Saako harkinnanvaraisena toimeentulotukena vai pitääkö itte maksaa?
Passi olisi tietenkin parempi.
Passi vai henkilökortti?
29
3497
Vastaukset
- Harkintaa2015
up
- EiVantaalla
Vantaalla ei ainakaan saa. Itse jouduin kärvistelemään 2 kuukautta vanhalla passilla että sain rahat säästöön passiin ja valokuviin, mutta nyt on uusi jo hommattu.
- ei_passia
Sain Vantaalta maksusitoumuksen henkilökorttiin ja valokuvatkin korvasivat jälkeenpäin, mutta passiin en tukea saanut vaikka hainkin.
- joonihme
Mihin toimeentulotuen asiakas tarvitsisi passia? Onko niillä varaa matkustella ulkomailla aika kaukana? Euroopassa ei juuri passia tarvitse.
- Harkintaa2015
Passi on minusta jotenkin mielyttävämpi kuin tuo henkilökortti ja sen häviämisen mahdollisuuskin aika pieni koska niin iso härpäke.
Mitä väliä sossulla on sille onko passi vai henkilökortti? kiinnostaako niitä oikeesti. - minneties
Harkintaa2015 kirjoitti:
Passi on minusta jotenkin mielyttävämpi kuin tuo henkilökortti ja sen häviämisen mahdollisuuskin aika pieni koska niin iso härpäke.
Mitä väliä sossulla on sille onko passi vai henkilökortti? kiinnostaako niitä oikeesti.Sossulle väliä on hinnalla. Passia olet hakemassa taas viiden vuoden kuluttua. Henkilökortti taitaa olla halvempi ja pitkäikäisempi.
Mikä sinusta on miellyttävämpi, sen valitset, kun itse maksat.
- soppajono
Sinun pitää olla muutenkin toimeentulotuen asiakkaana, niin se myönnetään. Mutta vain kerran, ainakin näin olen itse saanut harkinnanvaraista tt-tukea henkilökorttiin ja siihen tarvittaviin passikuviin.
- Hmmmmmmmmmm
Totanoin, passit ja muut on nykyään voimassa enää VAIN 5 vuotta.... entäs niiden vanhennuttua? Sen jälkeenkö ollaan sitten ilman henkkareita, kas kun vanhentunut passi/henkkari ei kelpaa...
- Petu_
Passi on lisäksi halvempi kuin henkilökortti. Kannattaa hakemukseen laittaa, että hakee tukea henkilötodistuksen hankkimiseen. Sitten voi itse päättää millaisen hankkii - henkilökortin vai halvemman passin. Sossun pitäisi maksaa passin hinta valokuvaus muut henkkarin aiheutumisesta aiheutuneet kulut.
Henkilöllisyystodistus kun on nykymaailmassa käytännössä välttämätön ja sen hankintahintaa ei ole sisällytetty perusosaan, joten siksi siihen kuuluu tukea saada jos muutenkin saa tt-tukea.
Esimerkki: http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/henkkarit.php- Näin_se_vain_on
Mihin ihmeeseen toimeentulotukiasiakas tarvitsee passia? Ei pitäisi olla varaa matkustella ja jos on niin silloin ostaa ihan omilla rahoillaan. Henkkareihin ja kuviin maksusitoumuksen saa, ei passiin. Sitä paitsi henkkareilla pääsee EU-maihin.
- Enstinen_asiakas
Luulisin että sossu maksaa halvimmat henkilöpaperit, kuten yleensäkin kaikki halvimman kaavan mukaan.
Passi on hieman halvempi kuin henkilökortti, joten on aivan loogista että siihen saa maksusitoumuksen. Jos itse haluaa henkilökortin, niin maksat sitten erotuksen itse perusosasta. - OnkoTosiaanNoin7vrksäänt
Petulle pureskeltavaa :
"Toimeentulotuen pitkäaikaisasiakkailta tarkistetaan tarvittaessa passien matka-
sivut. Maahanmuuttajilta passien matkasivut tarkistetaan useammin. Oleskelu
keskimäärin seitsemän päivän ajan kuukaudessa muualla kuin vakinaisessa
oleskelukunnassa on mahdollista ilman, että perusosaa vähennetään (KHO
18.12.2000/3248).Ulkomailla yli 7 päivää ylittävän oleskelun ajalta vähennetään henki-
lön/perheen perusosa kokonaisuudessaa"
http://webdynasty.jns.fi/djulkaisu/kokous/2013285-16-2.PDF
Siis tuo dokumentti on Joensuu – Kontiolahti - Outokumpu sote-yhteistoiminta-alue toimeentulotuen soveltamisohje. - 3syytä
Enstinen_asiakas kirjoitti:
Luulisin että sossu maksaa halvimmat henkilöpaperit, kuten yleensäkin kaikki halvimman kaavan mukaan.
Passi on hieman halvempi kuin henkilökortti, joten on aivan loogista että siihen saa maksusitoumuksen. Jos itse haluaa henkilökortin, niin maksat sitten erotuksen itse perusosasta.1. Passi on voimassa vain 5v, kun taas henkilökortti paljon pidenpään.
2. Passeja voi myydä helposti kadulla eteenpäin, voimassaolevasta Suomen passista, varsinkin jos siinä on etnisesti ei-suomalaisen henkilön kuva voi saada jopa satoja euroja
3. Henkilökortti mahtuu helposti lompakkoon joten se säilyy tallessa paremmin kuin taskussa/laukussa erikseen kuljetettava passi - Entinen_asiakas
OnkoTosiaanNoin7vrksäänt kirjoitti:
Petulle pureskeltavaa :
"Toimeentulotuen pitkäaikaisasiakkailta tarkistetaan tarvittaessa passien matka-
18.12.2000/3248).Ulkomailla yli 7 päivää ylittävän oleskelun ajalta vähennetään henki-
Siis tuo dokumentti on Joensuu – Kontiolahti - Outokumpu sote-yhteistoiminta-alue toimeentulotuen soveltamisohje.Passeihin ei ainakaan EU-alueella ole minulle merkitty leimoja enään vuosiin. Teen vuosittain 1-2 matkaa Euroopassa ja näin on ollut viimeiset 10v. Lisäksi henkilökortilla voi matkata EU-alueella yhtälailla. Ja eihän sossu ei näe mistään omistaako henkilö passia vai ei.
- Entinen_Asiakas
3syytä kirjoitti:
1. Passi on voimassa vain 5v, kun taas henkilökortti paljon pidenpään.
2. Passeja voi myydä helposti kadulla eteenpäin, voimassaolevasta Suomen passista, varsinkin jos siinä on etnisesti ei-suomalaisen henkilön kuva voi saada jopa satoja euroja
3. Henkilökortti mahtuu helposti lompakkoon joten se säilyy tallessa paremmin kuin taskussa/laukussa erikseen kuljetettava passiHenkilökortti onkin paljon parempi, koska sillä voi matkustaa yhtälailla EU-alueella. Lisäksi nuo mainitsemasi 1. ja 3. kohdat täyttä asiaa. Ilman muuta kannattaa hommata henkilökortti ennemin. Sossun asiakkaalla tuskin on varakaan Euroopan ulkopuolelle matkustella.
- Talvella.taas
OnkoTosiaanNoin7vrksäänt kirjoitti:
Petulle pureskeltavaa :
Siis tuo dokumentti on Joensuu – Kontiolahti - Outokumpu sote-yhteistoiminta-alue toimeentulotuen soveltamisohje.Siksi aina matkustan EU-maissa. Joulu-helmikuun olin Kanarian saarilla. Vuokrasin kalustetun yksiön, maksoi 600 euroa kuussa ja siihen kuului sähkö ja vesi. Kun kesällä tekee pimeitä töitä on talvella varaa matkustella.
- Anonyymi
Näin_se_vain_on kirjoitti:
Mihin ihmeeseen toimeentulotukiasiakas tarvitsee passia? Ei pitäisi olla varaa matkustella ja jos on niin silloin ostaa ihan omilla rahoillaan. Henkkareihin ja kuviin maksusitoumuksen saa, ei passiin. Sitä paitsi henkkareilla pääsee EU-maihin.
passi on halvempi
- NoKumminkinSItten
Vantaalla eivät myöntäneet maksusitoumusta kaksiteholaseihin mutta kylläkin kaksiin eri laseihin. Eli kahdet lasit toimeentulotulositoumuksella. Mutta niiden käyttäminen esim. koululuokassa on hankalaa, kun pitää vaihtaa laseja nähdäkseen taululle ja omaan kirjaan.
- bfdbfdfdbbfdbfd
no oiskohan kannattanut optikolta pyytää hinta-arvio niistä kaksiteholaseista eikä kaksista erillisistä laseista. Minullekin meinasi käydä noin kun optikko yritti rahastaa sossua ja kirjoitti minulle ensin erilliset hinta-arviot laseista vaikka kaksiteholasit halusin.
- valkoinen_joulukuusi_7
Turussa ei annata rahaa passiin eikä henkilökorttiin, vaan kuuluu ns. omaavastuuseen. Toki todella perseestä, sillä jos saa vaikka kirjatun kirjeen tai paketin ja pitää todistaa henkilöllisyys, ja passi on vanha, niin sinne jää paketti postiin, kun ei ole varaa ostaa uutta passia omista rahoista. Muutenkin jo tiukkaa.
- DiuDiuDiu
Meilläpäin saa tukea henkilökorttiin ja valokuviin, mutta passi pitää itse maksaa, syynä se että passia tarvitsee vain lomalla, kun taas henkilökortti riittää kaikkeen muuhun.
- Euromatkat
Henkilökorttikin käy matkailuun EUssa.
- kansalaisuusXXX
Euromatkat kirjoitti:
Henkilökorttikin käy matkailuun EUssa.
Ei käy, Suomi henkilökorttini takapuolella lukee "not valid as a travel document". Syy selviää jos lukee netissä poliisi.fi sivuilta perusohjeet "henkilökortin myöntäminen"
- Petu_
Kun on oikea asiamies asialla niin tukea voi saada ajokortin uusimiseen:
http://aijaa.com/ciy0Sy
Ja yksityiseen lääkäriin: http://aijaa.com/jUPKHD - Maksaja
Veronmaksajien elättinä sulla ei ole mitään tarvetta passiin. Pysy vain kotimaassa.
- VandaVantaa
Petulla_ täytyy olla hyviä henkiä kaverinaan kun pääsee toimeentulotuella yksityiselle lääkärille. Itseäni on sapettanut kunnallinen hammashuolto kun siellä ei tehdä kunnollista hoitoa. Esim. juurihoitoja ei toimeentulotuella tehdä ja vaihtoehdoksi jää hampaan poistaminen tai jatkaa kivuista kärsimistä.
- SossullePataan
Toimitaanko vantaan kunnallisessa hammashoidossa eri tavalla riippuen siitä onko potilas toimeentulotuen saaja vai ei?
Jos toimitaan niin vaikuttaa varsin lääkärietiikan vastaiselta ja laittomaltakin. Pitäisiköhän asia saattaa Valviran ja EOA:n tietoon, saattaisi tyyli muuttua.
Mulla tuskin kunnallisessa hammashoidossa tietävät että lähetän laskut sossuun. Nykyisin käyn taas kunnallisessa hammashoidossa, olin välillä "koe-eläimenä" yliopiston hammasklinikalla. Mitään hyötyä minulle ei tuosta yliopistolla käynnistä ollut, päin vastoin aikaa siellä meni jopa 4 tuntia kerrallaan ja käyntikertoja oli enemän joten matkakuluja tuli enemmän. Vaikka hoito oli saman hintaista niin silti piti sossun kanssa tapella hoidon korvaamisesta. Ensin tekivät hylkäävän päätöksen ja parin viikon päästä uuden hakemuksen jälkeen hyväksyivät. Typerintä tuossa oli että sossu väitti molempia päätöksiä laillisiksi joka on ehkä vieläkin mahdottomampaa kun ikiliikkujan keksiminen. Olisi ehkä kannattanut myöntää virhe sillä EOA totesi virheen jahkailtuaan asiaa yli vuoden. - Petu_
Tossa juuri hiljattain tutustuin yhteen porilaiseen jolta puuttuu yksi etuhammas. Sossu on siihen maksanut sellaisen perinteisen irtoproteesin jota ko. henkilö ei pysty käyttämään. Pitää ehkä aloittaa pieni "taistelu", jotta porilaiset veronmaksajat maksavat siihen yhden hampaan sillan.
No ei se tietenkään varmaa ole. Mutta itse sain joskus aikoinaan sossulta rahat kahteen kruunuun, jotka kustansivat 1700 euroa. Oli ennen vuotta 2010.
- perusjuttu
Tottakai maksaa. Milläs muuten sossutädille todistat kuka oot?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1686757
- 562058
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes502055Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3521190- 541182
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se571174Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141061Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79950Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384938Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14927