Autopilotti

lentopelkomies

Kiinnostaisi ihan kysyä asiantuntijoilta että joko esim. airbush A320:n autopilot tänä päivänä pystyisi käytännössä suorittamaan lennon kentältä A kentälle B ilman itse pilottien tarvitsisi puuttua koneen ohjaamiseen edes nousussa tai laskussa?

11

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SianTuntiJa

      Ei.

    • TheRealAviator

      Kylläpäs

      • SianTuntiJa

        Ai jaa.


    • Pääopettaja

      Autopilotti toimintaperiaate Airbrush lentokoneissa: 1. Perämies ohjelmoi lentoreitin FMS-tietokoneeseen.2.lentokone lentää reitin. 3. Perämies kytkee Autopilotin pois.

    • A320

      Ei, lentäjän täytyy useaan väliin antaa uusia ohjeita FCU:hun. Nousua ja rullausta lukuun ottamatta A/P pystyy hoitamaan ohjauksen, kunhan vain on ILS CAT 3. Tätä lukuun ottamatta lento täydellisesti FMGS mukaillen lennonjohto pois jättäen, ei lentäjän tarvitse kuin nousun jälkeen laittaa A/P päälle, asettaa kaasut CLB detentiin ja asettaa A/P tarvittavaan moodiin, eikä paljoa ohjaukseen liittyvää tarvitsisi tehdä ennen korkeuden pudotusta, milloin FCU alt pitää säätää seuraavaan kohdekorkeuteen, ja lähestymisessä APPR modeen. Tietysti spoilerit korkeudenpudotuksessa, flappi- ja laskutelineasetukset sekä koneen muut systeemit vaativat lentäjän läsnäoloa, lennonjohtoa unohtamatta.

    • 51621

      Airbushista varmaan loppuisi bemsiini jos sitä yrittäisi. En kyllä haluaisi olla alhaalla. Onko tositietäjiä paikalla?

      • Tositietäjä

        On.


    • dsrtsdthhhhsd

      Airbrushista paha sanoa, MD11 aikaan kiitotien päästä lähtövalmiina laskuun määräkentälle olisi mennyt kahdella napin painalluksella.

      • CaptKuntp

        MD11 olikin kunnon kone!


      • MD11_Senior_Captain

        Ei ole olemassa yhtään siviililentokonetta joka olisi hyväksytty lentoonlähtöön A/P:n ohjaamana.
        T/O tulee siis aina suorittaa käsin. Lisäksi kaikki lentoasumuutokset tulee suorittaa käsin. Myös ATC:n asettamat rajoitukset (nopeus,korkeus) tulee asettaa käsin.

        Jos unohdamme ATC:n rajoitukset ja lentoasumuutokset niin MD11 toki kykenee PROF modella lentämään koneen "alkunoususta laskuun" (kun siis A/P oli saatu päälle) oikein ohjelmoidun FMS:n avulla (autoland) sille kiitotielle mille se oli ohjelmoitu. Kaikki reittimuutokset (joita aina joskus tulee??) tulee kuitenkin hoitaa käsin.

        Lisäksi, nykyisten koneiden "system redundancy" ei ole lähelläkään sitä tasoa että niillä voisi lentää yhdellä pilotilla.


      • MD11_SIM_PILOT
        MD11_Senior_Captain kirjoitti:

        Ei ole olemassa yhtään siviililentokonetta joka olisi hyväksytty lentoonlähtöön A/P:n ohjaamana.
        T/O tulee siis aina suorittaa käsin. Lisäksi kaikki lentoasumuutokset tulee suorittaa käsin. Myös ATC:n asettamat rajoitukset (nopeus,korkeus) tulee asettaa käsin.

        Jos unohdamme ATC:n rajoitukset ja lentoasumuutokset niin MD11 toki kykenee PROF modella lentämään koneen "alkunoususta laskuun" (kun siis A/P oli saatu päälle) oikein ohjelmoidun FMS:n avulla (autoland) sille kiitotielle mille se oli ohjelmoitu. Kaikki reittimuutokset (joita aina joskus tulee??) tulee kuitenkin hoitaa käsin.

        Lisäksi, nykyisten koneiden "system redundancy" ei ole lähelläkään sitä tasoa että niillä voisi lentää yhdellä pilotilla.

        Hyväksyttiinkös se L1011 Localiizeriin perustuva auto TO vai tyssäsikö homma siihen?
        Ja eikö perffillä tarvitse aina fcuhun laittaa aina uusi korkeus?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      20
      4375
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3204
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3097
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      44
      2407
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1216
    6. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1079
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1054
    8. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      230
      1028
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1019
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

      Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      139
      893
    Aihe