Autopilotti

lentopelkomies

Kiinnostaisi ihan kysyä asiantuntijoilta että joko esim. airbush A320:n autopilot tänä päivänä pystyisi käytännössä suorittamaan lennon kentältä A kentälle B ilman itse pilottien tarvitsisi puuttua koneen ohjaamiseen edes nousussa tai laskussa?

11

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SianTuntiJa

      Ei.

    • TheRealAviator

      Kylläpäs

      • SianTuntiJa

        Ai jaa.


    • Pääopettaja

      Autopilotti toimintaperiaate Airbrush lentokoneissa: 1. Perämies ohjelmoi lentoreitin FMS-tietokoneeseen.2.lentokone lentää reitin. 3. Perämies kytkee Autopilotin pois.

    • A320

      Ei, lentäjän täytyy useaan väliin antaa uusia ohjeita FCU:hun. Nousua ja rullausta lukuun ottamatta A/P pystyy hoitamaan ohjauksen, kunhan vain on ILS CAT 3. Tätä lukuun ottamatta lento täydellisesti FMGS mukaillen lennonjohto pois jättäen, ei lentäjän tarvitse kuin nousun jälkeen laittaa A/P päälle, asettaa kaasut CLB detentiin ja asettaa A/P tarvittavaan moodiin, eikä paljoa ohjaukseen liittyvää tarvitsisi tehdä ennen korkeuden pudotusta, milloin FCU alt pitää säätää seuraavaan kohdekorkeuteen, ja lähestymisessä APPR modeen. Tietysti spoilerit korkeudenpudotuksessa, flappi- ja laskutelineasetukset sekä koneen muut systeemit vaativat lentäjän läsnäoloa, lennonjohtoa unohtamatta.

    • 51621

      Airbushista varmaan loppuisi bemsiini jos sitä yrittäisi. En kyllä haluaisi olla alhaalla. Onko tositietäjiä paikalla?

      • Tositietäjä

        On.


    • dsrtsdthhhhsd

      Airbrushista paha sanoa, MD11 aikaan kiitotien päästä lähtövalmiina laskuun määräkentälle olisi mennyt kahdella napin painalluksella.

      • CaptKuntp

        MD11 olikin kunnon kone!


      • MD11_Senior_Captain

        Ei ole olemassa yhtään siviililentokonetta joka olisi hyväksytty lentoonlähtöön A/P:n ohjaamana.
        T/O tulee siis aina suorittaa käsin. Lisäksi kaikki lentoasumuutokset tulee suorittaa käsin. Myös ATC:n asettamat rajoitukset (nopeus,korkeus) tulee asettaa käsin.

        Jos unohdamme ATC:n rajoitukset ja lentoasumuutokset niin MD11 toki kykenee PROF modella lentämään koneen "alkunoususta laskuun" (kun siis A/P oli saatu päälle) oikein ohjelmoidun FMS:n avulla (autoland) sille kiitotielle mille se oli ohjelmoitu. Kaikki reittimuutokset (joita aina joskus tulee??) tulee kuitenkin hoitaa käsin.

        Lisäksi, nykyisten koneiden "system redundancy" ei ole lähelläkään sitä tasoa että niillä voisi lentää yhdellä pilotilla.


      • MD11_SIM_PILOT
        MD11_Senior_Captain kirjoitti:

        Ei ole olemassa yhtään siviililentokonetta joka olisi hyväksytty lentoonlähtöön A/P:n ohjaamana.
        T/O tulee siis aina suorittaa käsin. Lisäksi kaikki lentoasumuutokset tulee suorittaa käsin. Myös ATC:n asettamat rajoitukset (nopeus,korkeus) tulee asettaa käsin.

        Jos unohdamme ATC:n rajoitukset ja lentoasumuutokset niin MD11 toki kykenee PROF modella lentämään koneen "alkunoususta laskuun" (kun siis A/P oli saatu päälle) oikein ohjelmoidun FMS:n avulla (autoland) sille kiitotielle mille se oli ohjelmoitu. Kaikki reittimuutokset (joita aina joskus tulee??) tulee kuitenkin hoitaa käsin.

        Lisäksi, nykyisten koneiden "system redundancy" ei ole lähelläkään sitä tasoa että niillä voisi lentää yhdellä pilotilla.

        Hyväksyttiinkös se L1011 Localiizeriin perustuva auto TO vai tyssäsikö homma siihen?
        Ja eikö perffillä tarvitse aina fcuhun laittaa aina uusi korkeus?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe