Oon ihan hajalla siitä. Tää tyttö on mulle tärkein ihminen mun elämässä enkä voi kuvitella elämää ilman sitä. Oon niin kiitollinen et se yritys epäonnistu ja se elvytettii. Oon yrittäny tukee sitä ja puhuu järkee itsemurhan turhuudesta mut silti se meni yrittää sitä. En vaa tiiä miten voin auttaa sitä enempää ja pelkään et se yrittää sitä uudestaa.
Kaveri yritti itsarii
5
72
Vastaukset
- todella3
No jos oot tosiaan hänen kaveri, niin kait sä "auttaisit", kaverias, ettei jäis enää yritykseksi?
Läheisin ihmisen itsemurha tai sen yritys on aina järkytys myös läheisille. Herää kysymyksiä Miksi? Mitä olisin voinut tehdä? Teinkö minä jotain väärin? Vaikeita kysymyksiä, joihin ei välttämättä saa vastauksia. Ystäväsi saa nyt varmasti tarvitsemaansa apua terveydenhuollon kautta. Toki sinä ystävänä haluat auttaa ja olla hänen tukenaan. Koska olet itsekin järkyttynyt, olisi hyvä, jos pääsisit itse asiasta puhumaan. Esim. koulupsykologi, terveydenhoitaja, joku läheinen aikuinen. On hyvä puhua itseä ahdistavista asioista, eikä hautoa niitä sisällään.
Kirjoitat, että olet yrittänyt puhua hänelle itsemurhan turhuudesta. Olette siis keskustelleet tästä aiemmin? Mikäli tällaisia tilanteita tulee vielä, pitää sinun ilmoittaa näistä aikeista vaikkapa hänen vanhemmilleen. Vaikka haluaisit olla ystävällesi lojaali, täytyy tällaisista ajatuksista kertoa, ettei tilanne pääse huonontumaan.
Joskus on vaikea löytää sanoja, miten auttaa ystävää. Silloin voi olla helpompi kulkea vain rinnalla ja näyttää, että olet lähellä. Sinä et voi olla hänen hoitajansa, se on ammattilaisten tehtävä. Sinä olet hyvä ystävä, koska haluat tukea ja auttaa vaikeassa elämänvaiheessa. Joku toinen olisi juossut mahdollisesti karkuun. Sinulle on hyvä sydän.
terveisin Jyväskylän nettisaapas- foley
Olet varmasti järkyttynyt mut et voi ystäväsi puolesta hänen taakkoja kantaa, riittää että olet tukena ja vierellä.Ystäväsi tarvii ammattiapua ja perheen tuen myös.Tuntuu niin väärältä kun jotkut haluaa päättää päivänsä ja joku sairastuu vakavasti ja haluis elää mut ei oo enää aikaa kokea mitä elämä tuo niin se on surullista.Älkää ny hyvät ihmiset harkikko itsaria,puhukaa ja hakekaa apua,elämäs on niin paljo annettavaa ja koettavaa.
- eiovia
Juu, vaikka kuinka haluaisit olla lojaali ystävällesi, niin aikuiselle/ammattilaiselle pitää kertoa hänen mahdollisista itsemurhasuunnitelmistaan.
Ja sinun jaksamistasi ajatellen; melkeinpä jokaiselta paikkakunnalta löytyy tukiryhmiä masentuneiden läheisille. Sieltä saa vertaustukea ja autetaan ymmärtämään, miksi masentunut käyttäytyy miten käyttäytyy. Tai sitten voit mennä puhumaan vaikka koulukuraattorille/-psykologille tai vastaavalle.
Voimia! - nytonnellinenaikuinen
Kattokaa yhdessä huomenna uskotv.fi suoria lähetyksiä. Joskus masentuneita ei auta kuin usko. Joskus lääkitys ja terapia.Joskus kaikki yhdessä, näin kävi mulle ja monelle tuntemalleni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408