Kyseessä remonttiin valmistautuva omakotitalo, jossa tuulettuva alapohja.
Saako käyttövesiputkien suojaputket vetää asukas itse, jonka jälkeen LVI-ammattilainen tulee vetämään itse putket/tekemään liitokset? Vai riippuuko ihan LVI-ammattilaisesta suostuuko järjestelyyn?
Asukkaalla itsellään vaan löytyy tarvittavat työkalut, jolla saa kätevästi vedettyä suojaputket alapohjan(n.100cm korkea) kautta oikeille paikoilleen. Keittiö omana vetonaan ja WC:n kautta toinen veto sisäkaton kautta kylpyhuoneeseen.
Saako käyttövesiputkien suojaputken asentaa itse?
13
4881
Vastaukset
- psrt
Saako autoon vaihtaa itse renkaat jos se on menossa pajalle jakopääremonttiin? Asiakkaalta sattuu löytymään tarvittavat työvälineen ja renkaat.
- Trsp
Enhän mä kysynyt saanko itse maalata sokkelin jos putkimies tulee vetämään putket...Vaan samaan kokonaisuuten kuuluva asia kuitenkin.
- bnjuy
Saa vetää, ei ole putkityöt mitään luvanvaraista työtä. Kannattaa kuitenkin kysyä tulevalta putkarilta, suostuuko ko. menettelyyn. Niissä kun on yleensä omat niksinsä noissa putkitöissä.
- Trsp
Oukei, kiitoksia! Täytyy kysäistä putkarilta samalla kun kysyy tarjouksia.
- tuptup
Jos itse laitat, niin tee mutkat loiviksi ja virittele niin että se villojenvälistä tuleva kylmävuoto ei kohtaa niitä putkia, vaikkapa -30 pakkasella ja pohostuulella. Eipä silti, kyllä ne ammatti putkijullitkin laittavat putkivetoja niin että putket jäätyvät uudessakin talossa.
- noualavutelainen
Ja jättävät putkiin tulevat anturit laittamatta, asentavat lattialämmitysjakotukin väärään paikkaan valuun, asentavat väärän ilmanvaihtokoneen, rikkovat ulko-oven tiivisteen pakillaan, jättävät asennuksen aikana kaikki putkenpätkät toisten riesaksi, asentavat eristeet huolimattomasti, katkovat putkia väärän mittaisiksi, asentavat vuotamaan vedet kaappiin, eivät osaa maalämpöpumppua asentaa ilman maahantuojan apua, vääntävät putkien helmiliitosliittimet rikki, laittavat kylmän ja kuuman vede nousut ristiin, ja miljoonba muuta ongelmaa. Kukaan kerkeä vahtimaan näitä SUOMALAISIA AMMATTIMIEHIÄ!
- eläkeukko
noualavutelainen kirjoitti:
Ja jättävät putkiin tulevat anturit laittamatta, asentavat lattialämmitysjakotukin väärään paikkaan valuun, asentavat väärän ilmanvaihtokoneen, rikkovat ulko-oven tiivisteen pakillaan, jättävät asennuksen aikana kaikki putkenpätkät toisten riesaksi, asentavat eristeet huolimattomasti, katkovat putkia väärän mittaisiksi, asentavat vuotamaan vedet kaappiin, eivät osaa maalämpöpumppua asentaa ilman maahantuojan apua, vääntävät putkien helmiliitosliittimet rikki, laittavat kylmän ja kuuman vede nousut ristiin, ja miljoonba muuta ongelmaa. Kukaan kerkeä vahtimaan näitä SUOMALAISIA AMMATTIMIEHIÄ!
Luettelemasi asiat kuuluu ryhmään tee-se- itse hommat. Ei kuulosta ainakaan ammattimiehien tekemiksi. Putkimiehen nimike ei vielä tee putkimiehestä ammattimiestä. Nykyisin putkimiehiä kurssitetaan muutama kuukausi ,ja siitä vaan baanalle. Ennen aloitettiin metsurista tehdä putkimiestä käytännön koulutuksella.
6 vuotta piti ensin olla alan töissä ennen kuin sai ns vanhemman asentajan oppimäärän.
Nyt ne on ammattimiehiä heti kurssin paperit saatuaan.
Maalämpö hommat on sellaisia ettei esim. niitä joku tee koko ikänään. Jonkun niidenkin asentaminen pitää opettaa.
Itse tein aikoinani jopa hammaslääkäri tilojen ja laitteiden asennuksia.
Ei niitäkään osaa, ellei joku alan inssi ole neuvomassa.
Lopuksi vielä. Alan parhaat osaajat tuntuu löytyvän ihmisistä joille pitää rukkasetkin tehdä tilaustyönä. - LVIS
"Luettelemasi asiat kuuluu ryhmään tee-se- itse hommat".
Höpö höpö. LVIS alalla toimineeena voin vakuuttaa, että hyvä amatööri tekee paljon parempaa jälkeä kuin keskinkertainen asentaja.
Ainakaan minua ei ole kukaan opettanut maalämpöasennuksia tekemään. Itse olen sen ihan ohjekirjaa selailemalla päätellyt.
Ongelma on siinä, että ala teknistyy valtavalla vauhdilla ja nyt vaaditaan entistä enemmän sähkö- ja ohjelmoitnipuolen osaamista. Perinteista "putkityötä" on katoavaa kansanperinnettä. Hitsaavia asentajia ei maailma enää kaipaa muuta kuin erikoistöihin. - eläkeukko
LVIS kirjoitti:
"Luettelemasi asiat kuuluu ryhmään tee-se- itse hommat".
Höpö höpö. LVIS alalla toimineeena voin vakuuttaa, että hyvä amatööri tekee paljon parempaa jälkeä kuin keskinkertainen asentaja.
Ainakaan minua ei ole kukaan opettanut maalämpöasennuksia tekemään. Itse olen sen ihan ohjekirjaa selailemalla päätellyt.
Ongelma on siinä, että ala teknistyy valtavalla vauhdilla ja nyt vaaditaan entistä enemmän sähkö- ja ohjelmoitnipuolen osaamista. Perinteista "putkityötä" on katoavaa kansanperinnettä. Hitsaavia asentajia ei maailma enää kaipaa muuta kuin erikoistöihin.Niinpä. Eihän näihin LVI hommiin tarvita kuin puukko 2kpl jakoavaimia mahdollisesti puristuspihdit. Akkuporakone ja ruuvikärkisarja. Hieman jos vielä osaa tosiaan lukea ja ymmärtää lukemansa ja tietenkin on huolellinen, niin niillä kyllä pärjää. Vastuun tekemisistään siirtää Kvv vastaavalle, joka sitten vahingon sattuessa haastetaan käräjille, kun ei ole sattunut huomaamaan jotain pientä mokaa.
Esim rakentaja sattuu tarvitsemaan kaupungin tuomasta vesiputkesta pätkän sähköjä ja muille kaapeleille suojaputkeksi.
Myöhemmin kun pitäisi vesi saada vesimittarille ,hän jatkaa omatoimisesti aiemmin pätkäisemäänsä vesijohtoa. Pistää kyllä liittimen paikoilleen mutta kokemattomuuttaan ei ymmärrä varmistaa että onko se kunnolla.
Putkea ei ole laitettu asetuksen mukaan suojaputkeen. Kvv vastaava ei tiedä asiasta mitään. Melko pian paljastuu että lattian alla vuotaa kyseinen liitos. Tekijä dementoituu ja ruvetaan etsimään maksajaa vesivahingolle. Ensimmäisenä on tämä kvv vastaava. Hänen tehtävä olisi ollut valvoa mitä työmaalla tapahtuu.
- ammattilainen3
Omakotitaloon voit vaikka tehdä koko putkiremontin vaikka itse noudattaen D1:stä, lakimääräisiä esteitä tähän ei ole.
Löydät D1:n verkosta http://www.finlex.fi/data/normit/28208-D1_2007.pdf
Osat voit ostaa vaikka Biltemasta kunhan valitset STF-leimatut komponentit niin vakuutusyhtiölläkään ei ole asiasta nokan koputtamista. http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/ - eläkeukko
Onhan ne niitä vedelleet. Sitten seinän vieruksilta piikkaillaan lattioita auki ,kun sisäputket ei menekään paikoilleen. Paras laittaa sisäputketkin jo saman tien. Paras lopputulos tulee jos vielä laittaa jakotukit paikoilleen, silloin putket jää ainakin hyvin.
Myöhemmin kun sattuu jotain ongelmia kaikki työnnetään ammattimiehen piikkiin.
Isännät jotenkin dementoituvat siinävaiheessa - Putkitöistä
Saat tehdä kaikki putkityöt itse vaikka uuteen omakotitaloon. Tarvitset kuitenkin KVV-vastaavan, joka on paikallisen rakennusvalvonnan hyväksymä. KVV-vastaavan kanssa täytätte pari lappusta, hän kuittaa ne, sitten kunnan LVI-tarkastaja tulee mm. koeponnistukseen tarkastamaan. Pätevä omatoimimies pystyisi periaatteessa tekemään homman, ja joku KVV-spede jolla on luvat vaan kuittaa. Käy siis työmaalla koeponnarilla ja heität sille viissataa käteen. Haet vielä tallinnasta vermeet kolmasosa hintaan.
Jos aiot vetää tyhjiä putkia sinne betonin sisään, et kuitenkaan taida olla se pätevä omatoimimies jota tarkoitin. Vähänkin tiukkaa mutkaa ja pidempää matkaa ja sinne PEX:in sisään ei mene enää putki jälkikäteen. PEX:it ei siis ole niin kuin sähkömiehen putket, joihin menee kyllä johto korkealaatuisella vetojousella jälkikäteen. Jos KV-suunnitelmissa on vieläpä esim. piirretty paksumpi putki kiertoa varten niin sitä ei tahdo saada sinne PEX:in sisälle millään edes maassa toisen ammattiputkimiehen työntäessä vesiputkea ja toisen pyöritellessä ja ravistaessa PEX:iä.- Put-Kari
PEX:in sisään ei mitään vesiputkea enää laiteta, et ole alkuunkaan perillä siitä mistä kirjoitat.
Ja iso osa Tallinnan vermeistä ei täytä suomen määräyksiä.Tallinnassa myydään paljon putkitarvikkeita ja kalusteita jotka eivät täytä D1:n kohdan 2.5.1 vaatimusta. Vesivahingon sattuessa vakuutusyhtiön tarkastaja hymyilee vinosti ja heittää korvaushakemuksesi silppuriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809