Mikä on laillinen Qashqain rengaskoko?

Pitipässäätää

Varmaan tyhmä kysymys, mutta mistä tiedän, että onko rengaskoko laillinen autooni.
Kyseessä siis vuoden 2011 Qashqai. Ostin halvalla vanteet ja nyt tilasin edulliset renkaat noihin 6.5x17 vanteisiin. Ensi viikolla pitäisi vaihtaa kesäkiekot alle, mutta...

Nyt silmääni osui sivuja, jossa on 225/65R17 ei ole mainittu tai ainakaan sitä ei suositella.
http://www.laatuvanne.fi/category/1403/qashqai-facelift-vm-2009-
http://www.specialfalgar.fi/vanteet/vanneopas/Nissan-Qashqai-J10(07-13).aspx?get=wheel&id=1004

Eli onko 225/65R17 esimerkiksi katsastuksessa laiton rengaskoko Qashqaissa?
Selitäkkää rautalangasta, mistä tiedän ja kuinka paljon se voi poiketa maahantuojan "tehdasasennetuista" renkaista?

19

10937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiranpashakasa

      Kato rekisteri-otteesta tyypitetyt rengaskoot, toki voit käydä muutoskatsastamassa muunkin koon. Tällöin tosin pitää säätää nopeusmittari näyttämään oikeata nopeutta.
      Helpoimmalla pääsee kun käyttää rekisteriotteessa lukevaa rengaskokoa.

    • Hiemantarkkuutta

      Rekisteri-otetta ei ole enää.
      Ennen oli rekisteriote, mutta nykyään se on rekisteröintitodistus ja tarkemmin sen Osa I (tekninen osa).
      Siellä on mainittu rengaskoko ja Google kertoo mielellään se, että kuinka paljon renkaan leveys ja vanteen halkaisija saa muuttua ilman, että muuttunut rengaskoko pitää muutoskatsastaa.

      • koiranpashakasa

        Hyvä kun joku on noin tarkka pilkun nussija. Sillä kun ei ole niin väliä näissä Suomi24 ketjuissa onko täsmälleen oikein kaikki termit, kunhan asia on helposti ymmärrettävissä.


      • Anonyymi

        Kaikki tiedot löytyy trafin sivuilta, kun kirjaudut omalle sivulle jossa sun pelit ja vehkeet.


    • Mistänäkisi

      Kyllä niiden kaiketi pitäisi käydä, ainakin tuon sivun mukaan.
      http://www.4x4tyres.info/4x4-tyres-for-nissan--qashqai--2010-on/
      Toki joka maalla omat lainpykälät, Mutta ei kai ne voi poiketa paljoa toisistaan?

      Mutta ei ainakaan luulisi osuvan 17 tuumaiset 225/65 mihinkään korin osiin. Qashqaissa kuitenkin olen nähnyt jopa 20 tuumaiset renkaat alla. Silloin tosin rengas oli 40 tai 45 eikä 65.

      Ja huomaa siis, että rekisteröintitodistuksessa voi olla useampi vaihtoehto.

      Onko muuten missään mitään sivua, josta nuo näkisi?
      Ajatellaan nyt vaikka tilanne, että minulla olis Mazdan vanhat hyväkuntoiset renkaat ja vanteet varastossa. Ja tarkoitus olisi ehkä vaihtaa autoa esim. Qashqaihin. Mistä silloin tietäisin nuo Qashqain lailliset rengaskoot, kun minulla ei ole rekisteröintitodistusta?

    • Lyhyenmatikanproffa

      Omassa vuoden 2012 Qashqain rekisteriotteesta löytyy kaksi vaihtoehtoa:
      215 60 17 ja 215 55 18.

      Leveys saa muuttua 30 mm, joten 17 tuumaisessa vanteessa 185-245/60R17 renkaat ovat sallittuja. Joten leveys menee helposti tuohon haarukkaan.
      Ympärysmitta onkin se vaikeampi ratkaistava. Muutos alkuperäiseen saa muuttua maksimissaan 5%. Nyt kun sinulle on tulossa rengasprofiililtaan melko korkeat 65 renkaat, niin tämä on pakko laskea, koska se menee siihen rajoille.

      Korjatkaa arvon toverit, jos lasku menee väärin.
      Rekisteriotteen 215/60R17 renkaan ympärysmitta on 216,7 cm. Ja noiden uusien renkaiden 225/65R17 ympärysmitta on 227,3 cm.
      Näiden erotus on 10,6 cm. Erotus jaettuna alkuperäisellä koolla ei saa siis ylittää 5%.
      Tuostahan tulee 10,6 cm / 216,7 cm = 0,04892 eli noin 4,9 %.
      Näin ollen 225/65R17 renkaat ovat juuri ja juuri lailliset ilman muutoskatsastusta.
      Tämä oma tulkintani tuosta säädöksestä, jota ei ole ihan helppo laskea ja tulkita.

      Korjatkaa, jos meni väärin. Ja kehukaa, jos meni oikein :D

    • Michelinnastat

      Minä en usko, että sitä lasketaan noin.
      Tai sitten minulle on myyty rengasliikkeen toimesta viime syksynä laittomat renkaat Qashqaihin!!!
      Eikä katsastusmies mitään sanonut marraskuussa katsastuksen yhteydessä.

      Minulla siis edelleen alla 16 tuuman 215/55 nastarenkaat. Minunkin rekisteriotteessa lukee nuo samaiset luvut.
      Tuolla laskentakaavalla otteessa olevan 17 tuumaisen koon ja minun 16 tuumaisen koon ero on 14,8 senttiä.
      Kun se jaetaan 216,7 sentillä tulee vastaukseksi 6,8 %.
      Ympärysmitan sain selville tuolta --> http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

      Siis mitä hittoa? En mä ole aikaisemmin edes miettinyt tällaista!
      Kertokaa nyt joku miten tämä menee.

      • taiyo

        Myöhäinen kommentti, mutta oman Qashqain kesärenkaat näkyvät olevan samaa 16" 215/55 -kokoa.

        Yllätyin kun niin monessa paikassa puhutaan 17" vanteista.


    • ei.niinkuin.ymmärrä

      Mistä nämä vatipäät noita rekisteriotteita kaivaa, minulla ei ole ollut kymmeneen vuoteen sellaista vaikka noita noita rekisteröityjä ajoneuvoja on useampia.

    • Toinen.matikisti

      Kyllä se minunkin käsitykseni mukaan noin menee, kuten Lyhyenmatikanproffa sanoi. Eli 17 tuumaiset 225/65 ovat lailliset ilman muutoskatsastusta nipin napin.
      Minulta löytyy MY12 Qashqain rekisteröintitodistuksessa noiden aiemmin manittujen rengaskokojen lisäksi myös 215/65 16.
      Tuokaan koko ei "pelasta" sinua nimimerkki Michelinnastat, vaan sinulla on ikävä kyllä hieman liian pienet kumit alla. 225/55R16 kelpaisi.

    • Masavon

      Pohdin samaa kysymystä. 225/65-17 renkaat ois tarkotus laittaa alle. Millasia kokemuksia "pitipässäätää"llä?

      • Minulla Gassissa 215/55-18 R. Ovat lailliset rekisteri todistuksen mukaan .On erikoinen rengas koko ei löytynyt Vianorilta nokialaisia ,tarjosivat 235 leveitä . Mutta menin KL-renkaalle sieltä löytyi ,soittivat suoraan nokinan tehtaalle. Ovat 240€ halvevemmat kuin
        vianorin 235 leveät.


    • Anonyymi

      Mahtuiko 225/65R17 pyörimään Qashaissa?

      • Anonyymi

        19 tuumanen on vakiona niin luulisi sopivan?


      • Anonyymi

        19 Tuumaiset ovat kuitenkin monta senttiä pienempiä halkaisijaltaan.


    • Anonyymi

      Just vaihdatin qashqaihin 225/65/17 renkaat. Hyvin sopi, ei kahnaa pyöränkoteloihin kääntäessä. Näyttää hyvältä.

      • Anonyymi

        Käskai on niin upea auto, että sen ulkonäön parantamiseen kannattaa panostaa rahaa oikein urakalla.


    • Anonyymi

      Mikä se laittomuus renkaissa on, jos koko vaihtuu?
      Ja miten mittarinäyttö muuttuu kun rengaskoko muuttuu?
      Olisiko niin, että pienempi ympäryskoko pyörii nopeammin, jolloin mittarivirhe on sellainen, että näyttää ajavan liian lujaa.
      Entä kun rengas kuluu. Näyttääkö nopeusmittari silloinkin liikaa?

      • Anonyymi

        Mietipä sitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe