Miksi liian tiukat rajat nuorille?

kahlittu88

Minulla on todella tiukat rajat kotona. En saa liikkua missään ilman epäilyksiä ja täytyy kertoa joka kerta täsmälleen ja tarkasti jos olen menossa jonnekkin.. ja kaiken lisäksi vaikka asumme maalla.. Jos asuisimme kaupungissa en varmaan saisi edes etupihalla käydä..
Kauhea elää näin... Onko muilla samanlaista kohtaloa nuoruudessaan?
Kiitos kaikille jotka ottavat kantaa.

27

5423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Ooks tehny mitään mistä vanhemmat eivät pidä ja jäänyt kiinni.Mä en oo tehny mitään en käytä mitään päihteitä ja saan olla vaikka yhteen(yöllä) asti ulkona ihan milloin vaan.Mut kavereit mul ei oo jotka sais olla noin kauan ulkona(tosi perseest on).
      Mun äiti ei epäile ees mitään vaiks tulisin myöhään kotiin.

      • meikäläinen

        ei siis pahalla :) mut mun vanhemmat on vaan unissani tollasii x)


      • Anonyymi
        meikäläinen kirjoitti:

        ei siis pahalla :) mut mun vanhemmat on vaan unissani tollasii x)

        Aijaa mun äiti on ihan hermona jos oon 15 minuuttii yli kaheksa kotona


    • Tifa

      Moi!

      Tuntu niinku oisin ite kirjottanu ton viestin..:)
      Mulla oli ihan samanlaista kotona, kunnes olin viikkoa vaille 18.v ja läksin toiseen kaupunkiin Vaikka olin lukiossa oli tiukat kotiintuloajat jne. Me asuttiin kans maalla. Mulla oli silloin poikaystävä(jonka kans oon vieläkin) ja en ois saanu hänenkään kanssa olla ku koulussa päivisin.
      Sain olla menossa viikonloppuisin 2krt/kk.

      Mä en halua ees muistella nuoruuttani. Se oli niin helvettiä.

      Jos tarvit kuuntelukaveria, joka varmasti ymmärtää, niin pistä sähköpostiosoitteesi tänne samalle palstalle!

    • sddfag

      joku viisikymppisenä kun ne kaverisi jotka saivat hypätä kylillä mielinmäärin kännipäissään on kaikki kuolleita/sairastaa syöpää/elävät pummeina ja sinä istut korkeassa virassa ja elämä hymyilee. ei siinä auta kuin kiittää äitiä sitten.

      • 3 . x

        Niin että se elämä hymyilee kun on lapsena elänyt liian tiukkojen vanhgempien kanssa? Mökkihöperöksi ja sisäänpäin sulkeutuneeksi siinä tulee x) Ihan samaa mieltä olen siitä, ettei kännäys jne kannata, mutta jos ei saa edes kaupungilla liikkua niin voi luoja...


      • meikäläinen

        niin ei sitä tule kiitolliseksi vaan katkeraksi, pahimmassa tapauksessa hulluksi. Vanhemmat ehkä aatelee lapsiemsa parasta asettamalla liian tiukAt rajat, mut ei lapset sitä tajuu ja ei ne sit tajuu sitä myöskään vanhempana, ne tulee vaan katkeriksi. Paitsi jos ne vanhemmat onnistuu aivopesemään niin hyvin et niistä tulee sairaita pyhimys ihmisiä.. joilla on heikko sosiaalinen elämä ja ne vaan saa jonkun sika hyvän ammatin ja jotka ei välttämättä ees tajuu millanen maailma oikeesti on.. Mun setä/sen lapset on aika tämmösii eristyneitä.. mua vähän pelottaa ne lapset ku ne on niin luonottoman rauhallisii.. ne ei riehu yhtään ja ne nuolis varmaan niitten vanhempien kengät jos ne käskis.. ne on kaikki 10 oppilaita ja ne vaan on pelottavii.. ne ei oo varmakaan ikinä sanonu mitään vanhemmileen vastaan ja lukevat raamattua iltasaduksi eivätkä katso mitään pokemoneita tai tämän kaltasia lastenohjelmia (siis osa heistä on niin pieniä) eivätkä saa pelata korttipelejä.. :o ne vaan pelottaa mua..

        mä en tiiä tähän muuta ratkasuu ku et pitäs vaan olla rohkee ja sanoo vanhemmille suoraan et pakko päästä välillä pois! joskus pitää suttuu ja se voi olla vaikeeta ja vanhemmat voi koittaa aiheuttaa pahaa mieltä puhumalla kaikee kauheuksii niin et tulis huono omatunto mut siin kai pitäs vaan olla rohkee ja vahva eikä antaa periksi


      • .....
        meikäläinen kirjoitti:

        niin ei sitä tule kiitolliseksi vaan katkeraksi, pahimmassa tapauksessa hulluksi. Vanhemmat ehkä aatelee lapsiemsa parasta asettamalla liian tiukAt rajat, mut ei lapset sitä tajuu ja ei ne sit tajuu sitä myöskään vanhempana, ne tulee vaan katkeriksi. Paitsi jos ne vanhemmat onnistuu aivopesemään niin hyvin et niistä tulee sairaita pyhimys ihmisiä.. joilla on heikko sosiaalinen elämä ja ne vaan saa jonkun sika hyvän ammatin ja jotka ei välttämättä ees tajuu millanen maailma oikeesti on.. Mun setä/sen lapset on aika tämmösii eristyneitä.. mua vähän pelottaa ne lapset ku ne on niin luonottoman rauhallisii.. ne ei riehu yhtään ja ne nuolis varmaan niitten vanhempien kengät jos ne käskis.. ne on kaikki 10 oppilaita ja ne vaan on pelottavii.. ne ei oo varmakaan ikinä sanonu mitään vanhemmileen vastaan ja lukevat raamattua iltasaduksi eivätkä katso mitään pokemoneita tai tämän kaltasia lastenohjelmia (siis osa heistä on niin pieniä) eivätkä saa pelata korttipelejä.. :o ne vaan pelottaa mua..

        mä en tiiä tähän muuta ratkasuu ku et pitäs vaan olla rohkee ja sanoo vanhemmille suoraan et pakko päästä välillä pois! joskus pitää suttuu ja se voi olla vaikeeta ja vanhemmat voi koittaa aiheuttaa pahaa mieltä puhumalla kaikee kauheuksii niin et tulis huono omatunto mut siin kai pitäs vaan olla rohkee ja vahva eikä antaa periksi

        No onko nykyään kaikki aikuiset sitten hulluja pimahtaneita mökkihöperöitä? Ennen vanhaan oli meinaan vielä tiukempi kuri. Ja ketkähän nykyään niitä hulluja on? Mielenterveys ongelmat vaan lisääntyy nuorien keskuudesta. On kaikenlaista viiltelyä sun muuta. Lastenkodit täyttyy juopottelevista lapsista ja nuorista, itsetunto ei ole monellakaan nimeksikään.

        Itselläni on ollut kova kuri kotona ja olen nyt todella kiitollinen siitä. Vaikka koulussa menee hyvin ja olisi rauhallinen, se ei tarkoita että olisi joku hipsukka ja lukisi jotain raamattua. Kovalla kurilla ei tarvitse olla tekemistä lastenohjelmien tai "pyhimykseksi" tulemisen kanssa. Kyllä sitä meikäläinen on osannut isälle vastaan pistää eikä mulla mitään ongelmia uloslähtemisen kanssa ole. Isä sen verran kyllä tuntee mut.

        Asun siis isän kanssa. Olen aina tajunnut, miksi minulla on suhteellisen tiukat rajat. Vanhemman pitää se tietenkin heti alusta asti kertoa. Lisäksi aina pitää olla realistinen ja soveltaa.

        Näyttää siltä, että sun setäsi tapauksessa lapset ei saa huomiota kotonaan. Sellainen "pyhäkoulu" kuri on kyllä vääränlainen.


      • juu
        ..... kirjoitti:

        No onko nykyään kaikki aikuiset sitten hulluja pimahtaneita mökkihöperöitä? Ennen vanhaan oli meinaan vielä tiukempi kuri. Ja ketkähän nykyään niitä hulluja on? Mielenterveys ongelmat vaan lisääntyy nuorien keskuudesta. On kaikenlaista viiltelyä sun muuta. Lastenkodit täyttyy juopottelevista lapsista ja nuorista, itsetunto ei ole monellakaan nimeksikään.

        Itselläni on ollut kova kuri kotona ja olen nyt todella kiitollinen siitä. Vaikka koulussa menee hyvin ja olisi rauhallinen, se ei tarkoita että olisi joku hipsukka ja lukisi jotain raamattua. Kovalla kurilla ei tarvitse olla tekemistä lastenohjelmien tai "pyhimykseksi" tulemisen kanssa. Kyllä sitä meikäläinen on osannut isälle vastaan pistää eikä mulla mitään ongelmia uloslähtemisen kanssa ole. Isä sen verran kyllä tuntee mut.

        Asun siis isän kanssa. Olen aina tajunnut, miksi minulla on suhteellisen tiukat rajat. Vanhemman pitää se tietenkin heti alusta asti kertoa. Lisäksi aina pitää olla realistinen ja soveltaa.

        Näyttää siltä, että sun setäsi tapauksessa lapset ei saa huomiota kotonaan. Sellainen "pyhäkoulu" kuri on kyllä vääränlainen.

        ja kuinkas ne mielenterveys ongelmat lisääntyy,just sen takii ku vanhemmilla on jotain patoutuneita tunteita,joita pitää sit purkaa lapsiinsa...ja kuinkahan ne lapset sinne lasten kotiin joutuu,no sen takia että vanhemmat ei pysty huolehtiin niistä ku ne on ite juoppoja tai narkkareita,ku lapsena on ollut niin kova kuri et pakkohan sitä on joskus päästä elämää kokeilee ja näin se ryöstäytyy käsistä.en yleistä!


      • ....
        juu kirjoitti:

        ja kuinkas ne mielenterveys ongelmat lisääntyy,just sen takii ku vanhemmilla on jotain patoutuneita tunteita,joita pitää sit purkaa lapsiinsa...ja kuinkahan ne lapset sinne lasten kotiin joutuu,no sen takia että vanhemmat ei pysty huolehtiin niistä ku ne on ite juoppoja tai narkkareita,ku lapsena on ollut niin kova kuri et pakkohan sitä on joskus päästä elämää kokeilee ja näin se ryöstäytyy käsistä.en yleistä!

        Koska esim. mun isälle ja hänen veljilleen, siskolleen on pidetty erittäin kovaa kuria. Kuitenkin meillä menee hyvin eikä muillakaan sukulaisilla mitään ongelmia tiettävästi ole. Minunkaan ikäluokassa. Hyvän kasvatuksen tuloksenahan lapsen OMAAN ajatteleen tulee se, ettei esim. päihteitä käytetä. Vaikka minulla ei nyt kuria olisikaan, niin en silti alkaisi viemään elämääni alaspäin.


      • juu
        .... kirjoitti:

        Koska esim. mun isälle ja hänen veljilleen, siskolleen on pidetty erittäin kovaa kuria. Kuitenkin meillä menee hyvin eikä muillakaan sukulaisilla mitään ongelmia tiettävästi ole. Minunkaan ikäluokassa. Hyvän kasvatuksen tuloksenahan lapsen OMAAN ajatteleen tulee se, ettei esim. päihteitä käytetä. Vaikka minulla ei nyt kuria olisikaan, niin en silti alkaisi viemään elämääni alaspäin.

        toi mun edellisen viestin loppu!!


      • ....
        juu kirjoitti:

        toi mun edellisen viestin loppu!!

        Luen viestin kokonaan, johon vastaan eli ei se muuta asiaa. Ei sitä tarvitse lähteä kokeilemaan mitään typerää. Elämää voi elää ja kokeilla järkevästi.


    • tiukkapipo kyylä

      Niillä rajoillahan sitä lasta suojellaan - lapsi jolla ei ole rajoja - ei ole myöskään välittämistä. Rajathan tulevat sen mukaan kuinka lapsi on ne omalla käytöksellään ansainnut. Meneppäs itseesi, ja ajattele asiaa uudemman kerran, kun sinulla on omia lapsia. Emme me vanhemmat niitä rajoja ole ilkeyttämme tehneet, vaan siksi että välitämme ja haluamme suojella teitä kaikelta sellaiselta, joka voi vaikuttaa teidän omaan henkiseen kasvuunne.

      Maailma on aika ajoin pirun paha paikka elää, kyllä te sen kaiken paskan sitten vanhempana tulette kokemaan - eläkää vain nyt lapsuuttannne ja nuoruuttanne ilman sitä kaikkea pahaa. Mikä hiton kiire teillä on tehdä aikuisten juttuja - ei tämä aikuisuus aina niin hauskaa ja helppoa ole.

      • minä!!

        mut liika on liikaa...eikä se oo niin yksin kertasta jos nuorena ei saa kokee mitään niin ei se voi olla silleen et elää kaheksantoista vuotiaaksi sokeena maailmanpahuudesta ja sit ku yhtäkkii silmät aukee ni siinähän sitä sitten ollaan täysin tietämättöminä mitä tässäkin tilanteessa pitäisi tehdä,ku ennen aina äiti suojeli ku vähänki ongelmii tuli esiin...pahinta mitä teille voi tapahtuu on kai se,että teidän täytyy myöntä et meilläkin tulee olemaan oma elämä.


    • Daniel Jackson

      Minulla ei kotona ole paljonkaan rajoja koska, olen osoittanut vanhemmilleni että ole nviisas ja osaan luida itselleni paremmatr ajat kuin vanhempani. Siis oikeasti, suurimman osan rajoista olen luonut itse ja ne toimivat hyvin. Pinenä minulla oli rajoja tietysti koska ei pienenä osaa vielä asettaa itselleen jäkeviä rajoja mutta nykyään osaan. Itseasiassa joudun joskus puhumaan vanhemmilleni heidän rajoistaan koska he itse unohtavat monesti rajansa. Mutta kuri kuitenkin pitää säilyä vanhemmilla.

      • Daniel Jackson

        Tulipahan kirjoitusvirheitä mutta toivottavasti saatte selvää.


      • tiukkapipo

        Joo, mutta tiedätkös missä se nuorten ja vanhempien ero niissä rajoissa on?!? Se ero on siinä, että esimerkiksi minunlaiseni ikäloppu tiukkapipo on se aikuinen joka määrittää minkälaiset ne rajat meillä itsellämme kuin lapsilla/nuorilla ovat. Ja jos me aikuiset niitä omia rajojamme rikomme, mehän niistä itse vastaamme, joko moraalisesti tai juridisesti. Ja se on aikuinen joka niiden lasten/nuorten rajojen rikkomisistakin sitten loppukädessä vastaa, joko juridisesti tai moraalisesti - niin pitkään kunnes tämä tulee täysi-ikäiseksi.

        Ihan jees, että sanot, että kuri täytyy säilyä vanhemmilla. Niinhän se pitääkin, mutta muista myös vanhempien kunnioitus. Kunnioitusta tietenkin täytyy olla molemmin puolin (vanhempienkin täytyy se itse ansaita omilla teoillaan) - mutta aikuinen on aina aikuinen, ja lapsi on lapsi. Piste.


    • aravirta

      minulla on sama "ongelma" vanhemmat haluu aina tietää kunen kanssa liikun ja missä olen ollut.
      välillä he eivät päästä minua ulos, koska liikun muka hounossa seurassa ja (kun olen kärynnyt tupakasta) poltan muka tupakkaa.

    • kahlittu88

      Kiitos teille vastauksista..
      En ole koskaan polttanut tupakkaa enkä halua juodakkaan.. Meidän pienessä familyssa ei kukaan polta tai juo..(ei mitään uskonnollisia syitä)
      Minua vaan pidetään tiukasti kotona.. Olen monesti raivonnut ja puhunutkin viisaasti aisioista, mutta vastaus on aina että "periaatteen vuoksi"
      Isä tätä jauhaa enimmäkseen mulle.. Se varmaan haluaa että elän 25 vuotiaaksi asti lapsuutta niinku se itekkin.. Kyllä lähden varmasti heti pois kun vaan mahdollista on. Ei tämmönen ole mukavaa!
      Kerran tuli niin pakonoloinen tilanne että lähdin vain pois kotoa päiväksi enkä kertonut minne.. Sen jälkeen varsinkin on alkanut olla liiankin ahdistavaa elämää minulla..

      • kaisa

        pitäähän sun ehkä vähän vanhempienkin kannalta ajatella. kelaa sitte ku sulla on omia lapsia ja niistä pitää huolehtia. sitten vasta tajuat mitä kaikkea lapselle voikaan käydä...Onhan nää kaikki raiskaajat ja kaikki, mut onhan se aika epätodennäköistä että just sulle kävis jotain ikävää...mut vanhemmat ei vaa halua ottaa mitään riskejä..

        Joskus saatta tuntua et vanhemmat ei päästä mihinkää, mut onkos asiat oikeesti noin pahasti??
        välillä on ihan kiva olla kotona eikä sammuneena puskaan. Tuskin vanhemmat sun pelkäävät tupakkaa tai viina käyttävät, ne kyllä tuntee lapsensa ja huomaa jos on jääny putki päälle...onhan ne itteki ollu nuoria..

        Juttele vanhempies kanssa, järkipuhe yleensä toimii...JA käyttäydy sen mukaisesti että vanhempasi voivat sinuun täysin luottaa!!!
        Koita jaksaa.


      • kahlittu88
        kaisa kirjoitti:

        pitäähän sun ehkä vähän vanhempienkin kannalta ajatella. kelaa sitte ku sulla on omia lapsia ja niistä pitää huolehtia. sitten vasta tajuat mitä kaikkea lapselle voikaan käydä...Onhan nää kaikki raiskaajat ja kaikki, mut onhan se aika epätodennäköistä että just sulle kävis jotain ikävää...mut vanhemmat ei vaa halua ottaa mitään riskejä..

        Joskus saatta tuntua et vanhemmat ei päästä mihinkää, mut onkos asiat oikeesti noin pahasti??
        välillä on ihan kiva olla kotona eikä sammuneena puskaan. Tuskin vanhemmat sun pelkäävät tupakkaa tai viina käyttävät, ne kyllä tuntee lapsensa ja huomaa jos on jääny putki päälle...onhan ne itteki ollu nuoria..

        Juttele vanhempies kanssa, järkipuhe yleensä toimii...JA käyttäydy sen mukaisesti että vanhempasi voivat sinuun täysin luottaa!!!
        Koita jaksaa.

        Ei niihin järkipuhe auta.. Ne on valintansa tehneet.. Täytyy vain kyyhöttää sit kotona vielä se aika kun on pakollista..
        Poikakaveria vaan aivan kauhea ikävä..


    • ----

      Rajat ovat erittäin tärkeitä. Eihän nuoret sitä tietenkään tajua.. ainakaan kaikki. Tietysti monet luulee olevansa jo niin aikuisia ja haluaisivat tehdä mitä vaan. Ei rajoja kuitenkaan tarvitse ihan keskitysleiri asteikolle viedä.

      Jos kaikki rajat otettaisiin pois niin koko yhteiskunta varmasti romahtaisi. Pitkällä aikavälillä olisi täysi anarkia ja ainakin puolet tyypeistä olisi niitä pahimpia pultsareita.

      Rajat ovat välittämistä. Jotkut sanoo, että ne ovat tehty rikottaviksi. Tavallaan kai. Jos niitä rikkoo niin voi huomata virheensä-ja virheistähän oppii.

      Jos seuraa muita eläinlajeja voi huomata, että niilläkin on rajoja.

      • kahlittu88

        Kyllä sopivat rajat ois ok.. mutta minun tilanteessani eivät ole.. Aivan liian ylihuolehtivat


    • sara

      mun mielestä vanhempasi välittävät susta paljon... ole onnellinen että sulla on tuollaiset vanhemmat, toisin ku mulla...saan mennä ja tulla miten haluan ja ei ne paljon kysele et missä oon tai mitä teen..
      se voi varmaan olla rasittavaa.. mutta muista ettei ne sitä pahalla tee...

      • no siis

        Vähän sul on just siistii ku saat mennä koska haluut, ja tehä mitä haluut... Tulin eilen puol tuntii myöhäs kotiin ( klo 10.30) niin KAMALAT huudot! oon 15v. ja olin kaverin synttäreil.. Mut joo, olispa mulkin tollaset vanhemmat...


    • Anonyymi

      Mä en ite tiiä onks mul tiukat vanhemmat ku se vähä ristiriitasta. Mut ku mä teen jotai väärää mun kavereitte kaa niin mä en saa olla yhdeydessä keheenkää tai en saa olla ulkona kavereitte kaa kuukautee. Nyt mulla itelläni se rangaistus ja mitein et milloin mä voisin karata himast kokonaa sille et ,ä en nää enää koskaa mun perhettä.

    • Anonyymi

      minulla joissakin asioissa tiukat rajat, joissakin ei ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe