"se menee ohi"

20n

Itse olen aseksuaalina kuullut monesti sanottavan: "kyllä se seksi sitten kiinnostaa kun oikea ihminen tulee eteen!"
- voin sanoa että aivan varmasti ei kiinnosta, mutta saadappa ihmiset sitten uskomaan, että vaikka ihmisestä pitäisin, niin se, että joku tunkeutuisi kehooni tuntuu yhtä houkuttavalta kuin virtsan juominen.
Toinen olettamus jota olen kuullut toisinaan on se, että minua olisi jotenkin seksuaallisesti pahoinpidelty lapsena ja olisin siksi näin "viallinen".

Oletteko itse kohdanneet vastaavaa oman suuntauksenne kanssa? Jakakaa kokemuksia

15

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EasyA

      Joo tota olen kuunnellut monta vuotta. Nyt rupee pikkusen jo pännimään se ettei kukaan tajua. Kun ei kiinnosta niin sitten ei jumalauta kiinnosta.

    • trtrtr

      Ei ihan noilla sanoilla ole sanottu asiaa, mutta on annettu kuitenkin ymmärtää, että on jostain syystä kauheaa sanoa olevansa aseksuaali. Aivan kuin se olisi negatiivinen asia. Jos sanoisit "pidän seksistä", kukaan ei sanoisi mitään. Mutta jos sanot "en pidä seksistä enkä halua sitä harrastaa", alkaa kaikenlainen järkeily: "se voi mennä - tai menee - ohi", "et ole harrastanut tarpeeksi hyvää seksiä" tai jotain muuta sellaista. Huonona vertauksena tulee mieleen se, jos joku sanoisi itseään rumaksi. Alkaa kova vasta-argumentointi tai jollain tavalla yritetään muuttaa se "negatiivinen" asia "positiiviseksi". Mutta siinähän se ongelma on, että yritetään ymmärtää jotain mitä ei vaan voi ymmärtää, jollei sitä ole itse kokenut. Parempi vain, jos seksuaaliset ihmiset eivät lähtisi reagoimaan asiaan mitenkään, koska se vaan on mitä on, eikä siitä sen enempää voi sanoakaan.

    • Assa92

      Joo tutulta kuulostaa.. Yks on kanssa: "et oo vaan ollut mun kanssa".. Tai: "et oo vaan saanut hyvää seksiä".

    • asexualhere

      Joo. Olen kuullut. Varmaan ärsyttävintä, mitä on kohdalle sattunut, on juuri tämä "aseksuaalisuus on vamma, josta voi parantua" -ajattelu.

      Siis kun ajatellaan tilanne, jossa nyt vain sattumalta tulee puhe seksistä, yleensä sen toisen osapuolen aloitteesta. Siihen kun menet tokaisemaan "minua se ei kiinnosta", niin johan alkaa kauhea saarnaaminen, jossa käydään läpi nämä perusargumentit: "se menee onneksi ohi, älä vaivu epätoivoon!" (<- häh? Enhän alun alkaenkaan ollut epätoivoinen!!!), "et vain ole kohdannut vielä oikeaa ihmistä" (<- kiitos, olen kyllä. Olen kohdannut juuri sen ihmisen, joka vei niin sanotusti jalat alta ja järjen mennessään, kihlasi minut ja on ainoa, johon olen koskaan tuntenut ihastumisrakastumisvetoa, mutten vain tunne häntä - tai ketän muutakaan - kohtaan mitään seksuaalista vetoa, enkä halua pilata suhdettamme tuomalla siihen asioita jotka inhottavat aka hässimistä.), "monet luulee, ettei niitä kiinnosta seksi, koska niillä on huonoja kokemuksia siitä" (<- no, ei ole kokemuksia niin minkäänlaisia, mutta ei silti kiinnosta, eikä ole koskaan kiinnostanutkaan), "seksi on kivaa" (<- myös laskettelu ja syvänmerensukellus ovat varmasti kivoja juttuja niille, jotka niitä harrastavat, mutta itse en koe vetoa niihinkään), "parisuhteeseen KUUULUUUUUU seksi!!!!!" (<- no ei muuten kuulu. Useimmat sisällyttävät sitä siihen, mutta ne useimmat varmaan sitten tykkäävät siitä. Me emme sisällytä sitä omaan suhteeseeme ja suhteemme on silti ihan yhtä oikea kuin kenen tahansa.) Ja näin pois päin.

      Ylipäätään ottaa päähän se, että aseksuaalisuuteen suhtaudutaan, kuin se olisi jokin luonnoton olotila. Sitä on kuitenkin yllättävän paljon maailmassa, nyt kun siitä saa jopa puhua ääneen. Sitä on aina ollut ja tulee aina olemaan.

      Jos aseksuaali itse on ihan ok aseksuaalisuutensa kanssa, niin mikä ihme siinä on, että niiden seksuaalien täytyy tulla siihen nillittämään, että "se ei tod oo ok!!!" Ihan kuin se olisi heidän ongelmansa, ettei jonkun makkarissa tapahdu nukkumista kummempia asioita. Huolehtisivat vain siitä omasta makkaristaan, jättäen muiden ihmisten makkarit ja yksityiselämät rauhaan.

      Mutta eihän tässä maailmassa uskalla edes ääneen sanoa olevansa aseksuaali, kun heti suunnilleen kivitetään hengiltä ja leimataan "huonoksi ihmiseksi"....... Tsiisus sentään!

    • Kuulostaa niiiiiin tutulta nuo kaikki kommentit joita olette maininneet..

    • Täplälumikko

      "Sulla on vaan ongelma sun seksuaalisuuden kanssa."
      "Et ole löytänyt vain sitä mikä saa sinut innostumaan seksistä."
      "Jokainen ihminen tarvitsee seksiä."
      "Onko sinulle tehty seksuaalista väkivaltaa."
      "Miksi pelkäät seksiä?"
      "Olen huolissasi sinun osoittamasta kiinnostuksen puutteesta seksiä kohtaan."
      "Hyvänen aika, kaikkihan seksistä pitävät."

      Tässä näitä terveydenhuollon ammattilaisilta tulleita kommenteja. Muiden kommentit sitten ovat samoilla linjoilla. Aseksuaalisuuden tajuaminen näyttää olevan kovin vaikeata ihmsille. Raskasta.

      Pidät seksistä? Kiva ja olen iloinen puolestasi. Minun elämään seksi ei kuitenkaan kuulu, en sitä kaipaa, kyllä olen kokeillut enkä silti pitänyt siitä tai kaipaa sitä ja uskomatonta mutta totta, olen onnellinen!

    • FilosofiESaarinen

      Seksuaalisuus, se on suurelta osin identiteettiä. Identiteettiä on myös poliittinen suuntaus puolueeseen. Myös turhan höpinällä on identiteettinen suuntaus sosiaalisessa elämässä. Identiteetit, ne ovat tapoja hakea "tiettyjen tunteellisten pisteiden" kautta laumahyväksyntää. Identiteetissä on lähes poikkeuksetta aina vain yksi tai muutama "vahva tunteellinen piste" ja kaikki muu on kopioitua identiteetin omaisesta kultturista.

      Seksuaalinen identiteetti on nykypäivän trendi yhteiskunnassa. Se pyrkii olemaan suvaitsevainen, lähinnä nykyisen homo/lesbo/trans identiteettien osalta, mutta osoittaa sen suvaitsemattomuutensa esim aseksuaalisessa piirissä.
      Siispä identiteettit edustavat idiotiaa tässäkin tapauksessa. Ne johtavat tietoiseen, syvään idiotiaan "kulttuurihengen seurassa". Voisi sanoa, että wanha sananlasku "joukossa tyhmyys tiivistyy" pätee tässäkin muodossa. Onhan kyse suuresta joukosta, eikä kahden tai muutaman yksilön sopimuksesta.

      Ihmiset ovat idiootteja, koska elävät trendeissä ja identiteeteissään. Niissä, joissa "todellista minää" edustaa vain se häviävän pieni osa "tietoisen minän" egosta.

      Eräs todiste voisi olla vaikkapa autistinen persoona, joka on tunne-elämänsä rakentanut joihinkin eriskummallisiin kohteisiin. Nämä kohteet, mitä ilmeisemmin tyydyttävät tunne-elämän purkamista. Sen, mikä joillakin autistisilla yksilöillä jää rakentumatta "sosiaalisissa suhteissa"

      On sanottamatta kumminkin selvää, että maailmassa on sen sata ja yksi biljardia muutakin mielenkiintoisempaa asiaa kuin se "pillu-perse-suu" akseli kolminaisuudessaan. Olkoot yksipä niistäpä vaikka tämä hyvin suppea teoria "identiteetin vallasta" ja "tunne-elämän kehittymisen vertauksesta".
      Ja autismia esiintyi jossain määrin lieve ilmiöinä kaikilla, sillä kyseinen nimitys juontaa neurologiseen (aivotoiminnalliseen) poikkeavuuteen. Eli olisi määriteltävä "normikehitys" ja normi kiinnostukset ensin.
      "Normit" ovatkin yleensä tylsiä "rooleja", joiden todelliseen ilmiöön pääsee vasta pidempiaikaisella ja korkealaatuisella suhteella sisään.

      Seksi siis on yliarvostettua hypetyksessä ja ihmiset tyhmiä. Suurin osa heistä elää "teennäisen tyhmänä" "tietoisesti rakentamansa kuoren" alla. Monella tosin voi unohtua sen kuoren teennäisyys ja historia. Tällöin tietoisuudesta tulee tiedostamaton ja mm. seksistä yliarvostaen "puhuva kone".

    • noeitasanmeneohi

      Aseksuaaleja on ollut aina olemassa, kautta koko maailman historian (samoin kuin homoromanttisia ihmisiä), joten on kummallista, että NYT, 2010-luvulla, asia jotenkin kohahduttaa näitä perusseksuaaleja.

      Vielä kummallisempaa on se, että toisia ihmisiä näyttää kovasti haittaavan se, mitä joidenkin MUIDEN makuuhuoneissa tapahtuu tai on tapahtumatta. Ihan kuin se olisi jotenkin pois näiltä kolmansilta osapuolilta, saati niiltä jotka eivät edes tunne henkilökohtaisesti yhtäkään aseksuaalia, ettei aseksuaalin ihmisen makkarissa tehdä seksiä.

      Ja kaikkein kummallisinta on se, että näitä perusseksuaaleja haittaa aivan järjettömän paljon se, että aseksuaali ihminen kehtaa olla TYYTYVÄINEN JA ONNELLINEN elämäänsä, ainakin siltä osin ettei siihen sisälly seksiä.

      Mitä jos seksihalujaan mainostavalle seksuaalillekin sanoisi "se menee hei ohi, älä murehdi." Kyllä olisi helvetti irti sen jälkeen.

    • Samatäällä

      "Se kuulostaa aika teoreettiselta/turhan älylliseltä."
      "Se menee kyllä ohi."
      "Eihän se ole mikään suuntaus."
      "Olet vielä nuori."
      "Kunhan löydät sen oikean henkilön, niin..."
      "Se korjaantuu kyllä seksillä."
      "Pelottaako sinua?"

      Uh. Tuttua on.

      Toki, elämässäni on tärkeämpiäkin asioita kuin seksuaalinen suuntautumiseni tai sen puute, mutta toisaalta aseksuaalisuus on se termi, joka osaltaan kuvaa yhtä kokemustani maailmasta. On siis ikävää, kun ympäristö ja jopa läheiset ystävät saattavat muutamalla sanalla syyttää kokemustani jotenkin erheelliseksi ja vinoutuneeksi.

      Etenkin lapsekkuuteen viittaavat kommentit tapasivat aikoinaan tuntua todella pahalta. Aivan kuin en itse olisi kyseenalaistanut seksuaalisuutta kypsyyttäni kylliksi ja pohtinut, missä vaiheessa asia muuttuisi. Nykyään olen tosin jo sen verran vanha, että niitä osuu kohdalle harvemmin.

    • Greyace

      Kyllä monenlaista tietämättömyyttä on tullut vastaan, mutta onneksi myös niitä, jotka pitävät aseksuaalisuutta yhtenä ominaisuutena monien muiden joukossa. Ohi se ei muuten mene, on 26 vuoden kokemus harjoittelusta ja yrittämisestä, ennenkuin tieto aseksuaalisuudesta tavoitti minut ja tajusin mikä olen.

    • tulinvaansanomaan184

      et voi olla aseksuaali jos kuvittelet itsesi harrastamassa seksiä.

      - fantasiat taitaa olla eri asia kuin itse toteutus mikä jää tekemättä. Homma kuolee siihen kun housuja pitää irroittaa jalasta ja tietää että seuraavaksi on yhdyntä.

    • kuullut_juttuja

      Itse en ole aseksuaali, mutta olen kuullut monen väittävän, että aseksuaalit ovat vain masentuneita ihmisiä, jotka eivät ole saaneet diagnoosia. Koska depressio ilmeisesti vie mielenkiinnon mielihyvää tuottaviin asioihin, myös seksiin.

      • ässäminä

        Aika jännä, että minulla on masennusdiagnoosikin ollut, mutta silti olen kokenut jonkinverran tai paljon mielenkiintoa erinäisiin asioihin ja saanut niistä sittemmin myös mielihyvää. Seksi ei ole koskaan kuulunut näihin asioihin.

        Mitä vähemmän kuulen puhuttavankaan seksistä, sitä onnellisempi olen.
        [X] Pesunkestävä aseksuaali.


    • entii

      Ei minuakaan ole koskaan seksi kiinnostanut, mutta en tiedä miksei olisi mahdollista, että se joskus alkaisi kiinnostaa. Ehkä en tosiaan ole tavannut oikeaa ihmistä. Mistäs sen tietää? Maailma on kuitenkin täynnä ihmisiä ja olen tavannut heistä vain murto-osan.

    • Aseksuaalinen443

      En ole kokenut. En paasaa kenellekään puolitutulle siitä että olen aseksuaali. Mitä se toisen seksuaalisuus tai sen puute kenellekään kuuluu. Ällöttää kaikki omasta seksuaalisuudesta jankuttavat. Olkaa ihan mitä ootte ei kuulu mulle.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe