Aivoinfarkti- ym. vaarat ja pillerit

Luin jonkun lääkärin vastauksen jollekin sydäntautiselle, joka mietti estrogeenipillerien aloitusta ja siinä todettiin, että jos kuuluu riskiryhmään ja on esim. korkea kolesteroli, niin estrogeeni saattaa irroittaa suonen seinämistä sinne mahdollisesti kertyneitä kolesterolihiukkasia verenkiertoon ja ko. lääkäri ei suositellut hormonikorvaushoitoa ainakaan tälle henkilölle.

Itse en nyt uskalla aloittaa pillereitä, joita sain vaikeisiin oireisiin, kun tiedän, että mulla on kolesteroli (elintavoista johtumatta on nyt noussut, kun estrogeenitaso laskenut) ollut jo jonkin aikaa jopa yli 7 (oli myös lapsena ja nuorena joskus samoissa arvoissa). Se olis siis hormonien vaikutuksesta nyt todennäköisesti korkea, vaikka en söis mitään. Mistä tiedän, jos sinne on jo alkanut kertyä plakkia, jonka pillerit saa sitten liikkeelle. Äidilläni oli aivoinfarkti saman ikäisenä kuin itse nyt olen. Hänellä oli myös korkea kolesteroli.

Sepelvaltimot on tosin kuvattu n. 6 v sitten ja silloin ainakaan niissä ei näkynyt mitään, mutta sen jälkeen kolesteroliarvot on ehtineet olla koholla jo hyvän aikaa, enkä tiedä onko plakkia mahdollisesti jossain muualla.

Gynen mielestä kuitenkin pillerit saattais suojata sydän- ja verisuonisairauksilta, mutta kovin on vaan ristiriitaista tietoa. Mikähän näistä nyt sitten pitää paikkansa?

Pelkään myös pillereiden rasittavan maksaa. Olen muutenkin tosi herkkä lääkkeille. Keltarauhaspillereistä sain aikoinaan keljuja oireita, kun jouduin niitä käyttämään ja kun on vielä kohtu tallella, niin niitäkin joutuu sitten tietty syömään.

Olo on kuitenkin siis aika kaamea, että jotain tarttia kohta tehdä. Vaihtoehtolääkkeet ei ole auttaneet.
Todella ristiriitaista, kun ei tiedä tekeekö estrogeenin puutoskin nyt jotain hallaa elimistölle ja kun mulla on lisäksi vielä osteoporoosiriskikin.
277
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Maksan kannalta pillerien vaihtaminen laastariin auttaa, koska laastarista saatu lääke ei kulje maksan kautta. Aivoinfarktista en tiedä, olen itsekin miettinyt samaa, ja siitä tosiaan taitaa olla ristiriitaista tutkimustietoa. Yleensä sanotaan, että laastari on parempi verenkierrolle. Miksiköhän sinulle on edes kirjoitettu pillereitä laastarin sijasta?

Äänestä

Plakkia kertyy kaikkiin verisuoniin ei ainoastaan sydämeen, mutta siellä se aiheuttaa ongelmia enemmän (sepelvaltimoiden tukkeumia). Esimerkiksi minulla todettiin polven nivelrikon takia kuvauksissa jalan suoniin kertyneen runsaasti plakkia vaikka kolesteroliarvot ei ollutkaan noin suuret.
Jos pelkäät kolesterolin aiheuttamia ongelmia, yleensä jo pienikin kolesterolilääkitys laskee arvoja hyvin.
Estrogeeni voi aiheuttaa veritulppia, mutta ne eivät välttämättä johdu kolesterolista, mutta se voi olla "hyvä" tulppien aiheuttaja. "Sydäntaudeista" esimerkiksi eteisvärinä kehittää veritulppia riippumatta kolesterolista, kun värisevässä eteisessä osa verta jää seisomaan ja hyytyy.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


pohdintaa kirjoitti:

Luin jonkun lääkärin vastauksen jollekin sydäntautiselle, joka mietti estrogeenipillerien aloitusta ja siinä todettiin, että jos kuuluu riskiryhmään ja on esim. korkea kolesteroli, niin estrogeeni saattaa irroittaa suonen seinämistä sinne mahdollisesti kertyneitä kolesterolihiukkasia verenkiertoon ja ko. lääkäri ei suositellut hormonikorvaushoitoa ainakaan tälle henkilölle.

Itse en nyt uskalla aloittaa pillereitä, joita sain vaikeisiin oireisiin, kun tiedän, että mulla on kolesteroli (elintavoista johtumatta on nyt noussut, kun estrogeenitaso laskenut) ollut jo jonkin aikaa jopa yli 7 (oli myös lapsena ja nuorena joskus samoissa arvoissa). Se olis siis hormonien vaikutuksesta nyt todennäköisesti korkea, vaikka en söis mitään. Mistä tiedän, jos sinne on jo alkanut kertyä plakkia, jonka pillerit saa sitten liikkeelle. Äidilläni oli aivoinfarkti saman ikäisenä kuin itse nyt olen. Hänellä oli myös korkea kolesteroli.

Sepelvaltimot on tosin kuvattu n. 6 v sitten ja silloin ainakaan niissä ei näkynyt mitään, mutta sen jälkeen kolesteroliarvot on ehtineet olla koholla jo hyvän aikaa, enkä tiedä onko plakkia mahdollisesti jossain muualla.

Gynen mielestä kuitenkin pillerit saattais suojata sydän- ja verisuonisairauksilta, mutta kovin on vaan ristiriitaista tietoa. Mikähän näistä nyt sitten pitää paikkansa?

Pelkään myös pillereiden rasittavan maksaa. Olen muutenkin tosi herkkä lääkkeille. Keltarauhaspillereistä sain aikoinaan keljuja oireita, kun jouduin niitä käyttämään ja kun on vielä kohtu tallella, niin niitäkin joutuu sitten tietty syömään.

Olo on kuitenkin siis aika kaamea, että jotain tarttia kohta tehdä. Vaihtoehtolääkkeet ei ole auttaneet.
Todella ristiriitaista, kun ei tiedä tekeekö estrogeenin puutoskin nyt jotain hallaa elimistölle ja kun mulla on lisäksi vielä osteoporoosiriskikin.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu