lampaasta?!?!

**anniina**

elikkä otimme juuri kaksi lammasta ja emmekä tiedä voiko niille antaa porkanoita ja omenoita?!?!? kuinka paljon olisi hyvä antaa heinää päivässä? Kaikki tieto lampaista on tervetullutta! kiitos jo etukäteen kaikille vastaneille!!

20

5009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riikka

      Itsellämme on 13 "lemmikki lammasta". Omenoita ja porkkanoita olemme antaneet niille. Pitävät kovasti. Myös kuivattu leipä maistuu. Jos kuivia heiniä aattelitte antaa, niin itse antaisin kaksi lohkoa!

    • MaaJustiina

      Muistathan antaa lampaillesi myös suolaa? Lammas tarvitsee suolaa päivittäin. Jos et raaski suolakiveä ostaa (maatalouskaupoista, maksaa n. 3-4 euroa), niin anna merisuolaa kulhoon.

      Porkkanat, perunat, omenat tai niiden kuoret sekä kuiva leipä on hyvää lisää ja vaihtelua pelkkään heinäruokintaan.

      • mamma

        Siis heinä on todellakin lampaan perusravintoa ja muu (porkkana, leipä tms) silloin tällöin ylimääräisenä herkkuna. Heinää kuluu väh. 1.5 kg per lammas mutta sitä on hyvä pitää tarjolla vapaasti. Lampaan vatsa menee sekaisin liiasta kuivasta leivästä. Muista myös kivennäiset ja talvella on hyvä myös vitamiinilisä (liuos pullosta). Porkkanat ja omput kannattaa myös pilkkoa pieniksi etteivät jää kurkkuun. Hyvä lisärehu on kaura, hernekin valkuaistarpeeseen ja melassi herkkuna. Kipinkapin hankkimaan Lampaan ruokinta ja hoito -kirja tai Maatiaislampaat ry:n Pari lammasta -opas.


      • MaaJustiina

        että omenat yms.ovat hyvä LISÄ pelkälle heinäruokinnalle. Tuskin kukaan lampaitaan pelkällä leivällä ruokkii.


      • ???
        mamma kirjoitti:

        Siis heinä on todellakin lampaan perusravintoa ja muu (porkkana, leipä tms) silloin tällöin ylimääräisenä herkkuna. Heinää kuluu väh. 1.5 kg per lammas mutta sitä on hyvä pitää tarjolla vapaasti. Lampaan vatsa menee sekaisin liiasta kuivasta leivästä. Muista myös kivennäiset ja talvella on hyvä myös vitamiinilisä (liuos pullosta). Porkkanat ja omput kannattaa myös pilkkoa pieniksi etteivät jää kurkkuun. Hyvä lisärehu on kaura, hernekin valkuaistarpeeseen ja melassi herkkuna. Kipinkapin hankkimaan Lampaan ruokinta ja hoito -kirja tai Maatiaislampaat ry:n Pari lammasta -opas.

        Voiko lampaan maha mennä sekaisin lupiineista? Niitettiin pellon laidasta lampaille heinää ja sit ku pässit oli sitä syöny toinen makas yhen päivän ja maha oli ihan löysä, toinenkin pässi oli ihan tööt ja senkin maha oli löysä. Ei olla muuta syytä keksitty kuin tuo lupiini.?


      • kasvioppia

        myöhässä tulee, mutta ehkätiedpoksi seuraavalle LUPIINI ON MYRKYLLISTÄ. Voi mennä henkikin seurauksena, kun munuaiset pettää tai maksa hajoaa, muutaman lupiiniaterian jälkeen. Kannattaa tutustua myrkkykasveihin etukäteen. Huom, myös niittyleinikki on myrkyllistä, sen näkee siitä että elukat jättää laitumella syömättä. Hyvä vinkki muidenkin kasvien kohdalla


      • Anonyymi
        kasvioppia kirjoitti:

        myöhässä tulee, mutta ehkätiedpoksi seuraavalle LUPIINI ON MYRKYLLISTÄ. Voi mennä henkikin seurauksena, kun munuaiset pettää tai maksa hajoaa, muutaman lupiiniaterian jälkeen. Kannattaa tutustua myrkkykasveihin etukäteen. Huom, myös niittyleinikki on myrkyllistä, sen näkee siitä että elukat jättää laitumella syömättä. Hyvä vinkki muidenkin kasvien kohdalla

        lupiini on lampaiden herkkua


    • Apua tarviva

      Minä olen antanut ainakin lampaalleni ( silloin kun oli ) porkkanaaa ja omenaa, ne tykkäsivät! Ei haittaa ainakaan näkynyt...

      Minulla olisi kysyttävää:
      Jos nyt kun lumet sulaa hommais lampaan, nii voisko ottaa kaks karitsaa? Pärjäiskö ne ilman emoa? Jos niiden kans olis tooosi paljon! Sitten vielä, minkälainen aitaus? Olisko se hyvä olla pellollavai tekisinkö sen pihalle (niin että se ois takapihalla se aitaus) vai mitä? ja sitten vielä, epäilen että semmoinen suoja katos ei riitä... eli tarviiko lampaat/karitsat pienen oman mökkeröisen/jonkun ns. pikku tallin? laittaisin sinne heinää ja muuta lämmittämään... Mitä kaikkee lampaat tarvii sinne ns. talliin? Ja monestiko niitä pitää ruokkia? Saako lampaiden kanssa olla siellä aitauksessa tai siellä ns. tallissa :D ? Ajattelin laittaa sen tallin sinne aitaukseen (aitaus olisi tosi iso) !! Auttakaa joku kokenut minua! Tarvitsen apua! OLEN TOOSI kiitollinen niille jotka vastaavat! Kiitos jo etukäteen! :)

      • Lampurimies.

        Hei. Voit hyvin ottaa karitsoja. Minulle oli aikoinaan kolme, kokeneen lammasihmisen pikku pässiä otettiin keväällä, en muista minkä iäisiä ne olivat mutta pieniä kyllä. Asuivat kesämökin ladossa josta johti luukkuovi sähköpaimenella eristetylle rantaniitylle. Tosin sähköpaimen ei näitä pidätellyt... Meillä ei kuitenkaan ole naapureita kilometrimäärin ja tielle on myös kilometrejä ja elikot tuntuivat pysyvän ladon lähellä niin saivat olla rauhassa sitten. Suolakivi oli ja lammasrehua mutta aika pitkälti ne laiduntamalla elelivät, yksi oli hyvin ihmisrakas, yksi hyvin älykäs ja yksi itsenäinen ja vähän äkäinen.
        Kaksi kesää pidettiin, talven olivat maatalossa. Toisena syksynä olivat sitten jo aika isoja.
        Lopetus oli pakko tehdä ja se oli aika kurjaa kun kyllä niihin tosiaan kiintyi, vain lopetuksen vaikeus on estänyt ottamasta uusia kesälampaita.

        Mukavia elikoita ja lemmikkejä, tosin kuri ei lampaan päähän uppoa ja kaikenlaiset kasvimaat ja istukset, niille voit sanoa hyvästit.


      • suvikatti
        Lampurimies. kirjoitti:

        Hei. Voit hyvin ottaa karitsoja. Minulle oli aikoinaan kolme, kokeneen lammasihmisen pikku pässiä otettiin keväällä, en muista minkä iäisiä ne olivat mutta pieniä kyllä. Asuivat kesämökin ladossa josta johti luukkuovi sähköpaimenella eristetylle rantaniitylle. Tosin sähköpaimen ei näitä pidätellyt... Meillä ei kuitenkaan ole naapureita kilometrimäärin ja tielle on myös kilometrejä ja elikot tuntuivat pysyvän ladon lähellä niin saivat olla rauhassa sitten. Suolakivi oli ja lammasrehua mutta aika pitkälti ne laiduntamalla elelivät, yksi oli hyvin ihmisrakas, yksi hyvin älykäs ja yksi itsenäinen ja vähän äkäinen.
        Kaksi kesää pidettiin, talven olivat maatalossa. Toisena syksynä olivat sitten jo aika isoja.
        Lopetus oli pakko tehdä ja se oli aika kurjaa kun kyllä niihin tosiaan kiintyi, vain lopetuksen vaikeus on estänyt ottamasta uusia kesälampaita.

        Mukavia elikoita ja lemmikkejä, tosin kuri ei lampaan päähän uppoa ja kaikenlaiset kasvimaat ja istukset, niille voit sanoa hyvästit.

        lupiinit ON MYRKYLLISIÄ. Siis ei lupiinia lampaalle! vaikka sen kysyjä on kai selvittänyt, olihan viesti, huomasin juuri vuodetla 05!. Mutta ei asiat siitä mihinkään ole muuttuneet. Lammas on sama eilen, tänään ja huomenna. Aidaksi sopii verkko, myydän rautakaupassa ja katoksen voi tehdä kevytpressusta ja lankuista. Muista VESI, sitä on oltava aina, samoin kuin suolakivi. Ja muista selvitää , minne elikot talveksi pannaan, ennenkuin ensimmäistäkään otat!


      • apuatarviva
        Lampurimies. kirjoitti:

        Hei. Voit hyvin ottaa karitsoja. Minulle oli aikoinaan kolme, kokeneen lammasihmisen pikku pässiä otettiin keväällä, en muista minkä iäisiä ne olivat mutta pieniä kyllä. Asuivat kesämökin ladossa josta johti luukkuovi sähköpaimenella eristetylle rantaniitylle. Tosin sähköpaimen ei näitä pidätellyt... Meillä ei kuitenkaan ole naapureita kilometrimäärin ja tielle on myös kilometrejä ja elikot tuntuivat pysyvän ladon lähellä niin saivat olla rauhassa sitten. Suolakivi oli ja lammasrehua mutta aika pitkälti ne laiduntamalla elelivät, yksi oli hyvin ihmisrakas, yksi hyvin älykäs ja yksi itsenäinen ja vähän äkäinen.
        Kaksi kesää pidettiin, talven olivat maatalossa. Toisena syksynä olivat sitten jo aika isoja.
        Lopetus oli pakko tehdä ja se oli aika kurjaa kun kyllä niihin tosiaan kiintyi, vain lopetuksen vaikeus on estänyt ottamasta uusia kesälampaita.

        Mukavia elikoita ja lemmikkejä, tosin kuri ei lampaan päähän uppoa ja kaikenlaiset kasvimaat ja istukset, niille voit sanoa hyvästit.

        Kiitos paljon! Sinä olit suuri apu :)


      • palavari
        apuatarviva kirjoitti:

        Kiitos paljon! Sinä olit suuri apu :)

        Teurastat ne syksyllä ja syöt ne.Eikait sitä muuta syytä elukoiden pidolle ole.Savusaunassa palvattuna jopa melkosta.


      • apuatarviva
        palavari kirjoitti:

        Teurastat ne syksyllä ja syöt ne.Eikait sitä muuta syytä elukoiden pidolle ole.Savusaunassa palvattuna jopa melkosta.

        Jos minulle sanoit, niin haluan kertoa että en ota lampaita syötäväksi, vaan ystäviksi!! Minä en teurastusta harrasta! Jos ottaa lemmikin, ja on sille ystävä, ei sitä voi vain yhtäkkiä tappaa, vai mitä mieltä sinä olet? Minulle lampaat ovat ainakin ystäviä, eivätkä ruokaa, en ole ikinä, en ikinä edes maistanut lammasta! Ne ovat ystäviä ja ystävinä ne pysyvätkin. Mitä mieltä itse olet, ystävät=ruokaa??? No kyllähän minä ymmärrän sen elämän kiertokulku sepityksen, mutta minulle ystävät eivät ole ruokaa, se on periaatteessa sama kuin pistäisi oman kissan grilliin ja nami nami, tai koiran vartaaseen ja slurps!!! HYI! SANOKAA MITÄ SANOTTE mutta minä en sitä hyväksy!


      • Julle passi
        apuatarviva kirjoitti:

        Jos minulle sanoit, niin haluan kertoa että en ota lampaita syötäväksi, vaan ystäviksi!! Minä en teurastusta harrasta! Jos ottaa lemmikin, ja on sille ystävä, ei sitä voi vain yhtäkkiä tappaa, vai mitä mieltä sinä olet? Minulle lampaat ovat ainakin ystäviä, eivätkä ruokaa, en ole ikinä, en ikinä edes maistanut lammasta! Ne ovat ystäviä ja ystävinä ne pysyvätkin. Mitä mieltä itse olet, ystävät=ruokaa??? No kyllähän minä ymmärrän sen elämän kiertokulku sepityksen, mutta minulle ystävät eivät ole ruokaa, se on periaatteessa sama kuin pistäisi oman kissan grilliin ja nami nami, tai koiran vartaaseen ja slurps!!! HYI! SANOKAA MITÄ SANOTTE mutta minä en sitä hyväksy!

        Lammas ystavat tupaan. Meilla ne oli aikoinaan ylisuuren kanalan lammittajina ja sitten niita valilla kolkattiin savusaunaan ja lammaskaaliin. Karjanlanpaistiin muori laittoi myos lammasta makua antamaan.


      • Karitsoja harkitseva
        Julle passi kirjoitti:

        Lammas ystavat tupaan. Meilla ne oli aikoinaan ylisuuren kanalan lammittajina ja sitten niita valilla kolkattiin savusaunaan ja lammaskaaliin. Karjanlanpaistiin muori laittoi myos lammasta makua antamaan.

        Moijj! Mä aion ottaa siis ny kesällä kunhan lumet alkaa sulaa niin kaksi KARITSAA, tietääkö kukaan yhtään että paljonko karitsa maksaa kappaleelta. Itellä on ny tällä hetkellä säästössä lampaaseen jo 190 € mutta ostaisin sillä vain lampaat ja ruokaan yms. ottaisin rahat tililtä. TIETÄISIKÖ joku hintaa? Ja sitten, lampaillehan EI tarvi karsinaa? SIIS jos teen pienehkön tallin jossa on olkia lämmittämässä, ja muut tarvikkeet, ja ne pääsevät sieltä ulos laitumelle kun haluavat ja samoin sisään, kaksi lammasta olisivat samassa tallissa, ja laitumella (sisarukset) onko OK? Ja jos tulee vielä jotain mieleen mitä tarvisi niin sa ihan vapaasti pistää vinkkejä, olisin niistä kiitollinen! :) KIITOS ERITTÄIN ERITTÄIN PALJON KAIKILLE VASTANNEILLE! Kiitos!!


      • Mää mää
        Karitsoja harkitseva kirjoitti:

        Moijj! Mä aion ottaa siis ny kesällä kunhan lumet alkaa sulaa niin kaksi KARITSAA, tietääkö kukaan yhtään että paljonko karitsa maksaa kappaleelta. Itellä on ny tällä hetkellä säästössä lampaaseen jo 190 € mutta ostaisin sillä vain lampaat ja ruokaan yms. ottaisin rahat tililtä. TIETÄISIKÖ joku hintaa? Ja sitten, lampaillehan EI tarvi karsinaa? SIIS jos teen pienehkön tallin jossa on olkia lämmittämässä, ja muut tarvikkeet, ja ne pääsevät sieltä ulos laitumelle kun haluavat ja samoin sisään, kaksi lammasta olisivat samassa tallissa, ja laitumella (sisarukset) onko OK? Ja jos tulee vielä jotain mieleen mitä tarvisi niin sa ihan vapaasti pistää vinkkejä, olisin niistä kiitollinen! :) KIITOS ERITTÄIN ERITTÄIN PALJON KAIKILLE VASTANNEILLE! Kiitos!!

        Ettekö ihan oikeasti OSAA esim. googlettaa tietoja???
        Lammas on LAUMAELÄIN, niitä pitää olla AINA vähintäänkin kolme, tai sitten ei ainutakaan. JOKAISEN lampaan pitäjän (vaikka ei olisi kuin muutama lemmikkilammas) on REKISTERÖIDYTTÄVÄ Eviraan!

        http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainsuojelu_ja_elainten_pito/elainsuojelu_pitopaikoissa/tuotantoelaimet/lampaat

        http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten_terveys_ja_elaintaudit/elaintaudit/lampaat_ja_vuohet/

        http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainsuojelu_ja_elainten_pito/merkitseminen_ja_rekisterointi/lampaat_ja_vuohet/

        https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Artturi/Lampaat/ruokintalinkit


    • Halvemmaksi tulee

      ostaa lammaskaalitarpeet kaupasta!

      Ei lampaista ole kuin pelkkää harmia.

    • MzTjj

      Huolestuttavaa että perustietämys ruokinnasta ja hoidosta on näin heikkoa... Suosittelisin ensin tutustumaan eläinlajin perustarpeisiin ennen kun hommaatte yhtäkään eläintä. :/

    • Anonyymi

      Takajalat omiin kumisaappaisiin. Lammas hoitaa loput.

    • Anonyymi

      Heinää kannattaa poltaa varsinki kukkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2893
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      1990
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1453
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1335
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1310
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1141
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe