leikkaukseen. Kuinkahan moni esmyaa syönyt on käynyt maksaseurannassa..?

      • Myooma69

        Söin viime vuonna Esmyaa melkein vuoden ajan. Missään vaiheessa ei kysytty maksa-arvoja. Nyt kesäkuussa 2018 kävin työterveydessä verikokeissa, jossa otettiin myös maksa-arvot. Ne olivat normaalit. Minun kohdallani Esmyasta ei ollut hyötyä. Myooma kasvoi vuoden aikana 7 cm -> 14 cm. Kohtu poistettiin avoleikkauksella marraskuussa 2017.


    • JLo

      Esmya on taas myynnissä uusille potilaille, kaikille kuitenkin ohjeena käydä otattamassa maksa-arvot 1 kk:n välein. Suomessa Esmyan käyttäjät monissa sairaanhoitopiireissä (jollei kaikissa) kutsuttu alkuvuodesta verikokeisiin, eikä yhdelläkään oireita maksan osalta.

    • mittatäynnä

      Auttaako Esmya myös adenomyoomaan? Minulla on paikallinen yksi adenomyooma 4cm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe