Valar ja Maia

Auttakaa

Mahtavin Valar: Melkor?? Manwë??
Mahtavin Maia:Sauron?? Eönvë??
Valarit ovat voimakkaampia kuin maiat?

Vastatkaa....
ps.

20

1051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimloth...

      Mun milestä kuitenkin Manwé on mahtavampi kuin Melkor. Sauron. Valarit on _mahtavampia_ kuin maiat

    • Nimloth

      Oliko Sauron mahtavin maia, siitä voi olla montaa mieltä...Tom Bombadil oli mahtava kuin myös Gandalf.

      • wge3

        Mut gandalf oli keskimaahan lähetetty ISTARi joka ei saanut käyttää maia voimiaan maan päällä....(keskimaan maan päällä :D)
        ja tom oli vain voimakas omalla maallaan...siel metsässä...joten sauron oli voimakkain..


      • Nimloth
        wge3 kirjoitti:

        Mut gandalf oli keskimaahan lähetetty ISTARi joka ei saanut käyttää maia voimiaan maan päällä....(keskimaan maan päällä :D)
        ja tom oli vain voimakas omalla maallaan...siel metsässä...joten sauron oli voimakkain..

        Kirjoitin muistaakseni johonkin toiseen viestiin juuri tuosta, ettei Gandalf voinut käyttää kaikkia voimiaan...Anteeksi epäselvyyteni =)


      • Iltatähti-91n (Arwen91)
        Nimloth kirjoitti:

        Kirjoitin muistaakseni johonkin toiseen viestiin juuri tuosta, ettei Gandalf voinut käyttää kaikkia voimiaan...Anteeksi epäselvyyteni =)

        Sitä vaan että alunperin Melkor oli sen päätyypin, oliko se nyt Ainur vai Eä vai mikä lienee (en millään muista), ajatuksissa Manwen veli.
        Eli samanarvonen, ainoa vaan, että toinen turmeltui, kun näki maailmassa vallan tuoksun ja sen, mitä sillä pääasiassa pystyi tekemään...
        Joten tässä pikku huomautus asiaan.


      • Lalaith
        Iltatähti-91n (Arwen91) kirjoitti:

        Sitä vaan että alunperin Melkor oli sen päätyypin, oliko se nyt Ainur vai Eä vai mikä lienee (en millään muista), ajatuksissa Manwen veli.
        Eli samanarvonen, ainoa vaan, että toinen turmeltui, kun näki maailmassa vallan tuoksun ja sen, mitä sillä pääasiassa pystyi tekemään...
        Joten tässä pikku huomautus asiaan.

        Ainur ovat kaikki ne henget, jotka olivat mukana soitossa, porukkaan kuului sekä valoja että maioja (jos nyt näitä sanoja voi taivuttaa tällä lailla suomen mukaan...). Eä taas merkitsee Maailmaa, joka On, eli kaikkea luotua (muutakin kuin Ardaa siis).


      • Iluvatar
        Lalaith kirjoitti:

        Ainur ovat kaikki ne henget, jotka olivat mukana soitossa, porukkaan kuului sekä valoja että maioja (jos nyt näitä sanoja voi taivuttaa tällä lailla suomen mukaan...). Eä taas merkitsee Maailmaa, joka On, eli kaikkea luotua (muutakin kuin Ardaa siis).

        Alussa kuitenkin oli vain yksi ukkeli joka oli Eä tai haltioiden keskuudessa Iluvatar. Sitten tuli Ainur joka jaettiin kahteen ryhmään valariin ja Maiariin. sen jälkeen kun Melkor tuli pahaksi Manwesta tuli varmaan hyvin kaikista Valareista ja maiareista. Jos kysytään Maiareista hyvin oli varmaan Eonwe Manwen Airut.


      • Hevijätkä

        Miten niin tom bombadil on maia?Voitko todistaa väitteesi?Olen lukenut kaikki Lord of the rings-kirjat ja missään ei sanota että tom olisi maia.


      • jawetus
        Hevijätkä kirjoitti:

        Miten niin tom bombadil on maia?Voitko todistaa väitteesi?Olen lukenut kaikki Lord of the rings-kirjat ja missään ei sanota että tom olisi maia.

        Vanha Tom on Tolkienin lasten nukke ja samalla vanhin koko Ardassa.


      • Varda
        Hevijätkä kirjoitti:

        Miten niin tom bombadil on maia?Voitko todistaa väitteesi?Olen lukenut kaikki Lord of the rings-kirjat ja missään ei sanota että tom olisi maia.

        Mun muistaakseni se sanotaan Silmarillionissa...??


      • Celebrian
        Varda kirjoitti:

        Mun muistaakseni se sanotaan Silmarillionissa...??

        ...sitä Tom Bombadil valitettavasti on. On olemassa useita teorioita siitä, mitä Tom on. Erään mukaan hän on Ilúvatar itse ja sattumoisin vanhan, hassun miehen hahmossa. Kuulostaa kyllä aika kaukaa haetulta.

        Mutta tämä maia-teoria on ilmeisesti hyvin yleinen käsitys. Mehän tunnemme valarin joten luonnollisesti Tom rinnastetaan maiaksi, eihän Sormuksellakaan ollut mitään vaikutusta häneen.

        Olen itsekin yrittänyt saada vastauksen tähän, mutta en löytänyt mitään muita kuin kasapäin erilaisia teorioita. Muistaakseni David Dayn Tolkienin maailmassa sekä Tom että Kultamarja luokitellaan maiariin kuuluviksi. Laitan tähän listan, jonka olen joskus koonnut maiarista (ilmeisesti hyvinkin puutteellinen eikä edes kaikin osin välttämättä paikkaansa pitävä)samaisesta kirjasta, joka muistaakseni tuomittiin omien johtopäästösten tekemisestä:

        Eönwë Manwën airut
        Ilmarë Vardan palvelijatar
        Aaltojen Ossë
        Tyvenen Uinen
        Melian Sindarin Kuningatar
        Arien Aurinko
        Tilion Kuu
        Sauron Noita
        Gothmog balrogien johtaja
        Thuringwethil Vampyyri
        Ungoliant Hämähäkki
        Draugluin Ihmissusi
        Kultamarja Joentytär
        Iarwain Ben-adar (Tom Bombadil)

        sekä istari:

        Olórin (Gandalf)
        Curunír (Saruman)
        Aiwendil (Radagast)
        Alatar
        Pallando


      • Lalaith
        Iluvatar kirjoitti:

        Alussa kuitenkin oli vain yksi ukkeli joka oli Eä tai haltioiden keskuudessa Iluvatar. Sitten tuli Ainur joka jaettiin kahteen ryhmään valariin ja Maiariin. sen jälkeen kun Melkor tuli pahaksi Manwesta tuli varmaan hyvin kaikista Valareista ja maiareista. Jos kysytään Maiareista hyvin oli varmaan Eonwe Manwen Airut.

        Eä ei siis ole se "ukkeli" vaan todellakin tarkoittaa Maailmaa. "Ukkelin" nimi on Eru ("yksi, ainoa") tai Iluvatar (sananmukaisesti "kaiken isä"). Tuo r sanojen ainur, maiar ja valar lopussa on monikon tunnus, joten taivutus "maiareista" ei ainakaan ole oikein, maiarista parempi. Yksiköt siis ainu, maia ja vala. Anteeksi vaan, mutta kieli-ihmisen oli ihan pakko ;)


      • Iluvatar
        Hevijätkä kirjoitti:

        Miten niin tom bombadil on maia?Voitko todistaa väitteesi?Olen lukenut kaikki Lord of the rings-kirjat ja missään ei sanota että tom olisi maia.

        Lue kirja Tolkienin maailma. ja ihan alusta Ainur joko Mustissa kansissa tai valkosissa jossa kummassakin lohikäärme. Sori mä annoin väärää tietoo. Eä on maan nimi jonka iluvatar antoi Ardalle.


      • Iluvatar
        Lalaith kirjoitti:

        Eä ei siis ole se "ukkeli" vaan todellakin tarkoittaa Maailmaa. "Ukkelin" nimi on Eru ("yksi, ainoa") tai Iluvatar (sananmukaisesti "kaiken isä"). Tuo r sanojen ainur, maiar ja valar lopussa on monikon tunnus, joten taivutus "maiareista" ei ainakaan ole oikein, maiarista parempi. Yksiköt siis ainu, maia ja vala. Anteeksi vaan, mutta kieli-ihmisen oli ihan pakko ;)

        joo. Mä luen tällä hetkellä silmarillionia ja siinä selvii vasta kunnolla kielet.


      • jawetus
        Iluvatar kirjoitti:

        Lue kirja Tolkienin maailma. ja ihan alusta Ainur joko Mustissa kansissa tai valkosissa jossa kummassakin lohikäärme. Sori mä annoin väärää tietoo. Eä on maan nimi jonka iluvatar antoi Ardalle.

        ...onhan se ihan kiva kirja.

        Herra Dayn käsitys Ardasta on kylläkin aika monissa kohdin ristiriitainen Tolkienin kirjoituksien ja piirrosten kanssa.

        Mutta kauniita kuvia siinä kyllä on. Siitä ei mihinkään pääse ja löytyy myös minun hyllystäni.


      • Iluvatar
        Celebrian kirjoitti:

        ...sitä Tom Bombadil valitettavasti on. On olemassa useita teorioita siitä, mitä Tom on. Erään mukaan hän on Ilúvatar itse ja sattumoisin vanhan, hassun miehen hahmossa. Kuulostaa kyllä aika kaukaa haetulta.

        Mutta tämä maia-teoria on ilmeisesti hyvin yleinen käsitys. Mehän tunnemme valarin joten luonnollisesti Tom rinnastetaan maiaksi, eihän Sormuksellakaan ollut mitään vaikutusta häneen.

        Olen itsekin yrittänyt saada vastauksen tähän, mutta en löytänyt mitään muita kuin kasapäin erilaisia teorioita. Muistaakseni David Dayn Tolkienin maailmassa sekä Tom että Kultamarja luokitellaan maiariin kuuluviksi. Laitan tähän listan, jonka olen joskus koonnut maiarista (ilmeisesti hyvinkin puutteellinen eikä edes kaikin osin välttämättä paikkaansa pitävä)samaisesta kirjasta, joka muistaakseni tuomittiin omien johtopäästösten tekemisestä:

        Eönwë Manwën airut
        Ilmarë Vardan palvelijatar
        Aaltojen Ossë
        Tyvenen Uinen
        Melian Sindarin Kuningatar
        Arien Aurinko
        Tilion Kuu
        Sauron Noita
        Gothmog balrogien johtaja
        Thuringwethil Vampyyri
        Ungoliant Hämähäkki
        Draugluin Ihmissusi
        Kultamarja Joentytär
        Iarwain Ben-adar (Tom Bombadil)

        sekä istari:

        Olórin (Gandalf)
        Curunír (Saruman)
        Aiwendil (Radagast)
        Alatar
        Pallando

        Tässä on vahvuus järjestyksessä valar.

        Melkor
        Manwe tuulien kuningas
        Varda tähtien kuningatar
        Ulmo vesien valtias
        Aule seppä
        Yavanna hedelmien antaja
        Mandos kuoleitten kaitsija
        Lorien näkyjen ja unien valtias
        Nienna Itkevä
        Este Lempeä/parantaja
        Tulkas Painija
        Nessa tanssija
        Orome
        Vana Ikinuori


        katoin silmarilistä joten en oo varma onko oikein.


      • zack
        Celebrian kirjoitti:

        ...sitä Tom Bombadil valitettavasti on. On olemassa useita teorioita siitä, mitä Tom on. Erään mukaan hän on Ilúvatar itse ja sattumoisin vanhan, hassun miehen hahmossa. Kuulostaa kyllä aika kaukaa haetulta.

        Mutta tämä maia-teoria on ilmeisesti hyvin yleinen käsitys. Mehän tunnemme valarin joten luonnollisesti Tom rinnastetaan maiaksi, eihän Sormuksellakaan ollut mitään vaikutusta häneen.

        Olen itsekin yrittänyt saada vastauksen tähän, mutta en löytänyt mitään muita kuin kasapäin erilaisia teorioita. Muistaakseni David Dayn Tolkienin maailmassa sekä Tom että Kultamarja luokitellaan maiariin kuuluviksi. Laitan tähän listan, jonka olen joskus koonnut maiarista (ilmeisesti hyvinkin puutteellinen eikä edes kaikin osin välttämättä paikkaansa pitävä)samaisesta kirjasta, joka muistaakseni tuomittiin omien johtopäästösten tekemisestä:

        Eönwë Manwën airut
        Ilmarë Vardan palvelijatar
        Aaltojen Ossë
        Tyvenen Uinen
        Melian Sindarin Kuningatar
        Arien Aurinko
        Tilion Kuu
        Sauron Noita
        Gothmog balrogien johtaja
        Thuringwethil Vampyyri
        Ungoliant Hämähäkki
        Draugluin Ihmissusi
        Kultamarja Joentytär
        Iarwain Ben-adar (Tom Bombadil)

        sekä istari:

        Olórin (Gandalf)
        Curunír (Saruman)
        Aiwendil (Radagast)
        Alatar
        Pallando

        "Mehän tunnemme valarin joten luonnollisesti Tom rinnastetaan maiaksi, eihän Sormuksellakaan ollut mitään vaikutusta häneen."

        Encyclopedia of Ardassa tämä on päinvastoin perusteena sille, ettei Tom olisi Maia. Sarumaniin, Gandalfiin ja Sauroniin sormus vaikutti voimakkaasti... Jotkut ovat pohtineet Tomin ongelmaa todella syvällisesti, ja paljastan salaisuuden seuraavassa viestissä..:


      • zack
        Hevijätkä kirjoitti:

        Miten niin tom bombadil on maia?Voitko todistaa väitteesi?Olen lukenut kaikki Lord of the rings-kirjat ja missään ei sanota että tom olisi maia.

        ... Aule Vala. Koska Sauron oli alunperin Aulen Maia, ei Sauronin takoma sormus vaikuta Bombadiliin. Blueberry muistuttaa puolestaan läheisesti Aulen puolisoa Yavannaa. Todisteet:

        http://www.cas.unt.edu/~hargrove/bombadil.html


      • Lalaith
        jawetus kirjoitti:

        ...onhan se ihan kiva kirja.

        Herra Dayn käsitys Ardasta on kylläkin aika monissa kohdin ristiriitainen Tolkienin kirjoituksien ja piirrosten kanssa.

        Mutta kauniita kuvia siinä kyllä on. Siitä ei mihinkään pääse ja löytyy myös minun hyllystäni.

        Sain tuon kirjan joululahjaksi iät ajat sitten, ja itse asiassa hauskinta lukukokemuksessa oli se, kun tajusin tietäväni aiheesta enemmän kuin Day ;D Siinä on paaaljon virheitä ja niiden metsästys on huippu hauskaa :DDD Halvat on huvit... Mutta on siinä asiaakin (suurin osa oikeastaan) ja kuvat ovat todella upeita.


    • Harker

      Maiat ovat valarin palvelijoita ja väkeä, joten kyllä, valar ovat voimakkaampia kuin maiar.

      Mahtavimpia valarista ovat varmaankin Manwë ja Melkor, eronahan oli se, että toinen kääntyi pahaan ja toinen ei..

      Mahtavimpia maiarista on varmaan monta, Sauron tietysti yksi, Eönwë, Gandalf ja Melian varmaankin myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe