Naapurien kuuleminen isolla tilalla

raksaaja

Hei!

Kokemuksia rakennusluvassa vaadittavista naapurien kuulemisista. Itsellä tilanne se, että olisi tarkoitus rakentaa tilalle, jolla on 7 rajanaapuria, mutta vain yksi, josta on näköyhteys rakennuspaikalle. Pitääkö minun oikeasti hakea myös siltä kilometrin päässä olevalta metsätilalta? Rakennusvalvonnan ennakko-ohjeistus kertoi näin, mutta toisaalta kunnan rakennusjärjestyksessä sanotaan, että asiassa voidaan käyttää harkintaa. Miten on, onko joku saanut neuvoteltua tältä osin huojennusta luparumbaan?

11

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123444

      Rakennustarkastukseen yhteys, sillä käytäntöjä niin monta kuin kuntaakin. Olen joskus hankkinut kaikilta ja käynyt puhaltelemassa kahvikuppiin joka talossa.
      Ompa tuo naapuri lähettänyt kaupunkiin kirjeellä paperit allekirjoitettavaksi.

      Ompa naurettukin näillä pyrograattie määräyksilläkin. Muista sitten samalla ottaa suunnittelutarveratkaisuun allekirjoitus ettei tarvitse tehdä uutta kierrosta.

    • JEP. Rakennuslaki ei edellytä naapureiden kuulemista vaan tiedottamista niille, joiden etua asia saattaa koskea. Hyvä tapa selvittää se, ketä asia saattaa koskea, on laittaa hyvissä ajoin työmaakilpi paikalleen - asia koskee niitä, jotka kykenevät sen työmaakilven havaitsemaan normaalissa arjessaan :-)

      Tietääkseni tuo on kuulemisharkinnassakin jonkinlaisena kriteerinä: Naapuri, jolla ei ole näköyhteyttä rakennuspaikkaan tai joka ei kulje rakennuspaikanohi arkisin tai joka ei asu työmaalle johtavan liikenteen vaikutuspiirissä, voidaan aivan hyvin jättää kuulematta.

      • HTK

        On syytä lukea myös kunnan rakennusjärjestys, saatavana rakennustarkastuksesta, maksaa jotain, mutta hyvä hankkia itselle, niin saa lukea rauhassa.


      • Rakennusjärjestys on nykyisin luettavissa myös netin kautta - ainakin niissä kunnissa, joissa olen viime aikoina taloja piirrellyt - ja suunnittelijan tulee olla kuntakohtaisista määräyksistäkin tietoinen, jos meinaa kuntaan jotain piirtää.

        Naapureiden kuulemista koskevat ohjeet ja määräykset kuntakohtaisessa rakennusjärjestyksessä ovat kohtuullisen harvinaisia kokemukseni mukaan.


    • HTK

      Omalla kohdallani olen käyttänyt sitä pienemmän riesan tietä. Olen hankkinut naarureiden suostumuksen, niiltä jotka olen helposti tavannut, ottaa muutaman päivän.
      Minullakin 7 naapuria. Sen ulkomailla asuvan maanomistajan suostumuksen olen jättänyt rakennustarkastuksen huoleksi, hakekoon lausunnon, jos viitsiivät. Se tietenkin maksaa jotain. Eivätpä viimeiksi viitsineet.
      Joissakin kunnissa todella byrokraattisen ohjeet rakennustarkastajalle, missään tapauksessa se ei ole rakennustarkastajan syy, hän voi korkeintaan käyttää sitä harkintaa.

      • tuntuutyhmältä

        On se vaan kumma mitä minäkin olen ihmetellyt! miksi joka helkkarin kunnassa on erilaiset määräykset?? Eikö nämä olisi helppoa yhtenäistää läpi Suomen, samanlaisiksi joka paikassa? Samanlaiset liput ja laput joka kunnassa..


      • 10000
        tuntuutyhmältä kirjoitti:

        On se vaan kumma mitä minäkin olen ihmetellyt! miksi joka helkkarin kunnassa on erilaiset määräykset?? Eikö nämä olisi helppoa yhtenäistää läpi Suomen, samanlaisiksi joka paikassa? Samanlaiset liput ja laput joka kunnassa..

        Eihän kunnan raksatarkastukselle jäissi mitään sooloilu mahdollisuutta. On se vain niin mahtavaa, kun saa sanoa, että minä en hyväksy tätä.


      • MSM83
        tuntuutyhmältä kirjoitti:

        On se vaan kumma mitä minäkin olen ihmetellyt! miksi joka helkkarin kunnassa on erilaiset määräykset?? Eikö nämä olisi helppoa yhtenäistää läpi Suomen, samanlaisiksi joka paikassa? Samanlaiset liput ja laput joka kunnassa..

        Parempi että rakennustarkasjana on oman kylän kasvatti jolle ei ole noussut kusipäähän. Kukin tekee omilla maillaan mitä haluaa.


      • Kysyvä

        Hei

        kuuleminen on eri asia kuin suostumus :).


    • NiinVäärin

      Rakennuksen näkymisellä ei ole mitään merkitystä. Vain rajanaapureilta pitää hankkia allekirjoitukset.

      Esimerkiksi minulla on 150 metriä korkea tuulivoimala 500 metrin päässä oman maan rajalta, mutta siitä ei tiedotettu minulle millään tavalla ennen rakentamista, koska en ollut sen tilan rajanaapuri, jonka maalle voimalaitos rakennettiin.

      Silti minun maan halki rakennettiin sähkölinja, josta sain kertakorvauksena vähän yli 500 €.

    • Eurajok

      Voihan se naapuri suunnitella rajallenne jotain. Vaikka ökkikyää...Kuule nyt ihmeessä. Työmaasta tiedotetaan kyltillä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe