Kohdun poiston riskit

Apuli

Hei!
Olen menossa parin päivän sisällä kohdunpoistoon. Pelottaa. Lääkäri ja sairaanhoitajat toitottaa että riskinä on verenvuoto leikkauksessa. Onko kenelläkään tietoa mitä se tarkoittaa. Onko siis riski tulla leikkauksen aikana hallitsematon vuoto vai mitä?
Onko kellään tietoa tästä? Tekisi mieli peruuttaa aika mutta tuo jatkuva kipu!!!

9

1561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohduton

      mulle tehtiin marraskuussa kohdun poisto . ihan simppeli leikkaus oon ollut monessa leikkauksessa , ja kohdun poiston jälkeen en edes ollut mitenkään kovin kipeä . älä turhaan jännitä . mene hyvillä mielin . hoitohenkilökunnan pitää nutininomaisesti kertoa vuotoriskistä mikä on kaikissa leikkauksissa , mutta harvinainen . tsemppiä leikkaukseesi . oisi kiva lukea myöhemmin mitä sulle kuuluu leikkauksen jälkeen .

      • Apuli

        Paljon kiitoksia vastauksestasi. Helpotti paljon. Mulla ei ole juurikaan kokemuksia leikkauksista, joten siksi paniikki.


    • vuosiasitten

      Minulle se tehtiin muutama vuosi sitten. Ei komplikaatioita. Toipuminen isosta leikkauksesta vie monta viikkoa ja onkin syytä levähtää ja olla kantamatta mitään. Oireiden loppuminen oli ja on ihanaa.

    • vi..ttaa

      Kyllä voi tulla massiivinen verenvuoto. Itelläni tuli jonka seurauksena jouduttiin laittamaan verta. Sen seurauksena en voi enää luovuttaa verta, koska vereeni muodostui liian paljon vasta-aiheita. Ensienä verenluovuttajana olo tuntuu kuin olisin ruttotautinen, vaikkei varsinaisesta sairaudesta ole kyse. Minulle ei myöskään enää voi ilman tarkempaa tutkimusta laittaa mitään oman veriryhmänikään verta.
      Tämä on sitten vain yksi onneton vika, mikä tuli leikkauksen vuoksi. Jos saisin uudelleen valita, en menis vaikka miten vaivaa olis.

      • montapoistettua

        Jaha päätit sitten pelotella , kun kuulit ettei toisella ole kokemusta leikkauksista. En usko tuohon juttuusi.
        Tunnen monta joille on tehty kohdun poisto ja kertovat tuntevan olonsa niin hyväksi sen jälkeen, kun kaikki vaivat poistuvat kerralla.
        Nythän kysyjä on käynyt ilmeisesti jo leikkauksen.

        Pikku niksi leikkauksen jälkeen kun ei saa nostella painavia ja esimerkiksi keittiötyövälinelaatikko on suhteellisen painava. Kannattaa kääntyä sivuttain ja sitten vetää laatikko auki, niin ei käytä vatsalihaksia. Monet leikkaukset käynyt ja aina on ollut apua siihen vaivaan mihin leikkaus on tehty.


      • Nipsnapsvaan

        Miksi pitää haukkua ihmistä ja olla uskomatta toiselle tapahtuneita asioita?
        Minultakin on kohtu poistettu isossa avoleikkauksessa ja sain suurehkon verenvuodon ja verensiirron sen takia. Kyllä se ihan mahdollista on kuna on isosta leikkauksesta kyse. Minusta typerimpiä ovat ihmiset jotka tietämättömyyttään vähättelevät toimenpiteitä tai toisten kokemuksia.
        Kohdussa/ kohtuun kulkee isot verisuonet ja siksi leikkauksessa on aina olemassa riski isoon verenvuotoon. Onneksi leikkaavan kirurgit osaavat asiaan varautua.
        Jos leikkaukseen meno pelottaa, niin siitä pelista kannattaa puhua hoitavalle taholle, eikä hakea tukea vain suoli24-palstalta.
        Itse olen jälkeenpäin hyvinkin tyytyväinen kohdunpoistoon eikä mitään komplikaatioita leikkauksen jälkeen ole ollut. Tsemppiä kaikille, joilla asia on ajankohtainen tai mietinnässä!


    • totuus-esille-kuitenkin

      no mutta eikös ketjun aloittaja juurikin kysellyt kohdun poiston riskejä. Niitä on, vaikka valtaosalla meneekin asiat ihan ok. Jos kudostyyppi sattuu olemaan huonoa, voi jälkivaivana tulla muita laskeumia, vaikka kuinka noudattaa hoito- ja jumppaohjeita. Sille nyt ei vain voi mitään, että jokainen ihminen on oma yksilönsä. Seksielämän sanotaan voivan jopa parantua leikkauksen jälkeen. ON se mahdollista, mutta voi käydä toisinkin. Ei pitäisi aina maalata niin ruusuisia kuvitelmia, ettei tipahda korkealta, jos leikkaus ei menekään nappiin.

      • s...nan-tunarit-lääkärit

        Minä tipahdin korkealta. Ennen leikkausta seksielämäni oli suorastaan jumalaista. Nyt vain kiihotun, mutta mitään kliimaksia ei tule ja on kuin raapisi kutiavaa ihoa ilman etttä helpottaa. Suoli ei toimi ja patti otsassa kasvaa vuosi vuodelta. Tappaisin jopa itseni, ellei olisi liikaa velvotteita tässä helvetillisessä elämässä.


    • Soceri53v

      Multa poistettiin kohtu kolmisen vuotta sitten alakautta spinaalipuudutuksessa ja toivuin siitä ok ohjeita noudattaen. Piikitin Klexanea tms veritulppariskin takia ehkä 10 päivän kuurin.
      Ehkä pari kuukautta leikkauksen jälkeen voit varata ajan gyneltäsi loppu/jälkitarkastusajan. Tiedät silloin tarvitko jotain apua kuten vaihdevuosiongelmiin tms. Itsellä RYSÄHTI vaihdevuodet niskaan leikkauksen jälkeen ja unen puute oli se pahin juttu. Progynovasta löytyi apu.
      Toinen juttu oli, että hemoglobiini nousi edelleen poiston jälkeen ja nyt melkein pelkään veritulppaa. Luovutin verta elok -13 ja tammik -15 oli hb 150. Nyt luovutin taas ja hb vain 137 eli kai se 1-2 luovutusta vuodessa riittää.
      En muista, että mulle olisi lääkäri kertonut kummastakaan jutusta, ei vv tai hb-ongelmasta. Enemmän gynen pitäisi puhua noista ja muistakin ongelmista.
      Pissapuolella "yksi tikki" toi apua ja siipan kanssa sujuu hyvä ettei paremmin, eipä enää tarvi ajatella ehkäisyä. Toivon mukaan aloittaja on saanut apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe