Naltreksoni

Kiinnostui

Onko jollakin kokemusta Naltreksonin käytöstä? Kirjoittaako lääkärit reseptin Suomessa. Tuli amerikkalainen tv-ohjelma, jossa moni oli saanut tämän lääkkeen avulla juomishimon hallintaan, siis päässyt kohtuukäyttäjäksi.

16

975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtojen_tähden

      Kannattaa suhtautua kritiikillä nähtyyn TV-dokumenttiin. Ohjelmassa naltreksonia käsiteltiin kovin ylistävään ääneen, mikä herättää kysymään mikä on tarinan toinen puoli. Sellaista ainetta ei ole olemassakaan, joka veisi hyvän olon tunteen ainoastaan alkoholista. On todennäköistä, että aine vaikuttaa muuhunkin mielihyvän kokemisenkykyyn kuin vain alkoholin nostattavaan vaikutukseen. Tästä ei keskusteltu ohjelmassa. On hyvin mahdollista ja ehkä jopa todennäköistä, että naltreksonillakin on monille käyttäjille merkittäviä haittavaikutuksia ja seuraamuksia, joista he haluaisivat olla tietoisia.

      Haastan ohjelman promoaman ajatuksen siitä, että "alkoholismi" olisi sairaus. Alkoholin kuin muidenkin huumeiden käyttö on loppujen lopuksi jokaisen ihmisen oma valinta. Monet turruttavat elämän vastoinkäymisten aiheuttamaa mielipahaa erilaisin huumaavin ainein, kuten alkoholilla tai SSRI:llä. Se on meille ihmisille aika luonteenomaista, mutta tapaan sisältyy riskejä.

      Jos olet aikeissa alkaa vähentämään alkoholin käyttöä yksi hyvä motivoiva kirja, jota suostittelen, ja jonka taustalla ei ole taloudellisia intressejä on Jeffrey A. Schalerin "Addiction is a Choice."

      Addiction Is a Choice
      Jeffrey A. Schaler, POKKARI , englanti, 1999
      http://www.adlibris.com/fi/kirja/addiction-is-a-choice-9780812694048

      Schaler on psykologian professori ja on ollut tekemissä addiktioasioiden kanssa pitkään. Hänen näkemyksensä pohjaavat vahvaan tutkimustietoon. Lupaan, että saat hyvin erilaisen ja raikkaan näkemyksen alkoholin käytön säätelyyn. Jeffrey Schaler on ollut haastateltavana mm. Meria Heller Showssa, johon linkki ohessa. Saat ainakin sitä kautta tietää joitakin pääkohtia siitä mitä tutkimustieto meille osoittaa.

      Meria with Jeffrey Schaler, Ph.D Addiction is a Choice Part 1
      https://www.youtube.com/watch?v=sNIz4lyJoxs

      Parasta kaikessa on, että pääset itse päättämään mitä linjaa olet halukas kokeilemaan, kun olet ensin tutustunut erilaisiin näkökulmiin ja vaihtoehtoihin. Vaihtoehtoja lähestyä alkoholismia on useampia, kuten tulet huomaamaan, jos ym. materiaaliin perehdyt. Sieltä pääset valitsemaan sopivimman omalle ajattelutavallesi sekä tilanteellesi. Lykkyä tykö!

      • tilavuusprosentti

        Naltrekson vie alkoholin nauttimisesta nautinnon eli nousuhumalan hienon tunteen. Naltrekson siis pystyy näyttämään tavalliselle ihmiselle miltä juominen alkoholistista tuntuu, sillä alkoholisti juo pakonomaisesti ilman että saisi alkoholista enään mitään nautintoa.
        Siksipä Naltrekson ei alkoholistia auta, eikä saa tehtyä tästä kohtuukäyttäjää. Alkoholisti juo muutenkin ilman alkoholista saatavaa nautintoa sillä "kroppa vaatii" alkoholia.
        Kohtuukäyttö on edelleen alkoholistille vain kostea päiväuni, ja omavoimaisuus juomisen rajoittamisessa päättyy yleensä kun "kissa astuu varpaille" tai jokin muu vakava ongelma tulee elämässä vastaan.
        Jotenkin on sääli, että ihan sivistyneen oloinen kirjoittaja uskoo alkoholistin kykenevän rajoittamaan juomistaan omavoimaisesti. Meillä Suomessa on tämänkaltaisen virallisen päihdepolitiikan avulla saatu vuosittain kuolemaan 3500 ihmistä, mutta tuloksettoman päihdepolitiikan ansiosta uusia alkoholisteja ilmaantuu kuolleiden tilalle samaan tahtiin.
        Kohtuukäytön mannekiineja ilmaantuu julkisuuteen säännöllisesti, mutta yleensä näillekin tulee noutaja juuri kun olivat oppimassa kohtuukäytön jalon taidon.


    • Kiinnostui

      Harmi ettei vastaaja ymmärrä kysymystä. Odotan edelleen vastauksia kahteen kysymykseeni. Kiitos etukäteen!

      • tilavuusprosentti

        Todellisuudessa aloittaja itse ei ymmärrä esittämäänsä kysymystä. Sinä kysyit oikeastaan, että "eihän minun tarvitse lopettaa juomista, eihän..?"
        Ja vastaus kuuluu: Ei tarvitse lopettaa juomista, eikä tarvitse edes vähentää. Olet yrittänyt, mutta et ole kumpaankaan kyennyt, muuten et tuollaisia täällä kysyisi. Sinä siis jatkat juomista niin kauan, että olet valmis kysymään sen seuraavan kysymyksen.
        Halutessasi saat toki Naltreksonia tai Reviaa, mutta juominen ei siitä vähene. Juominenhan aiheuttaa jo nyt enemmän pahaa oloa kuin hyvää oloa, eli miksi tieten tahtoen haluaisit lisätä pahaa oloa. Et siis kuitenkaan ottaisi Naltreksonia, koska se vie pois sen vähäisenkin hyvän olon tunteen juomisesta.


    • Entinenpuopottelija

      Tuttavani kertoi, että jätti naltreksonin pois, kun jäi humalan nautinto saamatta. Kaveri liittyi myöhemmin AA:han ja on nyt ollut raittiina.

      • AA-aktivist

        Ja kaverisi istuu packan hajuisilla puupenkeillä kerholla saamassa kiksejä, kun sniffaa OMOa ja työntelee löylykahaa percereikäänsä. Hienoa!


    • Kiinnostui

      Kiitos Entinenpuopottelija. Vastauksestasi päättelen että Suomessakin reseptiä kirjoitetaan. Yksi kokemus on myös hyvä tieto, vaikkei oma olekaan.

    • tyutyuu

      En käsitä kyseisen lääkkeen funktiota. Kyllä se juomisen nautinto jää alkoholistilta pois ihan automaattisesti, silti on vain juotava.

    • Simmottis

      Naltreksoni-reseptejä saa Suomesta! Terveyskeskuksen A-klinikan kautta lääkäriin ja lekuri semmoisen lääkemääräyksen antaa, kun pyytää ja jos hän aiheelliseksi sen katsoo! Rohkeutta!

      • Simmottis

        Sorry! Tuo A-klinikka reitti oli vain oma tietoni! Voipi hyvinkin olla, että Naltreksoni-reseptin saa ihan yhtä hyvin sieltä terveyskeskuksen "tavis"-puoleltakin yleislääkäriltä. Samoja tohtoreita ne ainakin täällä pikkupaikkakunnalla on.


    • Yleistietoa_hakemassa

      Kiitos vastauksista niille, jotka vastasivat kysymykseeni. Mitään luentoa en välitä lukea, koska odotin vain omakohtaista kokemusta Naltreksonin käytöstä. Nyt siis tiedän että Suomessakin määrätään lääkettä.
      Ja miksi kysyin. Tv oli sattumalta päällä kun ohjelma tuli ja jäin sitä katsomaan. Heräsi kysymys, miten Suomessa kyseisen lääkkeen kohdalla toimitaan. Ei sen kummempaa. Vielä jäi se omakohtainen kokemus arvoitukseksi. Yksi henkilö kertoi tuttavastaan, joka sekin on parempi kuin jokin yleisluento lääkettä itse kokeilemattomilta. Harmi, että täyttävät palstaa ja sotkevat aiheen. Ettekö voisi aloittaa ihan omaa moraaliketjua asiasta, eikä sotkea toisten kysymyksiä. Itse en käytä alkoholia, eikä ole ongelmaa edes läheisillä ja keksin tulla tänne palstalle tietoa hakemaan. Edelleen olen kiinnostunut varsinkin niistä, joita lääke on auttanut, mutta toki niistäkin, joille lääkkeestä ei ollut mitään hyötyä.

      • Nuori_myIläri

        Toisaalta, voithan sinä työntää löylykauhan anukseesi.


      • tilavuusprosentti

        Juu ei mekään mitään alkkiksia olla, muuten vaan täällä notkutaan ja kirjoitellaan... mutta kyllä nyt joudun vaihtamaan "mitäs me miljonäärit"-palstalle, annan siellä sijoitusneuvoja pikavoittoja etsiville spekuleeraajille.
        Kyllä sinä sait vastauksia, mutta et näköjään osannut niitä lukea... tai halunnut lukea.


    • Yleistietoa_hakemassa

      Täälläpä rattoisaa porukkaa. Toisaalta Nuori_myllärikin on siedettävämpi (iloista viikkoa sinulle!) kuin turhanpäiväiset moralisoijat ja teoreetikot. Tiedonhaluni johtuu siitä että kuulun ensiapuryhmään ja keskustelemme joskus erilaisista sairauksista, joista itsellä on alkujaan hyvin vähän tietoa kun olen ihan eri alalla. Sanan Naltreksoni kuulin siis tvssä pari viikkoa sitten elämäni ensimmäisen kerran. Olen ketjun aloittaja.

    • Vähänliikaa

      Olen saanut käsityksen että naltreksonia ei voi saada ilman sitoutumista terapiaan?
      Miksi näin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      98
      2225
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      391
      1846
    3. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      71
      1444
    4. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1125
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      40
      1103
    6. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      93
      1029
    7. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      191
      1029
    8. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      73
      1019
    9. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      926
    10. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      50
      848
    Aihe