Iäkkään äidin ruoka-annos

Maahanmuuttajille-kaikki

57

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä, mamut on nuorempiiki.
      H.

    • Eimummullevaanmamulle

      Käykö sinulla useampikin maahanmuuttaja syömässä?
      Mitä hyvää tarjoat.

      • enhyväksy

        Näinhän se menee, mamuille kaikkea hyvää ja ilmaiseksi, kantasuomalaiselle ei juuri mitään ja sekin kalliilla. Kyllä asiaan pitäisi tulla muutos! Sanoisin, että suurin osa suomalaisista on "rasisteja" sen tähden, että ottaa päähän kun mamut saavat kaiken heti tässä ja nyt. Lisäksi ihan ilmaiseksi. Eipä ihme, että heitä Suomeen tulee. Jospa heidän olisi maksettava asunto, viihde-elektroniikka, huonekaulut, ruoka ym. ihan itse, saisivat vain samanlaista tukea kuin kantasuomalainen. Eivätpä tulisi enää. Sitä paitsi, ajatelkaapa jos isämme olisivat lähteneet sodassa pakolaiseksi muihin maihin, oltaisiin venäläisiä. En ymmärrä miksi nämä mamumiehet eivät jää puolustamaan kotiseutuaan vaan kalppivat toisten elätettäväksi. Voisi olla tilanne siellä päin toinen, jos vastustaisivat enemmän!


    • eppu2

      Kirjoituksen perusteella on vaikea sanoa mitään puoleen tai toiseen.
      Jos ei muuta ole, kun tuo mikä on kuvassa. Se ei ole asiallinen.
      Mutta, jos siinä mukana on ollut kaikki se mitä yrittäjä sanoo, silloin se on ihan hyvä.
      Niin, että kummankon on totuus.
      Onhan mahdollista, että vanhus on syönyt salaatin ja leivät tai tunkenut ne jonnekin muualle.
      Tarkistaisin roskiksen, onko tyhjiä pakkauskuoria. Komeron, jääkaapin patjan-alusen.
      Ellei mitään jälkiä löydy, sitten sanoisin, ettei ole muuta ollutkaan, kun pari perunaa ja mureke.
      Tekstistähän käy ilmi, että kyse on dementoituneesta henkilöstä.

      • Vasta_71_v_nuori

        Leipä, maito ja voihan poistettiin vanhusten ruoka-annoksista ihan äsken. Etkö seuraa uutisia?


      • eppu2
        Vasta_71_v_nuori kirjoitti:

        Leipä, maito ja voihan poistettiin vanhusten ruoka-annoksista ihan äsken. Etkö seuraa uutisia?

        Tässä kysymys yksityisestä firmasta, yrittäjä luettelee itse mitä siitä puuttuu ja kertoo, että asiakkaat ostavat heiltä itse palvelunsa. He eivät ole hoivayritys vaan palveluyritys, eikä heillä ole julkisen sektorin kanssa tekemistä.
        Ainakin minä sain tekstistä sen käsityksen, että asiakas on maksanut myös salaatista, leivistä ja levitteestä.


    • bessie-

      Mikä tuossa annoksessa on sinusta 'luotaantyötävää'? Tavallisen näköistä ruokaa, ja luulisi nyt jokaisen ymmärtävän että kysymyksessä on vain osa kokonaisuudesta?

      Melkoisen kova hinku päästä esille sillä, joka tyhmäksi ja pahantahtoiseksi moukaksi leimautumisesta huolimatta tuo tuollaisen kuvan julkisuuteen.

      Ja sinäkin aloittaja, mitähän mahtaa sinun päässäsi liikkua kun maahanmuuttajat vedit mukaan? Maahanmuuttajatko ovat käyneet nyysimässä osia ateriasta?

    • Mistäs onnistuit aloittaja kaivamaan tuon lohimurekkeen? Viime kesänen juttu, nythän on in se perunasoppa.

      • "minttupuu"

        Hyvä kuva, toimittajan hölmö valitus.
        94-vuotias tuskin enää maratoneja juoksee.
        Halkoja hakkaa noin vanhana enää Juha Mieto.
        Jos ruoka imeytyy huonosti, ei siinä kaksikaan litraa keittoa auta.
        Järjissään oleva vanhus osaa kyllä pyytää veri-kokeet, jos huonolta tuntuu.
        Jos ei järjissään ole, mitä välii hei...
        Silloin riittää hammas-tikku ja keko Herneitä.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "minttupuu"

        Hyvä kuva, toimittajan hölmö valitus.
        94-vuotias tuskin enää maratoneja juoksee.
        Halkoja hakkaa noin vanhana enää Juha Mieto.
        Jos ruoka imeytyy huonosti, ei siinä kaksikaan litraa keittoa auta.
        Järjissään oleva vanhus osaa kyllä pyytää veri-kokeet, jos huonolta tuntuu.
        Jos ei järjissään ole, mitä välii hei...
        Silloin riittää hammas-tikku ja keko Herneitä.

        H.

        H!! Älä selitä asiaa minkä kiteytin jo!

        :D


      • minttupuu kirjoitti:

        H!! Älä selitä asiaa minkä kiteytin jo!

        :D

        "minttupuu"

        Enkä selittänyt. minulla oli huumoriakin :)
        Ihan Herneitä.
        Niijja Mieto.
        Ja saahhamäsulle, ystävätki oltii...
        Kunnes palsta meidät eroitti.

        H.


    • ö-Öö

      Ei tuossa ollut muuta erikoista, kuin että kampaviinerin sijaan oli tavallinen kampa.

      =DW=

    • ent.siivoojaparka

      Eikös vähän ole parempi kuin ei mitään. Meidän paikallislehdessä oli samantapainen valitus, mutta kuvaan oli päässyt valittaja itsekin. Runsaasti ylipainoinen, minuakin huomattavasti pulskempi täti istui siinä valittamassa ruoka-annoksestaan; Tälläkö minun pitäisi elää?

    • eppu2

      Ruokapalvelun kanssa on vähän niin, että se mistä maksaa, se pitäisi saada.
      Riippumatta siitä onko siinä käyttäjän/omaisen mielestä liikaa tai liian vähän.

    • Aterian valmistanut yrittäjä kertoo artikkelissa palveluistaan: me olemme bisnes ja myymme asiakkaalle smitä on tilattu. Elikkä ei tää ole mitään hyvätekeväisyyttä. . Salaatin, parin leipäsiivun, von ja päällysteen kera ja myös kastikkeen joka ateriaan kuuluu siitä puuttuu oikeestaan vain lasi maitoa tai tuoremehua, hedelmä ja jälkiruoka.

      Periaatteessa olen sitä mieltä että vanhusten ateriapalvelut tulevat aina aiheuttamaan polemiikkia. Mikään ei ole tarpeeksi hyvää juuri minun äidilleni. Mutta mukana on paljon kyynillisyyttä ja privaattisektorin ahneutta tienata hyvin yksistetyillä palveluilla vanhuksille.

      • ö-Öö

        Kuljetuskustannukset.

        Aina unohdetaan ne. Saattaa usein olla aika stanan suuretkin. Kaupungeissa pitsataksit ajavat "ilmaiseksi" pari pitsaa lähialueelle. Pashat, ne kulut peritään kaikesta myynnistä. Eli kun menet pitseriaan, pitsasi hinnassa otettu huomioon myös kotiinkuljetettavien pitsojen toimituskulut. Tätä ei monikaan tajua.

        Jossain perähikiällä pummiruokien kuljetusmatka voi olla vaikka kuinka pitkä, ei ne appeet perille ilmaiseksi liiku.

        Ja noin mainiten, ei vajaa kymppi ole paljoa kotiinkuljetetusta lämpimästä ruuasta. Ja aina pitää muistuttaa sekin,toi safka, mitä niille kotiin roudataan, ei se ole päivän kaikki ruoka, syö ne muutakin, keittelee kahvia ja ottavat jotain välipalaa. Se taas asia erikseen, jos on vintti niin pimeä, että ei muista syödä, sitten paikan pitäis olla laitoksessa.

        =DW=


    • Viatonsivullinen

      Oikein tympii, vanhusten palveluista tulee jatkuvasti vääristeltyä tietoa, kuten
      tässäkin lehtijutussa. Satun olemaan asioista jonkinverran perillä.

      • henrjii

        joo nyt ollaan työllistämässä mustalaiset, ja muut vaikeastityöllistettävät vanhusten apuun, seuraksi ja kauppakasseja kantamaan.


    • olentietoinen

      Mitä tiedän on annokset olleet riittäviä niin riittäviä ettei kerralla ole syöneet.

    • eimussuttaja

      Maahanmuuttajavastaisen aloitukseen ei voi muuta sanoa, kuin että ainahan teitä valittajia löytyy.

    • hilpatihei

      Vanhukset ja lapset laitoksiin, maat venäläisille!

      Siinä suomalaisen politiikan tunnuslause

      Herkkuista pääsiöistä!

      • 1eero

        Varmaa tietoa :))
        Pääsiäisen nimi tulee päästäisestä, pääsiäisen loputtua vanha kansa sanoi päästiin päästäisestä.


    • Mammalle tuotiin ruoka silloin kun se vielä asui kotona ja annokset olivat useinniin suuria että hän ei jaksanut syödä kaikkea vaan jätti puolet jääkaappiin myöhemmäksi. Ei hänkään kaikesta ruuasta tykännyt, mutta mitä minä nyt lyhyiden vierailujeni aikana havaitsin (pari-kolme viikkoa kerrallaan) niin en löytänyt hänen sapuskoistaan mitään suurempaa vikaa. Enemmän vihanneksia ja enemmän hedelmiä olisi saanut olla minun mielestäni, mutta epäolen että mamma ei olisi niitä kuitenkaan syönyt, varsinkaan vihanneksia. Minä aina roudasin sille kassillisen hedelmiä siellä ollessani: banaaneja, appelsiineja jne. tuttuja ja tykättyjä

      Minun mielestänikin kärpäsestä on tehty härkänen.

    • Ei ruoka-annoksien laatu ole maahanmuuttajien vika. Voittoa pitää saada että homma pyörii.
      Kuljetus ja jakelukustannukset maksaa enemmän kuin itse ateria.
      Aika tylsän näköinen on annos, mutta kastike ja salaatti muuttaa paljon asiaa. Äidilleni toivat ruokaa ateriapalvelusta, aika hyvän näköistä ruoka oli.

    • Mitä yleensäkään maahanmuuttajat kuuluvat vanhusten aterioiden kanssa saman otsikon alle on minulle täysin mysteeri.
      Maahanmuuttajista ja ruuanlaitosta vain sen verran että se vähä kokemus mitä minulla on maahanmuuttajien omasta huushollaamisesta, niin he sen euron vasta osaavatkin venyttää ja laittaa halpaa ja terveellistä ruokaa.

      • eppu2

        Enempi pitäisi olla huolissaan näistä venäläisistä maahanmuuttaneista, niistä kun kukaan ei puhu mitään, vaikka rautaa on itärajan takana jo passissa heitä ´´suojelemaan.´´


    • siilimuori

      Hitsi miten hyvännäköinen annos. Tuohon vaan tuoresalaatti, leipä ja ruokajuoma ja vaokka sopp jälkiroaksi niin jo vain mulle kelpais.

    • Aloittajan juttua en ole ennennähnyt, mutta Mintun lähettävä juttu pyöri facebookissa. Minua muuten huvitti aloituksen yrittäjän kommentti perunat on käsin pesty ; ) No, joka tapauksessa vanhusten annokset vaihtelevat. Tein aikoinaan alihankkijanan lämpimän ruoan kotipalvelulle, Lisut he laittoivat itse. Annokset olivat vaihtelevia ja joka päivälle erilaista ruokaa.

      Meidän on otettava huomioon, että yrittäjiä on monenlaisia. Aloituksen lohiannos esim. on vanhuksille joiden purentakyky ei ole enää kohillaan hyvä ja ihan sopivan kokoiselta näyttävä annos.

      Lihasoppalounas on ala-arvoinen, lientä ja ehä hiukan lihaa sekä vihannespakaste kuutioita.

      Nyt on otettava huomioon, että palvelujen kallistuminen, vanhusten, lasten ja nuorten hyvinvoinnin palvelujen karsiminen jatkuu hiljaa, huomaamatta. On hyvä, että välillä kuohautetaan yhteiskuntaa ja ihmisiä tajuamaan, että omat vanhuksemme kärsivät ja elintasokerjäläiset lisääntyvät.

      • bessie-

        Kun teit aikoinaan alihankkijana lämpimiä ruokia kotipalvelulle niin millaisia perunoita käytit?
        Entä millaisia juureksia käytit lihasoppaan?

        Jos nyt on ketään tässä maassa uskominen, niin hyvinvointipalveluja on pakko karsia ja ongelma onkin siinä että niitä ei tarpeeksi karsita.

        Sellaista karsimista, että ruokaa ei annettaisi tarpeeksi ei varmasti kukaan koskaan tule ehdottamaan.

        Ketkä mielestäsi ovat karsimassa jotain pois hiljaa ja huomaamatta! Etupiiri- ja vaaleista-vaaleihin painotteinen politiikka on kyllä aika äänekästä, ei ole voinut jäädä keneltäkään huomaamatta. Päättäjät tietävät vallan hyvin, että suomalaiset ovat valmiita maksamaan hyvinvointivaltion säilyttämisestä, joten jo senkään takia yksikään taho ei edes uskaltaisi karsia heikoimmilta kohtuuttoman paljon, ja mikä taho sellaista edes haluaisi.

        Virheitä on tehty etenkin lapsilta ja nuorilta karsittaessa, ja näyttäisi siltä että jotain on sentään opittukin.
        Suomalaisten vanhusten asiat kaiken kaikkiaan ovat oikein hyvin.
        Aivan joutava suomalainen kärsivä vanhus/"elintasokerjäläinen" vastakkain asettelusi tuskin kuohauttaa "yhteiskuntaa ja ihmisiä"? kovinkaan laajalti.


      • bessie- kirjoitti:

        Kun teit aikoinaan alihankkijana lämpimiä ruokia kotipalvelulle niin millaisia perunoita käytit?
        Entä millaisia juureksia käytit lihasoppaan?

        Jos nyt on ketään tässä maassa uskominen, niin hyvinvointipalveluja on pakko karsia ja ongelma onkin siinä että niitä ei tarpeeksi karsita.

        Sellaista karsimista, että ruokaa ei annettaisi tarpeeksi ei varmasti kukaan koskaan tule ehdottamaan.

        Ketkä mielestäsi ovat karsimassa jotain pois hiljaa ja huomaamatta! Etupiiri- ja vaaleista-vaaleihin painotteinen politiikka on kyllä aika äänekästä, ei ole voinut jäädä keneltäkään huomaamatta. Päättäjät tietävät vallan hyvin, että suomalaiset ovat valmiita maksamaan hyvinvointivaltion säilyttämisestä, joten jo senkään takia yksikään taho ei edes uskaltaisi karsia heikoimmilta kohtuuttoman paljon, ja mikä taho sellaista edes haluaisi.

        Virheitä on tehty etenkin lapsilta ja nuorilta karsittaessa, ja näyttäisi siltä että jotain on sentään opittukin.
        Suomalaisten vanhusten asiat kaiken kaikkiaan ovat oikein hyvin.
        Aivan joutava suomalainen kärsivä vanhus/"elintasokerjäläinen" vastakkain asettelusi tuskin kuohauttaa "yhteiskuntaa ja ihmisiä"? kovinkaan laajalti.

        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/151720/Lihakeitto/ Täsmä voisi olla hyvä esimerkki. Koska minulla oli lounasravintola siellä söi työmiehiä.

        Ei kukaan halua ruoan karsimista vanhuksille, vaan kun näköjään karsitaan, ei kai kukaan mene sellaista ehdottamaankaan.

        En minä tiedä ketkä karsivat mutta palvelut heikentyvät kai tuon jo tajuat kysymättäkin.
        Kirjoitit itsekin virheitä on tehty etenkin lapsilta ja nuorilta, mutta unohdit vanhukset.

        Kaiken kaikkiaan vanhusten asiat on hyvin ja sillä kuittaat jutun. Elintasokerjäläiset eivät suostu syömään lihakeittoa, joka kuvassa näytettiin, siinä on käytetty sika-nautajauhelihaa. ; )

        Lasken itseni yhteiskuntaan kuuluvaksi ihmiseksi ja minua kuohauttaa kun luen näistä vapaamatkustajista, joita Suomessa hyysätään usko tai elä se raha on jostain pois.

        Hollannissa ei enää ole "ilmaispalveluja" pienille lapsille muuten kuin isosta rahasta, koululaiset eivät saa ruokaa koulupäivinä ja koulukirjat on ostettava itse. Vanhukset on hoidettava kotona, sillä laitoshoitoon ei ole varaa kuin rikkaimmilla. Kuitenkin maan rajoilla odottaa asuntoja ja huolenpitoa 30 000 Syyrialaista. Heille ollaan parhaillaan järjestämässä asuntoja. Asuntopulaa potevassa Hollannissa omat asunnonhakijat siirretään jonon hännille odottamaan. Tämän odotusajan, joka voi olla vuosia heidän on asuttava sukulaisten nurkissa.

        Pitäisikö meidänkin alkaa totuttautua leikkauksiin?

        Luin lehdestä, että kansanedustaja Arhinmäki lääkärivaimoineen asustelee tuetussa omistusasumistalossa. Kun kysyttiin asiasta, hän vastasi miksi minun pitäisi kotoani pois muuttaa. Köyhät kyykkyyn vasemmalta pesee.


      • Ei hollantilaisilla lapsilla taida olla mitään hätää. Ainakaan tään blogin mukaan. Hallitus jakaa avokätisesti rahaa lapsiperheille ja lapset syö aamiaiseksi valkoista leipää jossa on suklaakarkkia kuorrutuksena. Ovat kuulemma maaiman onnellisimpia lapsia. (Blogi on pari vuotta vanha, olisiko tilanne huonontunut noin paljon näin lyhyessä ajassa?)

        http://www.findingdutchland.com/happiest-kids-in-the-world/


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei hollantilaisilla lapsilla taida olla mitään hätää. Ainakaan tään blogin mukaan. Hallitus jakaa avokätisesti rahaa lapsiperheille ja lapset syö aamiaiseksi valkoista leipää jossa on suklaakarkkia kuorrutuksena. Ovat kuulemma maaiman onnellisimpia lapsia. (Blogi on pari vuotta vanha, olisiko tilanne huonontunut noin paljon näin lyhyessä ajassa?)

        http://www.findingdutchland.com/happiest-kids-in-the-world/

        Hyvää pitkäperjantai aamua. Hollannissa tämä päivä on normaali työpäivä. Koulut tosin ovat suljettuja ja lapset ilmeisesti isovanhempien huostassa jos vanhemmat työskentelevät.

        23.11.2014
        Suomalaiset ovat heti tanskalaisten jälkeen Euroopan elämäänsä tyytyväisin kansa, käy ilmi EU:n Eurofundin tutkimuksesta. Suomalaisten jälkeen seuraavaksi tyytyväisimpiä ovat ruotsalaiset.

        Missä maassa on onnellisin kansa jne. Näitä tutkimuksia tehdään jatkuvasti.

        Sitäpaitsi en kirjoittanut hollantilaisten lasten kurjuudesta. Luit tekstistä, että lapset menevät kouluun pyörillä ja käyvät kotona syömässä ruokapaussin aikana. Tämähän riippuu luonnollisesti siitä kuinka kaukana lapsen koulu on kodista. Blogihan oli yhden perheenäidin onnellisuuden ylistys.

        Asumme paikallisen ala-asteen vieressä. Aamulla vanhemmat (isovanhemmat) tuovat lapset kouluun autoilla, pyörillä tai kävellen ja hakevat iltapäivällä pois. Yleensä lapsilla on eväspaketti sillä ruokaa ei koulu tarjoa.

        Luitko blogiin tulleita kommentteja. Kätilön komentti valotti yleisellä tasolla naisten asemaa ja onnellisuutta sekä sosiaalisia olosuhteita.

        Miehet tekevät hyvin harvoin osa-aikatyötä, naiset pääsääntöisesti tai ovat kotiäitejä perheen taloudellisen tilanteen mukaan.

        Asunnot ovat kalliita ja hollantilainen ihanneperhe asuu omakotitalossa. Omakotitalot sijainnista riippuen maksava 300 000 - 1 000 000 euroon, joten onnen hintaa kuluu iso osa perheen tienesteistä. Tämä johtaa siihen, että nuoria perheitä auttaakseen isovanhemmat ovat usein sidottuja lasensa talouden- ja kodinhoitoon, huom..jos eivät itse ole työelämässä. Täällä eläkeikä alkaa 65-vuoden iässä, mutta on noudemassa aina 67-vuoden ikään..

        Meillä Suomessa ja uskon, myös Ruotsissa päiväkotimaksut ovat kohtuullisia. Hollannissa päiväkotimaksut ovat kynnys viedä lapsi päivähoitoon varsinkin kun äidit tekevät osa-aikatyötä. Kirjoitin jo jossain kuinka sairas ystäväpariskuntamme on ottanut hoitaakseen tyttärensä 3-kk ikäisen vauvan, asia joka ainakin meitä pelottaa. Mummilla on erilaisia tukielinsairauksia ja ukki on parkinssonintautinen.

        Tressiä tuntee joka maalaiset jos elämän onnellisuus asetetaan ihanteeksi.

        Olen vuosien kokemuksesta oppinut, että ei nämä hollantilaiset ole sen iloisempia tai onnellisimpia tai kohteliaampia kuin suomalaisetkaan. Valtavien suorituspaineiden alla eläviä ihmisiä, joille naapurin uusi auto on yhtä kadehdittava kuin meilläkin.

        Kysyit onko tilanne huonontunut noin lyhyessä ajassa. Vastaan blogi oli yhden "onnellsien äidin" tulkinta jollantilaisten onnellisuudesta, eikä suinkaan koko kuva hollantilaisesta elämästä.

        Ethän sinäkään kerro pettymyksiäsi tai tuntemistasi kaltoin kohteluista blogissasi vaan kirjoitat kivoja juttuja, kuten itsekin. Tosin tulossa on hauskoja ja vähemmän hauskoja yapahtumia matkani varrelta kunhan kerkiän keskittyä kirjoittamaan kokemuksistani tältä kevätreissultani ; )


      • korppis kirjoitti:

        Hyvää pitkäperjantai aamua. Hollannissa tämä päivä on normaali työpäivä. Koulut tosin ovat suljettuja ja lapset ilmeisesti isovanhempien huostassa jos vanhemmat työskentelevät.

        23.11.2014
        Suomalaiset ovat heti tanskalaisten jälkeen Euroopan elämäänsä tyytyväisin kansa, käy ilmi EU:n Eurofundin tutkimuksesta. Suomalaisten jälkeen seuraavaksi tyytyväisimpiä ovat ruotsalaiset.

        Missä maassa on onnellisin kansa jne. Näitä tutkimuksia tehdään jatkuvasti.

        Sitäpaitsi en kirjoittanut hollantilaisten lasten kurjuudesta. Luit tekstistä, että lapset menevät kouluun pyörillä ja käyvät kotona syömässä ruokapaussin aikana. Tämähän riippuu luonnollisesti siitä kuinka kaukana lapsen koulu on kodista. Blogihan oli yhden perheenäidin onnellisuuden ylistys.

        Asumme paikallisen ala-asteen vieressä. Aamulla vanhemmat (isovanhemmat) tuovat lapset kouluun autoilla, pyörillä tai kävellen ja hakevat iltapäivällä pois. Yleensä lapsilla on eväspaketti sillä ruokaa ei koulu tarjoa.

        Luitko blogiin tulleita kommentteja. Kätilön komentti valotti yleisellä tasolla naisten asemaa ja onnellisuutta sekä sosiaalisia olosuhteita.

        Miehet tekevät hyvin harvoin osa-aikatyötä, naiset pääsääntöisesti tai ovat kotiäitejä perheen taloudellisen tilanteen mukaan.

        Asunnot ovat kalliita ja hollantilainen ihanneperhe asuu omakotitalossa. Omakotitalot sijainnista riippuen maksava 300 000 - 1 000 000 euroon, joten onnen hintaa kuluu iso osa perheen tienesteistä. Tämä johtaa siihen, että nuoria perheitä auttaakseen isovanhemmat ovat usein sidottuja lasensa talouden- ja kodinhoitoon, huom..jos eivät itse ole työelämässä. Täällä eläkeikä alkaa 65-vuoden iässä, mutta on noudemassa aina 67-vuoden ikään..

        Meillä Suomessa ja uskon, myös Ruotsissa päiväkotimaksut ovat kohtuullisia. Hollannissa päiväkotimaksut ovat kynnys viedä lapsi päivähoitoon varsinkin kun äidit tekevät osa-aikatyötä. Kirjoitin jo jossain kuinka sairas ystäväpariskuntamme on ottanut hoitaakseen tyttärensä 3-kk ikäisen vauvan, asia joka ainakin meitä pelottaa. Mummilla on erilaisia tukielinsairauksia ja ukki on parkinssonintautinen.

        Tressiä tuntee joka maalaiset jos elämän onnellisuus asetetaan ihanteeksi.

        Olen vuosien kokemuksesta oppinut, että ei nämä hollantilaiset ole sen iloisempia tai onnellisimpia tai kohteliaampia kuin suomalaisetkaan. Valtavien suorituspaineiden alla eläviä ihmisiä, joille naapurin uusi auto on yhtä kadehdittava kuin meilläkin.

        Kysyit onko tilanne huonontunut noin lyhyessä ajassa. Vastaan blogi oli yhden "onnellsien äidin" tulkinta jollantilaisten onnellisuudesta, eikä suinkaan koko kuva hollantilaisesta elämästä.

        Ethän sinäkään kerro pettymyksiäsi tai tuntemistasi kaltoin kohteluista blogissasi vaan kirjoitat kivoja juttuja, kuten itsekin. Tosin tulossa on hauskoja ja vähemmän hauskoja yapahtumia matkani varrelta kunhan kerkiän keskittyä kirjoittamaan kokemuksistani tältä kevätreissultani ; )

        On kai pitkäperjantai pyhäpäivä sielläkin vai onko se tavallinen työpäivä?
        Jokainen yhteiskunta järjestää omalla tyylillään lastenhoidon, kouluruokailut jne. ja ei se ole aina selvä heijastus siitä miten paljon rahaa on budjetissa sosiaalisiin kuluihin (esim. lastenhoito, vanhustenhoito jne.) vaan lähinnä poliittinen ratkaisu vallassa olevan suunnan mukaan. Korrelaatio vanhusten hoidon, kouluruokailun ja pakolaisvastaanoton kulujen kanssa on todella, todella kaukaa haettu ja vertailukelvoton vaalipropaganda-argumentti ja olet aivan liian viisas ihminen että menisit noin halpaan.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        On kai pitkäperjantai pyhäpäivä sielläkin vai onko se tavallinen työpäivä?
        Jokainen yhteiskunta järjestää omalla tyylillään lastenhoidon, kouluruokailut jne. ja ei se ole aina selvä heijastus siitä miten paljon rahaa on budjetissa sosiaalisiin kuluihin (esim. lastenhoito, vanhustenhoito jne.) vaan lähinnä poliittinen ratkaisu vallassa olevan suunnan mukaan. Korrelaatio vanhusten hoidon, kouluruokailun ja pakolaisvastaanoton kulujen kanssa on todella, todella kaukaa haettu ja vertailukelvoton vaalipropaganda-argumentti ja olet aivan liian viisas ihminen että menisit noin halpaan.

        Unohdin toivottaa hyvää pitkääperjantaita vai saako pitkäperjantai olla hyvä? No rauhaa ja mietiskelyjä, kaunista säätä ja kalaruokaa. Laitan tähän Joan Manuel Serratin iki-ihanan La Saetan (vaikka en olekaan uskonnollinen; joskus on hyvä miettiä asioita omienkin raamien ulkopuolelta) Elikkä en tykkää tosta jeesuksesta joka kärsi ristillä vaan siitä joka käveli veden päällä.

        https://www.youtube.com/watch?v=Dz4m52Oka34


      • bessie-
        korppis kirjoitti:

        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/151720/Lihakeitto/ Täsmä voisi olla hyvä esimerkki. Koska minulla oli lounasravintola siellä söi työmiehiä.

        Ei kukaan halua ruoan karsimista vanhuksille, vaan kun näköjään karsitaan, ei kai kukaan mene sellaista ehdottamaankaan.

        En minä tiedä ketkä karsivat mutta palvelut heikentyvät kai tuon jo tajuat kysymättäkin.
        Kirjoitit itsekin virheitä on tehty etenkin lapsilta ja nuorilta, mutta unohdit vanhukset.

        Kaiken kaikkiaan vanhusten asiat on hyvin ja sillä kuittaat jutun. Elintasokerjäläiset eivät suostu syömään lihakeittoa, joka kuvassa näytettiin, siinä on käytetty sika-nautajauhelihaa. ; )

        Lasken itseni yhteiskuntaan kuuluvaksi ihmiseksi ja minua kuohauttaa kun luen näistä vapaamatkustajista, joita Suomessa hyysätään usko tai elä se raha on jostain pois.

        Hollannissa ei enää ole "ilmaispalveluja" pienille lapsille muuten kuin isosta rahasta, koululaiset eivät saa ruokaa koulupäivinä ja koulukirjat on ostettava itse. Vanhukset on hoidettava kotona, sillä laitoshoitoon ei ole varaa kuin rikkaimmilla. Kuitenkin maan rajoilla odottaa asuntoja ja huolenpitoa 30 000 Syyrialaista. Heille ollaan parhaillaan järjestämässä asuntoja. Asuntopulaa potevassa Hollannissa omat asunnonhakijat siirretään jonon hännille odottamaan. Tämän odotusajan, joka voi olla vuosia heidän on asuttava sukulaisten nurkissa.

        Pitäisikö meidänkin alkaa totuttautua leikkauksiin?

        Luin lehdestä, että kansanedustaja Arhinmäki lääkärivaimoineen asustelee tuetussa omistusasumistalossa. Kun kysyttiin asiasta, hän vastasi miksi minun pitäisi kotoani pois muuttaa. Köyhät kyykkyyn vasemmalta pesee.

        Mainitsin perunat koska itse kirjoitit: "Minua muuten huvitti aloituksen yrittäjän kommentti perunat on käsin pesty ; )". Ymmärtääkseni enemmän tai vähemmän esikäsiteltyjä perunoita käytetään yleisesti, joten arvostan sitä että on haluttu tarjota mahdollisimman hyvää vaikka se työläämpää ja ilmeisesti myös kalliimpaa onkin.
        Jokainen osaa varmasti lihakeiton tehdä... Päivänselvää minulle, että lehtijuttuun laitettu valokuva ruoasta on tarkoitukseen valittu kuva ja täsmälleen samasta keitosta saisi toisenlaisenkin kuvan otettua, eri tavalla annostelemalla.

        Olen sitä mieltä, että palvelut eivät heikenny jatkuvasti ja myös sitä mieltä, että 'ylimääräisiä' on karsittavakin. Kautta linjan. En unohtanut vanhuksia ja kaiken kaikkiaan suomalaisten vanhusten asiat tosiaankin ovat hyvin. Ei tarkoita etteikö parannettavaa olisi, mutta ruokapuolen asiat eivät liene kovinkaan suuri ongelma.

        Minua vituttaa kaikkien "elintasokerjäläisten hyysääminen", myös suomalaisten.
        Kyllä, meidän ja (varsinkin heidän) olisi syytä totutella leikkauksiin.

        Esimerkkiesi kaltaiset yksittäisten ihmisten tai ryhmien ruokarajoitukset tai asumiset eivät oikeastaan kiinnosta minua pätkän vertaa.


      • Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        On kai pitkäperjantai pyhäpäivä sielläkin vai onko se tavallinen työpäivä?
        Jokainen yhteiskunta järjestää omalla tyylillään lastenhoidon, kouluruokailut jne. ja ei se ole aina selvä heijastus siitä miten paljon rahaa on budjetissa sosiaalisiin kuluihin (esim. lastenhoito, vanhustenhoito jne.) vaan lähinnä poliittinen ratkaisu vallassa olevan suunnan mukaan. Korrelaatio vanhusten hoidon, kouluruokailun ja pakolaisvastaanoton kulujen kanssa on todella, todella kaukaa haettu ja vertailukelvoton vaalipropaganda-argumentti ja olet aivan liian viisas ihminen että menisit noin halpaan.

        Tulimme juuri kyliltä, vilkas ostospäivä monelle pääsiäistä viettämään lähtevälle hollantilaiselle. Täällä pitkä perjantai, Goede Vrijdag on jäänyt pois perinteisistä juhlapyhistä. Pääsiäinen alkaa sunnuntaina.

        En ole ikinä mainostanut itseäni viisana. Olen realisti en unelmoija. Asun täällä hyvin toimeentulevien kylässä, hyvin toimeentulevien ihmisten ympäröimänä. Jotenkin heidän ajatuksensa iskostuvat mieleeni.

        Et siis huomannut 30 000 pakolaisen jonottavan Hollannin rajoilla päästäkseen Hollantiin. Suomeenhan he eivät vielä tunge, mutta joskus tulevaisuudessa jonottavat.

        Miksi soditaan, mksi tapetaan, miksi paetaan. No, vielä toistaiseksi Suomen rajoilla ei ole tungosta, mutta katsotaan. Hyvää pääsiäistä sinulle ja perheellesi.

        Eikö olekin kiva väitellä hyvässä sovussa ; )


      • Korppis1 kirjoitti:

        Tulimme juuri kyliltä, vilkas ostospäivä monelle pääsiäistä viettämään lähtevälle hollantilaiselle. Täällä pitkä perjantai, Goede Vrijdag on jäänyt pois perinteisistä juhlapyhistä. Pääsiäinen alkaa sunnuntaina.

        En ole ikinä mainostanut itseäni viisana. Olen realisti en unelmoija. Asun täällä hyvin toimeentulevien kylässä, hyvin toimeentulevien ihmisten ympäröimänä. Jotenkin heidän ajatuksensa iskostuvat mieleeni.

        Et siis huomannut 30 000 pakolaisen jonottavan Hollannin rajoilla päästäkseen Hollantiin. Suomeenhan he eivät vielä tunge, mutta joskus tulevaisuudessa jonottavat.

        Miksi soditaan, mksi tapetaan, miksi paetaan. No, vielä toistaiseksi Suomen rajoilla ei ole tungosta, mutta katsotaan. Hyvää pääsiäistä sinulle ja perheellesi.

        Eikö olekin kiva väitellä hyvässä sovussa ; )

        Ei kai me edes väitellä? Ok, mä otan sen "viisas" sanan takaisin, tarkoitinkin oikeastaan järkevää tai valistunutta. ;)

        Juttelimme juuri asiasta täälläkin ja tulimme siihen johtopäätökseen että valitettavan usein muodostamme mielipiteemme asioista perustuen aika pieneen otokseen ihmisistä ja heidän mielipiteistään.Erityisen usein tätä tapahtuu kun olemme muaalla kuin omassa maassamme. Kuuntelemme mitä ihmiset ympärillämme puhuvat ja etenkin jos he ovat tuttuja tai ystäviä niin he vaikuttavat ajatusmaailmaamme ja alamme pitää mahdollisesti hyvinkin vääristyneitä mielipiteitä luotettavina tietolähteinä. En tietenkään väitä että näin olisi juuri sinun kohdallasi, mutta sellainen mahdolisuus käväisi mielessäni.

        Olet luonnollisestikin tietoinen siitä että miten yhteisiä varoja käytetään ja mitä asioita priorisoidaan on poliittinen päätös ja riippuu enemmän vallitsevasta ideologisesta suunnasta ja hallituksen kokoonpanosta kuin siitä miten paljon tai miten vähän verotuloja jne. yhteisiä varoja on sillä hetkellä jakoon. Oletetaan esim. että varakkaiden hollantilaisten lasten kouluruoka on priorisoitu alemmaksi kuin rajoilla odottavat 30 000 pakolaista jotka tarvitsevat turvapaikan sodan kauhuista niin en minä voi sitä katsoa vääräksi ajatukseksi.


      • korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei kai me edes väitellä? Ok, mä otan sen "viisas" sanan takaisin, tarkoitinkin oikeastaan järkevää tai valistunutta. ;)

        Juttelimme juuri asiasta täälläkin ja tulimme siihen johtopäätökseen että valitettavan usein muodostamme mielipiteemme asioista perustuen aika pieneen otokseen ihmisistä ja heidän mielipiteistään.Erityisen usein tätä tapahtuu kun olemme muaalla kuin omassa maassamme. Kuuntelemme mitä ihmiset ympärillämme puhuvat ja etenkin jos he ovat tuttuja tai ystäviä niin he vaikuttavat ajatusmaailmaamme ja alamme pitää mahdollisesti hyvinkin vääristyneitä mielipiteitä luotettavina tietolähteinä. En tietenkään väitä että näin olisi juuri sinun kohdallasi, mutta sellainen mahdolisuus käväisi mielessäni.

        Olet luonnollisestikin tietoinen siitä että miten yhteisiä varoja käytetään ja mitä asioita priorisoidaan on poliittinen päätös ja riippuu enemmän vallitsevasta ideologisesta suunnasta ja hallituksen kokoonpanosta kuin siitä miten paljon tai miten vähän verotuloja jne. yhteisiä varoja on sillä hetkellä jakoon. Oletetaan esim. että varakkaiden hollantilaisten lasten kouluruoka on priorisoitu alemmaksi kuin rajoilla odottavat 30 000 pakolaista jotka tarvitsevat turvapaikan sodan kauhuista niin en minä voi sitä katsoa vääräksi ajatukseksi.

        Kun 30000-pakolaista on siirretty rajojen sisälle toiset 30000 jonottaa rajalla. Eli mörkö se lähti piiriin...trinttatrallaa..huh


    • henrjii

      Ongelma poistuu.
      Syrjäytyneitä, ja pitkäaikaistyöttömiä palkataan vahusten seuraksi, hoitamaan raha, ja kauppa asioinissa.
      Siinä rytäkässä hoidetaan kaksi asiaa, työttömyys, ja vanhusten palvelu

      • eppu2

        Minäkin kuulin tuota jostain, oliko se Rinne ko noin sanoi?


    • Antikristus.jyrää.meitin

      Miten tuo poikkeaa muusta Suomen menosta? Esimerkiksi http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015021319186274_uu.shtml Lue myös kommentit.
      Kannattaa muuten lisätä kirjanmerkkeihin myös http://nwohavaintoja.blogspot.fi/ ja lukaista silloin tällöin sen uutiset, ettei tulisi liian yksipuolista maailmankuvaa. Vähemmän sillä palstalla väärää tietoa on kuin meidän valejuutalaisomisteisella ns valtamedialla.
      Kun luet enemmän, niin luulet vähemmän.

    • Puurot_vellit_sekaisin

      Mikä lienee aloittajan ja kuvan ottaneen pointti jutussa? Vai ovatko sama henkilö?

      Ruoka-annoksessa ei ole mitään muuta vikaa kuin se, että siitä puuttuu salaatti. Eikä kastike näy (?). Kun se on itse tehty eli kotiruokaa ja jos se on tarjottuna lämmin, niin ihan hyvä, ravitseva ruoka-annos. Ankeaksi sen tekee vain tarjoiluastia, mikä on tässä tapauksessa toisarvoinen asia, koska ruoka pitää kuljettaa.

      Kuvitteleeko joku, että iäkäs itse valmistaisi itselleen gourmet-annoksia arkiruuakseen. Eikö järjellisesti ajatellen ole hyvä asia, että saa ruokaa. Poika voisi kuvaamisen sijasta käydä huolehtimassa päivittäin, että omaisensa myös syö hänelle tuodun aterian. Se on ainoa kritiikkiä vaativa aihe tässä(kin) jutussa.

      Mitä hemmetin tekemistä jutulla on maahanmuuttajien kanssa? Häh?

    • Luin kaikki teidän kirjoitukset --60 ja ihmettelen kuinka vanhuksen ruoka teidän useiden mielestä oli kelvollista . se oli kallista ja huonoa kuvasta päätellen ,ei leipääedes ja vihanneksia ei näkynyt .
      Vanhukset ovat samanarvoisia kun lapsetkin ihmisenä vai kuinka -- teilläkin useimmilla on vanhuus edessä .
      Lapsien kouluruuasta heitetään roskiin paljon --ja vanhuksien ruuasta kiistellään ,ainoasta päivän ateriasta -- Kuinka törkeetä luettavaa
      Nämä iäkkäämmät jo pulaajan kestäneet nälässä ja vielä ennen kuolemaansa tapetaan nälkään --siltä vähän vaikuttaa.

      • siilimuori

        Tuossa kuvassa oli vain osa ateriasta. Yrittäjän mukaan
        "Siitä puuttuu olennaisia osia: tuoresalaattirasia, ruisleipä, vaalealeipä sekä levite. Murekkeeseen kuuluu myös kastike," Joten kuva sinällään on harhaanjohtava. Mediassa on niin helppo kuohuttaa jättämällä pois jotain ja värittämällä jotain.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Tuossa kuvassa oli vain osa ateriasta. Yrittäjän mukaan
        "Siitä puuttuu olennaisia osia: tuoresalaattirasia, ruisleipä, vaalealeipä sekä levite. Murekkeeseen kuuluu myös kastike," Joten kuva sinällään on harhaanjohtava. Mediassa on niin helppo kuohuttaa jättämällä pois jotain ja värittämällä jotain.

        Samaa mieltä, satun tuntemaan useita jotka käyttää areriapalvelua en kyllä kuullut valittavan ruuan huonouesta päin vastoin sanovat ettei kerralla jaksa syödä, tää sivusta kuultua.
        Olisko aloitus ilta-lehdeltä.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Samaa mieltä, satun tuntemaan useita jotka käyttää areriapalvelua en kyllä kuullut valittavan ruuan huonouesta päin vastoin sanovat ettei kerralla jaksa syödä, tää sivusta kuultua.
        Olisko aloitus ilta-lehdeltä.

        En tiiä keltä aloitus oli, mutta tarkoitus lienee tehdä myyvä juttu.
        Minun mummipa ei tykännyt ateriapalvelsuta, sanoi että tuijat syövät siitä parrat palat itse ensin päältä ja sitten vasta tuovat :D.Moni vanha ihminen kuitenkin tykästynyt tietyntyyppiseen ruokaan joka tehdään kotona paikan päällä.


      • siilimuori kirjoitti:

        En tiiä keltä aloitus oli, mutta tarkoitus lienee tehdä myyvä juttu.
        Minun mummipa ei tykännyt ateriapalvelsuta, sanoi että tuijat syövät siitä parrat palat itse ensin päältä ja sitten vasta tuovat :D.Moni vanha ihminen kuitenkin tykästynyt tietyntyyppiseen ruokaan joka tehdään kotona paikan päällä.

        "siilimuori"

        Tjaa, sinä ainakin jatkat loppuun kaluttua tarinaa?

        H.


      • eppu2
        siilimuori kirjoitti:

        Tuossa kuvassa oli vain osa ateriasta. Yrittäjän mukaan
        "Siitä puuttuu olennaisia osia: tuoresalaattirasia, ruisleipä, vaalealeipä sekä levite. Murekkeeseen kuuluu myös kastike," Joten kuva sinällään on harhaanjohtava. Mediassa on niin helppo kuohuttaa jättämällä pois jotain ja värittämällä jotain.

        Luin jutun kahdesti ja tulin siihen tulokseen, että kuva oli tarkoitushakuinen.


      • bessie-

        Ullamirjamille

        "kallista ja huonoa kuvasta päätellen, ei leipää edes ja vihanneksia ei näkynyt."
        Kuvasta voi jokainen päätellä oman mielensä ja tahtonsa mukaan... . Kuvan ottanut henkilö halusi näyttää juuri tuon yhden lautasen ja kamman. Mitä johtopäätöksiä muuten vedät tuosta kammasta?
        Sinusta kuvan ruoka näyttää huonolta ja kelvottomalta, mutta se on vain sinun mielipiteesi. Esimerkiksi minä näen kuvassa jo tuollaisenaan aivan kelvollisen aterian.
        Kuva jääkaapin sisällöstä puuttuu.

        Kaikki ihmiset ovat saman arvoisia, mutta lasten ja vanhusten tarpeet tietenkin ovat erilaiset.

        Muutaman sadan lapsen kouluihin on käytännössä lähes mahdotonta varata ruokaa täsmälleen oikea määrä. Pidän kuitenkin aika todennäköisenä sitä, että kotitaloudet (myös vanhusten huushollit), heittävät huomattavasti enemmän ruokaa pois kuin kaikki Suomen laitokset yhteensä.

        "ja vielä ennen kuolemaansa tapetaan nälkään - siltä vähän vaikuttaa."
        Kyllähän se niin on, että jos jonkun haluaa tappaa niin se on tehtävä ennen hänen kuolemaansa...
        Ja niinkin on, että pakkoruokinta ei mahda olla vaihtoehto muutenkaan, ja jos se suun kautta tehtäisiin niin henki voi mennä siinäkin.


      • siilimuori
        hunksz kirjoitti:

        "siilimuori"

        Tjaa, sinä ainakin jatkat loppuun kaluttua tarinaa?

        H.

        Ja sinä ilimanaikuista höpötystä joten eikös olla tasoissa ;).


      • quando

        Ketju on juuri sellainen, kun yleisesti suomalaiset haluavat ajatella. Kun on omaisesta kyse kritiikki on yleistä, ikäänkuin yrittäjän motiivia tehdä - osata - kyseenalaistetaan koko ajan. Miten kauan uskotte yrityksen toimivan, jos koko ajan valitetaan, siis julkisesti, ei mene minun pirtaan. Nyt oli kyse muusta, kuin julkisen puolen yrityksestä, miksi perhe on valinnut yrityksen ja miksi eivät vaihda pikaisesti, hehän ovat dementikosta vastuussa ja miksi hän on kotona jos ei itse valita ruuan laadusta. Heitteille jätöstä voisi ehkä omaisia syyttää. Näissä asioissa on useampi näkökulma ja aina kuitenkin heikommasta on kannettava vastuu, siis omaisten.


      • eppu2
        quando kirjoitti:

        Ketju on juuri sellainen, kun yleisesti suomalaiset haluavat ajatella. Kun on omaisesta kyse kritiikki on yleistä, ikäänkuin yrittäjän motiivia tehdä - osata - kyseenalaistetaan koko ajan. Miten kauan uskotte yrityksen toimivan, jos koko ajan valitetaan, siis julkisesti, ei mene minun pirtaan. Nyt oli kyse muusta, kuin julkisen puolen yrityksestä, miksi perhe on valinnut yrityksen ja miksi eivät vaihda pikaisesti, hehän ovat dementikosta vastuussa ja miksi hän on kotona jos ei itse valita ruuan laadusta. Heitteille jätöstä voisi ehkä omaisia syyttää. Näissä asioissa on useampi näkökulma ja aina kuitenkin heikommasta on kannettava vastuu, siis omaisten.

        Mahdoitko sittenkään lukea koko ketjua.
        Ketjussa oli hyvin monta mielipidettä, missä katseltiin eri näkökulmia, eikä suinkaan syyllistetty yrittäjää.
        Itseltänikin niitä oli muutama.


      • siilimuori kirjoitti:

        Tuossa kuvassa oli vain osa ateriasta. Yrittäjän mukaan
        "Siitä puuttuu olennaisia osia: tuoresalaattirasia, ruisleipä, vaalealeipä sekä levite. Murekkeeseen kuuluu myös kastike," Joten kuva sinällään on harhaanjohtava. Mediassa on niin helppo kuohuttaa jättämällä pois jotain ja värittämällä jotain.

        kun ottaaruokapalvelun kaikista on maksettava leivästäkin erikseen --- Taidankin googlrttaa näihin eläkeläisten kotipalveluihin --täältähän saa tietoa --paremmin .
        en kyllä itse tulekoskaan näitä palveluja Suomessa käyttämään -


      • eppu2 kirjoitti:

        Mahdoitko sittenkään lukea koko ketjua.
        Ketjussa oli hyvin monta mielipidettä, missä katseltiin eri näkökulmia, eikä suinkaan syyllistetty yrittäjää.
        Itseltänikin niitä oli muutama.

        Anteeksi, oikeassa olet, luin kursoorisesti läpi ja päädyin yleistämään. Ihan hyvä kun aiheesta käydään debaattia, aina asiat voidaan hoitaa paremmin kun kehitystyötä tehdään asiallisen tarkastelun pohjalta. Sekin on mielestäni hyvä, että perheiden vastuuta palautetaan aiemmille arvoille, eikä tukeuduta enenevässä määrin niin lasten kuin vanhusten huolenpidossa yhteiskunnan apuun. Toki on paljon tilanteita joissa nyt vaan tarvitaan rakennettu tukijärjestelmä - monet vaikeudet, etäisyydet ym.


      • siilimuori
        ullamirjami kirjoitti:

        kun ottaaruokapalvelun kaikista on maksettava leivästäkin erikseen --- Taidankin googlrttaa näihin eläkeläisten kotipalveluihin --täältähän saa tietoa --paremmin .
        en kyllä itse tulekoskaan näitä palveluja Suomessa käyttämään -

        Ruoka maksaa, miksi sen pitäisi olla ilmaista? Kohtuuhintaista voidaan vaatia. Ateriapalvelun ruoka ei yksin riitä vanhuksenkaan ravinnoksi vaan kyllä sieltä jääkaapista kuuluu löytyä muutakin.


      • eppu2
        kawe kirjoitti:

        Anteeksi, oikeassa olet, luin kursoorisesti läpi ja päädyin yleistämään. Ihan hyvä kun aiheesta käydään debaattia, aina asiat voidaan hoitaa paremmin kun kehitystyötä tehdään asiallisen tarkastelun pohjalta. Sekin on mielestäni hyvä, että perheiden vastuuta palautetaan aiemmille arvoille, eikä tukeuduta enenevässä määrin niin lasten kuin vanhusten huolenpidossa yhteiskunnan apuun. Toki on paljon tilanteita joissa nyt vaan tarvitaan rakennettu tukijärjestelmä - monet vaikeudet, etäisyydet ym.

        Niinhän se on, että asioissa on monta mahdollista osapuolta. Potilas/asiakas, omaiset, muut läheiset, kotihoito, muut palvelutuottajat. Kuka mihinkin kuuluu ja oikeutettu on.
        Näkemyksiä on monta. On ammatilliset ja on ne, jotka tuntevat potilaan/asiakkaan ja omaiset, joiden näkemykset nojaavat paljon tunteisiin.
        Hyvinvointiyhteiskunnan (kulunut sana) alkutarkoitus kai oli se, että kaikista pidettäisiin huolta.
        Siksi myös veroja kerätään.
        Tässä tilanteessa missä nyt ollaan, olisi toki suotavaa, että ne jotka kykenevät, auttaisivat tarvitsevia läheisiään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1621
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1466
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1368
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1160
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe