Hei,
Voinko hakea matkakuluista vähennystä verotuksessa niiltä päiviltä kun työnantaja ei maksa km-korvausta ?
esim. teen matkatyötä kolmena päivänä viikossa (asiakkaiden luona, joista saan km korvauksen).
Kahtena päivänä olen konttorilla (näiltä päiviltä en saa työnantajalta korvausta). Matkaa konttorille on yhteen suuntaan 120 km, joten vuodessa toimistokeikoista kertyy iso kulu.
Ja voinko tehdä mahd. vähennyksen oman auton käytöstä. julkisilla menisi yli 3 h siivu..
km korvaus ja ns. "toimistopäivät" konttorilla
1
116
Vastaukset
Hei "reipasmatka" ja kiitos kysymyksestäsi!
Voit vähentää matkat kotoa varsinaiselle työpaikalle ja takaisin kodin ja työpaikan välisinä matkoina. Matkakulujen omavastuu on 600 euroa, ja enimmäismäärä 7.000 euroa vuodessa. Voit vähentää asunnon ja työpaikan väliset matkakulut verotuksessa halvimman kulkuneuvon mukaan, mikä on yleensä julkinen kulkuneuvo.
Omaa autoa ei voida pitää halvimpana kulkuneuvona sen perusteella, että palkansaaja tarvitsee autoa työssään, kuljettaa lapsia päivähoitoon tai matka julkisilla kulkuneuvoilla kestäisi kauemmin kuin omalla autolla.
Jos käytät kodin ja työpaikan väliseen matkaan omaa autoa, voit vähentää matkakulut oman auton mukaan jos
• julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä tai
• kävelymatka yhteen suuntaan on vähintään 3 kilometriä tai
• odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia
• matka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00–05.00).
Oman auton käytön mukaan matkakuluja saa vähentää 0,25 euroa/km, työsuhdeautolla 0,20 euroa/km.
Lisää asunnon ja työpaikan välisistä matkakuluista voit lukea osoitteessa https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Matkakulut/Asunnon_ja_tyopaikan_valiset_matkat
Ystävällisin terveisin,
Maria Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273563- 412399
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352228Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72007Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431552- 381439
- 1271282
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591240- 131229
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451225