Vajaa 3v cairnterrieri uroksellamme todettiin takajalan polvessa alkava nivelrikko,
Onkohan tuo tavallista että alkaa noin nuorena? Onko kokemuksia ennusteesta ja hoidon tehosta? Tiedän että nivelrikko ei parane, mutta paheneeko nopeasti?
Koiramme ei ole ylipainoinen ja on ollut muuten täysin terve. Liikuntaa se on saanut erittäin runsaasti.
Hoidoksi määrättiin lepoa tai siis vain kevyttä liikuntaa ja tulehduskipulääkitys 4 viikon ajaksi jonka jälkeen kontrolli.
Cairnterrierin polvinivelrikko
3
243
Vastaukset
- poppari
Kokeileppas laittaa ruokaan msm-jauhetta. Se "voitelee" niveliä. Meille tuli käyttöön polvileikkauksen jälkeen ja papparainen on nyt hyvin vetreä.
- dtghtfhrc
Ei ole tavallista. Nivelrikko on vanhojen koirien sairaus.
Nivelet eivät pidä liian paljon vaihtelevasta liikunnasta. Esim. pissatuslenkit 4 päivänä viikossa ja raivokkaat polkupyöräjuoksulenkit muina päivinä eivät tee hyvää jaloille. Myös liian varhain aloitetut raskaat lajit, kuten agility, voivat pilata koiran luuston. Huonosta ravinnosta nyt puhumattakaan. Tietysti asiaan vaikuttaa myös koiran perintötekijät.
Teidän pitää aluksi saada selville rikon aiheuttaja. Jos se johtuu liikunnasta, niin etsitään sopivampi liikuntamuoto, joka ei pilaa koiran niveliä. Ja niin edelleen.
Omalla koirallani todettiin lonkkien nivelrikko 3-vuotiaana ja kolmen vuoden jälkeen huomaa, että se on hitaampi ja väsyy nopeammin kuin muut kuusivuotiaat koirat. Silti teemme ajoittain myös juoksulenkkejä. Avainasemassa on koiralle sopivan liikuntamuodon ja rasittavuusasteen löytäminen. Mekin lämmittelememme kunnolla, juoksemme maks 30 min kerrallaan, jonka jälkeen rauhoitutaan ja kokeillaan ehkä uudestaan. Välipäiviä ei voi olla eikä koiralta saa vaatia maksimisuoristua. Parinkin päivän taukoa seuraava pahempi rasitus tekee koirasta kivulloisen päiväkausiksi. Eli kipeän koiran kanssa kuntoilu vaatii paljon viitseliäisyyttä ja huolellisuutta. - anthu
Uinti on hyvää nivelrikkoiselle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401