Hau, hau naapuri

Simo

Mitähän sitä tekisi tuolle naapurin pystykorvalle?

Tilanne on tämä: Naapurissa on pystykorva, joka on päivät yksin kotona. Joko arvaatte mistä kiikastaa?

Kun posti tulee, niin koira haukkuu yleensä n. 30 min. postin tulon jälkeen. Koko ajan. Joskus on mennyt 45 min. Kun muuta jakelua tulee postiluukkuun, niin sama juttu. Voitte vain kuvitella tilannetta, kun koira on joskus ollut aamuyöstä yksin kotona, ja aamun lehti tulee. Joskus alkaa aika räksytys pahimmillaan klo 3-4 aamuyöllä. Jos katsoo TV:tä tai kuuntelee musiikkia, niin säestys – joskin epävireinen sellainen – tulee seinän takaa. Jos liikkuu päivällä kotona, jonkin ajan poissaolon jälkeen, niin taas. Hau, hau, hau…! Kun koira näkee tai kuulee liikettä pihassa, niin koira räksyttää. Kun roska-auto tyhjentää roskasäiliötä, niin taas se räksyttää. Jos sattuu niin, että linnut lentävät ikkunalaudalle, niin siitähän se vasta hurjistuu. Kaikki tämä yleensä klo 7 lähtien, kun naapuri lähtee kotoa. Mahtaa siellä naapurissa olla hauskan näköiset lattiat, kun koira ryntäilee asunossa edestakaisin. Kaiken lisäksi naapurin kommentit ovat luokkaa:”Se on toi meidän koira niin ystävällinen, kun se aina tervehtii kaikkia näkemiään”. Katin kontit ja kissan viikset.

Kaiken lisäksi koira on sellainen, että kun sitä lähdetään ulkoiluttamaan ja ulkona on ihmisiä (aikuisia tai lapsia), niin koira ryntää villisti haukkuen heitä kohti. Kun vaan kerrankin sattuisi niin, että koira päsisi irti ulkoiluttajastaan minua kohti ja olisi jotakin kättä pidempää... (no ei sitä kättä pidempääkään tarvitsisi).

Mikä ihme saa ihmisen hankkimaan lemmikikseen reviiriään puollustavan haukkuvan metsästyskoiran, ja jättämään sen yksin kotiin koko päiväksi?

Miksi joku on niin itsekeskeinen, että ei huomioi ympäristöään. Kun sellaisiakin koiria on, jotka "osaavat käyttäytyä", ihan kaikissa koiraroduissa.

Kumpi on se älytön luontokappale: Reviiriään puollustava, arka, haukkuva metsästyskoira, jonka koulutus ja totutus yksinoloon on jätetty tekemättä; vai se ihminen joka hankkii tällaisen aran, reviiriään puollustavan haukkuvan metsästyskoiran lemmikikseen, ei kouluta sitä, eikä totuta sitä olemaan yksin, ja jättää sen sitten päiviksi yksin?

Kyllä pitäisi koiran hankkijan ottaa järki käteen, mielummin etukäteen kuin jälkikäteen.

12

1108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pystykorva

Ennen kuin aloin olemaan mieheni kanssa hänellä oli jo pystykorva. Olen koko ikäni inhonnut pystykorvia ja inhotus oli vastenmielinen. En voinut käsittää miten ihanat unelmat meni pilalle... Yhden koiran takia.

Meilläkin pystykorva haukkuu jatkuvaan juuri tällaisille tyhmille asiolle esim. jos joku kävelee tiellä, jo alkaa kauhea räksytys. Inhoan tätä koiraa edelleen ja meille tuleekin riitoja tästä koirasta aika ajoin. Olen sanonut että entäs sitten kun meille tulee lapsia ja koira herättää ne aina kun ovat ulkona nukkumassa. Sanoin että silloin viimestään loppuu minun pinna ja valittava on lapset ja minä tai koira.

Koira ei enää hauku niin paljon, koska olen suuttunut sille muutaman kerran niin kovasti että ihan koirakin jo pelkää minua... Eikä haittaa yhtään!

Neuvo, ilmoita eläinsuojeluun tai muulle viranomaiselle ja sano että kotirauhaasi häiritään, niin koira on kohta pois. Tai kouluta koiraa seinän läpi, eli karju sille tai muuta ihanaa.

Ja jos ei auta, kerro omistajalle, että tilanne tosiaan on inhottava. Tiedän sen kokemuksesta!

• Riikka-Liisa

Hankala tilanne kun ei voi sietää rakkaansa koiraa. Minullakin oli hankaluuksia poikaystäväni koiran kanssa (minua suututti sen tavat, muuten en sitä inhonnut), jotka loppuivat kun koira kuoli. Minulle tuli koiran kuoleman jälkeen huono omatunto siitä, kuinka kova olin ollut vanhaa koiraa kohtaan. Minua suututti koiran tapa tehdä hätänsä keskelle tietä, haukkua ovikelloa, ottaa tuolilta vaatteet ja nukkua niiden päällä ja tonkia roskikset. Koska omat koirani eivät toimi niin, en voi sulattaa sellaista käytöstä toisen koiraltakaan. Toisaalta tämä koira tuli toimeen kaikkien koirien kanssa toisin kuin omani. Ja meillä kuitenkin meni hyvin aina kun koira toimi moitteettomasti.

Sinun kannattaa ajatella kuitenkin sitä, että pystykorva on luultavasti rakas miehellesi (joten on väärin jos vaadit siitä luopumista). Ja luultavasti lapset "tulevat immuuneiksi" koiran haukunnalle.

ps. Olin muuten ainoa ihminen, jota kohtaan poikaystäväni koira osoitti pelokkuutta (suorastaan kauhua).

• ei oo

Vika ei ole koirassa vaan sen omistajassa....
        Koira ei ole välttämättä vihainen.... meidänkin pystykorva haukkuu lapsille mutta kun lapset tulee silittämään niin se istuu paikallaan ja heiluttaa häntäänsä ja jakelee `"PUSUJA"

• edelliseen

Eli lisään vielä edelliseen sen verran, että omistajahan tässä tyhmä on. Sen tiedän että pystykorva ei voi haukkumiselleen mitään eikä ymmärrä että se on väärin. Ja tällaista koiraa on vaikea kouluttaa olemaan hiljaa. Eli omistaja on aivoton kun ei ymmärrä millaiseen ympäristöön on koiran ottanut ja ylipäätään millaisen koiran.

Eli kyllä tässä omistaja on vastuussa. En soisi koiralle tapahtuvan pahoin vaikka inhoankin rotua, vaan omistajalle joka siheuttaa harmia muille omalla toiminnallaan.

• Pipa

Kyllä pystykorva(suomen) haukkuu ihan alituiseen ja pienestäkin rasauksesta. Tämä koskee myös muita pohjoisia pystykorvarotuja, ovat haukkuherkkiä jokseenkin kaikki. Kyllä niitä kouluttaa saakin, jos haukkumisen saa kitketuksi pois. Äänikin niillä on yleensä niin kimeän tunkevaa, että hyvin kuuluu ja hermoille käy. Kotona oli aikanaan suomenpystykorva ja haukkua kimitti jatkuvasti, nukkuessaankin piti aina vuksetta!

• kai-inu
        Pipa kirjoitti:

Kyllä pystykorva(suomen) haukkuu ihan alituiseen ja pienestäkin rasauksesta. Tämä koskee myös muita pohjoisia pystykorvarotuja, ovat haukkuherkkiä jokseenkin kaikki. Kyllä niitä kouluttaa saakin, jos haukkumisen saa kitketuksi pois. Äänikin niillä on yleensä niin kimeän tunkevaa, että hyvin kuuluu ja hermoille käy. Kotona oli aikanaan suomenpystykorva ja haukkua kimitti jatkuvasti, nukkuessaankin piti aina vuksetta!

eikös ne hauku koska ne on suunniteltu metsästykseen? voin kuvitella että on rasittavaa kuunnella sen haukkumista koko päivän, mutta se ei voi vaistoilleen mitään! Paitsi että ihmisen pitää osata kertoa koiralleen käytös tapoja. Oma koirani on kova haukkumaan ohikulkijoita, mutta nyt se tietää ettei saa,koska aina kun se rupeaa haukkumaan se tahtoo vain että minäkin näen mitä se näkee(meinaan se lopettaa haukkumisen kun tulen ja heiluttaa vimmatusti häntää) en kyllä suosittelisi pystykorvaa kerrostaloon. Mutta jokatapauksessa olen silti pystykorvien 1 fani!!! :D

• Simo

... että kun koirapalstalle kirjoittaa arvostelevaa tekstiä, niin saan silmät ja suun täyteen palautetta, minut luokitellaan koiravihaajaksi ja vaikka miksi muuksikin.

Olen yllättynyt siitä, että asiasta voi kirjoittaa ja saa palautetta, asiallista sellaista.

Eihän se tietenkään sen koiran vika ole, että se haukkuu. Se on sen luonto. Kaikkia koiria pystyy kyllä kouluttamaan ja uskon että myös pystykorvaa saa koulutettua olemaan haukkumatta kaikkea mikä liikkuu tai kuuluu.

Kysehän on jonkinlaisen kaukaisen aasinsillan kautta vähän sama kuin tupakoinnissa. Huomaavainen ihminen ottaa muut huomioon tehdessään valintojaan. Jos siihen ei pysty, niin kannattaa eristäytyä muusta yhteiskunnasta mahdollisimman kauas. Ei ainakaan asua kerros- tai rivitalossa.

• pystykorva

Jep, kuten sanoin ja sinä sanoit, omistajasta se on kiinni. Eli kyllä koira kouluttamalla oppii. Ennen kuin tapasin mieheni asuin kerrostalossa, jossa asui pystykorva ja joka ulisi aamu viideltä ja herätti talon. Koira sai äkkilähdön kun ihmiset teki siitä valinnan isännöitsijälle. Eli ei kun vaan sitkeästi valittamaan koirasta niin eikös tuo pian saa häädön. Omistaja sekä koira tai omistaja.

Me asumme korvessa ja olen pahoillani että kukaan ei ole tehnyt siitä valituksia... Niin kovasti kun haluaisin siitä eroon. Nimittäin mieheni ei ole viitsinyt kouluttaa koiraa ja se on täysin villi eikä usko juuri mitään...

• Juha

Joo, no tuo on mielestäni aika älytöntä ottaa mikä tahansa pystykorva kerrostaloon! Ihmiset ovat tyhmiä...Tietysti ihmisillä on eri käsitykset, siitä mikä häiritsee esim itselläni on herkkähaukkuinen samojedi, joka ei silti mielestäni kauheasti hauku, ainakaan silloin kun minä olen kotona(ja olen melkein aina kotona. Asumme omakotitaloalueella ja alkuaikoina kun muutimme tähän, niin naapurissa asui
      jonkin aikaa vuokralaisia(jotka valittivat kaikesta kaikille ns rutisijoita), niinpä sitten eräänä päivänä klo 13.00 kyseinen isäntä soittaa mulle, että ei oo kiva kun koira haukkuu...ensinnäkin asiaa on kysytty nimismieheltä ja koira saa haukkua kotonaan klo 6.00-22.00 välisenä(nythän kyseessä on normaalin harvasti haukuskeleva yksilö)aikana ja olen opettanut sille, että 22:n jälkeen ei saa haukkua, eikä hauku! Toisekseen, ketä haittaa omakotitaloalueella normaali haukku(alueella on muutenkin paljon koiria, mutta haukun puolesta sitä ei normaali ihminen huomaa!)ja mikä hauskinta
      toinen naapuri tuumasi kerran, että onpa se kummallinen koira kun se ei hauku ;)No, onneksi ne kusipäiset ihmiset ovat olleet jo kauan poissa, säälittää vain niiden nykyiset naapurit! Ja lopuksi voin vielä sanoa, että itse pidän enemmän koirista kuin ihmisistä. Ps sullahan oli aivan eri juttu kerrostalossa, halusin vain kertoa, että on huonoja koiranomistajia ja turhasta valittavia, itseään maailmannapana pitäviä mulkkuja.

• Juha

Ja siis kyseisessä talossa nykyään asuvat ihmiset ovat tuumanneet(sen toisen naapurin lisäksi), että "aivan niinkuin sanoit, että ei koirasi hauku häiritsevästi, mitään ei ole kuulunut(yöllä)" kun kerroin heille heidän muuttaessaan edellisistä naapureista mielipiteeni, heh. Normaaleja ihmisiä haittaa käsittääkseni yöllä hiljaisuuden aikaan haukkuminen(kerrostalossa päivälläkin?) ja niitä ihmehiippareita ympäri vuorokauden pieninkin haukahdus...Tiedän toisenkin tälläisen maailmannapa pariskunnan, ex-kaverini ja sen tyttöystävä, mikään ei riittänyt yms olisivat halunneet kaiken ja ilmaiseksi, he ovat kyllä koiraihmisiä, että harmi sinänsä, että koirat menettivät toisensa...

• Juha
        Juha kirjoitti:

Ja siis kyseisessä talossa nykyään asuvat ihmiset ovat tuumanneet(sen toisen naapurin lisäksi), että "aivan niinkuin sanoit, että ei koirasi hauku häiritsevästi, mitään ei ole kuulunut(yöllä)" kun kerroin heille heidän muuttaessaan edellisistä naapureista mielipiteeni, heh. Normaaleja ihmisiä haittaa käsittääkseni yöllä hiljaisuuden aikaan haukkuminen(kerrostalossa päivälläkin?) ja niitä ihmehiippareita ympäri vuorokauden pieninkin haukahdus...Tiedän toisenkin tälläisen maailmannapa pariskunnan, ex-kaverini ja sen tyttöystävä, mikään ei riittänyt yms olisivat halunneet kaiken ja ilmaiseksi, he ovat kyllä koiraihmisiä, että harmi sinänsä, että koirat menettivät toisensa...

Asuttiin aiemmin rivitalossa, jossa oli 20:ssä asunnossa n.10 koiraa, elämä oli sielläkin rauhallista, yksikään koira ei pitänyt häiritseviä haukkujaisia(eikä varsinkaan yöllä)ja jos siinä yhtiössä olisi joku ruvennut rutisemaan täysin turhasta, niin olisi, ehkä jäänyt alakynteen, heh. Ja vielä voisin korostaa, että koiranomistajajissakin on paljon sellaisia, jotka eivät ymmärrä, että heidän lemmikkinsä on oikeasti häiritsevä, aivan niinkuin jotkut eivät saa lapsiaankaan kuriin, eivät edes yritä!

• Anonyymi

Tekis kyllä taas niin mieli murhata naapurin suomenpystykorvat. Konsertti alkaa aamukuudelta ja kestää koko heidän työpäivän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4090
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2101
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      550
      1658
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1405
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1127
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      943
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      838
    Aihe