Scania nuorten kuljettajien kisa, vinkkejä.

Scaania

Hei kaikille!

Haluaisin kuulla kokeneimmilta kuskeilta että miten tuo taloudellinen ajotapa onnistuu parhaiten. Eli tottakai noi perusjutut on jotenkin hallussa, mutta pienetkin erot voi olla ratkasevia eli kaikki pienetkin vinkit otetaan vastaan.

Ylinopeutta ei tietenkään kannata ajaa lainkaan (paitsi alamäessä hieman), vaan maanteillä asettaa aina tuon vakionopeussäätimen siihen 80 km/h vai kannataisko tässä jopa ajella vähän alinopeutta esim. 77 km/h (jos säännöt sallii). Ottaa vakkarin ajoissa pois ennen kääntymistä/punaisia valoja, välttää turhaa jarrun käyttöä jne.

Itse ajoasetukset on tod. näk. samat kaikille eli ajetaan varmaan jollain eco ajotavalla, joten siihen ei pysty vaikuttamaan.

Mites vaihteenvaihdot antaako automaatin hoitaa homman vai onko taloudellisempaa käyttää manuaalia jossain tilanteissa?

Kiitos jos joku jaksaa vastata ja jos jotain jäi kysymättä niin saa vinkkata muitakin neuvoja.

6

87

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha_rahti

tuulilasiin tarroja sekä lippu-lappuja reilusti. hajukuusia muutama tuuman nippu. omalla rahalla ostettuja ledejä puolensataa, lisäpitkät ja valoraudat samalla viiviin omakustanteisesti. kasi kanjasta äänäri pois, että brotisee kunnolla, putki takapyörän edestä ulos ja hiukan kuskin sivuikkuna raollaan kokoajan, että marina kuuluu.
      Ensin nämä perus setit kuntoon ja sitten mietit muita asioita. Muistathan möykätä kovin ja syödä makkaraperunaa joka päivä. ylipaino on myös tärkeä sekä liukainen heijastin takki ja mustat verkkarit.

• ruittinrenki

Kannattaa varmistaa että autossa on jo valmiiksi magneetit vaihdelaatikossa ja rajoitin ohitettu. Mitä nopeampaa rahti kulkee niin sitä parempi. Sanomattakin selvää että kolitsihousut jalassa ajetaan ja ei todellakaan ole pahaksi jos kolitsimpultussa hieman sitä "hyvää", eli löysää sontuulia. Ajat vaan urgoolit soiden nilkka suorana ja LA-mikki turvan eessä heiluen, se on tosi siistiäkin ja morjestelet joka rekkaa aina.

• Rhth

Eipä ainakaan kannate vakionopeus-säädintä käyttää. Vie vaan enempi polttoainetta. Treenaamalla kait tuon oppii. Jos on ajanut yhdistelmää parivuotta,niin eiköhän se suju aivan hyvin. Hyvää treeniähän se on painaa pitkää päivää.

• muna_

Kyllä, pitkää päivää ja lämmintä sontuulia pultussa, niin olet oikea rahti-ahma. Kovasti mölyyt äl aa mikkiin ja nakkelet pahvikahvikuppeja akkunasta pihalle ajun aikana. Pää asia, että lämmin brojo haisee hytässä ja rahti kulkee saatanan saatana.

• kasikone

Ajat vaan pintakeikkaa pintakaasulla ja jätät huoltiksella tyhjäkäynnille koska motti pysyy lämpösenä ja helppo lähtee kiskoon mälliä jälleen. Risteyksissä ajat tyylillä "mä meen eka koska oon isoin" ja ulvotat isoa kasia niin että jytisee.

• Rhth

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4744
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1712
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      287
      1576
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1534
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      254
      1416
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1160
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1151
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1099
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1054
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1043
    Aihe