eli mulle tulee aina joku viikko ennen kuukautisia finnejä naamaan ja ne lähtee pois kuukautisten loppuessa, ja sit sen jälkeenkin naamaan jää semmoset punaset täplät, eli iho ei oo ikinä sellanen täydellisen puhdas! nää tietysti aiheutuu hormonien vaikutuksesta, mutta voiks jotenkin vaikuttaa asiaan?
finnejä kuukautisten aikana!!
minä
151925
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 15
Vanhimmat
E-pillerit on kai yleisin hormoniakneen määrätty lääke. Joillain auttaa myös tietyt antibiootit tai reseptilääkkeenä olevat voiteet, ja viimeisimpänä konstina koetetaan Roaccutan-kuuria. (Roaccutan on sen verran tuju lääke, että sitä ei yleensä ihan ensimmäisenä ehdoteta. Ainakin kuivattaa ihoa, silmiä ja limakalvoja tosi pahasti sekä voi aiheuttaa sikiövaurioita.) Kannattaa puhua lääkärin kanssa mikä vaihtoehto toimisi sinulla parhaiten. Eikä kannata aikailla sen hoidon hankkimisen kanssa, etenkään jos sinulla on arpeutumaan taipuva iho!
noista e-pillerista mitään haittaa? jos ei esim. harrastaa seksiä sillei kovin aktiivisesti? ja muutenkin? ja paljon ne maksaa? ei mulla oo sillei mikään arpeutumaan taipuva iho, vaan näitä punaisia täpliä jää, mut sit ne häviää kuitenkin ajan mittaan..
Kun lueskelet näitä vanhempia viestejä, löydät varmaan eräänkin e-pillereiden negatiivisista sivuvaikutuksista kertovan viestin. Vaikutukset on kuitenkin aina yksilöllisiä ja et voi kokeilematta tietää miten ne sinuun vaikuttavat. Ja uudessa suhteessa käytät tietenkin AINA kondomia, vaikka e-pillereitä söisitkin!
Täältä löytyy jotain yleistä tietoa pillereiden vaikutuksista: http://www.tohtori.fi/ehkaisyklinikka/ehkaisy23.html
Ja Diane Novasta, joka on yleisin akneen määrättävä pilleri, löydät tietoa tuon samaisen sivun vasemmassa linkkipalkissa olevasta kohdasta 'Lääkeopas' kun siellä laitat 'Haku käyttötarkoituksen mukaan' -kohtaan hakusanaksi "raskauden ehkäisy".
Kolmen kuukauden paketti Femodenia maksaa muistaakseni vajaat 30€. Diane Novan hintaa en enää muista.
lopetin sen takia kun tuli hormoniperäinen kasvain rintaan. Kyllä ne finnit saa mielellään tulla taas kuukautisten aikaan e-pillerien sivuvaikutusten jälkeen. minkä ikäinen olet? Mulla tuli enemmän alle 18-vuotiaana, mutta nyt kun olen 23, ei enää tuu ku ehkä 1 tai 2 finniä..
johtuiks se oikeesti noista e-pillereista..?? oon nyt melkein 19, tosin nykyään tulee vähemmän finnejä kuin ennen, mut kuitenkin... mulla on myös kuukautisten ekana päivänä todella kamala vatsan kipu, ja oon kuullut että nää e-pillerit auttaa siihenkin...mut en tiiä..
mutta mulle näyttäytyi enemmän pahat. Mut en söisi varsinkaan jos et tarvitse ehkäisyä. Tuskimpa mitkään ylimääräiset hormonit hyvää tekevät.
Kyllä mulla e-pilsujenkin aikana sattui maha ekana päivänä menkkojen aikaan. Nyt kipu on hiukan voimakkaampi taas, mutta siedettävissä. Ota särkylääke ekana päivänä. liikunta myös auttaa.
Kasvain kasvoi 3 kuukaudessa, normaalisti kasvussa kestää vähintään vuosi. Tuli rintoihin myös mastopatiaa pillerien aikana, joka helpotti heti kun lopetin. Joillakin ylim. hormonit vaikuttaa herkemmin, esim minulla näköjään. Leikkaava kirurgi sanoi henk.koht mielipiteensä että kyllä todella moni leikkauksiin tullut on niitä pillereitä syönyt ja sitten lopettanu. Kyllä ne hormonit vaikuttavat rintoihin, toisilla enemmän, toisilla ei ollenkaan. Ja kirurgi sanoi että jos lapsi ei ole katastrofi, ni ei suosittele kyllä pillerien syöntiä..mutta se oli sen mielipide. On se kyllä munkin kaiken kokemuksen jälkeen.
Toi on niin yksilöllistä, tuleeko e-pillereiden syönnistä haittaa vai ei, ja totuus on kuitenkin että useimmille ei tule, itse kuulun tähän onnelliseen joukkoon>6 vuotta syönyt e-pillereitä, eikä mitään haittaa ollut>päinvastoin>kuukautiskivut helpottuneet>kuukautisten kesto lyhentynyt>ja lisäksi, e-pillerit on ehkäisykeino johon voi varmasti luottaa>ehkäisyteho 99-100%, toisin kuin kondomin kanssa joka voi aina rikkoontua yms. Ja e-pillerit suojaavat kohtusyövältä-ja munasarjasyövältä! kohtusyöpää-ja munasarjasyöpää on vähemmän naisilla jotka käyttävät e-pillereitä!...että todella siis TODELLA huono tuuri pitää käydä jos pillereistä jotain oireita/vaivaa tulee. Ja paras vaihtoehto on valita kaikista vähähormonisin pillerimerkki joka on markkinoilla, omien tietojeni mukaan se on tällä hetkellä Meliane. kaikilla naisilla jotka aloittavat ensimmäistä kertaa elämässään e-pillereiden syönnin, voi pari ekaa kuukautta esiintyä päänsärkyä, rintojen arkuutta, pahoinvointia yms. mutta nämä jäävät pois kunhan elimistö on tottunut pillereihin, yleensä kuukauden-kahden kuluessa.
LAINAUS:"Ja kirurgi sanoi että jos lapsi ei ole katastrofi, ni ei suosittele kyllä pillerien syöntiä..mutta se oli sen mielipide. On se kyllä munkin kaiken kokemuksen jälkeen. "
SIIS lapsen joko haluaa tai sitten ei, ei ole mitään välimaastoa asiassa!...tottakai lapsi on katastrofi jos oma elämäntilanne on esim. sellainen ettei ole vakisuhdetta, opiskelut kesken, tai todella huono taloudellinen tilanne yms.tai yksinkertaisesti esim.alle 18 vee. että kyllä e-pillerit ovat varmin ehkäisykeino>jos lasta ei halua. eri sitten vakisuhteessa jossa jo puhutaan lasten hankkimisesta. Olen kuullut monta tarinaa kuinka on tullut raskaaksi vaikka käytetty kondomia>ei sen tarvitse kun rikkoontua tai luiskahtaa pois päältä. E-pillerit taas ehkäisevät varmasti...ei tarvitse koko ajan pelätä että tuleeko raskaaksi!, seksistä voi nauttia kun ei koko ajan tarvitse pelätä raskautta..
että silleen.
Minä aloitin pillerit ainoastaan sen takia kun kärsin aknesta. Mitkään muut lääkkeet ei siihen auttaneet. Olen 23v ja pillereitä käyttänyt n.4 vuotta. Aluksi käytin Diane novaa mutta vaihdoin Yasminiin. Iho alkoi parantumaan n.3kk pillereiden aloittamisen jälkeen. Nykyisin ei finnejä tule yhtään. Mulla ei ole mitään haittavaikutuksia tullu - päinvastoin! Minun mielestä yasmin on hyvä merkki. Mutta se on yksilöllistä mikä sopii parhaiten.
..aina mennä lääkärille jos haluaa saada ne e-pillerit? tietääkö sit lääkäri mikä merkki sopis mulle parhaiten? tehdäänkö mulle silloin jotain kokeita vai?
Kyllä , ehkäisyneuvolaan/perhesuunnitteluneuvolaan pitää aina varata aika jos haluaa e-pillerit. tavallisesta terveyskeskuksesta niitä ei saa!....gynegologi tekee pienen sisätutkimuksen, ennekuin määrää e-pillerit, katsoo että kohtu yms. muut sisäelimet ovat kunnossa. Gynegologi sitten miettii mikä merkki simulle sopisi parhaitem. tietääkseni kaikkein vähähormonisin merkki on tällä hetkellä Meliane. Diane Novat taas yleensä määrätään, jos halutaan akneihoon parannusta. merkkejä on kymmeniä erilaisia. eikä lääkärikään täysin voi tietää mikä merkki sopii juuri sinulle, jotku joutuvat parin kuukausen käytön jälkeen vaihtamaan pillerimerkkiä, jos ne eivät jostakinsyystä sovi käyttäjälle.
Paitsi, että ainakin meidän kunnassamme se ehkäisyneuvola on terveyskeskuksen palveluja ihan kuten lastenneuvolakin...
Useimmissa paikoissa terveyskeskuslääkäri taitaa myös gynekologiaa, on helppo alue. Siitä vaan aikaa varaamaan.
Minä sain ensimmäiset pillerit terveydenhoitajan/kätilön kautta. Otettiin verenpaine ja hän kyseli "asioita".