Hei! Omistan papukaijan joka tuli minulle, kun tuttavani lopetetti eläinkaupan jossa lintu oli ollut maskottina. Kuulin kuitenkin vastikään että se on I/A-liitteen laji, ja minulle sanottiin että sillä pitäisi olla EU/CITES-todistus sekä alkuperätodistus. EU-todistus oli ainoa jonka linnun mukana sain, eli alkuperätodistus puuttuu.
Kysymykseni on, onko lintuni laillinen? Vai pitäisikö se lain mukaan lopettaa? Entä pystynkö myymään sitä koskaan eteenpäin jos en voikaan sitä pitää?
Eviran sivuilla lukee näin:
"Kun EU-todistusta haetaan, on hakemuksen mukana toimitettava laillisen hankinnan ja alkuperän todistava asiakirja tai on annettava muu selvitys, josta ilmenee eläimen, kasvin tai siitä valmistetun tuotteen laillinen alkuperä."
Ymmärtäisin asian niin, että saadakseen EU-todistuksen on hakijan eli linnun kasvattajan täytynyt todistaa linnun olleen laillinen, jolloin alkuperätodistusta ei välttämättä tarvitse. Vai olenko väärässä?
CITES I/A lajit
2
349
Vastaukset
- Lintutäti
Hei!
Mielenkiintoinen kysymys! CITES lajien kanssa ollaan yleensä hyvin tarkkoja kaikista siihen kuuluvista todistuksista.
Sinun kannattaa rekisteröityä lemmikkilintuyhdistyksen foorumille ja kysyä asiaa sieltä. He tietävät CITES asioista tarkemmin ja joku osaa varasti vastata sinulle tyhjentävästi. Rekisteröityminen ja viestittely foorumilla on täysin ilmaista eikä vaadi mitään.
http://forum.kaijuli.fi/ - kaijakaija
Eikös tuota alkuperäasiaa kannattaisi ihan alkuun kysyä siltä entiseltä omistajalta.
Saattaa papukaijan paperit olla ihan olemassa, mutta kaupan lopettamisen häslingissä hukassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 968549
- 454210
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021936Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371478- 241450
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341189Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121160Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53877Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31852Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29827