Pakkoruotsi tuhoaa elämän!

maake84

Itsellä on tilanne sellainen, että kesään mennessä pitäisi saada tutkinto kasaan tai muuten tuleva tutkintouudistus suoraan sanottuna tuhoaa kaikki mahdollisuudet. Kaikki muut opinnot on suorittettuina paitsi gradun loppuviilaus ja tämä infernaalinen pakkoruotsin kurssi.

Olen aloittanut opinnot 2004 ja masennus on välillä hidastanut opiskeluja paljonkin, mutta tuleva tutkintouudistus on saanut halun valmistumaan, sillä en halua heittää kaikkea tätä aikaa hukkaan. Tutkintouudistus tuo tullessaan paljon lisäkursseja, enkä näin vanhana ja väsyneenä niitä enää jaksa alkaa opettelemaan. Ruotsia vaille maisteri on sama kuin heittäisi 10 vuotta elämästään hukkaan!

Nyt sitten paniikissa koitan käydä virkamiesruotsin kurssia, eikä tästä tulee yhtään mitään, kun en mitään osaa! Muutaman kerran aikaisemminkin olen koittanut käydä tätä kurssia, mutta aina sama juttu: olematon pohjataso tuhoaa motivaation.

Kenen puoleen tässä nyt voi kääntyä, kun tilanne on todella tukala? Opettajan kanssa keskustelin ja kävi kyllä selväksi, että hyväksytyn arvosanan saaminen on todella vaikeaa, kun sanastoa ja kielioppia täytyy aivan oikeasti opetella suuri määrä. Enkä minä osaa ruotsia.

30

745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri123456

      Itse pääsin aikoinaan säälistä läpi, kun jo kolmatta kertaa istuin samalla kurssilla saman opettajan riesana. Saisi tuo pakkoruotsi poistua edes korkeakoulututkinnoista, kun ei sillä ole mitään käytönnön merkitystä alallani. Sitten vielä jotkut kehtaavat väittää tämän opintoaikoja venyttävän kielen olevan rikkaus ja portti muiden kielien opiskeluun....

    • 353513151

      1. Hoida gradu valmiiksi niin katu-uskottavuutesi laitoksella nousee huomattavasti
      2. Varmista, että sinulla on riittävästi kurssi-opintopisteitä kasassa myös ilman ruotsia
      3. Äänestä Persua vaaleissa, pyydä vanhempia ja kaveria tekemään samoin
      4. Yritä parhaasi ruotsin kurssilla, mutta gradu on tärkein
      5. Mieti, voisitko olla lukihäiriöinen, todistettu tapaus voi saada vapautuksen

      On selvää, että virkamiesruotsi katoaa, mutta aikataulu on hämärän peitossa, mikäli RKP saadaan tiputettua ulos ja PS pääsee sisään, isoja muutoksia voi tulla jo seuraavalla hallituskaudella.

      Mikäli käy niin ikävästi, että olet RVM eli ruotsia vaille maisteri niin toivosi lepää siinä, että tutkintoja aletaan myöntää jälkikäteen niille, joilta jäi puuttumaan vain ja ainoastaan ruotsi.

      • huusiann

        Pakkoruotsilla on ruma historiallinen tausta ja sivistystä haittaava tarkoitus. Ruotsinkieliset ovat historiallisesti määränneet mitä suomalainen saa oppia. Pakkoruotsi ei ole poikkeus tässä. Pakkoruotsilla yritetään pitää suomenkieliset toisen luokan kansalaisina.

        Ruotsinkieliset tahot ovat aina vastustaneet suomalaisen kansanosan sivistyksen lisääntymistä. Mitä enemmän on alistettuja duunareita sitä enemmän etuja ja taloudellista hyötyä siitä riittää heille. Koulutettua kansaa on vaikeampi manipuloida eliitin tarpeiden mukaisesti.

        Pakkoruotsi on suora jatkumo ruotsalaisuuden historian rumuudelle. Ruotsinkieliset tahot jarruttivat suomen kielen ottamista viralliseksi kieleksi ja opetuskieleksi kaikissa vaiheissa.

        Ruotsinkieliset eivät rakenna enää piikkilankaesteitä suomenkielisten lasten koulujen ympärille mutta pakkoruotsilla he ovat rakentaneet sivistyksellisen piikkilankaesteen kaikille suomenkielisille.

        Pieni lista ruotsalaisuuden rumasta historiasta.

        Agricola joutui odottamaan 4 vuotta painolupaa että sai Uuden Testamentin painettua. Kesti sata vuotta että löytyi rahat Raamatun kääntämiseen kokonaisuudessaan.

        Vuoteen 1860 asti onnistuivat ruotsinkieliset tahot estämään suomenkielisen kirjallisuuden painamisen, ja siten kirjallisuuden ja lukutaidon kehittymisen suomenkielisten joukossa.

        http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kieliasetus_(1850)

        Mikkeliin anottiin koulua suomenkielisille mutta saatiin ruotsinkielinen koulu v. 1873, vaikka alueella ei ollut tarvetta ruotsinkieliselle koululle.

        Vuonna 1908 Espoossa suomenkielinen koulu saarrettiin piikkilangalla että lapset eivät pääsisi kouluun.

        Helsingin yliopisto suomalaistettiin vasta hivenen ennen Talvisotaa 1937, vaikka suurin osa opiskelijoista oli ollut suomenkielisiä jo pitkään.

        Nykyinen pakkoruotsi tuli peruskoulu-uudistuksessa yli neljäkymmentä vuotta sitten.

        Uusin piikkilanka-aita on Rassenburgin (Raasepori) pakkoruotsin aloittaminen jo ensimmäisellä luokalla kaikille suomalaisille lapsille vaikka suurin osa halusi englantia ensimmäiseksi.


    • olinope

      Ei siinä muuta kuin opettelen sen verran ruotsia, mitä tuohon nyt tarvitaan. Aloita ihan alusta. Opettele edes jotain niin, että osaat vaikka unissasi. Tähän tyyliin: en ny bil - den nya bilen - vår nya bil, ett nytt hus - det nya huset - vårt nya hus.

    • Opiskelija84

      Minä ihmettelen aina sitä, että jos ihmiset tietävät jonkin kauhistuttavan pakollisen kurssin tai työjutun olevan edessä ja ovat varmoja etteivät osaa, niin miksi eivät ala pikkuisen etukäteen harjoitella? Mä olen myös nyt virkamiesruotsin kurssilla ja lukiosta on aikaa jo lähes 10 vuotta ja en ole sen jälkeen ruotsia käyttänyt ollenkaan. Ja mainittakoon vielä, että lukiossakin lyhyt ruotsi oli 5 ja kirjoitin siitä B:n. Eli pohjatiedotkin ovat hieman hatarat. Niin, ja mukana tietty vielä se tavallinen asenneongelma kieltä kohtaan.

      Olen kuitenkin nyt vuoden verran kerrannut eli kuunnellut, kirjoittanut ja lukenut omatoimisesti omaan tahtiin ja voin sanoa, että läpi mennään niin, että heilahtaa. Olen jopa alkanut ihastua ko. kieleen ja aion käydä vielä pari valinnaistakin kurssia. Kieltä oppii vain opiskelemalla sitä. Toki voi olla turhauttavaa käyttää vapaa-aikaa johonkin mistä ei välitä, mutta mua ainakin on motivoinut se, kun olen huomannut yllättäen ymmärtäväni ja osaavani jotain. Toki on tullut myös paljon turhautumista vastaan, koska haluan aina osata kaiken heti. Ja silloinhan mennään taas itseen ja mietitään realiteettejä. :)

      Tsemppiä niin aloittajalle kuin muillekin pakollisten ärsyttävien kurssien kanssa tahkoajille.

    • HerrMaister

      Lähetä sähköpostia kielilaitoksen johtajalle, ja pyydä erivapautta. Jos ei mikään muu auta, niin lähetä sähköpostia yliopiston rehtorille, ja selitä, että mikä sun tilanne on. Reksi kyllä järjestää asian, koska muuten koululta jää valtionosuudet saamatta yhdestä kandista ja maisterista.

    • NumeroYksi

      Tuohan on tuttua touhua. pakkoruotsi tuhosi minun amk opinnot muutama vuosi sitten. mutta en antanut periksi. koitin saada vapautuksen, mutta en saanut. periaatteen mies kun olen jätin koulun kesken. kallista on tämä kielikylpy, ennenkaikkea yhteiskunnalle.

      • Kysäisenpä

        Työnantajat varmaan suorastaan kilpailevat tuollaisesta lujasta periaatteen miehestä, vaikka opinnot ovatkin jääneet kesken?


    • Joxanen

      Taidat olla täysi puupää ?

    • fil.yo

      Toivottavasti aloittajan ladattu lanttu leikkasi sen verran, että suoritetut opintokokonaisuudet eivät vanhene ja hän tajusi (2015) tehdä gradun ja sitä myöten syventävien opintojen kokonaisuuden valmiiksi. Kieli- ja viestintäopinnot voi tehdä omia aikojaan.

    • kkkkkkkkkkl

      Itse läpäisin virkamiesruotsin säälistä kolmannella yrittämällä. Olihan se melkosta ajan hukkaa molemmin puolin.

    • ruotsivittuun

      Pakkoruotsi kun alko mulla 3 vuotta sitten 7 luokalla niin oli se kivaa tunneilla mun mielest. Siis riehua heittää kuminpalasia ja tällee. Ei saatu jälkkää joten meidän ruotisin luokka meni ihan täyteen paskaa en tiiä miks mut nii me vaa tehtii.

    • miettikääopiskelua

      Vai pakkoruotsi tuhoaa elämän. Kannattaisi opiskella ruotsin asiat kunnolla eikä nukkua tai räplätä puhelinta tunnilla niin ehkä silloin jotain jäisi päähänki. Ruotsi on sitäpaitsi yksinkertaisempi kieliopiltaan ja lausumiseltaan helpompi kuin enkku. Ruotsin osaaminen on paljon asenteesta kiinni.

      • kitisijätvauhdissa

        Jotenkin huvittavaa, että niin erinomaisia kuin yliopisto-opiskelijat täälläkin vakuuttelevat olevansa, jalustalla suorastaan, niin niin vaan monikin kaikentietävä-maisterialokas kompastuu johonkin alkeellistakin iisimpään ruotsinkurssiin :D Saisi evätä koko maisterintutkinnon tuollaisilta. Pääsykokeisiin valmistaudutaan, käydään valmennuskursseja, luetaan kuukausitolkulla. Sama stanan intensiteetti siihen ruotsinkurssiin, niin menee heittämällä läpi. Jos ei viitsi nähdä yhtään vaivaa, vaan mielummin kitisee ja itkee elämän epäreiluutta, niin sietääkin jäädä ilman maisterin papereita.


      • asia.selvä

        Tuolla logiikalla ihmiset voisivat aivan hyvin lapioida p*skaa jonkun formaliteetin täyttämiseksi. Mutta eiköhän näihinkin touhuihin saada jotain järkeä, kun leikkauspolitiikka lähtee kunnolla käyntiin.


    • suomi.nousuun

      Pakkoruotsi on tuhonnut monta elämää, monta nuorta elämää.

      Kielivapauteen ja pakkoruotsiin liittyviä ajatuksia löytyy Vapaa Kielivalinta yhdistyksen sivuilta: www.vapaakielivalinta.fi

      Pakkoruotsi pois!

    • ozzziii

      On se kumma että aina jaksaa ihmiset valittaa. Itellä alko ruotsi ensimmäiseltä luokalta, enkä oo koskaan sen kummempia valittanu. Nyt kolmetoista vuotta ruotsia kasassa ja edelleen ihmettelen miten voi pikkuruinen virkamiesruotsi saada aikaan näin suuren porun.

      • Latinaa

        Sinun olisi pitänyt opiskella myös latinaa. Se on ruotsia hyödyllisempi kieli.


      • Huvi_ja_hyöty
        Latinaa kirjoitti:

        Sinun olisi pitänyt opiskella myös latinaa. Se on ruotsia hyödyllisempi kieli.

        Olen pitkään ollut sitä mieltä, että kieltenopetuksessa pitäisi siirtyä menneeseen, eli opettaa ensin latina, kreikka ja kirkkoslaavi. Muut kielet on tämän jälkeen erittäin helppo oppia.


      • huusiannaa

        Olet kärsinyt aivopesusta liian kauan huomataksesi olevasi aivopesty tai sitten sinun älysi ei vaan riitä sitä huomaamaan.

        Kaikki suomalaiset ovat joutuneet monivuotisen valtiollisen aivopesun uhriksi ja siksi se haittaa objektiivisen mielipiteen muodostamista. Pakkoruotsi on härski koko kansalle kohdistettu aivopesun muoto jota pitää vastustaa.

        Aivopesun vastustaminen ja sen havaitseminen vaatii älyä. Siksi ei saa olla yllättynyt jos niin monet eivät ymmärrä olleensa aivopesun kohteena ja harrastavat pakkoruotsin puolustamista.


        SDP on toiminut RKPn suurimpana tukijana pakkoruotsin pakottamisessa jo vuosikymmeniä.

        Kannata kansalaisaloitetta jossa vaaditaan vapaaehtoista ruotsin opiskelua.

        Pankkitunnuksilla kansalaisaloitteen kannatus onnistuu minuutissa ja samalla voi kannattaa kaikkia muitakin aktiivisia kansalaisaloitteita.

        Linkki adressiin.
        pois pakkoruotsi
        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1939

        Lomake pdf.

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/kannatusilmoituslomake/Kansalaisaloite-1939-kannatusilmoitus.pdf


    • ruotsistahyvä

      Siinä on elämä ja opiskelu tosi heikoissa kantimissa, jos kaikki kaatuu vähäiseen ruotsin kokeeseen. Mitä nämä ääliöt ylipäätään yliopistosta hakevat? Vain täydellinen ääliö ei opi sitä vähäistä ruotsia.

      • LapsellisuusOnCool

        Nämä ihmiset eivät vaan halua opetella sitä mistään hinnasta koska heille on pienestä pitäen vanhemmat opetettaneet että Ruotsi on hurrihomojen maa ja jos osaa puhua ruotsia niin ei ole kunnon suamalainen. Naurettavaa paskaa suoraan sanottuna


      • äskenenpostaaja
        LapsellisuusOnCool kirjoitti:

        Nämä ihmiset eivät vaan halua opetella sitä mistään hinnasta koska heille on pienestä pitäen vanhemmat opetettaneet että Ruotsi on hurrihomojen maa ja jos osaa puhua ruotsia niin ei ole kunnon suamalainen. Naurettavaa paskaa suoraan sanottuna

        opettaneet*


      • sdfghhtrssdffdff

        Aivan, useimmiten suurimman älämölön tästä aiheesta nostavat persujen kannattajat ja vähän huonommin koulutetut elämämkoululaiset :)


    • kehitystä

      Oikeastaan jo korkeakoulun pääsykokeen osana pitäisi olla ruotsin koe, jossa katsotaan, onko hakijasta korkeakouluopintoihin. Ei tule sitten murheita ja keskeytyksiä yhden kielen takia.

      • katsetulevaisuuteen_

        Tulevaisuudessa pakkoruotsi vaihtuu pakkoarabiaksi.


    • Opex

      Ihan mikä tahansa voisi "tuhota elämäsi", ei se ole ruotsin vika.

    • hukupskaanvaltiovalta

      Tämä maa oksettaa minua idioottimaisuudessaan ja epäinhimillisyydessään yhä enemmän ja pakkoruotsi on vain yksi niistä idioottimaisuuksista/epäinhimillisyyksistä. Turha ihmetellä alhaista syntyvyyttä, ei viatonta lasta voi rangaista Suomeen syntymisellä.

      • Älämölöä

        Enemmän huolestuttaisi, jos lasta rangaistaisiin sinun kaltaisellasi vanhemmalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe