Sanelunpurku, kannattaako?

riinulihei

Katselin tuossa että Diktamen niminen firma hakee uusia työntekijöitä sanelunpurkuun ja ajattelin ehkä hakea...Kannattaako? Onko kokemuksia firmasta? Miten paljon maksavat palkkaa?

44

15425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fefefe

Kannattaa kysyä palkka niin siitähän sitten tietää kannattaako vai ei.
      Itse olen tosin kysynyt heiltä jo kahdella eri kertaa palkkaa kun nähnyt heidän työpaikkailmoituksensa ja kummallakaan kerralla en saanut mitään vastausta!

• suoriteperusteinen

Eivät sitten ehkä anna suoraa vastausta kysyttäessä, kun palkka voi olla suoriteperusteinen. Riippuu siitä paljonko teet ja mitä kaikkea osaat.

Jos olet niin rikas, että palkka on ainoa kriteeri työn tekemiseen, niin ole sitten ilman :)

Tiedätkö mitään tästä työstä muuten? Onko sinulla vaadittua osaamista? Kun ei tässä työssä kuitenkin osaamiseen riitä se, että on olevinaan nopea kirjoittaja. Ja niinhän se loppujen lopuksi on, että työnantaja valitsee, et sinä.

• tärkeä_pointti

Itsellänikin varmasti on kirjoitusvirheitä ja kieliopillisia virheitä. Sinun aloituksessasi on kuitenkin muutama virhe, Diktamen-niminen, ja pilkku puuttuu että-sanan edestä.
      Sanelusta purettavaa tekstiä ei tietenkään sisällöllisesti voi muokata (paljonkaan), mutta nämä perusjutut pitäisi osata. Sanelija ei nimittäin (tai joku yksittäinen voi toki sanella) sanele välimerkkejä pistettä lukuun ottamatta (jotkut eivät sitäkään). Mielenkiintoista se onkin sitten, jos sattuu olemaan tyyppi, joka ei sanele yhtäkään välimerkkiä :) Ja nykyäänhän tämä on erittäin tärkeää tämä kielipoliisina toimiminen. Sillä valtakunnallinen sairauskertomusarkisto ja potilaan oikeus nähdä häntä itseään koskevat tekstit ja oikeus vaatia korjauksia – jopa niihin kielioppivirheisiin! Tätä en kyllä ihan varmaksi mene sanomaan, että potilas pääsee tunnistautumalla KanTa-arkistoon näkemään kaikki itseään koskevat tekstit. Sillä nykyäänhän, jos menee vaikkapa terveyskeskuksen vastaanottoon ja pyytää kopiot omista sairauskertomusteksteistään (vaikka niiden sisältö ei olisi muuta kuin nuhaa ja kuumetta, luunmurtumia tms.), vastaanottovirkailija menee pyytämään lääkäriltä luvan, saako hän antaa kopiot.

Jep!

• vag

Taisi tulla diktameniin jotenkin liittyvät ihmiset vastailemaan, sellaiselta vaikuttaa nämä kaksi yllä olevaa tärkeilevää vastausta.. Palkan kysyminen on täysin asiallista ja siihen pitäisi kyllä vastata. Kukaan ihminen ei tee työtä jos palkka on huono.

• ei_tosiaankaan

Ei tullut vastailemaan Diktameniin liittyvät, vaan tekstinkäsittelijän eli sairaaloissa ja terveyskeskuksissa saneluita purkanut ja siten siis jotain asioista tietävä.

Hinta per merkki tai hinta per minuutti.
        Olisko ollut ihan Diktamenin alkuajoista asti, vai kuitenkin joku muu palkkausperuste? Taisivat tulla kuvioihin mukaan tuossa 2010 tienoilla nämä Diktamenit ja Manpowerit, jossain vaiheessa oli mukana myös Barona.

Tekstinkäsittelijän työssä, jos se palkka tulee suoriteperusteisena, on se, että tekee tehokkaasti laadukasta jälkeä. Siihen laadukkaaseen jälkeen kuuluu nimenomaan tietyt kieliopilliset perusasiat, jotka on hallittava, sekä sanaston tuntemus. Tehokkuutta taas se, että tekee nopeasti.
        Toki ymmärrettävää on, jos palkkaus on suoritekohtainen eikä esim. tuntipalkka. Sillä se on nähty, että tuntityöntekijät vetkuttelevat, jotta liksaa tulee lisää. Suoritekohtainen taas on siinä katala, että jos ei rahkeet riitä, niin ei riitä. Ja laadun heikkous taas vie siihen, että joutuu pois, jos valituksia alkaa tilaajalta tulla.

Ilmeisesti nämä Diktamenit ja muut tekevät sitä ylivuototyötä, eli niitä ei kiireellisiä töitä, joita kasautuu mutta jotka nekin on hoidettava nykyään, onko se nyt kolme vai viisi päivää käynnin jälkeen.

Kukaan ihminen ei tee työtä, jos palkka on huono. Ja suurin piirtein jokaisella, jolla on työ, on huono palkka ainakin hänen itsensä mukaan.

Kukaan ihminen ei tee työtä, jos palkka on huono. Ehkä sinusta ei ole tähän tekstinkäsittelijän työhön. On sellaisia tapauksia nähty ihan kk-palkkauksellakin, että ei homma toimi, muut hermostuvat, ja ulos lentää... Ei kannata pitää sellaista, joka tuottaa vain toisille lisää duunia.

• huono_palkka

Miksi haluat ehdottomasti sinne Diktameniin? Todennäköisesti palkka jää pienemmäksi kuin kk-palkalla. Kokeilepa myös Helsingin terveyskeskuksen tekstinkäsittelykeskusta, varmaan sijaisia tarvitsevat... Tosin onhan moni terveysasema kesällä kiinni... P.S. Monen tekstinkäsittelijänkin mielestä palkka on surkea eikä sitä työtä viittis tehdä, mutta kun ei muutakaan ole tai muuta osaa. Osaatko sinä?

• jaahasjaahasjaahas

Suoriteperusteinenko palkkaus? Onko ollenkaan pohjapalkkaa?

Työnteon ideana kun on yleensä se, että voi elättää itsensä, mieluiten ilman sosiaalietuuksia. Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa - kai nyt palkkaa voi kysyä.

• ex-worker

Minä olin vuosia sitten tuossa firmassa, en kauaa kuitenkaan, koska palkka ainakin silloin oli täysin suoriteperusteinen ts. kirjoitetun merkkimäärän mukaan palkka eikä ainakaan silloin ollut pohjapalkkaa. Omat ansioni jäivät hyvin vaatimattomiksi eikä mun kannattanut jatkaa siellä. Mutta toki asia voi olla muuttunutkin ja ehkä siellä nykyisin on pohjapalkkakin.

• qekko

Paljon sait palkkaa? Teitkö työtä kokoaikaisesti?

• ex-worker

Mulle tarjottiin pelkästään osapäivätyötä ja suoritepohjalta tuntipalkakseni muodostui n. 5-7€/h. Eli pomon kanssa sovimme, ettei mun kannattanut jatkaa näin pienellä ansiolla. Olisin saanut jatkaa kyllä, jos olisin halunnut, mutta ei tuo palkka motivoinut. Menin sitten hus:lle tekstariksi. Mutta ehkä siellä Diktamenilla on systeemit muuttuneet, ja näkyvät välillä hakevan kokopäiväisiä sanelunpurkajiakin. Kysy ihmeessä sieltä suoraan!

• grergre

Hus tekstinkäsittelyn palkka on vuokrausyhtiö manpowerin kautta aluksi 11e/h ja sitten kun 4 kk päästä pääsee suoraan hus:lle töihin niin tuntipalkka on 11.99e/h.
      Lähihoitajat saa 12.80e/h

• qekko

ex-worker: Miten monta merkkiä kirjoitit kuukaudessa/päivässä? Miten palkka määräytyi merkkejä kohden? Kyselen kauheasti, joo, mutta utelias kun olen. :)

• ex-worker

En oikein muista, miten tuo merkkien laskenta meni eli mikä siinä laskutus. Joka tapauksessa pomolla oli omalla koneellaan jokin ohjelma, josta näki jokaisen kirjoitetun tekstin määrän ja sen mikä tuli tuntipalkaksi. Usein se mun tuntiliksa jäi 5 € tienoille, joten eipä innostanut, koska mulla oli 10 v kokemus tekstinkäsittelijän työstä. Siitä on jo yli 5 v kun olin Diktamenilla, joten varmasti siellä voi olla nyt paremmat diilit :) Niin ja olin Diktamenilla alle kuukauden silloin. Se jäi mieleeni Diktamenista, että siellä oli hirveän vähän sanelunpurkajia, vaikka jatkuvasti ilmoittelivat työpaikoista :) välillä olin siellä yksin töissä, pomot vaan seurana.

• qekko

ex-worker: Harmillista, että kokeneellakin tekstarilla jäi tienestit noin pieneksi. :o Itse olen tehnyt aikaisemmin tuota sanelunpurkua, tosin sellasen pari vuotta ainoastaan.

Tuon työn ongelmia ovat suoraan sanoen pakkotahtisuus ja kireät hartialihakset, joten suosittelisin sinua riinulihei miettimään tarkkaan.

• tyttelinen95

Lingsoft Language Services Helsingissä hakee sanelunpurkajia. Kellään kokemusta tästä firmasta ?

• ei_muuta_sanottavaa

Huono firma. Mielestäni huonoudesta kertoo jo se, että hakevat joka vuosi tasaisin väliajoin. Eli väki tuskin määrältään kasvaa, ei vain pysy duunissa vai eikö kelpaa Lingsoftille. Toimii myös muualla kuin Helsingissä. Mieluisin hakija heille lienee yliopisto-opiskelija.

• languages

Siis hyvä firma pitää huolta työntekijöistään, ottaa heihin tarpeen tullessa yhteyttä, miksi Lingsoft hakee jatkuvasti... Jossain vikaa... Kieliteknologian ykkösfirma, omasta mielestään ainakin.

• Epäilyttävää

Lingsoftista jäi minulle todella epämääräinen kuva. Sain kärsivällisesti odotella vastausta sähköpostiin ja soittopyyntöihin, lopulta pääsin haastatteluun. Sovittiin tarkka aika jolloin ilmoittavat rekrypäätöksestä. Eivät ottaneet yhteyttä eivätkä vastanneet yhteydenottoihini. Yritin vielä myöhemmin uudelleen. Lafkan tasosta en tiedä, mutta rekryn ainakin hoitavat epäasiallisesti. Ei todellakaan jäänyt kuva ammattimaisesta toiminnasta.

• dfsdfdsfss

Olen saanut itse sellaisen kuvan että jos haluaa sanelunpurkua tehdä niin kannattaa mennä vain hus servis:lle. Perustelen asiaa siten, että ilmeisesti vain hus servis:llä on kuukausipalkka ja muilla joku merkkeihin perustuva eli toisinsanoen joudut raatamaan enemmän palkkasi eteen.

• EnHaeEnääKoskaan

Erittäin tökerön kuvan on kyseinen firma (Diktamen) ainakin minulle antanut. Työhakemuksen sinne lähetin, kun hakivat tekstinkäsittelijöitä (minulla työkokemusta lähes 5 vuotta kyseisestä ammatista). Minkäänlaista vastausta en saanut hakemukseeni (ei edes, että "kiitos kiinnostuksestasi"-tyyppisesti). Sähköpostia lähetin heille sitten rekryyn sekä henkilölle, jonka nimi oli hakuilmoituksessa; ei vastausta näihin. Soitin heidän esimiehelleen kahdesti saman päivän aikana; ei vastausta kummallakaan kerralla eikä myöskään soittoa takaisin.
      Joten miten helvetissä ihmiset sinne on päässeet töihin, jos koko firmaan ei saa minkäänlaista yhteyttä??!!

• EnHaeEnääKoskaan

Lisään vielä, että samalla tavalla kävi myös kollegalleni, joka haki kyseiseen firmaan. Hänkään ei saanut minkäänlaista vastausta yhteydenottoihin.

• pelastukoon_ken_voi

Et luultavasti saanut yhteyttä, koska siellä vaihtuu sekä esimiehet että työntekijät säännöllisin väliajoin, koska henkinen kuormitus on niin suurta. AVI:n puolelta heille oli tehty myös työsuojelutarkastus kesällä 2016 ja huomautettavaa löytyi runsaasti. Tiedän monia ex-diktamenlaisia, jotka seisovat kanssani tämän väitteen takana - jos et halua työuupumusta nollatuntisopimuksineen ja suoritepalkkoineen, mene töihin ihan minne vain muualle.

• pel11

Jep, voin allekirjoittaa ex-diktamenilaisena ettei kannata mennä. Kaikki sujuu ihan ok kunhan vaan teet mukisematta työsi, mutta ei kaikkea halua ottaa hiljaa vastaan niin huonolla korvauksella.

• surullistamuttatotta

Juu, kokemusta on enkä voi kenellekään suositella. Se, miten siellä kohdellaan työntekijöitä on aivan ala-arvoista. Tuolloin oli pakko olla sitkeänä kun ei muutakaan työtä ollut, mutta näin kuinka monet paloivat loppuun siellä. Esimiehet vaihtuivat ja jäivät sairaslomille. Pitkäaikaisia työntekijöitä katosi yhtäkkiä ja uusia haettiin koko ajan. Työhön perehdytystä ei ollut lainkaan, ja palautetta mahdollisista virheistä tuli kuitenkin herkästi. Harmillista että asiakkaat joiden saneluita siellä puretaan, eivät tiedä miten ko. firma toimii. Saneluita on purettu myös ulkomailla, onkohan kaikille palveluntilaajille tuostakaan kerrottu.

• lei782

Diktamenilla surkea palkka 0-tuntisoppareita.

HUS:sta paremmat kokemukset

• työtöntyttö

Millaista palkkaa Diktamenilla sai? Kai siellä nyt yli tonnin saa/kk? Voisin mennä silläkin liksalla.

• hyytävähuuto

Jos tässä huutokauppaa pidetää, niin mä voin mennä 900 eurolla. Täyttä päivää, tietty.

• Exdiktaattori67

Palkka voi olla yli tonnin tai alle,suoritepalkka.Pitää kyl' kirjoittaa tosi paljon,et saa 'kohtuullisen' korvauksen.joskus ei välttämättä ole töitä tarjolla niin silloin ei heru liksaakaan. Kandee hakee ja kokeilla!!Samahan se on mitä töitä tekee

• työtöntyttö

Ok, mua vaan epäilyttää mites vuokran ym pakolliset maksaa jos ei töitäkää. Taidan hakee kuitenkin Hus:lle. Diktamen kai teettää osapv-töitä sekää ei niin hyvä. Mut kiitti vastauksesta!

• Onceinlifetime

Ei kannata, hakekaa 'oikeita töitä' joista saa kohtuullisen korvauksen. Esim. pk-seudulla voi päästä ahtaajaksi. Sillä palkalla voi ELÄÄ.

• kalanpää

ei kannata. hommassa joutuu tehdä paljon kaikkea muutakin kuin purkamaan saneluita esimerkiksi tekemään lähetteitä, tutkimuspyyntöjä ja lausuntoja sekä selvittelemään erilaisia koodeja ties mistä, joista ei saa siis palkkaa, koska palkkaa tulee vain puretuista minuuteista. per minuutti saa viidenkymmenen sentin molemmin puolin rahaa, mutta tuntipalkka jää helposti alle viiden euron.

• PerttiReilukerhosta

Yhdyn kalanpään kommenttiin, että paljon tällaista ilmaistyötä teetätetään. Itse sain palkkaa VAIN merkeistä ja nekin vähäiset merkit piti lyhentää mahd.lyhyeksi (ettei vaan vahingossakaan tienannu liikaa LOL). Teen tekstarin töitä nyt kunnallisella puolella ja siellä ei saa tuolla tavalla lyhennellä sanoja selkeyden takia. Ilmeisesti osalle maksetaan saneluminuuteista ja osalle merkeistä. Kummallista!? Ja osalla toki kiinteä kk-palkka ja osalla alempi tavoitemerkkimäärä. Tekstarit, teette tärkeää ja vastuullista työtä, älkää suostuko liian alhaiseen palkkatasoon. Vastuusta pitää maksaa, varsinkin jos pitää lähetteitä lähetellä eteenpäin.

• Haloo

On järkyttävää nämä Lingsoftit ym., jotka teettävät töitä halvalla ja ajavat alas tekstinkäsittelijöiden palkkoja.

• Anonyymi

Onko mitään käsitystä mikä on palkkataso näissä firmoissa nykyään? Itse kuulin että Lingsoft tarjoaisi töitä ainoastaan nollatuntisopimuksella keikkatyylisisesti vähän kuten Wolt. Ja että Diktamenilla työolot olisivat aivan surkeat. Ovatko vain yksittäisten tyytymättömien työntekijöiden huhuja vai onko asiat oikeasti näin?

• Anonyymi

Mitenkäs se puheentunnistus toimii HUSissa tai muualla Suomessa? Jyväskylässä taitaa olla myös käytössä? Anyone?

• Anonyymi

HUSissa niin hyvin, että suuri osa tekstikäsittelijöistä tullaan uudelleen sijoittamaan talon sisällä.

• Anonyymi

Mikä mahtaa olla tilanne tänäpäivänä Diktamenilla? Työtyytyväisyyskyselyn tulosten mukaan heillä lienee muutoksia tehty - AVI:n puolelta heille oli tehty työsuojelutarkastus kesällä 2016 ja huomautettavaa oli löytynyt runsaasti - jonka jälkeen asioita on korjattu ja muutettu ja niihin panostettu enemmän. Entä palkkaus? Myös edut on melko hyvät, samoin työtilat? Mikä siellä (vielä) mättää vai mättääkö mikään?

• Anonyymi

Hyvä tyäpaikka ja tienaa myös! Työskentelytilat todella viihtyisät nyt.

• Anonyymi

En tiedä Diktamenista, mutta itse tienaan reilu 2700€/kk 6 tunnin työpäivillä eräässä sanelunpurkufirmassa! Alalla tienaa ihan mukavasti ja pienellä vaivalla, jos älyää neuvotella työehtonsa. Hyville ja nopeille kirjoittajille maksetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä Diktamenista, mutta itse tienaan reilu 2700€/kk 6 tunnin työpäivillä eräässä sanelunpurkufirmassa! Alalla tienaa ihan mukavasti ja pienellä vaivalla, jos älyää neuvotella työehtonsa. Hyville ja nopeille kirjoittajille maksetaan.

Mikäs tämä firma on?

• Anonyymi

Toimiiko todella Apotti ja puheentunnistus HUSissa? Ainakin mitä kokemuksia lukenut esim. apottikokemus.fi, ei oikein vakuuta...

• Anonyymi

Palkkaus sekä Diktamenilla että Lingsoftilla niin alhainen työtahtiin ja vastuuseen nähden, että ennemmin kannattaa mennä jopa marjanpoimijaksi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe