Ajattelin laittaa osaan kipsilevyseinää sisustuskiviä; tosin kipsistä tms. tehtyä jäljitelmää koska en usko tuon seinän kantavan aitoja kiviä. Mutta aika painavia nuokin ovat, jopa 25 kg/m2. Koko paino ei kuitenkaan tule seinälle vaan kivet/levyt ladotaan ilman saumaa lattiasta lähtien eli lattian pitäisi kantaa suurin osan painosta.
Mitä luulette pysyvätkö kivet seinässä (n. 2,5 m korkea) jos vain liimaa ne massalla tai laastilla maalattuun kipsilevyyn? Epäilyttää, että kipsilevyn kartonki maaleineen voi repeytyä irti.
Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Tai vihjeitä miten homma kannattaa tehdä?
Koristekiven kiinnitys Gyprociin.
9
443
Vastaukset
- Koristekivi
Yleensä ohjeistuksena verhouskivien kiinnitykseen kipsilevyyn on, että levy on erikoiskovaa ja koolaus/tolppajako on K400 tai pienempi.
Maalipinta ainakin kannattaa pestä ensin maalipesulla se poistaa epäpuhtaudet ja parantaa saneerauslaastin tartuntaa levyyn.
Mutta varmaksi en pysty sanomaan, kestääkö levy kivistä aiheutuvaa rasitusta vaikka osa kuormituksesta meneekin lattiaan.- KiviKipsi
Juu, näinhän se on.
Tietäisikö kukaan tähän tarkoitukseen sopivaa liimaa kivi-, kipsi- tai betonilaatoille?
Nimittäin käyttämällä liimaa laastin sijasta koko verhoilun paino jäisi huomattavasti pienemmäksi. Laastihan ei käsittääkseni toimi ohuena kerroksena eli sitä olisi laitettava vähintään parin millin kerros, joka tuo oman painon lisäyksensä vielä kivien lisäksi. Liima taas ei panaisi lähellekkään niin paljon. Näin ainakin järkeilin. - Koristekivi
Kyllä sitä liimaa täytyy laittaa lähes saman verran, kuin laastia, että tuskin sillä suurta kevennystä saa aikaiseksi. Monessa verhoilukivessä tausta on vielä sen verran epätasainen, että laastilla kiinnittäminen on paljon helpompi ja varmempi ratkaisu.
Jos varman ratkaisun haluaa, eikä halua niitä tuohon kipsin päälle suoraan laittaa niin laita vanhan levyn päälle EK kipsilevy ja väliin muutama raita rakennusliimaa niin saat tukevamman kiinnitysalustan. Muista, että EK-pinta tulee esikäsitellä ennen kivien asennusta. - Asetonitoni
Koristekivi kirjoitti:
Kyllä sitä liimaa täytyy laittaa lähes saman verran, kuin laastia, että tuskin sillä suurta kevennystä saa aikaiseksi. Monessa verhoilukivessä tausta on vielä sen verran epätasainen, että laastilla kiinnittäminen on paljon helpompi ja varmempi ratkaisu.
Jos varman ratkaisun haluaa, eikä halua niitä tuohon kipsin päälle suoraan laittaa niin laita vanhan levyn päälle EK kipsilevy ja väliin muutama raita rakennusliimaa niin saat tukevamman kiinnitysalustan. Muista, että EK-pinta tulee esikäsitellä ennen kivien asennusta.Meillä laitettiin myös vanhan levyn päälle EK kipsilevy ja rakennusliimaa ja käsiteltiin pinnat vielä asetonilla. Sen jälkeen pitää erittäin hyvin.
- liimaalaastia
Tee koekiinnitys laastilla ja liimalla irralliselle vastaavalle pinnalle, jonka aiot pinnoittaa, tai liimaa levypinnat vastakkain. Näin menettelemällä tulee vähiten virhearviointeja.
Laastilla olen saanut pysymään painaviakin levyjä pelkässä kipsilevyn kartonkipinnassa (100% kiinnitysainetta kiinnitettävän partikkelin taustassa). - Keveää
Jos et vielä ostanut kiviä niin tuossa on kevyempi vaihtoehto
https://www.youtube.com/watch?v=c2BqzgwEvIo - Liimaakaiken
Huippuliima tohon on Cascon Xtremefix, ei tartte panna paljon ja pitää varmasti eikä oo ees kallista.
- Koristekivi
Ei tässä epäilty liiman kestävyyttä tai laastin vaan normaali kipsilevyn kestävyyttä ja lähinnä kartongin siinä pysyvyyttä.
- liiiimaaa
Kysypä tuo liimastaki, kehuin hyväksi havaittua - haittaakse?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559