Penikat ja luisteluhiihto

Atte

Minulla on jaloissa penikkatauti, eli jalat kipeytyvät sääristä ja luistelutyyli aiheuttaa minulle todella paljon kipuja, joka kyllä helpottaa kunnon kohetessa muttei poistu täysin koskaan. Voisiko monojen vaihto auttaa asiaan, nyt minulla on Salomonin RS9. Niissä on melko kapea ja pitkä lesti siispä jouduin ostamaan kaksi numeroa isommat kuin jalkani ovat.

Jos jollain on vastaavia kokemuksia niin ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan...

Myöskin jos joku tietää mikä monomerkki olisi leveä lestisempi kuin Salomon. Jostain syystä kaupassa kaikki (kalliit) monot tuntuvat hyviltä, niinkuin RS9:kin mutta sitten hiihdettäessä...

6

6455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fischer

Onko tekniikkasi oikea. Paino pitäisi olla liukuvalla jalalla. Entä millaiset ovat suksesi, jos eivät pysy alla niin joudut "jäkittämään" jalkojasi jolloin ne kipeytyvät sääristä. Kunnon sukset ja oikea tekniikka auttavat ehkä?

• Atte

Tekniikka ei varmasti ole hyvä vaikka eräs kilpahiihtäjä on minua pari kertaa opastanut. Täytyy keskittyä tuohon liukuun kunnolla. Suksissa ainakaan ei ole vika (Atomic Beta Race).

• asd

Fischerin monot ovat leveämpi lestisempiä kuin salomonit/adidakset. Kannattaa samantien ostaa kunnon mono eli Fischerin kilpamono hinta on muistaakseni ohv. 229€ (ei paha kun vertaa rossarin monoon 289€, muistaakseni). mono on kyllä hintansa veroinen. en ole kuullut yhtään negatiivista asiaa monojen käyttäjiltä joihin itsekkin kuulun. nykyiset monosi ovat liian "isot" eli mono taittuu väärästä kohdasta ja se voi aiheuttaa jalka kipuja.

• Liukuu

Luisteluhiihdossa tasapaino ja tekniikka on se mikä joko tekee siitä nautittavan tai raastavan.
        Jos pystyt pitkään rauhalliseen liukuun, jossa paino on suksen päällä (suksi ei yhtään kantilla) ja jalka rentona, ei pitäisi paikatkaan kipeytyä.
        Harjoittele siis tasapainoa niin tekniikka seuraa perässä...

• Atte
        Liukuu kirjoitti:

Luisteluhiihdossa tasapaino ja tekniikka on se mikä joko tekee siitä nautittavan tai raastavan.
        Jos pystyt pitkään rauhalliseen liukuun, jossa paino on suksen päällä (suksi ei yhtään kantilla) ja jalka rentona, ei pitäisi paikatkaan kipeytyä.
        Harjoittele siis tasapainoa niin tekniikka seuraa perässä...

Kiitos. Tuo tieto juuri minua kiinnostaa, koska on mahdollista, että mono todellakin taipuu väärästä kohtaa ja siten aiheuttaa kipuja. Minulla on myös perinteisen monoina Salomonin kilpamonot(2 numeroa isot) ja minulla on myös niiden kanssa ongelmia, niissä jalan holvikaari kipeytyy todella helposti. Tämäkin tukisi sitä, että Salomonin lesti ei välttämättä ole jalalleni kovin hyvä. Se, että mono maksaa 229e on pikkuraha jos vain saan lievennettyä kipuja.

Todellisuudessa suurin syy löytyy todennäköisesti tekniikasta, eli täytynee keskittyä harjoittelemaan tasapainoa ja tekniikkaa. Tosin, nyt kun viimeksi kävin hiihtämässä vapaalla niin jo 100m jälkeen sääriäni pakotti vietävästi ja ne meni ihan jumiin. Siinä sitten tuli vedet silmissä väkisin väännettyä kolme varttia.

• Fischer
        Atte kirjoitti:

Kiitos. Tuo tieto juuri minua kiinnostaa, koska on mahdollista, että mono todellakin taipuu väärästä kohtaa ja siten aiheuttaa kipuja. Minulla on myös perinteisen monoina Salomonin kilpamonot(2 numeroa isot) ja minulla on myös niiden kanssa ongelmia, niissä jalan holvikaari kipeytyy todella helposti. Tämäkin tukisi sitä, että Salomonin lesti ei välttämättä ole jalalleni kovin hyvä. Se, että mono maksaa 229e on pikkuraha jos vain saan lievennettyä kipuja.

Todellisuudessa suurin syy löytyy todennäköisesti tekniikasta, eli täytynee keskittyä harjoittelemaan tasapainoa ja tekniikkaa. Tosin, nyt kun viimeksi kävin hiihtämässä vapaalla niin jo 100m jälkeen sääriäni pakotti vietävästi ja ne meni ihan jumiin. Siinä sitten tuli vedet silmissä väkisin väännettyä kolme varttia.

Joo paino liukuvalle jalalle, ei kuokkaa tasamaalla vaan vassua ja moogreenia. Jos jollakin kaverillasi on kunnon kilpasukset niin testaa niitä, huomaat eron.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe