Miten sais rahaa?

köyhähkö

Moro! Oon 14.v tyttö joka tuntee olonsa köyhäks.. Mun äitillä ja isällä ei oi rahaa melkeempä mihinkää. Joo no ruokaa saadaa ja joskus jotai muutaki mut jos vaikka kysyisin et voikko ostaa suklaalevyn ku mun pitäs leipoo sinne ja tänne sitä ja tätä nii vastaus on AINA joku et "ei oo rahaa" ja se on ärsyttävää. Oon miettiny et vois itekki vaikuttaa siihe jotenki, siis vaikka keräämäl rahaa mun vanhemmille tai olla ainaki mukana keräämäs. Mut ku itekki tarvis kaikkee muutaki ku ruokaa. Mul on rahaa säästös joku 100 € mut kerään sitä rahaa luokkaretkelle lontoosee ja uutee puhelimee ja johonki pienee taulutelkkarii ja ipadii ja kaikkee, nii ei mul oikee oo mitää rahaa mitä antaa mun vanhemmille. Iskä tarvis uuden koneen, äiti tarvis uuden telkkarin niitten huoneesee ja isosisko järkkärin ja pikkusisko uuden puhelimen ja kaikkee ja halusin ostaa kaikille kaiken mitä ne toivoo mut ei vaan oo mullakaa sitä rahaa ku äiti ja isä lainaa multa jatkuvasti tililtä. No siis ennen siel oli jotai 2 tonnii, nyt 2 sataa... Joten kysymys on et kuinka voitas saada paljon rahaa nyt lähi kuukausien aikana?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meetöihi

      Nuori kukko. Onneks itellä ei oo tollasta tilannetta. Mut hanki töitä esim. Postinjakaja sinne pääsee 14vuotiaat

    • Peach954

      Älä ainakaa ota mallii musta :D oon ite 14 v. tyttö ja myyn röökii. Varastan sitä mun vanhemmilta ja myyn kavereille. Saan siit massii eikä kukaa tiiä et miten vitus :D voisit mennä esim. läheiseen siwaan kesätöihin niiku mä meen tai vaik jakelee mainoksii mut se on rankkaa :/ tai sit poimii mansikoita lähi puutarhaan. Googlaa ja eti :D

      • 27vNainen

        Voi tyttö rukka! Vanhempas vei sulta jo ainakin 1,5 tonnia ja sinä vaan keräisit niille rahaa. Olikohan tilin rahat sun lapsilisiä? Jos oli, niin ymmärrän, mutta muuten en. Nehän on sun vanhemmat, keiden pitäis olla vastuussa susta, eikä toisin päin. Tuskin sun vanhemmat mitään uusia elektroniikkahärpäkkeitäkään oikeasti tarvitsee. Jos tarvitset itsellesi rahaa niin ehkä onnistut jostain löytämään pientä tienestiä, pullojen keruuta tai mansikanpoimintaa mahdollisesti. 14 kuulostaa vähän nuorelta "oikeisiin töihin", luulen että pitäisi olla 15 (en ole varma?!). Mutta pidä rahat itselläsi käteisenä piilossa, äläkä edes sano että sulla on. Niin säästyvät että sulla on sitten kun itse tarvitset. Mutta kyllä tuon ikäisen kannattaisi keskittyä kouluun, harrastuksiin ja kavereihin, eikä ollenkaan kantaa huolta perheen rahatilanteesta. Saattaa myös olla että vanhemmat antavat tekosyyksi "ei ole rahaa", vaikka oikeasti johtuu jostain ihan muusta se, että eivät halua laittaa rahaa esim. juuri suklaalevyyn. Uskon että 10v päästä saatat nähdä koko asian ihan toisella tavalla. Mutta nyt tyttö: keskity omaan elämääsi, omien tavoitteiden saavuttamiseen ja kaikkeen mukavaan.


    • RiittaP

      Kuule tyttö, sun vanhemmilla ei ole oikeutta ottaa rahaa sun tililtä omiin tarpeisiinsa - eikä edes ruokaan! Ainoastaan siinä tapauksessa, että olette toimeentuloasiakkaita, sun rahoja saa käyttää _sun_ ruokiin ja vaatteisiin, mutta ei muun perheen. Sun rahat on sun omaisuutta ja jos sun vanhemmat on ottaneet niitä rahoja, sen rikoksen nimi on kavallus. Tämä ei ole mikään leikin asia vaan laissa kielletty juttu ja voit halutessasi käydä tekemässä poliisille rikosilmoituksen. Monet vanhemmat ei tajua, ettei ne voi ottaa lasten rahoja noin vaan!

      Mitä tuohon muuhun rahantarpeeseen tulee. Ymmärrän, että sua huolettaa rahatilanne. Mutta sinunkin pitää ymmärtää, että olet alaikäinen ja sun vanhempien velvollisuus on pitää huolta siitä, että sulla on ruokaa, katto pään päällä ja lämpimiä vaatteita. Tämäkin on ihan lakisääteinen juttu, Sun vanhemmat on epäonnistuneita vanhemmuudessaan, jos sulla on turvaton olo ja koet, ettei ne pärjää. Sun pitää saada elää vielä tässä vaiheessa elämää ilman rahahuolia, siis ilman huolta siitä onko riittävästi ruokaa jne. Sitten kun olet aikuinen, niin sitten on se aika kun huolehdit itse itsestäsi ja murehdit, miten saat rahat riittämään.

      Kannattaa myös ymmärtää, että monet kuvitelluista tarpeista on vain mielitekoja. Jos puhelin toimii, ei silloin tarvitse ostaa mitään uutta puhelinta. Televisiokin on turha, koska netin kautta näkyy suurin osa ohjelmista ja television katselu on muutenkin vähän jonninjoutavaa touhua. Kaikki viihde-elektroniikka on sellaista, mitä ihminen ei oikeesti tarvii. Kannattaa opetella olemaan onnellinen ja tyytyväinen siitä, mitä on. Jos on riittävästi ruokaa, lämmintä vaatetta ja katto pään päällä, niin silloin on jo perusasiat kunnossa. Tsemppaa koulun kanssa ja hanki itsellesi kunnollinen koulutus, jolla voit saada hyvän työn itsellesi niin ettei sinun tarvitse enää aikuisena miettiä riittääkö rahat ruokakaupassa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1455
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1032
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      763
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe