Vielä yksi kysymys matkakuluista

Ei_kysyvä_tieltä_eksy

Moi,

jos on ollut opintovapaalla tammikuu-toukokuu ja sitten töissä siitä eteenpäin, niin miten tuo matkakulujen omavastuu menee? Jos olisi ollut työttömänä samaisen ajan, niin silloin omavastuu pienenee (ilmeisesti 55€/kk), mutta miten on tällainen oma palkaton opiskeluvapaa, johon ei ole saanut mitään tukia/avustuksia?

Jos tuo omavastuu pienenee, niin miten minun pitää se merkitä veroilmoitukseen ja jos se ei pienene, niin aika outoa.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

ps. Lisäksi minua on jo pidempään kiinnostanut tuo polkupyörän vähennys 85€/vuosi, mitä järkeä siinä on, jos omaavastuu on 600€? Vai tarkoittaako se sitä, että jos ajan polkupyörällä bussiasemalla ja jatkan siitä eteenpäin niin voin vähentää tuon pyörävähennyksen ja bussimatkat?

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei ja kiitos kysymyksestäsi.

      Valitettavasti omavastuu on kohdallasi täysimääräinen sillä vain työttömyysaika pienentää tuota matkakulujen omavastuuosuutta.

      Polkupyörävähennys tarkoittaa sitä, että jos vuoden aikana kertyy eri kulkuvälineillä kuljettuja kodin ja työpaikan välisiä matkakuluja, ilmoitetaan jokainen kulkuväline erikseen. Eli jos kuljet vaikka kesäkuukaudet työmatkat polkupyörällä ja muulloin esim. julkisilla kulkuvälineillä, ilmoitat molemmat erikseen.

      Ystävällisin terveisin

      Satu E Verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe