Kannattaako valita pitkä vai lyhyt matikka?

epäileväihminen

Muuten oon itse kohta lukion kurssivalintojen edessä ja kysyisin vaan neuvoja siitä kannattaako valita pitkä vai lyhyt matematiikka vaikka ei sitä edes tarvitsisi jatko-opinnoissa?
Niin onko se vaikea verrattuna lyhyeen, siis vaatiko yleensä mielettömästi työtä pärjätä siinä?

17

4183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu vähän miten sulla on menny matikka yläasteella ja osaatko muuten asiat ja opitko helposti kaavoja ja niiden soveltamista ja sitten jaksatko opiskella tosi teoreettisia juttuja joita ei moni tarvi käytännön elämässä?

Mä olin pitkällä matikalla vain nimellisesti ekan kurssin ja vaihdoin lyhyeen, mielestäni ero on aika suuri kuiteskin. Jotkut kurssit on kuulemma aika helppoja ja alku menee yleensä ihan kivasti mutta turhaa mun mielestä on kitua tunneilla ja ottaa huonoja arvosanoja jos ei pärjää. Lyhyelläkin matikalla tulee pari ihan riittävän vaikeeta asiaa.

• Banzku

siis sehän riippuu ihan sun taidoistas, kiinnostuksesta ja jaksamisesta. Ite valitsin lyhyen kun en oo mitenkään hyvä matikas ja en muutenkaan olis jaksanu sitä pitkän matikan työmäärää!

• Jane

Ite olin yläasteella hyvä matikassa (9:n keskiarvo) ja valitsin siksi pitkän matikan lukiossa. Ihan vituikshan se meni. Pitkässä matikassa johdettiin kaavoja joilla laskettiin ei muuttujien avulla kolmioiden pinta-aloja, lyhyessä matikassa laskettiin matikanvihkon ruuduista.

Sinnittelin läpi kaikki mahdolliset kurssit. Yo-toikkarissa arvosana A, päättötoikkarissa 6. Noh, sai sitä ainakin lisäpisteitä yliopistohaussa kun oli lukenut pitkän matikan.

Kannattaa harkita kunnolla. Jos mahdollista niin käy vaikka kirjakaupassa/kirjastossa vilkuilemassa pitkän ja lyhyen matikan kirjoja. Vaikea tosiaan sanoa, kumpi kannattaa valita. Paljolti riippuu siitä mitä osaat ja miten hyvin osaat soveltaa osaamaasi ja kuinka paljon jaksat tehdä töitä sen eteen, että ymmärrät kaikki asiat. Kurssit kuitenkin rakentuu aikalailla niin, että pohjatiedosta lähdetään vaikeuttamaan koko ajan, ja jos pohjatiedoissa on jo jotain häikkää niin vaikeeta tulee olemaan.

• Rebek

Ero pitkän ja lyhyen matematiikan välillä on huomattavan suuri. Pitkän matematiikan parissa työtä saa todellakin tehdä huomattavasti enemmän. Itse olen lukenut lyhyen matematiikan, ja nyt jatko-opintoja miettiessäni olen joutunut toteamaan, että lähes kaikessa minua kiinnostavassa tarvittaisiin pitkää matikkaa, tai ainakin siitä olisi hyötyä.
      Jos siis vähänkin tuntuu siltä, että pitkästä matikasta voisit selvitä, suosittelen valitsemaan sen. Sitä tarvii useammassa paikassa kuin uskoisikaan.

• juspe82

Jos olet valmis tekemään pitkänmatikan eteen hiukan enemmän töitä niin ota se.lyhyessä ei hirveesti tarvi hommia tehdä mutta pitkässä pärjää kyllä kun hikan jaksaa lukea ja tulevaisuudessa jatkokoulutukseen on paremmat saumat pitkällä matikalla.....esimerkiksi kukkaisteekkariksi on vain mahkut päästä lyhyellä kun taas pitkällä vóit hakea mitä linjaa vain....suosittelen kaikille pitkää matikkaa....itse sen luin ja pärjäsin kohtuullisesti vaikka siinä mikään mestari en ole...jatkokoulussa en ole matikkaa tarvinnut koska opiskelen hallintotiedettä yliopistossa mutta yleissivistävää se oli.....et silleen....

• abittelija

ei se ole niin vaikeaa kuin luullaan.

itse en ainakaan puurtanut matikan eteen kuin muutamassa kurssissa, tehtävät kun tkeee niin pysyy kärryillä.

• elvis

Jos haluaa pärjätä hyvin, eikä ole mikään luonnonlahjakkuus (matikka kymppi-enkä lukenut yhtään...) , niin täytyy olla valmis vähän tekemään työtäkin. Itse en ole mikään luonnonlahjakkuus ja olen nyt viimeiset kolme jaksoa ollut vähän hukassa, koska en ole tehnyt läksyjä enkä oikein ollut mukana. Nyt mulla on keskiarvo kutonen, ja yritän jaksaa olla tunneilla ja käydä pitkän matikan, koska on siitä enemmän hyötyä! Jossain pääsykokeissa pitkän matikan kutonen vastaa lyhyen matikan ysiä, että kyllä se joskus vielä voi palkita!

• abinea

Ensinnäkin, pitkän matikan ryhmät on paljon pienempiä --> oppii asiat paremmin.

Pitkä matikka ei vaadi järjettettömän paljoa, se voi olla jopa helpompaa kuin yläasteella, koska asiat mennään perusteellisesti läpi, tarkoituksena että kaikki ymmärtävät. Läksyt pitää tietysti tehdä joka päivä, eikä luovuttaa ensimmäisten virheiden kohdalla. Ei mielettömästi töitä, mutta ilman säännöllistä läksyjen tekoa on vaikea tajuta asioita.

Pitkä matikka ei vaadi niinkään parempaa mekaanista laskutaitoa, vaan kykyä ajatella itse ja hahmottaa asioita. Ei riitä että valitsee sopivalta näyttävän kaavan ja länttää sen keskelle laskua.

Pitkä kannattaa valita, vaikka ei sillä mitään tekisikään jatko-opinnoissa. Se auttaa kehittämään tietynlaista ajattelu- ja ongelmanratkaisutyyliä, joka on hyödyksi monella alalla. Valitse ihmeessä pitkä, ainahan sen voi vaihtaa, jos tuntuu ylitsepääsemättömältä. Moni kavereista, erityisesti tytöistä, tuskailee nyt, kun ei ottanut pitkää, vaan lyhyen.

• pitkä matikka

pitkän ja lyhyen matikan suurimman eron näkee vasta kolmen vuoden päästä kun alettaan katteleen jatkomahdollisuuksia. pitkän matikan lukeneilla on kaikki ovet auki.
      vaivaa joutuu näkemään ehkä himpun verran enemmän mut ei suuremmasti. kun on tunneilla silmät auki ni sekin riittää jo melko pitkälle. ja jos aivan mahdottomalta tuntuu ni pitkästä on tietty paljon helpompi mennä lyhyeen ku lyhyestä pitkään jos alkaa kaduttaan.
      itte lähin samallain epäillen lukioon 7 yläasteen päästötokarissa ja nyt A matikan kohdalla onkin 9.

• hhh

Pitkässä matematiikassa menestyminen ei vaadi hirveästi työtä ainakaan minulta. Jos jokin asia jää epäselväksi, se kannattaa tietenkin kysyä opettajalta heti ja yrittää opiskella itse kirjasta.
        Läksyjä tulee kohtalainen määrä, eikä niitä kaikkia tarvitse tehdä. Itselläni on ainakin sellainen systeemi, että teen vain yhden laskun tietystä tehtävätyypistä.

• VittuuntunutOppilas

Niille jotka lukee tätä niin pelastakaa psyykkeenne ja ottakaa lyhyt matikka.

• Onni_onnettomuudessa

Kun jatkatte myöhemmin yliopistossa, ettekä edes matematiikan opinnoissa, huomaatte, että lukion pitkä matematiikka oli sentään aivan triviaalia. Mutta onneksi te lyhyen matematiikan lukijat ette edes pääse tätä kokemaan, vaan meille pitkän matematiikan lukeneille jää tänne paremmin tilaa.

• Jos et aio lukea useita kieliä, on minusta turha haaskata lukioaikaa jonninjoutavuuksien lukemiseen. Pitkä matikka kannattaa ehdottomasti ottaa. Jos ei muuta, ainakin se opettaa loogista ajattelua, mistä on aina etua, ryhtyipä tulevaisuudessa tekemään taikka opiskelemaan mitä tahansa.

• FMFM

Kokemus on osoittanut, että 90 % ihmisistä tulee koko ikänsä hyvin toimeen peruskoulun matematiikalla.

Itselläni on kaksi (2) maisterin tutkintoa. Lukiossa kävin lyhyen matematiikan, jota en kirjoittanut. Enkä ole sitä tarvinnut. Ensimmäistä gradua varten opettelin muutaman tilastomatematiikan jutun yhdessä illassa.

Todella harva tarvitsee oikeasti sitä pitkää matematiikkaa koskaan mihinkään.

• muttaoikeasti

Mutta aattelepa jos oikeasti hyödyntäisi ja soveltaisi matematiikan osaamista työssään ja elämässä muutenkin. Silloin voisi olla alansa huippu.Tykki. On hyvät työkalut joita ei sitten koskaan käytä. Aikaa myöten työkalut ruostuvat pilalle. Ymmärrän toki että koulussa/lukiossa matematiikan opiskelu on annettujen tehtävien orjallista ratkomista. Tavoitteena menestyä ja loistaa yo-kirjoituksissa. Siihen se jääkin helposti. On vaikeata nähdä linkkiä omaan elämään.

• slurpsimoppi

Kannattaa ajatella, tykkäätkö ja mihin tarvitset sitä. Jos vaikka insinööritoimi kiinnostaa tai haluat ohjelmoida pelejä tai muita sovelluksia, niin pitkä matikka on aika hyvä. Saa sitä myöhemminkin opiskeltua, mutta jos opiskelet jotain, opiskele jotain, millä pääset tavoitteisiisi ja saat tulevaisuudessa tehdä mitä haluat.

• Mietitätä

Jos matematiikka kovasti kiehtoo ja sen opiskelu sujuu, kannattaa valita pitkä matematiikka.

Väkisin ei kannata aikaansa ja voimiaan pitkään matikkaan tuhlata. Parempi ja tuloksekkaampaa on opiskella luonteensa mukaan enemmän jotain muuta, sellaista mikä kiinnostaa ja suunnata elämänsä sen mukaan.

Loogisuutta voi kehittää ehkä pitkääkin matematiikkaa enemmän vaikka filosofian opinnoilla. Siinä saa sitä paitsi huomattavasti joustavamman näkökulman maailmaan kuin hyvin kankealla matematiikalla. Filosofia kehittää myös tärkeää argumentoinnin taitoa matematiikkaa paremmin.

Pitkää matematiikkaa hyödyllisempää voi olla myös kieliopintoihin syventyminen. Se avartaa ajattelua ja parantaa ymmärrystä elämästä. Kielitaidosta on aina hyötyä ja iloa. Matematiikan käyttökelpoisuus taas on hyvin rajallista elämässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe