Selventäkää vähäsen! :)

nitton

Yhdes viestis luki että tuoreruokaan menee paljonkin rahaa... Eihän! Mä annan aina salaattia joka päivä ja muuta sellasta, ei oo kallista. Vai tarkoitettiinko nyt jotain muuta? :)

Mitäs sitten jos neitsikkani tekisivätkin poikasia, kun tyttöni ei suostu syömään "helposti oksennettavaa" ruokaa, kuten makaroneja ja spagettia? Mitä muuta voin tarjota? Ja mitä teen?
( älkääkä sanoko ettenkö saisi neitsikoitani pesittää, ennenkin pesinyt toisella kasvattajalla! ja kyllä minä osaan! )

Sitten vielä....? No ei nyt muuta, ehkä myöhemmin. Kiitos jo etukäteen vastauksista! ;)

3

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      No tuskin tuoreruoalla kukaan vararikkoon menee ainakaan yhtä tai kahta lintua ruokkiessa, mutta onhan se kulu siinä missä muutkin, etenkin jos kovin monia eri aineksia haluaa kerralla antaa. Toki paljon riippuu siitä mitä tuoreruokaa antaa, jotkut eksoottiset hedelmät voivat toisaan paljonkin maksaa, perusomput ja mandariinit yleensä saa kohtuuhinnalla. Salaatti sinänsä on aika ravinneköyhää ruokaa, mutta toki parempi kuin ei mitään...

      Ei ne riisit ja pastatkaan toki mitään ainoaa eikä pääruokaa pesiville ole, niistä saa paljon helposti sulavaa energiaa mutta vähän muita ravinteita, joten monipuolisuus pesimäaikaankin on tärkeää. Eli ihan normaalia ruokaa, pellettejä ja hedelmiä ja vihanneksia ja hiukan siemeniä perusruokana, mutta lisäksi sitten näitä pehmeitä aineksia. Keitettyä munaa ja/tai "voimaruokaa" kannattaa pitää pesijöillä saatavilla, idutkin kelpaavat monille etenkin jos käyttää idätykseen linnun omaa siemenseosta. Vaikka neitsikat eivät normaalisti noita pehmeitä lisäruokia söisikään niin kannattaa niitä tarjolle aina laittaa, pesiminen voi saada linnut etsiskelemään vähän normaalista poikkeavaakin ruokaa kuvun täytteeksi.

      • sama kuin eka... ;)

        Enemmänkin tarkoitin että niitten olisi kai hyvä oppia syöään helposti oksennettavaa ruokaa ennen pesimistä... Voiko niille antaa muussia tai puuroa? ja mandariinia? Mitä ite olette tarjonneet helposti poikasille oksennettavaa ruokaa?


      • -M-
        sama kuin eka... ;) kirjoitti:

        Enemmänkin tarkoitin että niitten olisi kai hyvä oppia syöään helposti oksennettavaa ruokaa ennen pesimistä... Voiko niille antaa muussia tai puuroa? ja mandariinia? Mitä ite olette tarjonneet helposti poikasille oksennettavaa ruokaa?

        Heh, kyllä ne emolinnut oksentavat ihan yhtä sujuvasti mitä tahansa ruokaa kun sen kerran ovat kupuunsa asti pilkkoneet... Pehmeän ruoan jujuhan on siis siinä, että kun se on pehmeää niin se _sulaa_ helpommin ja pieni poikanen saa siitä nopeammin energiaa käyttöönsä kuin vaikkapa yhtä suurina murusina niellyistä siemenistä.

        Mutta siis kokeilla voi esim juuri erilaisia pastoja (viljamakaronit vähän ravinteikkaampia kuin pelkästä vehnästä tehdyt), keitettyä ja hienonnettua kananmunaa sellaisenaan tai korppujauhoihin ja raastettuun porkkanaan sekoitettuna, keitettyä riisiä (tai mielummin uncle bens 6 viljan seosta), keitettyjä papuja, hiukan hedelmämehulla tai vedellä kostutettua leipää (varo liikaa suolaa..), miksei puuroa tai muusiakin voi kokeilla, kunhan taaskin varoo sitä suolaa. Muusissa käytetty maitokin saattaa olla joillekin linnuille sopimatonta, mutta pieni määrä toki käy, keitetty peruna (tai bataatti tai jamssi) on sellaisenaankin ihan hyvää ja turvallista ravintoa, samoin kypsennetyt pakastevihannekset pienemmiksi pilkottuna. Ja vaikka toki hyvä noihin on totutella jo ennen pesintää, niin joskus ne alkavat maistua vasta kun niitä tosiaan tarvitaan ja poikaset on pesässä...

        Jos linnut nirsoilevat, niin uusiin ruokiin totuttelua voi koittaa tehdä säännöstelemällä vähän sitä muuta ruokaa (etenkin siemeniä jos niitä linnuillesi syötät) tai vaikka ottamalla silloin tällöin muutamaksi tunniksi kerrallaan muut ruoat kokonaan pois (tätä ei tietenkään pesinnän aikaan tehdä...).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe