Simulentäjänä kiinnostaa laskeutumiskarttojen merkinnät. Tarkoittaako ILS kartassa mainittu OCA alinta korkeutta mihinkä saa laskeutua vielä ilman että näkee kentän tai valot ? Vai mistä korkeudesta ylösveto on suoritettava ?
karttamerkinnät
4
52
Vastaukset
OCA on Obstacle Clearance Altitude eli ns. estevarakorkeus (jalkaa merenpinnasta), OCH vastaavasti "Height" eli jalkaa maanpinnasta.
ILS-lähestymiset jaetaan karkeasti kolmeen kategoriaan. I, II ja III
CAT I -lähestymisessä alin mahdollinen ratkaisukorkeus DH, Decision Height, (ylösvetopäätöksen korkeus) on 200 FT kentän pinnasta. Tällaisessa tapauksessa OCH saattaa olla vähemmän kuin 200 FT mutta koneella ei saada laskeutua alle 200 FT.
CAT II-lähestyminen samoin kuin CAT III edellyttävät aina 2 hengen ohjaamomiehitystä sekä erityistä koulutusta samoin kuin lentokoneen ja elentoyhtiön hyväksymistä ko. mentelmien käyttämiseen. Vastaavasti DH voi olla tällöin 100 ft tai 0 ft.
Suosittelen ensi alkuun tutustumaan ilmailumääräykseen
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403368/a42ca7dbd1bfb3c874148be9e1e99d5f/890-opm1_05.pdf
jota sovelletaan erityisesti harraste- ja yleisilmailuun.- alkuperäinen
Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Pitää yrittää oikein ajatuksella tuonnempana yrittää lukea tuo ilmailumääräys, jospa sen täysin tajuaisi :). Onko esim. Mikkelissä tuo ylösvetopäätöksen korkeus 289 ft (kartassa OCH on tuo) ? Elikkä jos pilvet on 200 ft niin laskeutuminen sinne ei ole mahdollista. Sori vaan näitä tyhmiä kysymyksiä.
- Peter__T
alkuperäinen kirjoitti:
Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Pitää yrittää oikein ajatuksella tuonnempana yrittää lukea tuo ilmailumääräys, jospa sen täysin tajuaisi :). Onko esim. Mikkelissä tuo ylösvetopäätöksen korkeus 289 ft (kartassa OCH on tuo) ? Elikkä jos pilvet on 200 ft niin laskeutuminen sinne ei ole mahdollista. Sori vaan näitä tyhmiä kysymyksiä.
Mikkelissä on hitaimman nopeusluokan (A) koneille CAT I. DH tuo 289 ft maan pinnasta. Siellä lienee jokin paikalla en este, masto tms korkealle ulottuva asia joka ei ole sallinut "normaalia" estevarakorkeutta 200 ft.
Suurempien nopeusluokan koneilla DH on korkeammalla. Tämä siksi että vielä ylösvetopäätöksen tekemisen jälkeen kone jatkaa hetken vajoamista ennen kuin lentorata kääntyy nousuun. Siksi nopeammalla koneella ylösvetopäätös pitää tehdä hiukan korkeammalla.
- lke
Käypäs täällä kurkistamassa: http://www.fsnordic.net/
Saatat löytää erilaista simuilussa hyödyllistä neuvoa ja tietoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä521916Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651668Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411347Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2191278Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3381163- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3151075Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271067