Simulentäjänä kiinnostaa laskeutumiskarttojen merkinnät. Tarkoittaako ILS kartassa mainittu OCA alinta korkeutta mihinkä saa laskeutua vielä ilman että näkee kentän tai valot ? Vai mistä korkeudesta ylösveto on suoritettava ?
karttamerkinnät
4
76
Vastaukset
OCA on Obstacle Clearance Altitude eli ns. estevarakorkeus (jalkaa merenpinnasta), OCH vastaavasti "Height" eli jalkaa maanpinnasta.
ILS-lähestymiset jaetaan karkeasti kolmeen kategoriaan. I, II ja III
CAT I -lähestymisessä alin mahdollinen ratkaisukorkeus DH, Decision Height, (ylösvetopäätöksen korkeus) on 200 FT kentän pinnasta. Tällaisessa tapauksessa OCH saattaa olla vähemmän kuin 200 FT mutta koneella ei saada laskeutua alle 200 FT.
CAT II-lähestyminen samoin kuin CAT III edellyttävät aina 2 hengen ohjaamomiehitystä sekä erityistä koulutusta samoin kuin lentokoneen ja elentoyhtiön hyväksymistä ko. mentelmien käyttämiseen. Vastaavasti DH voi olla tällöin 100 ft tai 0 ft.
Suosittelen ensi alkuun tutustumaan ilmailumääräykseen
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403368/a42ca7dbd1bfb3c874148be9e1e99d5f/890-opm1_05.pdf
jota sovelletaan erityisesti harraste- ja yleisilmailuun.- alkuperäinen
Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Pitää yrittää oikein ajatuksella tuonnempana yrittää lukea tuo ilmailumääräys, jospa sen täysin tajuaisi :). Onko esim. Mikkelissä tuo ylösvetopäätöksen korkeus 289 ft (kartassa OCH on tuo) ? Elikkä jos pilvet on 200 ft niin laskeutuminen sinne ei ole mahdollista. Sori vaan näitä tyhmiä kysymyksiä.
- Peter__T
alkuperäinen kirjoitti:
Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Pitää yrittää oikein ajatuksella tuonnempana yrittää lukea tuo ilmailumääräys, jospa sen täysin tajuaisi :). Onko esim. Mikkelissä tuo ylösvetopäätöksen korkeus 289 ft (kartassa OCH on tuo) ? Elikkä jos pilvet on 200 ft niin laskeutuminen sinne ei ole mahdollista. Sori vaan näitä tyhmiä kysymyksiä.
Mikkelissä on hitaimman nopeusluokan (A) koneille CAT I. DH tuo 289 ft maan pinnasta. Siellä lienee jokin paikalla en este, masto tms korkealle ulottuva asia joka ei ole sallinut "normaalia" estevarakorkeutta 200 ft.
Suurempien nopeusluokan koneilla DH on korkeammalla. Tämä siksi että vielä ylösvetopäätöksen tekemisen jälkeen kone jatkaa hetken vajoamista ennen kuin lentorata kääntyy nousuun. Siksi nopeammalla koneella ylösvetopäätös pitää tehdä hiukan korkeammalla.
- lke
Käypäs täällä kurkistamassa: http://www.fsnordic.net/
Saatat löytää erilaista simuilussa hyödyllistä neuvoa ja tietoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus33966Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872032Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50846- 47764
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184728Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34728Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35712Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119705- 35664
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648