Kertokaa SR500:sta??

Unikuvana

Moinen "kulttipyörä"kiinnostaisi ja mieluusti 1978-1983 versio,vaikka Saksasta jossa runsaasti hienojakin edullisesti.
Näyttää hienolta,oikealta moottoripyörältä "kuin silloin ennen"ja pahasti Brittipyörältä(mutta toimii eikä valuttele kait öljyjä ympärinsä..)
Yksinkertainen tekniikka niinkuin tykkään ja 1 iso sylinteri eikä mitään vesijäähdytyksiä tai sähköstartteja ym hömppää.
Pinnapyörät,kiiltoa löytyy ja mahtava soundi!!
Ihan harrastepyöräksi pikkuteille ja lyhyille matkoille,mieluusti laittelisin täysin tehdasasuun.
Jos jollain kokemuksia tai vinkkejä muisteloja,kertokaa??
Kiitos!!

13

1597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sukisukisukisuki

      Kyllä Suzuki LS 650 Savage on kaikin puolin munakkaampi valinta retropyöräksi.

      • Löytyy-82SR

        Jaa,millähän perusteella?
        SR500 kuitenkin SR400 sisarversioineen valmistuksessa 1978-eteenpäin ja uusia saa nykyään taas jopa ihan Suomestakin.
        Osia löytyy esim KEDO saksasta jossa jos vaikka mitä,puhumattakaan Ebay tarjonnasta.
        Löytyy Cafe Racer tyyliin kuin Orkkistyyliin osaa ja Big Bore Kit:ttejä jos tuntuu tarvitsevan,puhumattakaan että Yamaha orkkisosaa kuin laaduksta(ja laadutontakin)löytyy jos mitä tahansa kukkaron mukaan.
        Orkkis SR haluttuja ja esim Saksasta viedään läjäpäin USA,UK,Japaniin takaisin sekä Australiaan hyviä pyöriä rakentelijoille/harrastajille.
        1 sylinteri,ilmajäähdytys,kick start,klassinen ulkonäkö(varsinkin pinnapyörillä),muhkeat äänet tärinät,laadukas laite kaikinpuolin,kuivasumppupeli,ei vuoda öljyä,yksinkertainen tekniikka ja XT500 todisti kestävyytensä jo muinoin kilpatouhuissa(sama kone),joka muuten sekin(XT)todella haluttu enduro.
        Mitä muuta voi sanoa Brittiklassikosta joka ei olekkaan Britti!
        Nyt odotamme LS miehen perusteluja miksi juuri Suzuki "munakkaampi"tai miksei esim Ariel,Triumph,BSA,Norton....??


      • Hienohelmoille

        Savagen moottorimurheista löytyy tietoa pikku hakemisella eikä mikään 100%onnistunut konstruktio tunnu olevan,hihnaveto jos kuka tykkää,liian uusi vielä jos meinaa museopyöräksi ja tosimiehethän toki tarvitsevat SÄHKÖSTARTIN jotta saavat thumpperinsa käyntiin...vai tarvitsevatko?ja tyylillisesti tämä ei ole SR enempi HD tontille tähtäävä mielestäni.


      • Länkkäri

        Itellä nyt Sr400. Radikaalin liikkeen tein Wildstarista Sr:ään noin kuukausi sitten. Savagestakin hyvät kokemukset aikoinaan ja tietty kaipuu 1999-mallin sinisävyiseen T-sarviseen. SR400 ja Savage ovat kyllä hiukka eri maailmasta. Tuota Savagen hiukka rennompaa ajoasentoa ehkä kaipaan. Mutta on tää SR jotenkin hauska. Kuhan tottuu vaan tähän ketjun rasvaamiseen ;). Wildstarilla mentiin vitonen päällä melkein milloin vain ;)
        Mutta tällaista aatosta


    • Sukisukisukisuki

      Ryca Motors tekee Savageen Cafe Racer, Bobber Kit, Scrambler Kit, Street Tracker kittejä jos ei itse osaa rakentaa omaa pyöräänsä. Big Bore Kitiä ei tarvitse kun se on jo tarpeeksi suuri yksisylinterinen. Viripalikkaa löytyy tarvittaessa. Sähköstartti on nykyaikaa, eihän enää autojakaan laiteta veivillä käyntiin! Aikansa suurimpia yksisylinterisiä moottoripyöriä ja on sitä edelleen, ilmajäähdytys, klassinen ulkonäkö, muhkeat äänet, hienot tärinät, laadukas laite kaikinpuolin, ei vuoda öljyä, yksinkertainen tekniikka.

      Osaamattomat hajottavat pyöriä virheellisellä käytöllä oli kyse mistä merkistä tahansa. Savagea pitää kylmästä käynnistettäessä käyttää hetki että öljyt lähtee kiertämään. Jos yläkerta on jo väärällä käytöllä hajotettu, niin korjaus on helppo ja yksinkertainen (siis osaavalle).

      • LällyHDkorvikeTuo

        Miksi niitä välttämättä pitää "rakentaa"jos klassinen tyyli on hakusassa ja SR500 ainakin on klassikkotyylinen.
        Big Bore Kitistä lie kukaan puhunut ja jos haluaa kunnon vauhtia&vaarallisia tilanteita niin lisää sitten 1-5 sylinteriä tuon 1 lisäksi ja hommaa kyykkypyörän jossa kuutioita vähintään se 1000 ne katteet että pystyy ajamaankin reippaasti,eikö?
        Tosiaan tuohon SR löytyy myös noita Kittejä ja Jenkeissä näin 800cc kittejäkin noiden 530-580cc normaalien lisäksi.
        Sähköstartti on nykyaikaa ja jos nykypyörän haluaa niin miksi sitten Savagen olet hommannut???
        Autoja ei tähän voi verrata koska Cadillacissa esim oli sähköstartti jo 1910-luvun lopulla!
        Viimeisetkin pekästään veivikäynnisteiset lienevät 20-luvulta paitsi Neukkuvehkeitä lienee tuotettu myöhemminkin,länsimaisia moottoripyöriä pelkällä poljinkäynnistyksellä ihan 70-luvulle!!
        Omistanut en ole moista Suzukia,mutta tokkopa nuo nettikeskustelut ihan tuulesta temmattuja on ja varmaa on että ihan kaikki koneet&laitteet saa hajalle väärällä käytöllä.
        Useimmista kuitenkaan ei tule noin paljon murheellisia kirjoituksia kuin Savagen koneen "löyhyydestä" eli rakenne ei ole aivan onnistunut olivat käyttäjät millaisia tahansa.

        Öljyt lähtevät yleensä kiertämään heti käynnistyksen jälkeen jos suunnittelu ok kone kunnossa ,oli merkki mikä tahansa...
        Vai onko tullut mieleen esim mainitsemaltasi autopuolelta,saati mp, merkkejä/malleja jossa öljy EI lähde kiertoon käynnistyksen jälkeen?
        Mikäli näin tapahtuu kone ei pitkäikäinen tai on jotain vikaa eli liekö se sitten Savagen koneongelmien syy,luultavasti.
        Minusta outoa puolustelua että jos kone "hajoaa" se on "helppo korjata" tai vaikea korjata yhtä hyvin,kunnossa olevaa,asiallisilla km olevaa ja huollettua konetta harvemmin "korjaillaan"(no ehkä joku huvikseen aukoo ja tutkii..) vaikka se miten helppoa olisikin paitsi tietty Jawa,IC,Ural ja nämä muut joissa myös yksinkertainen tekniikka ja ne on aina rikki eli nämä lie sinun mieleesi koska "helppo korjata".
        1 kuin vielä 2 sylinterisetkin perusvehkeet,saati 2-tahtiset,ovat yleensä "helppoja"korjata ja pätee myös SR,paitsi että sitä ei yleensä tarvi korjata,huolto piisaa.
        SR perusongelmia on ,kuten kaikissa Britti kuivasumppukoneissakin,öljyn valuminen "öljypohjaan säiliöstä"jos seisoo useamman päivän=raskaahko käynnistettävä,antaa savumerkit ja tämä rakenne vaatii sen pienen tyhjäkäynnin että pumppu nostaa kaikki ylös,se ei kuitenkaan hajoa vaikket tekisikkään näin jos lähdet heti mutta ajelet kohtuukierroksilla.
        2 venttiiliä(tämä on helppo rakenne,ei Savagen 4) perinteisellä säädällä,nokkaketju lähes ikuinen jos huolehdit säädöstä(kuuluu huoltoohjelmaan),ketjut(kaikki ei noista hihnoista innostu edes auton/mp jakopäässä..)) jotka toki vaativat säätöä usein,niinkuin muissakin 1-2 sylinterisissä,magneettovehje eli niinkuin silloin ennen parannettuna vakiona kärjettömällä sytyksellä.
        Tuohon kun hommaa esim KEDO:lta akun tilalle kondensaattorin(n20e)niin sekin ongelma pois päiväjärjestyksestä=ei tarvi akkua latailla saati uusia parin vuoden välein,kas kun ei starttimoottoria(poljin on 100%varma aina jos miehellä munat) ja sinulla menee virrattomana aamuna työntöhommiksi ellei poljinta=)
        Mikä on sen MIEHEKKÄÄMPÄÄ kuin polkaista mp käyntiin niinkuin ennenvanhaan MIEHET sen tekivät,piipittäjät kihnuttavat startilla kuin kahvimyllyä siinä vieressä ja katselevat "outoa"tapahtumaa kunnioittavasti.
        Lienevät joskus kuulleet legendaa,ehkä nähneetkin miten MIEHEN saapas heilahtaa!
        Nykymotoristeilta se ei tahdo onnistua vai oletko kokeillut vaikka BSA Gold Starin käynnistystä ilman kokemusta ja lähtikö käyntiin,monennellako,tuliko iso hiki?vai menikö nilkka=)
        SR on noihin Brittipyöriin verrattuna helppo nakki puolipuristimineen ja väijyaukolla varustettuna,laakin kahden peli jos kunnossa..ja saa silläkin nilkan entiseksi tai puukengän lentämään kaaressa=)
        Seuraavaksi hommattava vielä joku vanha Britti tai vastaava entisöintikohteeksi ja ei mitään sähköstartteja ja oltava paljon melua-tärinää-savua!!


    • Guzzi-Italy

      Ihan munattomia Japskikopioita molemmat,toinen klassisten Brittipyörien suht suora kopio ja toinen joku ihme sekoitelma Harlikkaa ja Brittipyörää olematta oikein kumpikaan,ämpätty sähköstarttia ja neliventtiilikantta,hihnavetoa HD tyyliin ynnä muuta joulukuusenkoristetta,niitä konemurheita ollut valitettavan paljon,nii ja identiteettimurheita ku ei kelpaa HD miehille eikä niille Brittipyörienkään vaalijoille.

    • Sukisukisukisuki

      "Öljyt lähtevät yleensä kiertämään heti käynnistyksen jälkeen jos suunnittelu ok kone kunnossa ,oli merkki mikä tahansa...
      Vai onko tullut mieleen esim mainitsemaltasi autopuolelta,saati mp, merkkejä/malleja jossa öljy EI lähde kiertoon käynnistyksen jälkeen?"

      Taidat olla ihan osaamaton näissä asioissa tai sitten neitimäinen äidinkielenopettaja joka haluaa viilata pilkkuja!

      Yleisesti sanotaan, että moottori vaatii lämmityskäytön, että öljy lähtee kiertämään. Tällä tarkoitetaan sitä että moottoriöljy virtaa ja täyttää kaikki laakerit muodosten laakereiden välille kitkaa pienentävän kalvon. KAIKKI moottorit vaativat tuon lämmityskäytön, mutta joissain se on vain pidempi kuin toisissa. Voit kokeilla sillä SR:lläsi että heti kun saat sen käyntiin niin vedät tupin nurin ja häivyt maitolavaltasi kylänpintaa. Tuota kun toistat muutamia kymmeniä kertoja, niin ymmärrät lämmityskäytön tarpeellisuuden...

      Aika fanaattinen olet mopedisi kanssa. Onneksi ei tunneta...

    • JokoHajooHäh

      Voi tosiaan olla enempi sinun onni ettei tunneta,meinaan jos ajattelit että minä olisin se altavastaava osapuoli=)
      Alle 100kg ei puntariin tärähdä kun päälle astutaan ja on tuota pituuttakin melkein 190....
      Näytät olevan aika torvi kuumakalle ja liekö muuta odotettavissakaan jos kylmällä koneella tulee edes mieleen täyskaasulähdöt oli kulkine mikä moottorivehje tahansa.
      Kunnossa oleva kone ja kohtuuhyvät öljyt ns kesäkeleillä(joilla yleensä nykyään Suomessa ajetaan kait..)senkummempia lämmittelyjä tarvi oli sitten auto tai mp jos asiallisilla kierroksilla ihan ajellaan normaalisti,kyllä ne kiertää lämpiää eikä valmistajat vaadi moisia,enempi päinvastoin,heti matkaan mieluusti ilman turhia saastutteluja.
      Meillä ei maitolavaa ole tienpäässä saati pihassa(asfalttia enempi..) enkä harrasta kiihdytysjuttuja kylmillä enkä kuumillakaan koneilla koska aikamies ja ne jutut jo jääneet....
      Ihmeellinen harrastus tuo jossa kymmeniä kertoja kiihdytellään ja tarkastellaan kestääkö vai ei...tuota,minä yleensä lähden kerran ja seuraavaksi palaan enkä sahaa edestakaisin tuolla tavoin eli lienee jotain teidän paikallisia junttijuttuja joita en tunne enkä välitä tutustuakkaan.
      Siinähän onkin sinulla tekemistä:Kiihdyttelet maitolaiturilta seuraavalle täydet ja käännyt taas takaisin täysillä kotiinpäin tätä eestaas kunnes kone joko hajoaa tai ei ennenkuin lämpenee..??
      Sitten vissiin voi vasta aloittaa ns normaalin matkanteon,vai?
      Aika ihme tyyppi,ei voi muuta sanoa!!

      PS:mopedeiksihan näitä alle 8 pyttyisiä kulkineita sanotaan,löytyy sitten tuohon ripeämpään matkantekoon nelipyöräinen ajopeli jossa tuo asia kohdallaan=)

    • LevinnytSavage

      Hah,Hih,Hoohoijaa!!
      Savagella ainakaan ei kannata revitellä laiturinvälejä edes kuumalla koneella,leviävää sorttia ja tuo ei mikään salaisuus ole,konehan ei ole ikiliikkujan tai edes lujan maineessa enempi päinvastoin nimimerkillä:kokemusta on.
      Tokihan minkä merkkisen koneyksilön tahansa saa hajoamaan väärällä käytöllä hyvinkin nopeasti ja jos se kiksejä jollekkin tuottaa niin omapa on huvinsa ja kukkaronsa.
      Joo,ei nykyään mikään valmistaja mitään lämmityskäyttöjä suosittele,rauhallista ajoa niin lämpenee nopsasti verrattuna tyhjäkäyttelyyn,tämä keino pätee ja toimii ihan suht nykyaikaisiin työntötanko&kansiventtiilimoottoreihin koska öljytkin on paljon parempia kuin silloin joskus.
      Jotkin mooseksen aikaiset masiinat on eri juttuja ja niistä ei kokemuksia,toisaalta ne hukkaavat yleensä kaiken voiteluöljyn ja muutenkin alkeellisia ,välyksiä reippaasti ym ettei noilla laiturinvälikään ajella millään nopeudella,enempi museossa töllisteltävänä tai näytösajoja korkeintaan.

    • jykytin

      sr riders. Kotimainen sr/xt harrastajien kerho. sr500.arkku.net

    • Veemax2013

      Pellet. Ostakaa todellinen moottoripyörä. vähintään 150 hv jaappanialainen.

    • 150kmh

      Mistä tietää mikä on "todellinen"moottoripyörä?
      Muovin määrästäkö,sylintereidenkö paljon/vähän,painosta kenties,hinnasta,valmistusmääräkö se juttu,valmistusmaa kenties tärkeä,huippunopeus täällä jossa tiet kuralla,kuopalla ja satasta tai 80kmh päätiet vai onko se iskutilavuus tai kenties joku muu asia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      129
      1165
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1064
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1061
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      939
    10. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      109
      904
    Aihe