Hei. Olen 17 vuotias ja ajattelin muuttaa kavereiden kanssa yhteiseen asuntoon, kun en tule toimeen äitini kanssa enää... käyn lukiota enkä itse asiassa tiedä paljon saisin tukea yms. mutta mun on vaa pakko muuttaa pois. Oon kumminkii muuttamassa samaan kaupunkiin missä jo asun. Äitini sanoo että joudun maksamaan kaiken itse jos lähden. Vanhempani ovat eronneet ja ädilläni on uus mies. Iskä maksaa elareita mut joutuuko äitikin maksamaan mulle elareita jos en enää asu kummankaa luona...
MUUTTAMINEN
31
<50
Vastaukset
- lapsenetuu
Voit ottaa yhteyttä kelaan.. saat ainakin asumistukea ja ilmeisesti myös opintotukea, voit sopia isäsi kanssa elatusmaksusta tilillesi ja varmasti isäsi mielellään auttaa kunhan saa yhteyden sinuun ja olla oikeasti isä sinulle. Äidiltäsi voit vaatia ilmeisesti myös elatusapua, koska isäkin maksaa.. kannattaa olla yhteydessä johonkin yksityiseen asianajajaan..sossusta ei kannata
kysellä ohjeita etteivät päätä huostaan ottaa enää.. voit myös halutessasi muuttaa isälle ja äiti
maksaa tällöin isälle elatusapua.. Ei elatusmaksua, mutta opiskeluavustusta ovat molemmat vanhemmat velvollisia maksamaan maksukykynsä mukaan koko opiskelun ajalta. Ei isäsi enää elatusmaksua maksa, koska et asu äitisi kanssa. Elatusmaksu suoritetaan lähivanhemmalle. Eli se ei ole lapsen rahaa. Yhteyttä kunnan oikeusaputoimistojen. He hoitavat maksut vaikka oikeuden kautta.
- oliskonäin
Sen elatusmaksun tuon ikäiselle lapselle, voi maksaa lapsen tilille.
- oikaisu
kyllä elatusapua maksetaan kunnes lapsi 18v. Molemmat vanhemmat maksavat elatusta, sillä ei ole merkitystä missä lapsi asuu. Elatusmaksu on lapsen tuloa, ei lähivanhemman/ äidin/ isän. Älä ota yhteyttä oikeusaputoimistoon, vaan yksityiseen asianajajaan, joka perehtynyt perheoikeuteen..
- ilmatteeks
Ja kukahan sen yksityisen, erityisasianajajan palkkion maksaa ? Lähetänkö laskun sulle ?
- oikaisu
ilmatteeks kirjoitti:
Ja kukahan sen yksityisen, erityisasianajajan palkkion maksaa ? Lähetänkö laskun sulle ?
kuule valtion oikeusturvasta saa korvausta myös yksityinen asianajaja samoin perustein kuin oikeusaputoimistostakin..eli mahdollisuus myös maksuttomuuteen
mikäli ei tuloja; itse haet oikeusturvaa ja viet lapun asianajajalle tai asianajaja hakee..
- oletalaikäinen
Huoltajasi voi tehdä sinusta lastensuojeluilmoituksen, jos muutat hänen tahtosi vastaisesti pois kotoa. No ehkä sieltä sijaishuollosta löytyy myös kavereita.
- Lapsivoimuuttaa
12-vuotiaana tehden itse muuttoilmoituksen maistraattiin; näin se vaan menee..
ja sossu ei voi mitään, kokemusta on - näinsevaanmenee
Lapsivoimuuttaa kirjoitti:
ja sossu ei voi mitään, kokemusta onLapsi ei voi muuttaa kavereille. Kavereilla ei ole huoltajuutta alaikäiseen lapseen. Lapsi ei voi myöskään muuttaa vanhemmalle jolla ei ole huoltajuutta. Molemmissa tapauksissa sosiaalipäivystys hakee/sijoittaa. Tuon ikäisen ollessa kyseessä tuskin nopeasti, mutta kuitenkin.
- äläjauhapaskaa
näinsevaanmenee kirjoitti:
Lapsi ei voi muuttaa kavereille. Kavereilla ei ole huoltajuutta alaikäiseen lapseen. Lapsi ei voi myöskään muuttaa vanhemmalle jolla ei ole huoltajuutta. Molemmissa tapauksissa sosiaalipäivystys hakee/sijoittaa. Tuon ikäisen ollessa kyseessä tuskin nopeasti, mutta kuitenkin.
ja sossu ei voi mitään, kokemusta on - höpöhöpökari
äläjauhapaskaa kirjoitti:
ja sossu ei voi mitään, kokemusta onEli 12 vuotias voi muuttaa kenelle hyvänsä asumaan. Siis vaikka naapurille, opettajalle tai pedofiilille... Ei kuule, älä höpötä. Lapsi ei voi muuttaa ihmiselle, jolla ei ole huoltajuutta. Näytä se lainkohta, jossa niin sanotaan. Miten muka sossu ei voi mitään? Totta kai voi. Oletkohan kuullut kiireellisestä sijoituksesta?
- äläjauhapaskaa
höpöhöpökari kirjoitti:
Eli 12 vuotias voi muuttaa kenelle hyvänsä asumaan. Siis vaikka naapurille, opettajalle tai pedofiilille... Ei kuule, älä höpötä. Lapsi ei voi muuttaa ihmiselle, jolla ei ole huoltajuutta. Näytä se lainkohta, jossa niin sanotaan. Miten muka sossu ei voi mitään? Totta kai voi. Oletkohan kuullut kiireellisestä sijoituksesta?
ÄLÄ KUULE MULLE JAUHA 12 VUOTIAALLA ON TÄYSI OIKEUS TEHDÄ ITSE MUUTTOILMOITUS JA MUUTTAA MINNE ITSE HALUAA; ESIM ISÄN LUOKSE JOLLA EI HUOLTAJUUTTA JA ÄITI (HUOLTAJA), VIRANOMAISET/ SOSSU EIVÄT VOI YHTÄÄN MITÄÄN..MENIKÖ JAKELUUN:) SIIIIIIIS...12-vuotiaana tehden itse muuttoilmoituksen maistraattiin; näin se vaan menee..
ja sossu ei voi mitään, kokemusta on - äläjauhapaskaakari
ÄLÄ KUULE MULLE JAUHA 12 VUOTIAALLA ON TÄYSI OIKEUS TEHDÄ ITSE MUUTTOILMOITUS JA MUUTTAA MINNE ITSE HALUAA; ESIM ISÄN LUOKSE JOLLA EI HUOLTAJUUTTA JA ÄITI (HUOLTAJA), VIRANOMAISET/ SOSSU EIVÄT VOI YHTÄÄN MITÄÄN..MENIKÖ JAKELUUN:) SIIIIIIIS...12-vuotiaana tehden itse muuttoilmoituksen maistraattiin; näin se vaan menee..
ja sossu ei voi mitään, kokemusta onLapsi voi täytellä mitä hyvänsä papereita jos haluaa. Ei niillä ole mitään merkitystä. Alaikäinen ei päätä itse asioistaan, vaan niistä päättävät huoltajat. Jos isällä ei ole huoltajuutta, niin lapsi palautetaan äidille. Sen sijaan, että jankutat, niin laita missä lakikirjassa sanotaan, että lapsi voi muuttaa, vaikka paikallisen pedofiilin luo, kunhan täyttää vain muuttoilmoituksen?
- äläjauhapaskaa
äläjauhapaskaakari kirjoitti:
Lapsi voi täytellä mitä hyvänsä papereita jos haluaa. Ei niillä ole mitään merkitystä. Alaikäinen ei päätä itse asioistaan, vaan niistä päättävät huoltajat. Jos isällä ei ole huoltajuutta, niin lapsi palautetaan äidille. Sen sijaan, että jankutat, niin laita missä lakikirjassa sanotaan, että lapsi voi muuttaa, vaikka paikallisen pedofiilin luo, kunhan täyttää vain muuttoilmoituksen?
Lue lakia ja opettele itse elämää tai ota iasioista selvää. Lapsella on 12 vuotta täytettyään täysi oikeus tehdä itsestään muuttoilmoitus maistraattiin eli suomeksi lapsi itse päättää asuinpaikastaan ilman huoltajan suostumusta, piste. Aivan oikein, ei mitä tahansa papereita, vaan muuttoilmoitus...Pakkohan lapsen itse on päättää, kun huoltaja ja viranomaiset eivät siihen pysty..Sillä ei ole mitään merki-tystä onko isä huoltaja vai ei, koska lapsi on tehnyt tämän muuttoilmoituksen ja itse päättänyt missä haluaa asua..ei isä!!! eikä lapsea todellakaan palauteta äidille, ellei lapsi sitä itse halua ja tässä tapauksessa ei halua, menikö jakeluun:) ota asioista itse selvaa sen sijaa että jankutat enkä ole sanonut lakikirjassa sa- nottavan lapsen voivan muuttaa vaikka paikallisen pedofiilin luo, kunhan täyttää vain muuttoilmoituksen..ei auta vaikka äiti ja viranomaiset kuinka jankuttaa ennemmin tai myöhemmin tulee totuus julki ja lapsetkin tajuavat että heitä on kusetettu jo vuosia viranomaisten ja huoltajien toimesta.. näin se vaan menee:)
- voiKarisinua
Lue lakia ja opettele itse elämää tai ota iasioista selvää. Lapsella on 12 vuotta täytettyään täysi oikeus tehdä itsestään muuttoilmoitus maistraattiin eli suomeksi lapsi itse päättää asuinpaikastaan ilman huoltajan suostumusta, piste. Aivan oikein, ei mitä tahansa papereita, vaan muuttoilmoitus...Pakkohan lapsen itse on päättää, kun huoltaja ja viranomaiset eivät siihen pysty..Sillä ei ole mitään merki-tystä onko isä huoltaja vai ei, koska lapsi on tehnyt tämän muuttoilmoituksen ja itse päättänyt missä haluaa asua..ei isä!!! eikä lapsea todellakaan palauteta äidille, ellei lapsi sitä itse halua ja tässä tapauksessa ei halua, menikö jakeluun:) ota asioista itse selvaa sen sijaa että jankutat enkä ole sanonut lakikirjassa sa- nottavan lapsen voivan muuttaa vaikka paikallisen pedofiilin luo, kunhan täyttää vain muuttoilmoituksen..ei auta vaikka äiti ja viranomaiset kuinka jankuttaa ennemmin tai myöhemmin tulee totuus julki ja lapsetkin tajuavat että heitä on kusetettu jo vuosia viranomaisten ja huoltajien toimesta.. näin se vaan menee:)
Laki sanoo, että vanhempi on vastuussa lapsesta siihen asti kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Lapsi ei saa tehdä sitovia sopimuksia ilman huoltajaa. Jos isällä ei ole huoltajuutta, hän on täysin samassa asemassa, kuin se paikallinen pedofiili. Hänen luokse ei voi muuttaa asumaan. Sosiaalitoimi voi ottaa lapsen kiireellisesti huostaan, jos tämä karkaa kotoa. Siinä ei auta mikään pätemätön paperi, jolla lapsi ja isä luulee olevan väliä. Yli 12 vuotiasta kuunnellaan oikeudessa, kun päätetään huoltajuudesta, mutta tosiaankin vasta oikeudessa, ei niin että lapsi itse tekee ilmoituksia väestörekisteriin. Käytännössä yli 12 vuotias saa päättää, mutta se vaatii, sen että molemmilla vanhemmilla on huoltajuus, molemmat ovat kykeneviä asumiseen viranomaisten mielestä, ja että asia ratkaistaan oikeudessa (jos siitä ei sovita yhdessä). Asia ei todellakaan mene niin kuin sinä väität.
- eikäniinkuinsinä
voiKarisinua kirjoitti:
Laki sanoo, että vanhempi on vastuussa lapsesta siihen asti kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Lapsi ei saa tehdä sitovia sopimuksia ilman huoltajaa. Jos isällä ei ole huoltajuutta, hän on täysin samassa asemassa, kuin se paikallinen pedofiili. Hänen luokse ei voi muuttaa asumaan. Sosiaalitoimi voi ottaa lapsen kiireellisesti huostaan, jos tämä karkaa kotoa. Siinä ei auta mikään pätemätön paperi, jolla lapsi ja isä luulee olevan väliä. Yli 12 vuotiasta kuunnellaan oikeudessa, kun päätetään huoltajuudesta, mutta tosiaankin vasta oikeudessa, ei niin että lapsi itse tekee ilmoituksia väestörekisteriin. Käytännössä yli 12 vuotias saa päättää, mutta se vaatii, sen että molemmilla vanhemmilla on huoltajuus, molemmat ovat kykeneviä asumiseen viranomaisten mielestä, ja että asia ratkaistaan oikeudessa (jos siitä ei sovita yhdessä). Asia ei todellakaan mene niin kuin sinä väität.
Lapsi voi todellakin muuttaa mihin haluaa ja luuletko sosiaalitoimelle/ lastensuojelulle ym viranomaisille, huoltajalle kerrottavan missä lapsi asuu
Lakihan sanoi "vanhempi on vastuussa lapsesta siihen asti kunnes lapsi on
täysi-ikäinen". Asia ei tod mene niinkuin sinä väität !!! - voiKarisinua
eikäniinkuinsinä kirjoitti:
Lapsi voi todellakin muuttaa mihin haluaa ja luuletko sosiaalitoimelle/ lastensuojelulle ym viranomaisille, huoltajalle kerrottavan missä lapsi asuu
täysi-ikäinen". Asia ei tod mene niinkuin sinä väität !!!Lapsi ei voi muuttaa mihin sattuu. Ja miten ajattelit hoitaa lapsen koulut, lääkärikäynnit ym. ilman viranomaisia....Et voi vaihtaa lapsen koulua ilman huoltajan lupaa. Ja jos lapsi ei pääse kouluun hänet voidaan huostaanottaa, koska estät oppivelvollisuuden toteutumisen. Jos kaappaat lapsen, niin se todellakin on lastensuojelun ja poliisin asia. Silloin lapsi palautetaan alkuperäiseen kotiinsa. Sinä voit selitellä mitä sattuu Kari, mutta lapsi ei ole oma huoltajansa, eikä saa päättää omista asioistaan. Laitappa vihdoinkin se lainkohta tänne, jossa sanotaan, että alaikäinen voi muuttaa mihin haluaa. Löydätkö sellaista, vai onko tuo omaa kuvitelmaasi. Eihän sinunkaan omat lapset ole tulleet luoksesi. Liki täysi-ikäisiä, eivätkä halua edes tavata.
- puhupukille
voiKarisinua kirjoitti:
Lapsi ei voi muuttaa mihin sattuu. Ja miten ajattelit hoitaa lapsen koulut, lääkärikäynnit ym. ilman viranomaisia....Et voi vaihtaa lapsen koulua ilman huoltajan lupaa. Ja jos lapsi ei pääse kouluun hänet voidaan huostaanottaa, koska estät oppivelvollisuuden toteutumisen. Jos kaappaat lapsen, niin se todellakin on lastensuojelun ja poliisin asia. Silloin lapsi palautetaan alkuperäiseen kotiinsa. Sinä voit selitellä mitä sattuu Kari, mutta lapsi ei ole oma huoltajansa, eikä saa päättää omista asioistaan. Laitappa vihdoinkin se lainkohta tänne, jossa sanotaan, että alaikäinen voi muuttaa mihin haluaa. Löydätkö sellaista, vai onko tuo omaa kuvitelmaasi. Eihän sinunkaan omat lapset ole tulleet luoksesi. Liki täysi-ikäisiä, eivätkä halua edes tavata.
täysi-ikäinen". Asia ei tod mene niinkuin sinä väität !!!
Koulut, lääkärikäynnit ym voidaan hoitaa ilman viranomaisia; eivät he tähänkään asti ole pystyneet muuhun kuin valehtelemaan narsismissaan lapsen olosuhteet..
esim. venäjälle voidaan lapsia viedä; lapsen etu ja oikeudetkin toteutuu;) Suomen viranomaisten ja lastensuojelun ulkopuolella... - seliseliseli
puhupukille kirjoitti:
täysi-ikäinen". Asia ei tod mene niinkuin sinä väität !!!
Koulut, lääkärikäynnit ym voidaan hoitaa ilman viranomaisia; eivät he tähänkään asti ole pystyneet muuhun kuin valehtelemaan narsismissaan lapsen olosuhteet..
esim. venäjälle voidaan lapsia viedä; lapsen etu ja oikeudetkin toteutuu;) Suomen viranomaisten ja lastensuojelun ulkopuolella...MIten vanhempi voi olla vastuussa lapsesta, jos ei tiedä missä se lapsi on? Ja viranomaisille on todellakin kerrottava lain mukaan, jos he ovat kiinnostuneita.
Venäjä on mukana haagin kansainvälisessä lapsikaappaussopimuksessa, joten lapsi palautetaan venäjältä kotiin... Ja vanhemmalle, jolla ei ole huoltajuutta tulee syytteet lapsikaappauksesta. Mikään ei myöskään estä kaappaamasta lasta takaisin. Miten se kaappaaja eläisi venäjällä, ellei olisi venäläinen. Ei siellä suomi-isille töitä löytyisi.
Kerrotko mitä teillä valehdeltiin olosuhteista. - puhupukille
seliseliseli kirjoitti:
MIten vanhempi voi olla vastuussa lapsesta, jos ei tiedä missä se lapsi on? Ja viranomaisille on todellakin kerrottava lain mukaan, jos he ovat kiinnostuneita.
Venäjä on mukana haagin kansainvälisessä lapsikaappaussopimuksessa, joten lapsi palautetaan venäjältä kotiin... Ja vanhemmalle, jolla ei ole huoltajuutta tulee syytteet lapsikaappauksesta. Mikään ei myöskään estä kaappaamasta lasta takaisin. Miten se kaappaaja eläisi venäjällä, ellei olisi venäläinen. Ei siellä suomi-isille töitä löytyisi.
Kerrotko mitä teillä valehdeltiin olosuhteista.Miten vanhempi voi olla vastuussa lapsesta; kun viranomainen ei ymmärrä ettei ymmärrä valehdellessaan lapsen olosuhteet lapsen toiveista ja lausunnoista
asua molemmilla vanhemmillaan. Ei viranomaiselle tarvitse mitään kertoa eivät
hekään itse kerro totuutta lapsen olosuhteista..palautettiinko aikanaan Suomes-
ta lapsi venäjälle kun tuotiin auton takakontissa no ei tod palautettu eikä tullut muuten syytteitäkään diplomaatille. Toivottavasti herra Putin valloittaa pian koko Suomen, joutuvat Suomen lastensuojeluviranomaiset sitten siperiaan ja lapsen oikeudet toteutuvat:)
- Täysi-ikäisenTuet
Elatusmaksut loppuvat, kun tulet täysi-ikäiseksi. Voit esittää vanhemmillesi vaatimuksen saada vielä täysi-ikäisenä koulutusavustusta heiltä lukion loppuun käymiseksi, mutta jos vanhemmat eivät suostu ja joudutte menemään oikeuteen siitä, niin jokainen tapaus käsitellään yksilöllisesti. Voi olla, että vanhemmat määrätään elättämään sinua tai voi olla, että ei määrätä. Samoin tuen määrä on tapauskohtaista.
Lukiolaisen opintotuki Kelasta taas on max. 246 € /kk, asumislisä max. 252 e/ kk ja enintään 80 % asumismenoista. Lisäksi voit nostaa opintolainaa enintään 400 euroa kuukaudessa. Opintolainan maksat takaisin sitten aikanaan. - MinäMies_
Taas tyypillinen tapaus jos YH-äippä on epäonnistunut kasvatus tehtävässään.
- ugiareäi
Ja kuka sen yh-äipän jätti hoitamaan sen kasvatuksen yksin...Ei tuo tyttö ollut isälleen menossa..
- MinäMies_
Riippuu ihan siitä, missä vaiheessa ero tuli? Nyt elarit ym.alkaa olemaan loppusuoralla (17v) ja on aika potkaista Tyttö ulos pesästä. Liikaa kuluja.
- sinäseselittelet
MinäMies_ kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, missä vaiheessa ero tuli? Nyt elarit ym.alkaa olemaan loppusuoralla (17v) ja on aika potkaista Tyttö ulos pesästä. Liikaa kuluja.
Eli miehellä ei ole vastuuta, jos ero tuli tiettynä aikana...Ja jos luit tuossa jutun, niin äitihän ei ole potkaisemassa ketään ulos, tai miettimässä kuluja, vaan tyttö muuttamassa itse.
- aisuriTulee
Niin tai näin, YH-äippä eli tytön äiti on ottanut aisurin.
- seliselivaansiellä
aisuriTulee kirjoitti:
Niin tai näin, YH-äippä eli tytön äiti on ottanut aisurin.
Eli yksinhuoltaja ei saa seurustella sinun mielestä? Oot sinä atm-mies yks pelle...
- MinäMies_
Ei saa eikä tartte, ei sitten enää aiheuta tuskia kenellekkään Miehelle, olkoot yksin, parempi niin, selviävät kyllä.
- seliselivaansiellä
MinäMies_ kirjoitti:
Ei saa eikä tartte, ei sitten enää aiheuta tuskia kenellekkään Miehelle, olkoot yksin, parempi niin, selviävät kyllä.
Miksi naisen pitää ajatella miehen tuskia enemmän, kuin omiaan. Millä perusteella mies on tärkeämpi, kuin nainen?
- joopaseipässi
seliselivaansiellä kirjoitti:
Miksi naisen pitää ajatella miehen tuskia enemmän, kuin omiaan. Millä perusteella mies on tärkeämpi, kuin nainen?
tai nainen parempi kuin mies ollessaan yksinhuoltaja/ lapsikaappaaja.
- chillaahei
joopaseipässi kirjoitti:
tai nainen parempi kuin mies ollessaan yksinhuoltaja/ lapsikaappaaja.
Siis kuka on kaapannut kenet. Ja missä luki yksinhuoltajuuden syy?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2342180Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse611456Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215- 611085
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89994TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832