Laulujen nuotit numeroin

Joonatammiranta

Joku teistä jotka osaatte soittaa kitaraa haluaisitteko kertoa noita tuttuja kitara lauluja numeroin? Helpottaisi näet pajjon aloittelija kitaran soiettajaa. Miä meinaan et jos laittas nuotit numeroin sillee esim 33=kolmas kieli (alhaalta laskettuna) ja kolmas väli koelaudassa. 34=kolmas kieli neljäs väli, 25=toinen kieli toinen väli jne. Kun vaikka kuinka yritän ei mun palloo tommoset mahu... ja niitä tarvittavia lauluja ois:
-hepokatti maan tiellä
-Love me tender
-Love is all around
-Varrella virran
Nuo on tärkeimmät ja sit viel ois
Hämähääki, tuiki tuiki tähtöbe ja maa on niin kaunis

30

626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leiskuporska

      Komppaan aloittajaa, mutta haluaisin lisäksi tietää kuinka niitä pitää tanssia.

    • vm41

      Monet pitävät nuottien tuntemusta ylivoimaisena tehtävänä ja luulevat jollain numeroleikkien avulla oppivan soittamaan. Turhan monimutkaista, on vain soitinkohtainen kaava, etkä pysty opettelemaan tuntematonta kappaletta ilman merkkiä äänen pituudesta.
      Kyllä nuottien opettelu on paljon yksinkertaisempaa, koska yhdellä merkillä voidaan osoittaa äänen korkeuden sekä soivan pituuden, mitä ei numeroilla pysty osoittamaan.
      Siis, opettele nuotit sekä niiden paikat soittimessasi, ei vaadi kovin paljoa aikaa eikä älyä.
      Yksinkertainen keino opetella nuottien paikat viivastolla on kirjoitella olemassa oleviin (joutilaisiin) nuotteihin niiden nimet alle lunttilappua avuksi käyttäen, kohta et enää lunttilappua tarvitse jos vähänkin "kallossa välkkyy".
      Sen jälkeen merkkaa pienillä tarralapuilla otelautaan nuottien paikat keskikaulan alueelle,
      tai seinälle isokokoinen piirros otelaudasta sekä siihen nuottien nimet ,
      koska soittaminen ilman vapaita kieliä hyödyntäen auttaa eri sävellajeissa soittamista.

      • NoJust

        Soittamaan ei opi sen enempää numeroleikeillä kun palleroleikeilläkään. Soittamaan oppii soittamalla!

        Just eilen opetin perusteita ja perussointuja. Palasi itsellekin mieleen, miten vaikeaa on ottaa ensimmäisiä askeleita soiton harrastukseen...ja joka muuta väittää on vain itse unohtanut alkumetrien vaikeudet! Ei sillä ole juurikaan tekemistä älykkyyden vaan enemmän motoriikan ym. tottumista vaativien seikkojen omaksumista.
        Sama homma on nuottien opettelun kanssa. Ei se ole helppoa vaikka kuinka niin intät täällä. Tuollaisilla kommenteilla saat varmasti aloittelijoiden itsetunnon romahtamaan, kun sitä kokeilee ja toteaa, että nyt ei sitt kallossa
        ilmeisesti välky, kun ei tule mitään?!

        Itse en käytä nuotteja tai tablojakaan, kun oon pienestä pitäen tottunut opettelemaan korvalla. Myös minä pidin pitkään ihmisiä laiskoina, kun oletin etteivät he vaan jaksa kuunnella ja plokkailla säveliä/sointuja, mutta sitten ymmärsin, ettei kaikilla vaan ole yksinkertaisesti korvaa siihen hommaan.

        Pääasia että harjottelee! Harjottelee vaikka niistä tabloista, jos ei muuten onnistu!


    • Skittamies

      Kokeiles ihan itse korvakuulolta opetella noi. Vaikka se tuntuu alussa vaikealta tai jopa mahdottomalta niin sillä tavalla sä opit tuntemaan kitaran hyvin ja jatkossa tiedät mistä kohtaa otelaudalta mikäkin soi ja osaat lennosta jopa vetää kappaleita ekalla kuuntelukerralla.

      Kyllähän noita numerolla voi kertoa mistä välistä painaa mutta kun niillä numeroilla ei pysty kertomaan sulle kuinka pitkään ja kuinka voimakkaasti etc. sitten sormella painetaan ja kieltä soitetaan.

      Tabit ois sulle ehkä se paras ratkaisu jos nuotit ei kiinnosta.
      Mutta kokeile alkuun opetella soittamaan korvakuulolta ja rinnakkain opettelet nuotit ja tabit tai jomman kumman tavan.

      Kaikista tärkein tuntemus kitaristilla soitossa on juurkin se, että kuulee asiat oikein omilla korvillaan ja osaa soittaa sen perusteella, eihän sitä soittamaan pysty kunnolla jos ei kuule asioita, joten opettele korvakuulolta soitto ja improvisointi myös samalla.

      Kun soitat korvakuulolta ja niitä virheitäkin tulee niin samalla oppii myös korjaamaan virheet kääntämällä ne tehokeinoiksi kuten vaikkapa väärästä paikasta painanta liutetaan oikeaan paikkaan ja saadaan soittoon tätä kautta lisää.

      Ja ei kun treenaamaan soittamista ja pitämään hauskaa sen parissa.

    • vm41

      Juupa juu !
      Korvakuulo soittelu on ihan hyvä taito, mut mut, jos ei olekkaa mitää soitannollista eikä äänitettyä lähdettä mistä "matkia" jonkun muun soittama kappale, on vain nuotit joista voisi opetella. Silloin meneekin sormi suuhun, tai pitää pyytää apua joltain joka on viitsinyt muutaman tunnin nuotien opetteluun uhrata.

      • NoJust

        No mitäpä luulet, että kumpiko tilanne on todennäköisempi..se että sulla ei ole tarjolla ääniteversiota kappaleesta vai se, ettei ole tarjolla nuotinnosta?!:D
        Jos vaikka kuuntelet radiota ja sieltä tulee ensiesityksenä joku mielenkiintoinen kappale, niin se on aika pitkä rupeama, ennen kun sulla on käsissäsi kyseisen kappaleen nuotit:D
        Eli kyllä sitä ääntä vaan huomattavasti enemmän ympärillä on tarjolla, kun niitä palleroita paperilla.

        En minä nuottien osaamista vastusta! Ilman muuta, jos virtaa riittää, mutta muutamassa tunnissa niitä ei opita! Tavaamaan oppii varmasti melko lyhyellä ajalla, mutta kyllä siitä prima vistaan on aika pitkä matka!


      • ummikko

        Korvakuulo soittotaito on lahja ja toinen tarttee nuotit osatakseen soittaa.Eikä numerosoitossa ole mitään vikaa, sitä sitten kiinnostuu nuottien opiskeluun tai innostus oli vain hetken hurahdus. Besservisseröinnillä vain latistaa alkajan innon.


    • vm41

      Ei kukaan ole mitään prima vista tulkintanopeutta tuputtanutkaan, sehän syntyy niin kuin rallikuskin ajotaito, vain ajamalla sekä harjoittelemalla.
      Tietenkin jos vain haluaa olla pelkkä korvakuulosoittaja, niin siitä vaan, sääliksi vain käy köyhyyttä.

      • NoJust

        Ainakin minun tapauksessa, mistä voisi kuvitella edes joskus olevan jonkunlaista hyötyä ois nimenomaan prima vista. Minun jakeluun ei vaan mene, että miksi ihmeessä pitäis ruveta tavaamaan niitä palleroita viivalta, jos murto-osasta siitä ajasta pystyy hoitamaan saman korvalla?! Miksi ihmeessä sinun tarvitsisi katsoa puh.numero luettelosta, jos muistat sen numeron ulkoa? Ihan vaan siksi, että puhelinnumero kuuluu katsoa puhelinluettelostako?!

        Korvakuulolta opettelu ei todellakaan ole köyhyyttä! Voit katella kitara sylissä vaikka illalla telkkaria ja plokkailla sieltä tulevia kappaleita tai juttuja ihan ekstempore. Veikkaan, että sinä ett kovin moneen ennätä siinä hekessä nuotteja kaivamaan?!:D Plokkailun kautta näkemys laajenee ja opit uutta jota voi käyttää semmoisenaan tai soveltaa.


      • Muu_kko

        Maailmalta löytyy näitä korvakuulolta soittavia ammattikitaristejakin useampi ihan sieltä huipultakin asti joten tuo sun "sääliksi vain käy köyhyyttä" ja "jos vain haluaa olla pelkkä korvakuulosoittaja" on ajatuksen köyhyttä.

        Huipulle pääsemiseen kun ei tarvita niitä nuotteja välttämättä (toki niistä apua on) mutta ilman sitä varsinasta muuta taitoa ei sitten sinne huipulle pääsekään esim. taitavaa teknistä ja tyylitajulla toteutettua soittamista sekä musiikillista tajua.

        Jos muusikko ei kuule eikä osaa soittaa korvanvaraisesti niin sinne huipulle ei ikinä pääse, nuoteista voi oppia soittamaan mutta sitäkään ei voi tehdä ilman sitä kuuloa mikä on tärkein väline sen muun lisäksi.

        Olen elämäni varrella nähnyt monen moista muusikkoa ja soittajaa ja kaikista heikoimmat on juurikin niitä, jotka osaa soittaa "vain nuoteista" eikä korvakuulon varaisesti ollenkaan. Näillä soittajilla ei ole musiikillisesti mitään annettavaa.

        Toki moni maailman huippu osaa nuotit mutta ne hallitsee myös korvakuulolta soittamisen ja improvisaation.


    • vm41

      En ole kyllä koskaan huomannut, että nuotinlukutaidosta on mitään haittaa ollut.
      Se on vain laajentanut mahdollisuutta myös ryhmä soitteluun, jossa korvakuulosoittajille täytyy kappaleet moneen kertaan "viheltää" ennen kuin perille menee.
      Tietenkin jos musiikin perustietojen opiskelu tuottaa suuria vaikeuksia, ymmärrän korvakuulosoittajan näkemyksen.
      Monet vain sekoittavat teorian sekä käytännön keskenään.

      • NoJust

        Ei varsinaisesti ole haittaa ja on varmasti hyötyä. Kyse on enempi siitä "kiusauksesta" laistaa näitä kuuntelua ja säveltapailua vaativia toimia, kun on se kyky katsoa suoraan lapuista.

        Omissa projekteissa olen nuotinlukutaitoisiin (prima vista -tasosten), törmännyt lähinnä pianistien/kosketinsoittajien yhteydessä ja ainakin näissä tapauksissa olen todennut, että heistä ois paljon enemmän hyötyä, kun osaisivat ennemmin kuunnella, kun lukea nuotteja, koska niitä lappuja ei yleensä ole kuiteskaan.


      • NoJust

        Tässä on nyt puhuttu nuottien tuntemisesta nuottiviivastolla...eikä teorian tuntemisesta kokonaisuutena. Ei ne ole toisiaan poissulkevia asioita. Itse olen opiskellut teoriaa ja siitä on ollut hyötyä. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että jos joku tekee homman hyvin omalla tavallaan ilman teoriatietämystä, niin siitä vaan...eli jokainen tehköön tavallaan ja lopputulos ratkaisee!


    • vm41

      Kyllä hyvät soittajat hallitsevat nuottien tuntemuksen, vaikka eivät esiintyessään niitä käytä.
      Ovat vain opetelleet stemmansa ennen esiintymistään.
      Nuotinluku taito tulee silloin parhaiten tarpeeseen, kun on vierailevasta artistista kyse, jolle voi edes jonkinlaiset nuotit antaa, ettei tarvitsisi mitään hyräily sekä vihellystuntia alkaa pitää.
      Siinä vain sitten usein jää lukutaidoton vain "lehdellä soitteleen".

      • NoJust

        Kyllä minä näen hyvän soittajan sellaisena, joka on hyvä soittamaan...osaa hän nuotit tai ei osaa:D

        Valehtelematta en ole elämäni aikana ollut kun muutamia kertoja tilanteessa, jossa olisi tarvittu nuotinlukutaitoa(ja nimenomaan sitä prima vista -osastoa!), mutta lukemattomia kertoja olen ollut tilanteessa, jossa uusi kappale pitäis ottaa haltuun, eikä ole minkäänlaisia papereita tarjolla.

        Kyllä minä arvostan sitä että joku näkee vaivaa ja opettelee ne nuotit. Ei siinä oo mitään pahaa, vaan siinä jos niistä tulee riippuvaiseksi. Kyllä tämän asian ne ihan oikeat musiikin ammattilaiset ja opettajat ymmärtää.

        Joskus jossain aamuohjelmassa käsiteltiin tätä vapaan säestyksen taidon tärkeyttä. Kauhuesimerkkinä pianisti jolla on kymmenien vuosien soittokokemus ja kykenee soittamaan prima vistana konserttoja, mutta ei osaa soittaa edes Peppi Pitkätossua, jos siihen ei ole nuotteja:D


      • hummat
        NoJust kirjoitti:

        Kyllä minä näen hyvän soittajan sellaisena, joka on hyvä soittamaan...osaa hän nuotit tai ei osaa:D

        Valehtelematta en ole elämäni aikana ollut kun muutamia kertoja tilanteessa, jossa olisi tarvittu nuotinlukutaitoa(ja nimenomaan sitä prima vista -osastoa!), mutta lukemattomia kertoja olen ollut tilanteessa, jossa uusi kappale pitäis ottaa haltuun, eikä ole minkäänlaisia papereita tarjolla.

        Kyllä minä arvostan sitä että joku näkee vaivaa ja opettelee ne nuotit. Ei siinä oo mitään pahaa, vaan siinä jos niistä tulee riippuvaiseksi. Kyllä tämän asian ne ihan oikeat musiikin ammattilaiset ja opettajat ymmärtää.

        Joskus jossain aamuohjelmassa käsiteltiin tätä vapaan säestyksen taidon tärkeyttä. Kauhuesimerkkinä pianisti jolla on kymmenien vuosien soittokokemus ja kykenee soittamaan prima vistana konserttoja, mutta ei osaa soittaa edes Peppi Pitkätossua, jos siihen ei ole nuotteja:D

        Olet ollut vain "pimputtelu porukoissa" näköjään.


    • vm41

      No myönnetään !
      Nuottien opettelusta ei mitään hyötyä ole, päinvastoin, se vaikeuttaa "soitteluun" opettelua aikaa kuluttavana tekijänä.
      Joten numeroiden opettelua vain sitten, sekä niiden ymppäämistä musisointiin.

      • NoJust

        Ei kun lopetetaan se kaikki ylimääräinen kuuntelu ja muu hömpötys ja musiikkia jatkossa voi soittaa vaan ja ainoastaan nuoteista:D Vaikka kuinka tekis mieli soittaa joku uusi kappale tai jammailla radion mukana, niin ei puhettakaan ennekun on partituurit nenän edessä!:D Se on vaan sitten odoteltava, kun löytyy laput tai joku nuotintaa (Millähän se nuotintaminenkin sitten käy, kun ei saa olla yhtään ihmistä, joka osaisi korvallaan plokkailla, mitä biisissä tapahtuu?!:D)
        Improvisointihan me varmaan sitten kielletään samalla, kun se on sellasta nuotinnoksen ulkopuolista "kurintonta sekoilemista", jossa joutuu ihan kuuntelemaan, mitä muut soittaa?!:D

        Niin ja tabulatuurit tietysti kielletään, koska joku jolla ei ole alan koulutusta vois niistä liian helposti oppia jonkun kappaleen ja vaikka ajautua musiikinmaailmaan!


    • gontra

      Olet täysin oikeassa !?
      Kaikenlainen visuaalinen oppimateriaali kriminalisoitava, vain korvat "hörölleen" radion sekä TV eteen, sekä sitten vaan keikkailemaan ?????
      Pöljä !

      • NoJust

        Sarkasmi on vaikea asia?!

        Kysytäänpä näin...kuinka moni on sitä mieltä, että hyvä näkö on tärkeämpi asia muusikolle, kun tarkka korva?


      • vm41
        NoJust kirjoitti:

        Sarkasmi on vaikea asia?!

        Kysytäänpä näin...kuinka moni on sitä mieltä, että hyvä näkö on tärkeämpi asia muusikolle, kun tarkka korva?

        Olet eksynyt alusta asti näköjään ihan eri raiteille.
        Kukaan ei ole kyseenalaistanut musiikkikorvan tärkeyttä, vaan teorian ymmärtämistä.
        Aloittajan vieno halu opetella edes jonkinlainen "teoria" jolla yhdistäisi soittimen, sekä halutun sävelmän toisiinsa ilman "vihellystä", ei tavoittanut ymmärrystäsi.


      • NoJust

        Äläs jauha...aloittajan vieno halu oli oppia soittamaan tabloista kappaleita, mutta sinähän tässä oot sitä teoriaa ja nuotteja tunkenu...että ei tollasta numeroleikkiä saa harrastaa:D
        Antasit ihmisten opetella tavallaan, etkä vähättelis, että "tuo on vaan soittelua"...Maailma on täynnä nuotinlukutaidottomia ja teoriatietämättömiä soittajia, jotka soittaa sinut tai minut suohon. Arvostaisit sinäkin sitä, mitä ne on saavuttaneet, etkä viisastelis, että tuo on vaan soittelua...jos ei osaa nuoteista vetää:D Varmasti se sinun itsetunto-ongelmaa vähän livittää:D

        Nuotit ja teoria on vaan yhden ihmisryhmän yhdessä sopima tapa kirjoittaa musiikkia ylös ja jäsentää sitä. Jos joku ihminen haluaa oppia jäsentämään sitä omalla tavallaan, niin kaikin mokomin! Monesti siitä voi syntyä jopa jotain innovatiivista ja erillaista...


      • vm41
        NoJust kirjoitti:

        Äläs jauha...aloittajan vieno halu oli oppia soittamaan tabloista kappaleita, mutta sinähän tässä oot sitä teoriaa ja nuotteja tunkenu...että ei tollasta numeroleikkiä saa harrastaa:D
        Antasit ihmisten opetella tavallaan, etkä vähättelis, että "tuo on vaan soittelua"...Maailma on täynnä nuotinlukutaidottomia ja teoriatietämättömiä soittajia, jotka soittaa sinut tai minut suohon. Arvostaisit sinäkin sitä, mitä ne on saavuttaneet, etkä viisastelis, että tuo on vaan soittelua...jos ei osaa nuoteista vetää:D Varmasti se sinun itsetunto-ongelmaa vähän livittää:D

        Nuotit ja teoria on vaan yhden ihmisryhmän yhdessä sopima tapa kirjoittaa musiikkia ylös ja jäsentää sitä. Jos joku ihminen haluaa oppia jäsentämään sitä omalla tavallaan, niin kaikin mokomin! Monesti siitä voi syntyä jopa jotain innovatiivista ja erillaista...

        Nyt alat jo vetään "hernettä nenään". Sory vain, kyllä >totuus on vain tarua ihmeellisempää<
        Mieti ny vähän mitä kirjoittelet.
        Musiikki on kautta aikojen aluksi tallennettu ( huom. tallennettu ) visuaaliseen muotoon, paitsi tietenkin "joihkuamiset" ym. vastaavat.
        TV stä, sekä radiosta ei vielä oltu edes unta nähty, joten musiikki ( en tarkoita nykyistä "liikunta musaa",) tallennettiin nykyiseen ainoaksi hyväsi havaittuun muotoon.
        Kyllä Sibeliuksen sinfoniatkin olisi ollut kova homma vihellyksien mukaa opetella.
        Että sillai ! Nyt päitä tyynyyn vain.


      • NoJust

        Huvittaa vaan, kun itse soitat poskee aiheen aloittajan kaltaisille "numeroleikkijille" ja sitten se yhtäkkiä onkin minun vika, ettei hän nyt saanut ääntään kuuluville...ja tämä vihellyshömpötyskin on sinun omaa jankutustas:D Ei tässä oo kukaan muu mistään viheltämisestä missään vaiheessa puhunut...
        ">totuus on vain tarua ihmeellisempää,,,vaan sullekki:D

        Sibeliuksen sinfonioita soittaa soittajat, jotka paitsi hallitsevat instrumenttinsa niin lukevat nuotteja prima vistana. Ei niitten tarvitse opetella moniosaista sinfoniaa lämpiössä ulkoa....sen enempää viheltämällä, kun nuoteista lunttaamallakaan.
        Sitä minä oon tässä yrittäny monestikki selvittää, että nuotit sinänsä on hyvä juttu. Pystyt suoriltaan soittamaan pitkiä ja monimutkaisia kappaleita, joiden ulkoa opettelu veisi kuukausia tai jopa pidempään...jos hallitset homman prima vistana! Muussa tapauksessa on vaan opeteltava ulkoa, joko kuuntelemalla tai nuoteista tavaamalla..tai tabloista.
        ja olen edelleen sitä mieltä, että kappale on helppo löytää kuunneltavana versiona ja melko vaikea nuotinnoksena!

        Minä en tiedä, onko esim. Guthrie Govan tai vaikka Stochelo Rosenberg opetelleet lukemaan nuotteja (jälkimmäinen ei tietääkseni), eikä se oikeestaan kiinnostakkaan. Se on kyllä ihan varma että nuo miehet on opetelleet kuuntelemalla musiikkia ja jos joku pitää noita miehiä soittelijoina, niin eipä paljon musiikista ymmärrä!:D


    • hummat

      Kyllä ulkonäkö sentään on jotain, ainakin esiintyjälle, taidoista viis. On aika yleistä.

    • gontra

      Kyllähän jokaisen kappaleen lopuksi ulkoa oppii, ei välttämättä kaikki, jos on vain tallenne, jota viikkotolkulla viitsii huudattaa.
      Aloittaja näköjään ei ollut kuullutkaan nuoteista, joten uskoi jonkun kanssasisaren tai veljen numeroleikkien tuovan apua ongelmaansa.

    • Tupatuuri

      Mitä pirun hyötyä on joistain "sointuotteista"?
      Eihän ne yleensä sellaisenaan sovellu juuri laisinkaan tavalliseen kotisoittoon yksistään soittajalle. Niistähän pitää koko ajan tehdä muunnoksia sormet sykkyrässä.
      Minusta on paljon helpompaa ja iisiä soitella sävelistä otelaudalla. Kun on vikkelät sormet onnistuu se kyllä varmaan paremmin kuin sormet sykkyrällä sointuotteista.
      Valaiskaa osaavat tätä asiaa.
      Säestämisessä on mielestäni vähän toinen juttu.

    • Pitkätukka_46v
      • EttäSilleen

        Ja muuten joskus tabulatuurit ovat oikeasti parempia kuin nuotit. Koittakaapa vaan soittaa nuoteista jotain Red Hot Chili Peppersin kitarajuttuja, ainakin John Fruscianten kitaraotteet aukeavat paremmin tabulatuureista kuin nuoteista. No kyseessähän onkin nuotinlukutaidoton itseoppinut kitaristi, aivan kuten Jimi Hendrix oli myös, ja otteet sit sen mukaiset (eli omintakeiset ja omaperäiset).


      • NoJust
        EttäSilleen kirjoitti:

        Ja muuten joskus tabulatuurit ovat oikeasti parempia kuin nuotit. Koittakaapa vaan soittaa nuoteista jotain Red Hot Chili Peppersin kitarajuttuja, ainakin John Fruscianten kitaraotteet aukeavat paremmin tabulatuureista kuin nuoteista. No kyseessähän onkin nuotinlukutaidoton itseoppinut kitaristi, aivan kuten Jimi Hendrix oli myös, ja otteet sit sen mukaiset (eli omintakeiset ja omaperäiset).

        En oo hirveen tarkkaan Fruscianten soittotyyliä analysoinut, mutta kuulostaa pikkasen siltä, että tukeutuu ajatusmalliin, jonka sittemmin joku on nimennyt CAGED -systeemiksi(kannattaa tutustua!)? Liekkö Hendrix ajatuksen isä...vähän saman henkisestihän se vetää?!

        Eihän RHCP:n musassa sinäsä ole mitään kovin eksoottisia sointuja tai juttuja. Melko perusasioihin nojautuvaa...hyvää musaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      320
      7600
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1853
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      56
      1181
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe