Kuukautiset jo 12 päivää

huolestunpäiväpäivältäli

Mikä mahtaa olla kun vaimollani on ollut kuukautiset jo 12 päivää? Vaimo ei suostu menemään lääkäriin vaikka kuinka olen hoputtanut. Onko toi yleistä että kuukautiset kestävät noin kauan vai onko syytä huolestua. Vaimo vähättelee asiaa mutta aiemmin hänellä ei ole ollut yhtäpitkää kuukautisaikaa.

17

6189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykspoikkeus

      12 päivää on poikkeus. Nyt ei ole tietoa vuodon määrästä. Jos se on todella runsas niin parin viikon vuotamisen jälkeen voi mennä lääkäriin.
      Jos vuoto loppuu nyt, niin se oli vain yksi poikkeus, eikä aiheuta sen kummempaa, paitsi toistuessaan.

    • huolestunpäiväpäivältäli

      Vuoto ei ole runsasta mutta ei kuitenkaan ihan vähäistäkään, ehkä normaalia, mitä yleensäkin tulee. Hätäpäissäni olen yrittänyt etsiä syytä netistä mutta vastausta ei ole löytynyt. Kun sais vaan vaimon lähtemään lääkäriin mutta ei ainakaan vielä siltä näytä.

    • 10-12

      Kyllä itellä kestää yleensä noin 10-12 päivää menkat

    • dfshdgfjygj

      Et löydä syytä netistä. Minkä ikäinen vaimosi on? Kuukautiset ovat epäsäännöllisemmät heti hedelmällisen ajan alussa ja sitten taas lopussa. Eli jos vaihdevuodet ovat lähellä, niin vuotohäiriöt lisääntyvät. Erilaisia kuukautishäiriöitä voivat aiheuttaa muutkin sairaudet, kuten kilpirauhasongelmat jne.

      Vuoto voi olla runsasta tai niukkaa tiputtelutyyppistä. Tiputteluvuoto on enemmän kiusallista. Runsas vuoto voi anemisoida, joten mielestäni siihen pitäisi puuttua nopeammin.

      Tulehdus voi aiheuttaa joskus jatkuvaa vuotoa. Itselläni kuukatiset tihenivät klamydian saannin jälkeen, ja siitä syystä koko oireeton klamydia todettiinkin. Jotkut lääkeet voivat myös aiheuttaa pitkittynyttä tai jatkuvaa vuotoa. Itselläni ehkäisystä ehkäisyinjektio oli pahin. Myös kuparikierukka lisäsi vuoto ja välivuotoja.

      Omasta mielestäni paras neuvo on, että gynekologilla pitää käydä säännöllisesti (jos ei ole rahaa gynekologiin, voi tk-lääkärikin tehdä perustutkimuksen). On yksilökohtaista, kuinka usein tarvitsee käydä ja ottaa papa-koe (toisilla vuosittain, toisilla muutaman vuoden välein). Jos normaali säännöllinen vuoto muuttuu äkillisesti erilaiseksi, on peruste mennä lääkäriin. Ja jos on epäily kohdunulkoisesta raskaudesta tai keskenmenosta, niin sekin olisi parempi hoitaa lääkärin valvonnassa.

      Yksi satunnainen poikkeama normaalissa kierrossa tuskin on hälyttävää (yksi tavallista lyhyempi tai pidempi, niukempi tai runsaampi kierto), jos siihen ei liity muuta hälyyttävää oiretta. Alle kaksi viikkoa kestäneessä "normaalissa" vuodossa ainkaan julkisen terveydenhuollon lääkäri ei tee vielä mitään.

      Itselläni kuukautiset kestävät kolme päivää. Sen jälkeen voi vuodon päättymisen jälkeen ensimmäisen viikon ajan olla tiputteluvuotoa tai satunnaista pientä hulahdusta.

      Mieti, onko vaimosi terveydessä tai lääkityksessä tapahtunut jotain muutosta. Onko hän lihonut tai laihtunut? Yritä keskustella asiasta sen sijaan että painostat. Jos painostat, niin puolisosi pistää varmasti jarrut päälle. Jos kierto palautuu normaaliksi, niin kyseessä lienee harmiton satunnainen häiriö.

      Anemiakin muuten lisää vuotoa, vaikka äkkiseltään luulisi luonnon toimivat vuotoasioissa silloin päinvastaisella tavalla.

    • hoidettu

      Ei ole normaalia jos ei ennen näin pitkään ole kestäneet.Syitä on useita jota täytyy lääkärin tutkia kokeilla ja alapääsn tutkimuksissa,mm kasvaimet saattavat pitkittää vuotoja.Kyllä parisuhdekin alkaa kärsiä jos menkat kestää ja kestää,eikö vaimosi ymmärrä tutkimuksiin mennä?

    • huolestunpäiväpäivältäli

      Kiitos kaikille vastaajille!

      Vaimoni on 26 vuotias ja asumme maaseudulla missä terveydenhuoltoon ei mennä ihan pienistä asioista. Matkaakin on aika pitkä matka. Olen yrittänyt selittää että nyt olis ehkä järkevää lähteä tutkimuksiin koska mielestäni näinkin pitkä aika kuukautisissa ei ole ihan normaalia. Kuukautiset hänellä on yleensä lyhyitä, eli 3-4 päivää. Hänellä on myös jäänyt aika monta kertaa kuukautiset pois ja olisko pitin aika 3kk. Ehkäisy on minun kontollani ja olen kokenut sen niin että se riittää meillä. Emme edes ottaneet raskaustestiä koska raskaus olisi ollut lähes mahdoton.
      En tiedä miksi vaimoni ei halua lääkäriin mutta se on hänen valintansa/tahto.
      Nyt on vuoto hiukan rauhoittunut mutta vuotaa kuitenkin vähän, toivottavasti loppuu mahd. nopeasti!

    • vlelääkäria

      kyseessä vain harmiton polyyppi emättimen rungossa, näkyy kyllä jos työnnät koeputken sisään ja katsot taskulampulla, ei sen takia kannata lääkäriin mennä vielä. katsot sagittaalitasolla hieman yläviistoon kohdun nurkille ja siellä se on.

      ethän ole käynyt vieraissa ja vaimo saanut kondyloomaa sinusta reissuiltasi?

    • ehkäkeskenmeno

      Tuo voi olla myös raskauden keskenmeno. Vaimosihan on ilmeisesti voinut olla raskaana, jos ehkäisy on ollut huonosti hoidettu. Kannattaa hakeutua lääkäriin, jos vuoto ei pian lopu.

    • huolestunutpäiv

      Kuukautiset kestäneet nyt 15 päivää, eilen oli välipäivä kun ei vuotanut. Tänään taas vähän.
      Aikaisemmin mainitsin että ehkäisy on ollut minun kontillani ja se ei todellakaan tarkoita sitä että ehkäisy olisi huonosti hoidettu. Yksi lapsi on jo entuudesta ja kumpikaan ei halua lisää. Eli olen enempi kuin ylihuolehtiva ehkäisystä.
      Kiitos vielä vihjauksesta että olisin käynyt vieraissa ja saanut ja tartuttanut vaimoni. Näin ei ole kuitenkaan ollut, vaikka sitä joku täällä ehkä toivoisikin.
      Onneksi täällä on ollut kuitenkin hyviä ja asiallisiakin vastauksia, kiitos siitä.
      Jos tänään ja huomenna vielä vuotaa enempi niin sitten vien vaimoni vaikka väkisin lääkäriin. Eihän tässä mene kuin yöunet kun joutuu miettimään ettei vaan ole mitään vakavampaa kun eihän tuo normaalilta vaikuta.

    • hellyyttäjahoitoa

      Tyypillistä. Alussa oli vain yksi satunnainen pitkittynyt vuoto. Sillähän ei ole merkitystä.
      Sitten ilmaantuu enemmänkin vuotohäiriöitä, kuukautisissa ollut useita jopa 3 kk taukoja. Se merkitsee sitä, että gynekologiseen tutkimukseen olisi hyvä mennä joko terveyskeskuslääkärille tai gynekologille. Nyt vuotokin on kestänyt niin kauan, ettei vaikuta ihan normaalilta poikkeamalta.

      Vaimollasi voi olla tosi ikäviä kokemuksia gynekologisista tutkimuksista tai hän voi olla muuten ujo riisuutumaan edes lääkärintutkimuksen takia. Hän on kuitenkin joutunut tätä lajia kokemaan, koska teillä on yhteinen lapsikin. Synnytyksen vaikeuskin voi vaikuttaa asiaan, vaikka en tiedä, millainen se oli.

      Sinä voit vaimollesi kertoa, miten huolestunut olet, mutta et voi pakottaa häntä lääkäriin. Vaikka tämä asia nyt vaivaakin niin yritä löytää parisuhteestanne mukavia asioita ja keskustella myös neutraaleista ja mukavista asioista. Vaimosi tarvitsee hellyyttä.

    • igos

      Huolestuttaa enemmänkin vaimosi asenne poikkeavaan vuotoonsa,ei ole pieni syy huolestua vuotohäiriöstä,se täytyy lähettää tutkimuksiin jo,eikö hän välitä alapäästään tai itsestään vaikka on äiti ihminen? Nuoruus ei takaa terveyttä.

    • OUTOA

      Sun kannattaa hakeutua vaimosi edunvalvojaksi,koska olet tarkempi hänen ongelmistaan kuin itse tajuaa omista asioistaan,onko hän kehityksessä viivästynyt,ulkomaalainen ja tietämätön? HUHHUH

    • Pimms

      Itsellä kerran kesti vuoto kaksi viikkoa. Kaikki oli kunnossa gynen tutkimuksen mukaan. Voi olla normaalin vaihtelua tai voi olla patologista.

      Kannattais kyllä käydä lääkärissä, vaikka se gynen tutkimus on aika ikävä.

      Jos ehkäisy on sinun harteilla, niin käyttänette kondomia, vai miten? vai onko sinulle tehty vasektomia (siis sterilisaatio). Kondomihan ei ole huolellisestikaan käytettynä täysin luotettava, joten keskenmenon mahdollisuus on periaatteessa olemassa.

    • outoa

      Onko vaimosi ulkomailta,tietämätön tai yksinkertainen? kun ei ole oikeasti huolissaan itse pimsavuodoistaan? tosi kummaa jos lapsikin ja ei hoida itseään,mies edunvalvojana? vaihdatko siteekin ?huh.tuollaisten välinpitämättömien äitien pitäisi saada lastensuojeusta katsomaan kun ei tajua omaa terveyttään hoitaa ja iskä hoitaa kaiken?onneksi edes joku aikuinen huushollissa,ei suomaaiset naiset yleensä tuollasia ole...

    • Anonyymi

      Voi olla pcos ja silloin voi ikävästi kestää yli 10 päivää ja pisimmillääm jopa kk putkeen.Gynekologit määrää hormoneja mut sekään ei aina oo hyväksi,riippuen ihmisestä.Välillä itse kiroan pcos aiheuttamia harmeja...Pcos aiheuttaa usein lapsettomuutta...Välillä sitä melkein itkettää ku ei saa lasta vaik haluais ja päihteidenkäyttäjät kyl saa ja itse ei.Elämä on välillä epäreilua.

    • Anonyymi

      Itsellä kestää normaalisti 7 pv mutta sillon kun on pitkät voi olla 10-12 pv oon nii kateellinen kaikille kellään kestää vaan 4-5 pv

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe